Intel Skylake-X med upp till 12 kärnor ingår i Core i9-serien

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake-X med upp till 12 kärnor ingår i Core i9-serien

Med Intels nästa entusiastplattform och sockel LGA 2066 tillkommer prefixet Core i9, som av allt att döma används för processorer med sex eller fler kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

How to fuck up namnschema även i topsegmentet......

Nu finns det i9 som har lägre cores vs i7.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det ska läsas på tyska. "iNEIN!"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

"EHRMAGHEWRD, Ryzen var läskigare än vi trodde. Dags att förvirra kunderna och släppa fler X-modeller!"

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Kul!

Ryktas följande Ryzen 9:

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se om dessa "premium"-produkter får fastlödd IHS eller om det blir billig kylpasta igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ända jag vill är att slippa ihs glapp... finns nån läckt chart för det? (avstod 77k)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det blir spännande att se om dessa "premium"-produkter får fastlödd IHS eller om det blir billig kylpasta igen.

Skylake-X är garanterat fastlödd. Frågan är snarare om Kaby Lake-X är det.

Herregud vilka katastrofala namnschemor om det stämmer...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Usch vad hög TDP..vill de starta en brand i folks hem?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Skylake-X är garanterat fastlödd. Frågan är snarare om Kaby Lake-X är det.

Herregud vilka katastrofala namnskemor om det stämmer...

Hur vet du det? Produkten är ju inte släppt än.

Skrivet av VadSaDu:

Usch vad hög TDP..vill de starta en brand i folks hem?

Om jag har förstått det rätt så har ju "alla" en NH-D15? Och den kylaren skall väl klara uppåt 500W TDP så det är nog lugnt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

8+ kärnor i 4.5+ GHz låter ju fint, men risken finns att priset blir ofint.

Permalänk
Medlem

dat namnschema tho.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Om specifikationerna stämmer så ska det bli intressant att se hur en nästan halvering av L3-cachen kommer påverka prestandan. Det vore synd om t.ex. spelprestandan blir lidande p.g.a. det, spel brukar ju gilla mycket cache. Men det har väl ryktats om att cachen ska vara mer effektiv i Skylake-X, så vi får väl se hur det går.

Intressant att den 8-kärniga 7820X bara får 28 PCIe-linor också, siktar de på att sänka priset jämfört mot 6900K kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

How to fuck up namnschema även i topsegmentet......

Nu finns det i9 som har lägre cores vs i7.....

Inte i 7xxx serien och inte heller till sockeln LGA 2066 så tycker faktiskt inte det är särskilt förvirrande, och nu är ju inte heller detta segment riktat mot svennebanan.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hjälpsam

DAMN, då man är född 77, Star Wars kom 77 (hade SW tema på bröllopet), Technic LEGO (samlar LEGO) kom 77. Låter som om jag måste skaffa en Ryzen 1977X också. Hejdå plånbok.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur vet du det? Produkten är ju inte släppt än.

Det finns ingen anledning för HEDT att inte har det då vi snackar om betydligt större kretsar och hög värmeutveckling. Då är det verkligen nödvändigt att använda lödning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Skylake-X är garanterat fastlödd. Frågan är snarare om Kaby Lake-X är det.

Herregud vilka katastrofala namnskemor om det stämmer...

Tycker det är jätteläckert. Fortsätter de så kan snart alla köpa en processor med sitt eget födelseår

Blir intressant att se hur striden om ultra high-end utvecklar sig. Intel kommer precis som tidigare ha ett försprång i klockfrekvens och IPC, men AMD kommer erbjuda fler kärnor till lägre pris, te.x. 16 mot 12 kärnor, 12-14 mot 10 o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det finns ingen anledning för HEDT att inte har det då vi snackar om betydligt större kretsar och hög värmeutveckling. Då är det verkligen nödvändigt att använda lödning.

Frågan är om intel håller med. Enligt flera rapporter på nätet så har vissa användare problem med att 7700K blir satans varm, även oklockad och även vid triviala tasks som att öppna en mapp, och intel verkar ju typ ha använt tuggummi för att fästa IHS på den modellen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Frågan är om intel håller med. Enligt flera rapporter på nätet så har vissa problem med att 7700K blir satans varm, även oklockar och även vid triviala tasks som att öppna en mapp, och intel verkar ju typ ha använt tuggummi för att fästa IHS på den modellen.

Det är precis därför det inte går att göra något annat på så stora kretsar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur vet du det? Produkten är ju inte släppt än.

Om jag har förstått det rätt så har ju "alla" en NH-D15? Och den kylaren skall väl klara uppåt 500W TDP så det är nog lugnt

220W TDP klarar väl en NH-D15 av om jag minns rätt?

Det kvittar ändå om intel envisas med sin fattiga kylpasta mellan IHS och chipset..kan du ha en AIO på 420mm och en dammpump som driver skördetröskeln..du kommer ändå inte få rätt på möget pga intel's fina strategi med deras 0:- kylpasta på dess chip's..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frågan är om intel håller med. Enligt flera rapporter på nätet så har vissa användare problem med att 7700K blir satans varm, även oklockad och även vid triviala tasks som att öppna en mapp, och intel verkar ju typ ha använt tuggummi för att fästa IHS på den modellen.

Intel har alltid lött HEDT-processorer vad jag känner till. Och 7700K är ju inte en sådan, så det är ingen indikation på att de inte kommer fortsätta löda även denna serie processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Frågan är snarare om Kaby Lake-X är det.

Fyra kärnor utan iGPU är en ganska liten plutt kisel. Svårt att löda den, sk micro-cracks kan blir ett ordentlig problem. De får plocka på mer L3 cache så blir det enklare, säg 20-30 MB tack

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Skoj att det händer något. Tror även priset kan blir bra då AMD kommer göra allt för att sänka priset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir spännande att se om dessa "premium"-produkter får fastlödd IHS eller om det blir billig kylpasta igen.

Detta är en stor fråga, ja.

Skrivet av perost:

Intel har alltid lött HEDT-processorer vad jag känner till. Och 7700K är ju inte en sådan, så det är ingen indikation på att de inte kommer fortsätta löda även denna serie processorer.

Problemet är att Kaby Lake-X är mer eller mindre samma CPU som 1151, med samma tråkiga 16 PCI-E Lanes, och lite högre frekvens. Nog de mest meningslösa CPUerna Intel släppt på länge... dyrt moderkort, för vad? Ingen direkt fördel.

Förr var ju fördelarna mer PCI-E och DDR4... men med 16 Lanes och samma DDR4.. wtf is the point?

Skrivet av VadSaDu:

Usch vad hög TDP..vill de starta en brand i folks hem?

Lite det jag reagerar också på. AMD Ryzen både kommer med en stock kylare på R7 modeller... OCH folk tom kan köra med denna utan problem, även OCade 1700 modeller. Dvs... 8 kärnor, 16 trådar @ upp till 4Ghz med en stock kylare. Intel behöver ffs en CO2 brandsläckare för att köra 4 kärnor, 8 trådar numera i stock...

What cooking Intel!? - Your CPUs.

Sen att Skylakes IPC når 10+ kärniga CPUer är ju trevligt, men... att behöva 10 kärnor för att nu få 44 PCI-E lanes, som troligen kommer kosta som F A N. Nej tack. Ryzen är betydligt mer prisvärd för fler kärnor och du får 24 PCI-E Lanes iaf, så typ samma som Skylake-X lägre nivåer.

Permalänk
Medlem

The Core War has begun!!

Ska bli mycket kul att följa kommande pris- och prestandakamp mellan Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

i9 7920X kommer ju kosta minst 25000kr...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

How to fuck up namnschema även i topsegmentet......

Nu finns det i9 som har lägre cores vs i7.....

Skulle vara bättre om de gjorde som de gör med Xeonerna då eller?
Platinum, Gold, Silver

Varför inte helt enkelt skippa sk*tsnacket och använda: dyrast, mycket dyr,......billigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

How to fuck up namnschema även i topsegmentet......

Nu finns det i9 som har lägre cores vs i7.....

färre*

Permalänk
Medlem

Äntligen lämnar vi 4kärniga cuper i prestanda serien.
I7 kommer att bli som gamla i5 serien. Nu kommer även intels premium serie ha minst 6 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

i9 7920X kommer ju kosta minst 25000kr...

Man får ju hoppas att den lägger sig på samma premiumpris som sin föregångare.

Att öka cores men bevara samma prissättningsschema ger ju absolut inget mervärde till marknaden eller kunderna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |