EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3

EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3

Partnertillverkarnas versioner av Geforce GTX 1080 Ti fortsätter strömma in till redaktionen och näst på tur är EVGA:s värsting FTW3 med det färska kylarkonceptet ICX.

Läs hela artikeln här

Känner fartvinden i ansiktet.

Varför är det spoltjut på alla modeller?

+ för att den endast tar upp 2 platser. Minns när det var ett -

Fråga: När ni uppmäter maximal klockfrekvens på kärnan vid överklock, är det med eller utan överklockat grafikminne?

Skrivet av kakan86:

+ för att den endast tar upp 2 platser. Minns när det var ett -

När var det ett minus? Blev nyfiken så kikade lite. De äldsta testen jag hittar av grafikkort på sweclockers är från 2005 och då blev det i alla fall inte minus på det. Ex http://www.sweclockers.com/test/196-sapphire-toxic-x700-pro

Sedvanligt bra test, ett vanligt FE med vattenkylning presterar dock bättre så man kan undra vad custom-pcb/VRM gör för skillnad? Egentligen är det bara kyllösning/ljudnivå kontra pris som är intressant när man jämför 1080Ti eftersom själva chippet i övrigt är så nedlåst i Nvidias bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DunderKlumpen:

Vad är spoltjut för något?

Har försök att google på det men fick inget bra svar.

Googla på coil whine istället ...

Skrivet av trickeh2k:

Fråga: När ni uppmäter maximal klockfrekvens på kärnan vid överklock, är det med eller utan överklockat grafikminne?

Det är med minnet uppskruvat.

Skrivet av superegg:

Vad är spoltjut för något?

Har försök att google på det men fick inget bra svar.

Vissa datorkomponenter kan ge ifrån sig ett mer eller mindre hörbart tjut vid belastning. Oftast vid väldigt höga fps.

@superegg: sök som the squonk sa på coil whine på youtube så får du bra exempel på hur det låter.

Dåligt ljudisolerade spolar..vissa tillverkare speciellt hos AMD's sida brukar lägga spolarna i boxar fyllda med ljudisolerande material, detta verkar vara sällsynt på den gröna sidan.

Antar..de gör lite som intel med IHS och kylpastan..lata och snåla helt enkelt, eller pga ingen konkurrens.

Det som jag saknar på recensionen är dom exakta måtten, Längd, Bredd och Tjocklek och varit jätte mycket diskussioner bland SFF entusiaster för att se om dom kan montera detta kortet pga 2 platser som kan göra detta möjligt

Värt att nämna som inte framgick i recensionen vad jag kunde se är kortets dubbla bios, Master och Slave. Väljer man det sekundära bioset (Slave) får man en Powertarget på 127% och en GPU Clock på strax över 2000 MHz som presterar stabilt.

Skrivet av VadSaDu:

Dåligt ljudisolerade spolar..vissa tillverkare speciellt hos AMD's sida brukar lägga spolarna i boxar fyllda med ljudisolerande material, detta verkar vara sällsynt på den gröna sidan.

Antar..de gör lite som intel med IHS och kylpastan..lata och snåla helt enkelt, eller pga ingen konkurrens.

Jo, men det är lite konstigt att det är på alla modeller, och att det konsekvent verkar vara ungefär samma. Nästan som att det är någon begränsning Nvidia själva sätter på vad som får göras med korten.

@VadSaDu:
Handlar nog om större inköp av komponenter där de tittar på siffror snarare än annat. Eftersom en del kort inte har coil whine alls och andra har massor finns det nog en kvalitetsbrist hos en leverantör som inte fixas till, anledningen till varför vet nog bara inköparna i fabrikerna.

Skulle coil whine räknats som en defekt hade det nog åtgärdats rätt fort.

Skrivet av JonasT:

Det är med minnet uppskruvat.

Har läst flera inlägg på andra forum som säger att minnet begränsar en mycket stabilare högre klockfrekvens på kärnan. Vore intressant om ni kunde göra lite snabbtest kring detta där ni antingen klockar minnet hälften så snabbt, eller inte alls och mäter klockfrekvens samt fps i spel.

Skrivet av Jonas79:

Det som jag saknar på recensionen är dom exakta måtten, Längd, Bredd och Tjocklek och varit jätte mycket diskussioner bland SFF entusiaster för att se om dom kan montera detta kortet pga 2 platser som kan göra detta möjligt

Måtten finns på sida två

Spoltjut - It's a feature!

Jo, men det är lite konstigt att det är på alla modeller, och att det konsekvent verkar vara ungefär samma. Nästan som att det är någon begränsning Nvidia själva sätter på vad som får göras med korten.

Roligast tycker jag är att alla kort i typ alla tester från oberoende testsajter/kanaler så är svagt coilwhine väldigt vanligt, i princip mer regel än undantag. Men på begagnatmarknaden här på Swec existerar det inte.

Skrivet av Xyborg:

Vissa datorkomponenter kan ge ifrån sig ett mer eller mindre hörbart tjut vid belastning. Oftast vid väldigt höga fps.

Då fårstår jag. Tack

Skrivet av Jan Cogo:

@superegg: sök som the squonk sa på coil whine på youtube så får du bra exempel på hur det låter.

Tack.

Skrivet av Masyve:

Roligast tycker jag är att alla kort i typ alla tester från oberoende testsajter/kanaler så är svagt coilwhine väldigt vanligt, i princip mer regel än undantag. Men på begagnatmarknaden här på Swec existerar det inte.

Kan ju finns en logisk förklaring i det hela. Antingen vet man inte vad spoltjut är eller så spelar man inte med upplåst fps eller har ett kort som orkar rita upp så många fps i den upplösning och grafikinställning man spelar i. Generellt verkar spoltjut extremt sällan uppkomma vid/runt 60fps. Däremot när swec kör sina testslingor så kommer det garanterat upp i rätt höga fps emellanåt.

Eftersom det numer är så vanligt med spoltjut kanske man får börja göra en kurva med ljudnivå för spoltjut och ljudnivå i relation till fps.

Skrivet av the squonk:

Sedvanligt bra test, ett vanligt FE med vattenkylning presterar dock bättre så man kan undra vad custom-pcb/VRM gör för skillnad? Egentligen är det bara kyllösning/ljudnivå kontra pris som är intressant när man jämför 1080Ti eftersom själva chippet i övrigt är så nedlåst i Nvidias bios.

Det gör inte någon skillnad. Är det vattenkylning som gäller så kostar det bara mer och ger inget mervärde. Eftermarknadskylarna är däremot extremt mycket bättre än FE, även i SLI om platsen för korten finns. Men ja, vattenkylning har inte gett någon direkt ökning i överklockningspotential sen 700-serien. Nu behövs Ln2 för att piska igång kretsarna ordentligt.

Men det går dock att komma till 2000MHz och kanske 50MHz mer om kortet hålls svalt, tyvärr på grund av Nvidias temp limit som sätter artificiella begränsningar.

Fläskig strömförsörjning 10+2 faser medans 1080 Classified har 14+2 faser och gick att klocka högre. Så det menas att med FTW3 har evga gjort en ner gradering?

Skrivet av Flamso:

Det gör inte någon skillnad. Är det vattenkylning som gäller så kostar det bara mer och ger inget mervärde. Eftermarknadskylarna är däremot extremt mycket bättre än FE, även i SLI om platsen för korten finns. Men ja, vattenkylning har inte gett någon direkt ökning i överklockningspotential sen 700-serien. Nu behövs Ln2 för att piska igång kretsarna ordentligt.

Men det går dock att komma till 2000MHz och kanske 50MHz mer om kortet hålls svalt, tyvärr på grund av Nvidias temp limit som sätter artificiella begränsningar.

Jodå, vatten ger mer, runt 2100MHz brukar korten klara. Men korten är låsta, problemet är inte templimit eftersom temp är en non-issue under vatten(jag får inte mitt över 52C med spänningen på max och 100% load i 2038MHz, har inte provat högre ännu) utan problemet är att Nvidia låst max spänningen. Det krävs hackade bios för att nå ännu högre. LN2 kommer aldrig att behövas till ett 1080Ti så länge det inte finns ett hackat bios, möjligen hårdvarumodd då- att man lurar bios.

I vilket fall, dessa custom PCB är onödiga eftersom FE går att klocka lika högt/högre med annan kylning.

Däremot är det bra att man får med en bättre kylare än original som ju är rätt kass.

Skrivet av mrbrix:

Fläskig strömförsörjning 10+2 faser medans 1080 Classified har 14+2 faser och gick att klocka högre. Så det menas att med FTW3 har evga gjort en ner gradering?

FTW3 är en ersättare till FTW och FTW2

Classified och Kingpin är rena överklockningskort och spelar en helt annan liga än FTW3.
EVGA har mer eller mindre bekräftat att de kommer att släppa en Classified modell även till 1080Ti samt att nästa Hydrocooper kort kommer mest troligt att baseras på Classified.

Så nej det är ingen nedgradering..

Skrivet av the squonk:

Jodå, vatten ger mer, runt 2100MHz brukar korten klara. Men korten är låsta, problemet är inte templimit eftersom temp är en non-issue under vatten(jag får inte mitt över 52C med spänningen på max och 100% load i 2038MHz, har inte provat högre ännu) utan problemet är att Nvidia låst max spänningen. Det krävs hackade bios för att nå ännu högre. LN2 kommer aldrig att behövas till ett 1080Ti så länge det inte finns ett hackat bios, möjligen hårdvarumodd då- att man lurar bios.

I vilket fall, dessa custom PCB är onödiga eftersom FE går att klocka lika högt/högre med annan kylning.

Däremot är det bra att man får med en bättre kylare än original som ju är rätt kass.

Power limit sätter stopp redan med luftkylning så jag är helt med dig! Spänning gör i princip ingenting på mitt 980 HoF heller så det problemet har funnits i två generationer nu.

Helt klart onödiga med vattenkylning, japp!

Designat som ett rymdskepp? Check!
Temp högre än Asus & MSI? Check!
Ljudnivå högre än Asus & MSI? Check!
Massa marknadsföring om tusen sensorer och VRM kylning men lika temp som alla andra kort? Check!

Som läget är för tillfället borde alla bara handla ASUS. Tråkigt eller inte, ja möjligen. Men grafikkort, moderkort, skärmar (!) ja what not. Man vet vad man får.