Silverstone SX700-LPT och SX800-LTI – hög effekt i formfaktorn SFX-L

Permalänk
Melding Plague

Silverstone SX700-LPT och SX800-LTI – hög effekt i formfaktorn SFX-L

Imponerande verkningsgrad och hög effekt i litet format står i fokus när Silverstone äntrar SweClockers testlabb med nätaggregatsduon SX700-LPT och SX800-LTI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att ni recenserar dem, det var en trevlig överraskning.

Håller med om att målgruppen är liten, men jag vet åtminstone ett chassi där de skulle platsa: Kimera Industries Cerberus, som rymmer dubbla grafikkort trots minimala mått. Har inte följt utvecklingen av det chassit dock så jag vet inte hur de ligger till nuförtiden.

700:an är nog mest intressant för min del - inte för att jag kommer behöva 700W till cpu & singelgrafikkort (när Ghost S1 släpps) - utan för att den har stillastående fläkt upp till någorlunda hög belastning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Njaej... Ska man motivera de där priserna idag så känner jag att 3 års garanti verkligen är i underkant.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Master of Overkill

För dyra punkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

85 graders kondningar och glidlagrad fläkt samt tre års garanti är väl sånt som inte känns helt betryggande. Om de hade fixat de grejerna hade jag nog kunnat tycka priserna skulle kunna vara någorlunda skäliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vill ha-faktorn är hög, men garantin är lite väl kort för det priset kan jag tycka. Tycker inte priset är extremt, det är en nischad produkt; SFX-L med 80+ Platinum/Titanium. Corsair SF600 går väl på runt 1300:- och då får man det i SFX med 80+ Gold med 7 års garanti.

Varför har Silverstone valt att helt dra sig ur den nordiska marknaden? Lättast idag är väl att beställa från caseking.de.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Att SX700-LPT ligger på 2300:- hos Liontech som är enda vettiga återförsäljaren som säljer agget i Sverige gör inte direkt det attraktivt. Ännu mindre attraktivt blir det när Inet säljer SX800-LTI för 2500:-

Nä, ge mig ett modulärt 450-550w SFX/SFX-L med Titanium med bra fläktkurva istället. Dock helst fläktlöst om agget skulle bli tillräckligt effektivt för att lösa det.

Förtydligande
Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Inaktiv

Bra recension och bra slutsats, det är ett nättagg för de som kör lite mer extrema saker i ett kompakt format. Kör man ej i kompakt format utan kanske fulltower och använder den inbyggda gpun, ja då finns det nog bättre val för en.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Njaej... Ska man motivera de där priserna idag så känner jag att 3 års garanti verkligen är i underkant.

5 år hade jag räknat med :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känns lite konstigt när tester tar upp dyra priser som nackdel men inte billiga priser som fördel. Den uppfattningen jag fått i alla fall eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Känns lite konstigt när tester tar upp dyra priser som nackdel men inte billiga priser som fördel. Den uppfattningen jag fått i alla fall eller har jag fel?

Nej produkter som är prisvärda får det som fördel bara att kika på senaste Ryzen testet.

http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul att ni recenserar dem, det var en trevlig överraskning.

Håller med om att målgruppen är liten, men jag vet åtminstone ett chassi där de skulle platsa: Kimera Industries Cerberus, som rymmer dubbla grafikkort trots minimala mått. Har inte följt utvecklingen av det chassit dock så jag vet inte hur de ligger till nuförtiden.

De arbetar sig framåt, de har kört en prototyptunda och skall troligen köra en liten till innan de börjar produktion. Ingen E.T.A. dock utöver "detta år".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Silverstone SX500-LG som testades av Swec försvann nästan helt från butiker och det rätt så snabbt. Vi hade en i en kompakt PC på jobbet och den började låta något otäckt efter ca 1.5 år (typ konstant) drift.

Anekdot-varning på den förstås, men undrar nästan om dessa nätagg dras med barndomssjukdommar och därav orkar kanske Silverstone inte ens ha någon slags långvarig garanti.

Vanliga SFX-agg utvecklas under tiden till något bättre, iaf

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej produkter som är prisvärda får det som fördel bara att kika på senaste Ryzen testet.

http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Ah, kunde tänka mig det.. har ändå för mig det varit pridukter som varit väldigt billiga men ändå okej som inte fått någon utmärkelse alls. Meeen skitsamma, det är bra tester i vilket fall som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Silverstone SX500-LG som testades av Swec försvann nästan helt från butiker och det rätt så snabbt. Vi hade en i en kompakt PC på jobbet och den började låta något otäckt efter ca 1.5 år (typ konstant) drift.

Nästan helt uteslutet att det skulle vara något annat än en glidlagrad skruttfläkt. De börjar skallra och låta ganska snabbt, då smörjmedlet förångas då fläkten står och går i en varm luftström. Fattar inte hur de kan snåla in på en sådan detalj på så här påkostade nätdelar. 800W-agget har inte ens varvtalsräknare på sin fläkt, så om (NÄR!) skitlagret skär ihop på den har fläktkontrollern ingen aning om att fläkten inte snurrar längre.

Anslutningskontakten ser dessutom mindre ut än vanliga 3-pinnars, så att hitta en ersättare kan bli knepigt. När fläkten bryter ihop efter garantitiden gått ut är man nog rätt så rökt, tyvärr...

Min nuvarande PC har fyrpinnars PWM-styrning av sin fläkt, och det agget är flera år gammalt nu; det hade jag kallt räknat med att dessa enheter skulle ha också. Skäms-strut på huvvet, Silverstone. Jättedåligt!

Permalänk
Medlem

Redan ATX-formatet är kompakt nog för att kylningen av nätaggets komponenter man mer eller mindre klämt in med skohorn ska vara lätt problematisk. Detta borde vara ännu värre.

Visst, ökade verkningsgrader i all ära, det hjälper förstås, men undrar hur länge ett sånthär agg överlever i ett prestandabygge som lastar det ordentligt, och med sitt förmodade kompakta format bjuder på relativt stort flödesmotstånd i sig?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Redan ATX-formatet är kompakt nog för att kylningen av nätaggets komponenter man mer eller mindre klämt in med skohorn ska vara lätt problematisk. Detta borde vara ännu värre.

Visst, ökade verkningsgrader i all ära, det hjälper förstås, men undrar hur länge ett sånthär agg överlever i ett prestandabygge som lastar det ordentligt, och med sitt förmodade kompakta format bjuder på relativt stort flödesmotstånd i sig?

Corsair har ju sina SF som är ännu kompaktare än dessa som är SFX l. ex SF600 Och de vågar ge det 7 års garanti så tror inte livslängden är så låg pga formfaktorn om det är byggt av bra grejer. Däremot är ju dessa på 700 och 800w istället men då med högre effektivitet och större kylfläkt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

För mig går denna formfaktor bort, antingen har jag så pass stort chassi att ett vanligt ATX får plats eller så har jag en sådan liten att det krävs en pico-psu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

För mig går denna formfaktor bort, antingen har jag så pass stort chassi att ett vanligt ATX får plats eller så har jag en sådan liten att det krävs en pico-psu

Men pico psu behöver ju en extern omvandlare (eller tänker jag på något annat?) så det blir ju inte supersmidigt och man kan inte köra med vilken kabel som helst. Men det har kanske sin charm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Sant, men fortfarande mer slim än SFX-L. Finns som sagt många små chassin som sväljer ATX. Fördelen med ATX är att du kan ta ett svintyst Titan Seasonic tex. Fördelen med Pico-psu är att de är helt passiva och tysta om du köper en lite dyrare som inte lider av coil whine

Men bra att det finns options!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Sant, men fortfarande mer slim än SFX-L. Finns som sagt många små chassin som sväljer ATX. Fördelen med ATX är att du kan ta ett svintyst Titan Seasonic tex. Fördelen med Pico-psu är att de är helt passiva och tysta om du köper en lite dyrare som inte lider av coil whine

Men bra att det finns options!

Personligen så gillar jag inte enheter med en massa externa boxar. Föredrar helt klart att alla enheter har inbyggda nätdelar (bortsett ifrån bärbara och mobila prylar). Blir mycket snyggare och smidigare med nätsladdar rakt in i enheten utan externa adaptrar.

En stor fördel med just SFX-L är att man kan ha relativt normalstora fläktar. Små aggregat (med fläktar) är helt OK i serversammanhang där ljudnivån inte alls är kritisk, men i en dator på skrivbordet så undviker jag helst alla sådana lösningar.

Visst kan man köra med stora ATX-aggregat, men för mig som vill ha verkligen små nätta konsolliknande spelbyggen (tex att ha som spelmaskin i TV-rummet) så blir den gamla standarden bra mycket större och onödigt klumpig.

Nackdelen i dagsläget är pris och utbud, men annars så tycker jag att SFX-L är en utmärkt modern formfaktor.

Får hoppas att fler tillverkare kommer med fler produkter för lite mer konkurrens.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Personligen så gillar jag inte enheter med en massa externa boxar. Föredrar helt klart att alla enheter har inbyggda nätdelar (bortsett ifrån bärbara och mobila prylar). Blir mycket snyggare och smidigare med nätsladdar rakt in i enheten utan externa adaptrar.

En stor fördel med just SFX-L är att man kan ha relativt normalstora fläktar. Små aggregat (med fläktar) är helt OK i serversammanhang där ljudnivån inte alls är kritisk, men i en dator på skrivbordet så undviker jag helst alla sådana lösningar.

Visst kan man köra med stora ATX-aggregat, men för mig som vill ha verkligen små nätta konsolliknande spelbyggen (tex att ha som spelmaskin i TV-rummet) så blir den gamla standarden bra mycket större och onödigt klumpig.

Nackdelen i dagsläget är pris och utbud, men annars så tycker jag att SFX-L är en utmärkt modern formfaktor.

Får hoppas att fler tillverkare kommer med fler produkter för lite mer konkurrens.

en korrekt HTPC ska ändå vara 19" rackbred så du har rätt gott om plats
Men visst, bra med fler att välja på, jag går just nu och funderar på om jag ska köra denna eller denna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

en korrekt HTPC ska ändå vara 19" rackbred så du har rätt gott om plats
Men visst, bra med fler att välja på, jag går just nu och funderar på om jag ska köra denna eller denna

Hepp!

Varför skall det vara 19"?

Jag kan förstå om du har dedikerade rackskenor i biorummet, men i en vanlig bänk i TV-rummet (som de flesta har) så ser jag inte riktigt behovet.

Sedan; blir inte 160/240W allt för klent?

Jag har min TV-PC främst för att kunna spela på, och då blir det tufft med så väldigt låg effekt om man vill ha något hyfsat grafikkort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

19" är standard för HIFI grejer, de flesta receivers etc är runt 400-450mm breda.
160w räcker för en kaby lake med intel 630 som klarar 4k film

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

19" är standard för HIFI grejer, de flesta receivers etc är runt 400-450mm breda.
160w räcker för en kaby lake med intel 630 som klarar 4k film

Ok, trodde du möjligtvis hade en "proffsinstallation" i stor biosalong hemma med riktiga rackskåp för all din elektronik.

Japp, för film (och inte stor ambition att spela på den) så är det nog helt perfekt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Behöver jag mer skulle jag välja ett chassi med ATX och sedan en titan PSU Tex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803834

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Behöver jag mer skulle jag välja ett chassi med ATX och sedan en titan PSU Tex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803834

Gillar verkligen Seasonics agg, men problemet är att det inte går in i mitt Dan A4.

Nej, jag vill personligen inte ha stora klumpiga chassin, utan relativt små kompakta saker. Både för skrivbord och i TV-bänk.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

För desktop är det ju bara jobbigt och mecka i ett litet chassi, kör big tower själv. Men HTPC med spelprestanda är svårt, jag har själv en gammal Origen AE H6 med ATX PSU men den säljs inte längre

http://www.origenae.com/en/htpc_h6.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Som jag läser det så tror jag inte att du är den typiske kunden som uppskattar SFX, eller SFX-L, och därmed faller nog dessa agg från Silverstone bort för dig bara där.

Det sagt så håller jag ändå någonstans med dig lite (kanske); Själv så tycker jag att antingen så skall datorer vara så små och kompakta som möjligt att man kan ha de ovanpå skrivbordet, eller så kan man lika gärna ha "full tower" om de skall stå under skrivbordet. Så länge som de inte har i skrivbordsskivan så är det ju bara lättare att komma åt allt med "full tower".

Den lådtyp som jag absolut inte förstår mig på är Mini-ATX eller Mid-tower. De är verkligen "mellanmjölk". Varken bra på att ha ovan skrivbordet (för klumpiga) eller under skrivbordet (för korta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Mini itx har ju ersatt Micro ATX, förr fanns det inte prestanda på itx plattformen då var det Micro ATX som gällde om man ville ha kompakt x86

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur