Intel Core i7-8650U med fyra kärnor för ultratunna datorer hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Är det bara jag som tycker att generationerna kommer snabbare och snabbare?

Detta är framskjutet pga AMD + ARM kom med i leken... vi skulle inte se dessa förrän 2018 annars.
Att Intel dessutom ska prioritera "k" modellerna gör att man verkligen inser paniken hos Intel.

De må ha resurserna och tekniken, men inte fan tänkte de att de skulle behöva släppa det till oss redan...

Skrivet av Azodan:

Äh, den värsta konkurrenten för Intel är Intel själv och kanske i förlängningen ARM. Tex. så sitter jag med en U4100 i min laptop som faktiskt fungerar och surfa och se på Youtube med. U4100 är alltså en Core 2 baserad dual core processor på 1300MHz utan turbo från 2009!

Det är lite energi skillnad mellan dessa moderna och din C2D dock... i att du lär ha 2-4x batteritiden i modern laptop. Men visst, det krävs inte mycket.

Att ARM trycker på laptop sidan, och AMD på desktop gör att Intel faktiskt har lite flåsande i nacken nu, och därför ser man något hända iaf

Skrivet av Patrik356b:

Tyvärr så gör Intel det...
*sneglar på sin laptop med "i7 5500u" a.k.a. 2c4t *

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jag fattar inte den heller.
Detta är en 1.9Ghz i7a... sorry men 1.9?!?! Nej.

Och det finns dual core 1.3Ghz i7or... liksom hur fan får det kallas i7?

4 trådiga, 2,5Ghz+ är typ i5 som lägst.
8 trådiga (eller mer), 3,5Ghz+ så pratar vi i7

Så låt oss alla säga hej till i3-5500U... för det ÄR vad det är
Kanske... o jag menar kanske, i5-8650U då det trots allt är 4 kärnig... men 1.9Ghz är fortfarande skrämmande lågt.

Permalänk
Medlem

Detta har dröjt alldeles för länge, processorer till desktop har varit 4-kärniga hur länge..? 10 år i alla fall. Till och med mobilen har fler kärnor än min Surface.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Datavetare

4 high-end x86 kärnor på 15 W var inte på något sätt vettigt innan man hade Speed shift på plats och man bevisat att det fungerar. Det borde basfrekvensen på 1,9 GHz (är det 15 W eller 28 W?) skvallra rätt bra om.

För att detta ska bli en vettig produkt måste den vara kapabel till riktigt hög turbo frekvens och den frekvensen måste kunna nås väldigt snabbt.

Tittar man på tvåkärniga 15 W modeller når de numera 4,0 GHz. Har inte kört i7-7660U men väl i7-6650U. Här kan 2,2 GHz basfrekvens se lågt ut, men denna är utrustad med Iris Graphics 540 som kan rätt mycket effekt vilket ger en låg garanterad CPU-frekvens. I Surface Pro 4 (d.v.s. rätt tight chassi med kraftigt begränsade kylningsmöjligheter) kan i7-6650U hålla 3,2 GHz med alla CPU 4-trådar fullt lastade under många minuter förutsatt att iGPU inte lastas hårt.

Tvivlar inte alls på att 28 W TDP kommer hantera 4 kärnor med dagens teknik. Ska bli spännande att se hur långt man når med 15 W. Kan man inte hålla sig i närheten av 3 GHz när alla kärnor är lastade kommer i7-7660U i praktiken vara ett klart bättre val. Kan tyckas ologiskt, är ju ändå mer total kraft med 4-kärnor.

Windows, OSX och Linux har alla en scheduler som prioriterar interaktiva (och I/O-bundna) applikationer (applikation i förgrunden är normalt alltid interaktiv). Kör man då massor med saker i bakgrunden kommer en lågt klockad 4-kärnig CPU upplevas betydligt segare jämfört med en högt klockad 2-kärnig, det då applikationen med input fokus kommer få längre responstid om frekvensen är lägre!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman: U serien är inte riktat mot "high end" direkt, utan det är deras HQ eller HK U/Y har alltid varit segt som sirap.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Datavetare

@truedesire: frugan har en Skylake-Y (Asus Zenbook), ingen raket men fungerar lysande för MS Office, surf och liknande. Och sedan är det främst Y/U-serien som fått stört lyft i prestanda av alla modeller mellan Skylake och Kaby Lake. Ett par generationer till sedan kan det vara fullt rimligt att börja köra Y-serien som programmeringsmaskin

För mig personligen är i7-6550U (Surface Pro 4) i en klar majoritet av fallen ett lyft över i7-4702HQ (4-kärnor med 37 W TDP). Har rätt ofta saker körandes i bakgrunden, om de tar 7 eller 10 minuter att bli klar kvittar rätt mycket. Tar naturligtvis längre tid att köra bakgrundsuppgifterna nu, men i7-6550U ger bättre respons till saker man kör i förgrunden (t.ex. webbläsare) under full last.

Även olastad upplevs i7-6550U kvickar än i7-4702HQ när man kör på batteri. Men gissar att det främst är en effekt av speed shift, när man kör på batteri är systemen väldigt aggressiv på att dra ner frekvens.

Som programmerare idag med "agile och testdriven utveckling" är en av de absolut vanligaste cykeln: skriv test, koda, bygg och kör test. Tiden att bygga kan vara relativt lång (d.v.s. den är inte omedelbar utan kan ta 1-20 sekunder), en tid som är för kort att lägga saker i bakgrunden men tillräckligt lång för att vara irriterande. En optimal programmerarlaptop är då en som kan boosta väldigt högt under den relativa korta tiden, typiskt är den processen enkel eller i alla fall fåtrådad. Dagens snabbaste U-modeller hanterar detta lysande, i alls långt från stationära då även de bärbara börjar få riktig hög turbo.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer