SK Hynix visar GDDR6 för Nvidia Volta under GPU Technology Conference 2017

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix visar GDDR6 för Nvidia Volta under GPU Technology Conference 2017

Under Nvidias årliga GPU Technology Conference visar SK Hynix nästa generations grafikminne vid namn GDDR6, där alltmer pekar mot att tekniken ska paras ihop med arkitekturen Volta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är dubbelt upp mot GDDR5 som inte säljs i högre hastigheter än 8 Gbps

Trodde kapslarna som satt i upphottade GTX 1060 "with faster memory" inköptes som 9Gbit, men det kanske är fabriksöverklockning?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

"Just uneiled". Proffsigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Leverans i början av 2018 säger en del om när Volta kan komma att släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Trodde kapslarna som satt i upphottade GTX 1060 "with faster memory" inköptes som 9Gbit, men det kanske är fabriksöverklockning?

Det tror jag också är overklockning, ja.
Slutkunder har ju lyckats klocka tidigare GDDR5 rätt bra, så det borde inte vara så omöjligt. Man övergav det ju pga det blir rätt mycket värme.

Dock ang Sweclockets uppskattning av 256-bit/384-bit buss... lol. När fan har NVidia någonsin tagit i så med minnesbussar? De kör minsta möjliga kombo...

De kommer sälja 256-bit i högsta och 128/160/192-bit eller någon sådan lösning i mellan-klasser. De kan säkert hitta sätt att få både 9-10-11-12-13-14GB VRAM på något sätt med udda kombo. Titta bara på deras historik med allt från 768MB-1,5GB-3,5GB

Problemet är ju att man har börjat använda mer RAM som cache än faktiskt VRAM, så behoven är lite konstiga nu jämfört med tidigare. Vi får se dock... även 1080 kortet gillade ju lite snabbare VRAM, så det finns nytta med det iaf.

Att sen ha en minnesteknik som är precis nysläppt 2018, med ev förseningar... bra plan.
HBM2.5 lär nog ge dem lite konkurrens då, både i pris och prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

"Just uneiled". Proffsigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tänkte också på det. Baaaaakka!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Undrar lite om det var ett misstag av AMD att hoppa på HBM-tekniken så pass tidigt. Det verkar som det fortfarande finns mer prestanda att få ut från traditionellt GDDR-minne som också är billigare att köpa in och implementera. Enklare att skala nedåt också än att behöva bygga en krets för high-end med HBM och en annan med stöd för vanligt GDDR för mainstream.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Undrar lite om det var ett misstag av AMD att hoppa på HBM-tekniken så pass tidigt. Det verkar som det fortfarande finns mer prestanda att få ut från traditionellt GDDR-minne som också är billigare att köpa in och implementera.

"Hoppa på och hoppa på"
HBM har ju utvecklats av AMD tillsammans med Hynix. Man började med detta för ca: 7-8 år sedan, så jag tror nog att man är mer eller mindre tvungna att kapitalisera på tekniken så fort som det bara är möjligt.
Däremot, kan man ju fråga sig om det verkligen var värt pengarna? Antagligen inte. Inte än på ett par år iaf, och då förutsätter jag att de får licenspengar när andra aktörer vill använda sig av tekniken, men det vet jag inget om.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Trodde kapslarna som satt i upphottade GTX 1060 "with faster memory" inköptes som 9Gbit, men det kanske är fabriksöverklockning?

Ofta om man kollar minnes modulerna på grafikkort hos minnestillverkarna så brukar dom ofta ha högre spec än vad som används och förr i tiden brukade jag skriva ner vad som stod på chippen då kunde man kolla spec på nätet och se att det är 8000mhz med 1.2v men max spec är 9000mhz med 1.3v som hitta på exempel och man kunde enkelt hitta en bra sweetspot som max

Vad gäller 1060 "med snabbt minne" är det bara bullshit det är samma kort man vridit upp hastigheten på vilket man skulle kunna göra på alla 1060 och vad jag sett verkar alla klara 9000mhz och har även sett flera nå mot 9500mhz så jag är bra säker på dom är helt identiska men dyrare för något man kan göra själv på 20sec

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Undrar lite om det var ett misstag av AMD att hoppa på HBM-tekniken så pass tidigt. Det verkar som det fortfarande finns mer prestanda att få ut från traditionellt GDDR-minne som också är billigare att köpa in och implementera. Enklare att skala nedåt också än att behöva bygga en krets för high-end med HBM och en annan med stöd för vanligt GDDR för mainstream.

Det var väl AMD själva som tillverkade HBM i partnerskap med Hynix.

Synd att det inte riktigt ville sig. Tror definitivt att HBM kommer att vara nästa stora sak efter GDDR minnet, när man väl får ordning på produktionskostnader och optimering.

Vem vet, kanske vi ser ett HBM3 i början av 2018 som totalt sveper banan med GDDR6..... skulle vara intressant Tror personligen att HBM3 kommer få stor genomslag om VR blir mer poppis.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det var väl AMD själva som tillverkade HBM i partnerskap med Hynix.

Synd att det inte riktigt ville sig. Tror definitivt att HBM kommer att vara nästa stora sak efter GDDR minnet, när man väl får ordning på produktionskostnader och optimering.

Vem vet, kanske vi ser ett HBM3 i början av 2018 som totalt sveper banan med GDDR6..... skulle vara intressant Tror personligen att HBM3 kommer få stor genomslag om VR blir mer poppis.

Det visste jag faktiskt inte, tänkte att det var något Hynix utvecklat själva som AMD sedan vald att använda.

Jag tror som sagt också att HBM är framtiden. Minnet sitter närmare GPU:n (mindre känsligt för störningar, signalförsvagning o.s.v.) samt att bussen kan göras mycket bredare. Just nu känns det inte som denna tekniken erbjuder någon egentlig fördel mot GDDR, medan nackdelarna är desto fler. Men nu efter GDDR6 är kanske gränsen nådd för GDDR-tekniken så HBM till slut blir oundvikligt även för Nvidia...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Så bandbredden blir kanske 33% högre än det snabbaste GDDR5X.
Minns väl att i SweClockers test av Pascal med snabbare VRAM visade att en 10% överklockning av VRAM på GTX 1080 gav ~3% högre prestanda. 12,5% snabbare VRAM på GTX 1060 betydde ~4% högre prestanda.
Pascal mår alltså bra av snabbare VRAM. Detsamma kan säkert vara fallet med Volta, och då är GDDR6 mycket intressant. Kul för konsumenter! Om det så är HBM är GDDR6, högre bandbredd åt folket!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Inget nytt utan vad jag förväntat mig.
Jag förstår inte varför alla hänger upp sig på vega och hbm2.
AMD har troligtvis en hel serie med grafikkort i olika segment motsvarande RX500-serien med ncu och de nya teknikerna.
Jag tror knappast att AMD räknat med HBM2 i samtliga kretsar utan vi lär sannolikt se nya GDDR kretsar då.