Hjälp en fattig gamer att bygga om HTPC!

Permalänk
Inaktiv

Hjälp en fattig gamer att bygga om HTPC!

Ångesten över mitt misslyckade impulsköp av en totalt värdelös Asus HTPC på Sibas utförsäljning, är olidlig. Så jag river ut allt i chassit och bygger någon sorts fattig-student-gamingburk. Har dock ingen erfarenhet av HTPC och dess formfaktorer.

Moderkortet som satt i lådan är mITX (?) om jag förstått det rätt, trodde först att det var någon special passform då distansen i vänstra hörnet satt en bit in men har kollat på anda mITX-boards och det ser ut att vara samma.

Några frågor som jag har:

1. Expansionsplatserna är bara ca 7,5cm höga. Vad är detta för formfaktor? Passar ett sådan här grafikkort på höjden?

2. Vad för sorts PSU är det som används? Av bilderna att döma, tror ni det finns någon PSU som faktiskt kan passa inuti detta Asus-chassit? (är beredd på att behöva installera det på utsidan)

Har ingen erfarenhet av att bygga HTPC och vet ju inte riktigt hur detta chassit står sig jämfört med "riktiga" chassin. Är det smalare? Tacksam för alla tips. Länka gärna till delar som kan vara lämpliga att köpa, tänkte försöka bygga en mellansegment-gamning burk om det funkar i chassit.

Förtydligande: Ska inte använda moderkortet alltså, utan köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

1. Expansionsplatserna är bara ca 7,5cm höga. Vad är detta för formfaktor? Passar ett sådan här grafikkort på höjden?

Det är för lågprofilskort, så ett GTX 1060 får inte plats nej. Och med tanke på kylaren på CPUn så vore nog ett GTX 1060 helt bortkastat också, för CPUn lär vara rejält klen. Det bästa du kan hoppas få in är väl ett GTX 1050 Ti, men se svaret på nästa fråga.

Skrivet av Gremanz:

2. Vad för sorts PSU är det som används? Av bilderna att döma, tror ni det finns någon PSU som faktiskt kan passa inuti detta Asus-chassit? (är beredd på att behöva installera det på utsidan)

Det ser ut att vara ett extern nätagg, á la laptop. Troligtvis 60W eller i bästa fall 90W, så det är nog för klent för att driva något vettigt grafikkort.

Skrivet av Gremanz:

Har ingen erfarenhet av att bygga HTPC och vet ju inte riktigt hur detta chassit står sig jämfört med "riktiga" chassin. Är det smalare? Tacksam för alla tips. Länka gärna till delar som kan vara lämpliga att köpa, tänkte försöka bygga en mellansegment-gamning burk om det funkar i chassit.

Jag skulle rekommendera att du ger upp med att försöka bygga om HTPCn till en speldator, den är alldeles för begränsad för att resultatet ska bli bra. Använd den som HTPC istället, och köp en begagnad speldator i större format som du kan uppgradera framöver istället.

Edit: Läste ditt inlägg igen och insåg att du tänkte riva ut moderkortet också, och endast spara chassit. Men mitt råd förblir detsamma, chassit är inte lämpligt för en speldator.

Permalänk
Medlem

Leta reda på en begagnad speldator istället.

Inga vanliga grafikkort passar i chassit, höjden är bara hälften av vad som behövs. Grafikkort i lågprofil räcker inte till mycket annat än att spela upp video och koppla in extra skärmar i.

Inga normala nätaggregat passar i chassit och moderkortet har inte heller kontakterna som krävs för att få ström från ett normalt nätaggregat.

Du får gärna skriva vad det är för moderkort och processor. Förmodligen är processorn för klen för att duga till spel.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Det är för lågprofilskort, så ett GTX 1060 får inte plats nej.

Ok, som om jag köper ett kort som heter "low profile" så passar det slots som är 7,5 cm?
edit: Såg att du länkade tilll samma kort.

Moderkortet tänkte jag ej använda, det är någon 60W-historia som omöjligen kan driva ett grafikkort anyway. Men vad är det för sorts PSUer som passar till mITX moderkort?

Är det en "vanlig" strömkontakt, kan jag köpa ett fullsize nättagg och placera det någonstans i/utanför chassit? Jag gillar att modda och skära i saker som kanske framgår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Ok, som om jag köper ett kort som heter "low profile" så passar det slots som är 7,5 cm? Typ:
http://www.billigteknik.se/komponenter/17939-gainward-geforce...

Moderkortet tänkte jag ej använda, det är någon 60W-historia som omöjligen kan driva ett grafikkort anyway. Men vad är det för sorts PSUer som passar till mITX moderkort?

Är det en "vanlig" strömkontakt, kan jag köpa ett fullsize nättagg och placera det någonstans i/utanför chassit? Jag gillar att modda och skära i saker som kanske framgår

Vad är det du ska spela på burken du har tänkt lira? FB-spel, Dota, lol etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det blir ingenting kvar. Köp en riktig dator istället.

Permalänk
Avstängd

Enklaste att börja med är väll att leta nån död dator du kan hämta så du har riktigt chassie att bygga i sen finns det ofta burkar man kan bygga vidare på för nästan ingenting men kommer rätt långt med spelmässigt som man kan få nästan gratis eller gratis som är bra att harvesta delar från ...en quad oavset generation 4gb ram sen nån gen äldre gpu kan man köra typ allt i 1080p medium settings eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Chassin behöver ju inte vara så dyra ens nya. Man kan få ett schysst budgetchassi för under femhundringen. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s319330045

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Men vad är det för sorts PSUer som passar till mITX moderkort?

Är det en "vanlig" strömkontakt, kan jag köpa ett fullsize nättagg och placera det någonstans i/utanför chassit? Jag gillar att modda och skära i saker som kanske framgår

Det beror så klart på vilket moderkort du köper, men de flesta använder vanliga ATX-nätagg. En del använder externa nätagg som det du har, men då handlar det mest om klenare grejor med inbygd CPU och sånt.

Och visst, det går väl att ha nätagget utanför chassit och bara dra in kablarna om du är riktigt desperat. Tänk för övrigt på att chassit ser ut att ha väldigt begränsad kylförmåga, så du kan troligtvis inte stoppa i särskilt kraftiga grejor. Du lär bli lov att välja någon strömsnål CPU, lämpligtvis någon Core i3/i5 vars namn slutar på T (t.ex. 7400T), och ett GTX 1050 Ti kan bli svårt att kyla. Men återigen så är det inte något jag kan rekommmendera, att skaffa ett riktigt chassi och köpa begagnade delar är det enda vettiga om du har ont om pengar och vill maximera prestanda per krona.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från frågan om det är värt det eller inte. Du kan få in en SFX eller SFX-L psu, mITX mobo med låg kylare och ett lågprofils graffe utan problem. Kommer kräva en del moddande och tänk för att få luftflöde. Googla lite SFF för inspiration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Inga vanliga grafikkort passar i chassit, höjden är bara hälften av vad som behövs. Grafikkort i lågprofil räcker inte till mycket annat än att spela upp video och koppla in extra skärmar i.

Ett gtx 1050 Ti presterar lite bättre än ett 960. Ungefär som r9 380. Det går absolut spela med de korten självklart inte på högsta inställningarna i bf1, men de klarar mycket mer än att spela video.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du kan använda ett pico psu + extern nätadapter (typ laptop laddare) tex: http://www.mini-pc.se/index.php?route=product/product&path=47...
Dock så är dessa ganska dyra och det begränsar vilka komponenter du kan ha. Det är tillräckligt för att driva en dator med en 35W cpu (tex: Intel Core i7-7700T) samt ett strömsnålt grafikkort typ GT 1030, men inte mycket mer än så.

Du borde kunna få in en liten TFX psu i den lådan, det borde bli billigare och bättre: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s319671951

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nefrums:

Du kan använda ett pico psu + extern nätadapter (typ laptop laddare) tex: http://www.mini-pc.se/index.php?route=product/product&path=47...
Dock så är dessa ganska dyra och det begränsar vilka komponenter du kan ha. Det är tillräckligt för att driva en dator med en 35W cpu (tex: Intel Core i7-7700T) samt ett strömsnålt grafikkort typ GT 1030, men inte mycket mer än så.

Du borde kunna få in en liten TFX psu i den lådan, det borde bli billigare och bättre: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s319671951

Tack! Precis vad jag behövde. Är fortfarande sugen på projektet trots motgång i tråden

Det ska nog gå att få in godtycklig ventilation, skära i plåtchassin är manligt och ökar testosteronet enligt undersökningar.

Permalänk
Avstängd

Ebay är ett tips att kolla pico psu där kan man göra fynd och kanske inte alltid är bästa grejorna men verkar göra sitt jobb

En gammal dator jag hade förut monterade jag i en skrivbordslåda med fläkt som drog ur luften bakåt och hade moderkortet monterat i en träplatta och det satt fast med träskruv och var iof en server men inte så mycket watt men går att lösa på många sätt som är enkla så man får mer plats och gå på itx känns som mer trassel än det är värt och Hade en annan server med Linux som rullade i moderkorts kartongen och använde den som chassie så det finns gratis alternativ även utan chassie

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

@Gremanz Lycka till hur du än gör men om du skulle få för dig att hitta något annat att bygga på eller att "modda" det där chassit rejält så har du ett gratis gammalt HD 6950 hos mig om du vill ha! Från en lokal student till en annan

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈