AMD Ryzen Mobile med Zen och Vega för bärbara datorer lanseras i slutet av 2017

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Mobile med Zen och Vega för bärbara datorer lanseras i slutet av 2017

Under AMD:s Financial Analyst Day 2017 utlovas högre prestanda och lägre strömförbrukning för Raven Ridge, som till slutet av året introduceras som Ryzen Mobile för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt med lite mer utmanare på mobila marknaden, man undrar ju hur "lilla" AMD mäktar med allting.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

ThinkPad X280 med 4c 8t + Vega och det blir ett givet köp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Bra jobbat AMD!

Permalänk
Medlem

Grymt! Hoppas på bra stöd i Linux.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Här tror jag AMD har möjlighet att göra stora pengar.
Det som gör en bärbar förlegad nu för tiden är oftast att grafikdelen blir outhärdligt långsam.
AMD har överlag alltoid legat snäppet före Intel i iGPU prestanda.
Med ZEN får deras CPUer en välbehövlig boost.

Kanske man skall be om ny jobbdator till hösten....

Permalänk
Medlem

Jag förstår att AMD vill göra 2017 till deras år men jag funderar på om APU:er baserade på Zen+Vega verkligen hinner ut på marknaden i laptops innan årsskiftet.
Tidigare erfarenheter har visat annat och AMD behöver vara med på den starka försäljningen som vi vanligtvis ser i 4 kvartalet.

Skrivet av edda123:

Grymt! Hoppas på bra stöd i Linux.

Förväntar mig inget annat.
I de fria drivrutinerna hittar vi redan stöd för både Vega och "Raven Ridge".
Däremot så krävs DC (DAL) vilket kan behöva läggas till själv om inte din Linux-distribution gjort det när hårdvaran släppts.
Med AMD satsningar på öppna drivrutiner så förväntar jag mig bra stöd redan vid lansering.

Permalänk
Medlem

Känns tyvärr som att AMD ligger ett halvår till år efter med släppen mot konkurenterna. Tråkigt för jag vill ha AMD nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

De ser ut att ta sikta på Q4 och julhandeln med detta, vilket känns betydligt mer rätt än att rusha ut en massa under sommaren, speciellt om VEGA är på tapeten också även för konsumenter i Q3/Q4.

Öppna med Ryzen för att bygga hype och visa att dem fortfarande är med i leken > lämna sommar månaderna då folk i alla fall spenderar pengar på annat > sedan tuta ut med #AMD2017 fyrverkerier alá Laptops+VEGA.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Åh hade gärna sett nåt inför nästa termin

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Jag kan vänta. Thinkpad med AMD APU skulle vara perfekt. Min E330 börjar bli lite väl gammal (mest sketna nvidia grafiken och wifi modulen i för sig).

Permalänk

Detta kommer bli intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

De ser ut att ta sikta på Q4 och julhandeln med detta, vilket känns betydligt mer rätt än att rusha ut en massa under sommaren, speciellt om VEGA är på tapeten också även för konsumenter i Q3/Q4.

Öppna med Ryzen för att bygga hype och visa att dem fortfarande är med i leken > lämna sommar månaderna då folk i alla fall spenderar pengar på annat > sedan tuta ut med #AMD2017 fyrverkerier alá Laptops+VEGA.

En mobil Vega-krets har vi inte sett några tecken på, bara en integrerad Vega-GPU som ungefär är lika kraftfull som RX 550 (Polaris 12). Det som artikeln handlar om. Vega för konsumenter/desktop kommer säkert en god bit innan julhandeln, då första Vega-produkten lanseras i slutet av juni. Q3 är sannolikt för desktop/konsument-lanseringen där, FE är ju i princip ett konsumentkort med extra minne, 8 och kanske 4 GB-modeller kommer senare, och säkert någon modell med avstängda beräkningsenheter också. 64 CU, 16 GiB HBM2 och nära 1.6 GHz frekvens på GPUn verkar ändå dra en del ström.

Permalänk
Medlem

Wow. Kolla in staplarna. Jag säger det igen: kolla in staplarna. Jag tror faktiskt de är skalenlig och helt korrekt presenterade, ingen kodynga. Wow.

Skrivet av Pellepelikan:

Känns tyvärr som att AMD ligger ett halvår till år efter med släppen mot konkurenterna. Tråkigt för jag vill ha AMD nu.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har ju varit i praktiken borta. Se det från andra hållet istället: AMD är tillbaka och det finns äntligen ett alternativ

Skrivet av Yatagarasu:

De ser ut att ta sikta på Q4 och julhandeln med detta, vilket känns betydligt mer rätt än att rusha ut en massa under sommaren, speciellt om VEGA är på tapeten också även för konsumenter i Q3/Q4.

Öppna med Ryzen för att bygga hype och visa att dem fortfarande är med i leken > lämna sommar månaderna då folk i alla fall spenderar pengar på annat > sedan tuta ut med #AMD2017 fyrverkerier alá Laptops+VEGA.

AMD har varit jäkligt smarta i sina lanseringar på sistone. Det var nog bra att Zen inte kom förrän i mars. Hade den kommit i december hade den nog dragits med dålig publicitet från okunniga köpare som förväntar sig att allt ska vara perfekt från dag ett och funka exakt som Intel. I mars blev det istället de kunniga entusiasterna som hoppade på tåget först, de som vet hur saker fungerar och de blev väldigt nöjda med vad som erbjöds. Under tiden fick AMD möjlighet att putsa på AGESA:n och tillsammans med moderkortstillverkare slipa några enstaka skarpa kanter. När sedan mainstreamfolket ska göra sina inköp under hösten och vintern så är plattformen väl inkörd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian