AMD Radeon RX Vega för spel lanseras inte under andra kvartalet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jackbob:

Men herregud, detta börjar bli extremt tröttsamt. Jag börjar snart tycka att min investering i en dyr freesync skärm var förgäves. Ska jag seriöst behöva vänta 4 år för en värdig ersättare till mitt 290X?

Om det inte vore för att Ryzen var helt revolutionerande i prissättning och jag tänkt köpa en om nån vecka så hade jag hoppat på "AMD hate-wagon" nu tror jag.

Det är nackdelen med att köpa AMD, det blir inte föråldrat i första taget.

Pst!

Även 290x klarar Freesync.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Glad nu att man köpte sitt GTX 1080 Gaming X redan i mars för 5200 kr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Keeper of Traditions

Väldigt tur att man inte gick på nitlotten med freesync-skärm... Men Nvidia lär ju inte direkt sänka priserna när AMD aldrig släpper något nytt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Varför köpte jag inte aktier i Nvidia för 12 månader sedan!??!!
Verkar just nu inte finnas något utom dem själva eller totalt sviktande världsekonomi som kan stoppa dem

Tråkiga är att vi konsumenter som får betala priset för aktiekursen ;/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunder:

Väldigt tur att man inte gick på nitlotten med freesync-skärm... Men Nvidia lär ju inte direkt sänka priserna när AMD aldrig släpper något nytt

När blev, om två månader, aldrig?
Var Ryzen gammalt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Då var det beställt. Zotac 1080Ti AMP Extreme. RAWR!
Lite synd på Freesync-skärmen hemma, men den lirar 144Hz i 2540x1440.
Så jag kan leva utan adaptiv synk genom en GPU-cykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

När blev, om två månader, aldrig?
Var Ryzen gammalt?

Tror inte Nvidia bryr sig om Ryzen när dom prissätter sina kort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade mitt 1080ti så var min tanke hela tiden "kommer ta livet om mig om vega kommer om en månad och utpresterar 1080ti", men nu känns det bättre att veta att vega troligen kommer ut samtidigt som volta gör

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror inte Nvidia bryr sig om Ryzen när dom prissätter sina kort.

Reagerade mest på detta med att AMD aldrig släpper något nytt, lite märkligt uttalande med tanke på hur mycket som händer från AMD numera.

Men som du skriver @Dunder syftade antagligen på AMD:s grafikkort för spelande.

Dock tycker jag att deras RX560 är ett ganska intressant släpp, RX550 kan nog bli bra om det går ned i pris, nu är det allt för dyrt.
både Rx570 och Rx580 blev små lyft, men eftersom priserna inte gick upp var de ändå trevliga.

Inte för jag också inväntar Vega med spänd förväntan, oh nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag som satt och väntade på Vega för att åtminstone få till en prissänkning på Nvidias kort, men nu ser det ut som att jag får ändra på de planerna...

Finns det något/några 1080 Ti som är vedertaget bättre än de övriga? Sitter för närvarande på ett 980 Ti från EVGA.

Permalänk
Medlem

Yupp köpte hela mitt system förutom gpu men verkar som att det bara o köpa Detta lär dröja

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ratatosk:

Men som du skriver @DunderKlumpen syftade antagligen på AMD:s grafikkort för spelande.

Jo, det är ju ganska självförklarande utifrån kontext.

Skrivet av Sebbepojken:

Jag som satt och väntade på Vega för att åtminstone få till en prissänkning på Nvidias kort, men nu ser det ut som att jag får ändra på de planerna...

Finns det något/några 1080 Ti som är vedertaget bättre än de övriga? Sitter för närvarande på ett 980 Ti från EVGA.

Jag sitter i samma båt, vill också uppgradera mitt 980 och hade hoppats på prissänkningar från Nvidia snart. Kliar rejält i köpfingret!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Glad att jag skaffade ett GTX 1070 när jag byggde mitt Ryzen system i mars. Hade lite tankar på att vänta på Vega för att det kanske skulle passa bättre med Ryzen, men kände på mig att det skulle dra ut på tiden.

AMD:s CPU-avdelning är ju verkligen med i leken igen, men deras GPU-avdelning verkar de inte ha fått ordning på ännu. I den här takten kommer Volta för spel nästan finnas tillgängligt när Vega äntligen släpps.

Jag gjorde tyvärr likadant.

Haft AMD/ATI-kort sedan jag fick min första dator typ 1998 eller något.

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr inte som att AMD klarar av att hålla två bollar i luften...

När deras GPU-avdelning levererar (HD 7970, R9 290X) så är deras CPU-avdelning nästintill icke-existerande (Bulldozer), och nu när deras CPU-avdelning äntligen levererar med Ryzen, ja då är deras senaste prestandakort 2 år gammalt (Fury X) och nästa är ett bra tag bort, och ryktas inte ens kunna nå upp i GTX 1080 Ti-nivå.

Jag vill att det ska gå bra för AMD på båda fronterna (jag vill att det ska gå bra för AMD - för att det ska gå bra för AMD, inte så att jag kan köpa Intel/Nvidia billigare), men ibland gör dom det fan svårt för en att tycka om dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sebbepojken:

Jag som satt och väntade på Vega för att åtminstone få till en prissänkning på Nvidias kort, men nu ser det ut som att jag får ändra på de planerna...

Finns det något/några 1080 Ti som är vedertaget bättre än de övriga? Sitter för närvarande på ett 980 Ti från EVGA.

Skrivet av Dunder:

Jo, det är ju ganska självförklarande utifrån kontext.

Jag sitter i samma båt, vill också uppgradera mitt 980 och hade hoppats på prissänkningar från Nvidia snart. Kliar rejält i köpfingret!

Så ni väntade inte på Vega för att köpa det, utan för att få sänkta priser på Nvidias kort.
Då tycker jag inte ett dugg synd om er.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väldigt synd. HBM2 var något av ett risktagande och sådana betalar sig inte alltid, men vissa risker måste man nog ta om man ska konkurera med nVidia. Hoppas AMD sitter och filar på/polerar resten av Vegas hård/mjukvara medan minnena framtas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så ni väntade inte på Vega för att köpa det, utan för att få sänkta priser på Nvidias kort.
Då tycker jag inte ett dugg synd om er.

Nä det är verkligen dagens i-landsproblem.
Jag är ingen fan av att stödköpa, då jag anser att det är upp till företagen att leverera en åtråvärd produkt, men att sitta och "gråta" över AMDs tillkortakommanden bara för att man då inte kan köpa billigare varor från Intel/Nvidia är banne mig pinsamt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Pst!
Även 290x klarar Freesync.

Pst!

Det är därför jag har ett 290X.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1700+1080 Ti sedan mars. Hade velat ha VEGA men orkade inte vänta längre. Nu känns det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ratatosk:

Så ni väntade inte på Vega för att köpa det, utan för att få sänkta priser på Nvidias kort.
Då tycker jag inte ett dugg synd om er.

Självklart, man köper ju inte från AMD om man har en fin G-Sync skärm

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vet "Vi" att det är just HBM modulerna som skapar denna "fördröjning"...?

Permalänk
Medlem

Fakk.

Skrivet av Pepsin:

Glad att jag skaffade ett GTX 1070 när jag byggde mitt Ryzen system i mars. Hade lite tankar på att vänta på Vega för att det kanske skulle passa bättre med Ryzen, men kände på mig att det skulle dra ut på tiden.

AMD:s CPU-avdelning är ju verkligen med i leken igen, men deras GPU-avdelning verkar de inte ha fått ordning på ännu. I den här takten kommer Volta för spel nästan finnas tillgängligt när Vega äntligen släpps.

Skrivet av MinscS2:

Verkar tyvärr inte som att AMD klarar av att hålla två bollar i luften...

När deras GPU-avdelning levererar (HD 7970, R9 290X) så är deras CPU-avdelning nästintill icke-existerande (Bulldozer), och nu när deras CPU-avdelning äntligen levererar med Ryzen, ja då är deras senaste prestandakort 2 år gammalt (Fury X) och nästa är ett bra tag bort, och ryktas inte ens kunna nå upp i GTX 1080 Ti-nivå.

Jag vill att det ska gå bra för AMD på båda fronterna (jag vill att det ska gå bra för AMD - för att det ska gå bra för AMD, inte så att jag kan köpa Intel/Nvidia billigare), men ibland gör dom det fan svårt för en att tycka om dom.

"Grafiken levererade" tja, jag vet inte då, GCN är en stor återvändsgränd. Mycket transistorer till ingen nytta. GPGPU slog inte. Mer värme och sämre avkastning på tillverkningen. År 2011 var kulmen på en rad felbeslut i ett redan då utsatt läge. GCN är grafikens motsvarighet till Bulldozer, men den är ändå betydligt mer användbar. AMD hade troligtvis bara pengar till att satsa på att ta sig ur ett av skithålen åt gången, och då fick det blir Bulldozer som blev först att lämnas för att den var sämst, stora CPU:er tar lång tid att designa (4-5 år) och x86-marknaden ger mest pengar och störst chans att faktiskt kunna tjäna dem.

Skrivet av Skrutto:

F#ck it!
Hej Zotac 1080 Ti AMP Extreme! Kul att lära känna dig!
Du ska få bekanta dig med min kompis 1800X.
Nu har AMD sjabblat bort sig och tappat pucken. Jag orkar inte sitta med mitt gamla AMD Fury längre.
Det hade fan varit bättre nästan att släppa ett Vega med GDDR5X. Det är ju trots allt inte mycket memory-bottleneck. AMD's problem har varit en svag core.

Skickades från m.sweclockers.com

Well, det är ju faktiskt en av AMD:s leverantörer och samarbetspartners (SK Hynix) som inte skött sig. Lätt att vara efterklok, men när en underleverantör försenar sina komponenter med ca 8 månader blir det ju problem, problem som AMD inte kan göra så mycket åt.

Skrivet av topace:

Väldigt synd. HBM2 var något av ett risktagande och sådana betalar sig inte alltid, men vissa risker måste man nog ta om man ska konkurera med nVidia. Hoppas AMD sitter och filar på/polerar resten av Vegas hård/mjukvara medan minnena framtas.

Precis. AMD påbörjade ju utvecklingen av HBM för 7-8 år sedan, så det var ju knappast ett infall. Kanske pushade dem för det nu lite för att de vill kapitalisera det hela förr snarare än senare och AMD är ju nödd till att göra nånting annorlunda för att kunna sälja sina kort gentemot Nvidias mindshare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Då var det beställt. Zotac 1080Ti AMP Extreme. RAWR!
Lite synd på Freesync-skärmen hemma, men den lirar 144Hz i 2540x1440.
Så jag kan leva utan adaptiv synk genom en GPU-cykel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia kommer bli tvugna att börja med Adaptive Sync dom också i framtiden. Dom gör ju redan det i smyg
på vissa spellaptops.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, det är ju ganska självförklarande utifrån kontext.

Jag sitter i samma båt, vill också uppgradera mitt 980 och hade hoppats på prissänkningar från Nvidia snart. Kliar rejält i köpfingret!

De har redan sänkts ganska mycket i pris senaste halvåret. Du kan idag få ett GTX 1070 för ca. 4000:- eller ett 1080 för strax över 5000:-, sedan har du ju 1080 Ti som går för ca. 8000:- när Titan X Pascal kostade 12 999:- vid lansering för ungefär samma prestanda.

Tror inte Vega kommer ha så jättestor effekt på de priserna då kretsen kommer vara dyr att tillverka och tillgången på HBM2 begränsad. AMD vill nog inte starta ett priskrig mot Nvidia och dumpa priserna direkt.

Nästa lyft för pris/prestanda blir nog när Volta släpps för spel. Känns mest som det är Nvidia som konkurrerar mot sig själva tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt, jag som var så förväntansfull. Är det inte lika bra att skippa Vega för spel helt och hållet då? Den lär ju hursomhelst inte kunna matcha Volta, vilket kommer bli det den går upp mot i praktiken. Tur man inte köpte någon freesync skärm i förväg, nu blir det att gå tillbaka till prisjakt och börja kolla på N-sync skärmar istället. Synd hade varit kul att ha en AMD dator rätt igenom för en gångs skull....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hjälpsam

@Orisons: Finns inget som tyder på att Volta kommer i närtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jasså, jag tyckte mig ha läst någonstans att det var bekräftat att Volta skulle släppas Q1 2018? Men jag har säkert missuppfattat något eller så var det bara spekulationer som jag misstog för fakta.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

AMD är så litet i förhållande till deras konkurrenter att de måste ta risker. Om grafikkortet kommer någon eller några månader senare tror inte jag de ser som så jättestor miss och som beskrivits behöver de fokusera på de områden där det finns pengar att tjäna. Då låter de nVidia få härja lite till innan man man har resurser att även börja konkurrera med snabbare grafikkort.

Detta är alla små företags (relativt konkurrenter) dilemma, de kan inte spela säkert utan måste bryta mark.

Med det sagt så är nVidia ganska "ovanligt" företag för även om de går bra håller de uppe takten. Det verkar som tekniker har stark ställning hos nVidia. Ett mycket vanligare fenomen hos företag är att så fort det börjar gå bra så får säljavdelningar mycket mer makt och när de få makt tröttnar tekniker och produkterna slutar utvecklas.

Permalänk
Medlem

Tur jag inte lyssnade på de som tyckte jag var efterbliven för att jag inte väntade "några" veckor till på Vega, vilka är det nu som är efterblivna. Köpte mig ett Gtx 1080 Ti och har haft det i över en månad redan. Det är just det här jag hatar, att AMD ska hela tiden dryga sig med release av nya grafikkort.