Khronos Group slår samman grafikgränssnitten OpenCL och Vulkan

Khronos Group slår samman grafikgränssnitten OpenCL och Vulkan

De öppna utvecklargränssnitten OpenCL och Vulkan för grafik och generella beräkningar ska slås samman i en gemensam standard i en framtida uppdatering.

Läs hela artikeln här

Hoppas bara att de inte får in någon gammal skit in i Vulkan via detta.

Skrivet av Ratatosk:

Hoppas bara att de inte får in någon gammal skit in i Vulkan via detta.

Som jag förstår det ska de bygga OpenCL ovanpå Vulkan. Men jag kan ha missuppfattat såklart.

låter bra, vi behöver verkligen något som tar ner DirectX från tronen...

@Mikael07: Jag får uppfattningen att de kommer sammanfläta API:erna, eftersom de i vissa delar innehåller samma funktionalitet. Så det bör inte bli direkt att de bygger OpenCL ovan på Vulkan, men de kommer nog dela metoder för att utföra liknande uppgifter.
@Ratatosk: På samma vis bör inte gamla delar av OpenCL sabba Vulkan då den inte bör ändra något gällande grafik och beräkningar, utan bara utöka med fler möjligheter direkt i Vulkan.

Förhoppningsvis så tvingar detta Nvidia att ge uppdaterad support för OpenCL funktioner via Vulkan.

Enat sägs ju va bäst, vore bra om det öppna blev rådande... i förrförrgår.

Även om spelen använder Vulkan måste det till två versioner, en för Windows och en Linux? Det kommer inte automatiskt fungera på båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wiinis:

Även om spelen använder Vulkan måste det till två versioner, en för Windows och en Linux? Det kommer inte automatiskt fungera på båda?

Man måste så klart kompilera koden för både Windows och Linux. Men så länge som man använder plattformsoberoende bibliotek (som Vulkan och OpenCL) så kan man använda samma kod för båda plattformarna.

@Wiinis: Precis som @perost skriver så behöver koden så klart kompileras för respektive plattform, kompilatorer, bibliotek, etc, men så länge som Vulkan-gränssnittet används kan samma struktur och programmeringsprinciper användas på samtliga plattformar. Stöd för Vulkan fås ju genom stöd i drivrutinerna, antingen de inbyggda generella drivrutinerna i Linux-kärnan eller tredjepartsdrivrutinerna från exempelvis AMD och Nvidia.

Utmärkt. Nu hoppas jag "bara" att Apples Metal API kan bakas in i Vulkan i en kanske lite utvecklad variant, så kan DirectX slänga sig i väggen. Khronos själva lär inte få till någon högnivå-API-struktur som ger en bra abstraktion för dagens grafikkort som komplement till dagens lågnivå. Hur många indies vill använda Vulkan idag eller DX12? Det kräver för mycket, de måste ha ett enklare alternativ. Då fångar man också upp nya utvecklare till den fria vägen istället för att lämna dem helt hänvisade till MicroSoft, och så fortgår Windows-imperiet. På så vis får man också Apple med sig på vagnen.