Hur är dagens datorspel?

Permalänk

Hur är dagens datorspel?

Hej spelnördar!
Är ny medlem här och testar att ställa några dumma och smått nördiga frågor!

Vi kan säker alla vara överens om att det ständigt sker tekniska framsteg i spelindustrin, det ena spelet överträffar det andra i sann ingenjörsanda -- fast spel är mer än teknik och det kan brista i element som är svåra att mäta tekniskt, såsom story och immersion.

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

Permalänk
Avstängd

1. Väldigt låg, dagens speltillverkare sätter väldigt lite energi på vad kunden vill ha! Dom sätter all energi på att skapa så många saker du kan köpa i och kring spelet! Man får leta bland dom mindre tillverkarna för att hitta guld korn! Men de saknar ofta teknisk know how till att skapa fina spel :/

2. Grafiken

3. Allt annat

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av guldkistan111:

Hej spelnördar!
Är ny medlem här och testar att ställa några dumma och smått nördiga frågor!

Vi kan säker alla vara överens om att det ständigt sker tekniska framsteg i spelindustrin, det ena spelet överträffar det andra i sann ingenjörsanda -- fast spel är mer än teknik och det kan brista i element som är svåra att mäta tekniskt, såsom story och immersion.

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. medel bra..
2. grafiken och djupet i vissa spel, att det går lägga ner timmar och veta om att det är flera hundra timmar kvar.
3. när dom pushar ut beta som ett färdigt spel för att kunna sälja mer. pay2win, microtransaktioner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldkistan111:

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. Hög, om man inte räknar allt skit som passerat Steam Greenlight. De som tycker att det är dåligt nu var antagligen inte med på 80-talet. Största problemet nu är väl bristen på innovation men det är ju till stor del konsumenternas fel då ingen längre köper spel som inte har en siffra i titeln.

2. När utvecklare skiter i vad folk säger och gör sin egen grej.

3. Open world zombie/dinosaur/multiplayer survival FPS. Och konsumenter som går på säljsnack...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

1. Bra, multiplayer spel är större än dom någonsin varit.
2. Gameplay
3. Människor som beter sig som barn online.

Permalänk
Medlem

1 Dåligt. Vad jag har sätt dom senast åren har varit bara focus på att pusha bra grafik. Men vad är bra grafik om spelet inte är utmanade i singelplayer. Jag vill ha en bra story. Utmanade inte en pil som visar vart jag ska gå. Jag vill komma in och få välja min väg. Det ska finnas vägar som inte leder till något. Sen ska spelet vara svårt och gärna många timmar.

2 Grafiken på spelen börjar bli ganska sjuktbra. Det är det som Tripple A spelen höjs med.

3 Free to play spelen. För har inte hittat något Free to play spel som inte är Pay 2 win. Jag vill betala en summa skiter om det kostar 500kr att köpa. För jag vill inte spendera massa pengar på skins som gör att du spenderar 10kr lite då och då.

Jag hade en kompis som spelade LoL Och han klagade på att HoN kostade 325kr eller var det var på den tiden. Han sa att det var dyrt. Sen började han räkna hur mycket pengar han hade lagt på LoL och kom fram till att han hade betalat 5000kr på LoL. Jag menar det är lätt att spendera massa pengar när det kostart 10kr för man tänker att det är bara 10kr det drar fort iväg.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Känns som att de som utvecklar spel inte tycker att själva utvecklandet är roligt längre och som om kreativiteten liksom runnit ur dom. Finns mycket roliga indietitlar dock.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Entusiast

Jag tycker faktiskt att dagens spel håller väldigt hög kvalitet om du tittar på toppschiktet, med andra ord som det alltid har varit.
Visst kan jag sitta och drömma mig tillbaka till spel från början av 00-talet när jag växte upp med nostalgi men det är ju nostalgin som "förstör" lite. Det finns absolut flera guldkorn från den tiden men det finns lika många idag om inte ännu flera. Kommer ihåg att man fick ta sig igenom väldigt många tråkiga spel på den tiden som man även kunde betala mycket för.
Idag är det mycket enkelt att få tag på information om spel på förhand.
Gameplay och recensioner i massor finns bara ett klick bort, sådant var mycket svårare att få tag på förr i tiden.

Spel så som The Witcher 3, The Last of Us och Overwatch för att nämna några har fått mig och inse att vi lever i en guldålder för spel
Det finns också fler indie-studios än förut vilket är väldigt roligt och även om det finns mycket skräp inom genren så är det inte så svårt att leta fram guldkornen genom att bara läsa lite recensioner.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guldkistan111:

Hej spelnördar!
Är ny medlem här och testar att ställa några dumma och smått nördiga frågor!

Vi kan säker alla vara överens om att det ständigt sker tekniska framsteg i spelindustrin, det ena spelet överträffar det andra i sann ingenjörsanda -- fast spel är mer än teknik och det kan brista i element som är svåra att mäta tekniskt, såsom story och immersion.

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. Oftare en besvikelse än wow känsla.

2. Grafiken på en del spel är ursnygg.

3. Spel som inte är färdiga för marknaden när dom släpps.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldkistan111:

Hej spelnördar!
Är ny medlem här och testar att ställa några dumma och smått nördiga frågor!

Vi kan säker alla vara överens om att det ständigt sker tekniska framsteg i spelindustrin, det ena spelet överträffar det andra i sann ingenjörsanda -- fast spel är mer än teknik och det kan brista i element som är svåra att mäta tekniskt, såsom story och immersion.

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. Tycker det är väldigt olika, vissa spel är toppenbra såsom Witcher 3 och Battlefield 1 medans andra är sämre.

2. Tycker Overwatch är det bästa spelet just nu, bra multiplayer action och ingen DLC/P2W.

3. No Man's Sky tycker jag inte var så bra som de sade att det skulle vara så det var en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldkistan111:

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. Otroligt låg. Nu kommer det 500 otroligt dåliga spel på 1 bra. Spelen skapas endast för att mjölka pengar, man förväntar sig att ubisoft gör konstiga uppdateringar, att EA hittar nya vis att ta betalt på och att activision släpper Call Of Duty 138 varje år.

2. Grafiken och fysikmotorerna, även om fysikmotorerna känns som dom stått still i 10-15 år.

3. Att allt är för att mjölka brutala mängder pengar. Att släppa ett 60€ spel tillsammans med microtransactions som gör spelet pay to win för att senare akompanieras med 3st DLCs som äntligen förklarar storyn, dock så kostar dom 40€ styck. Den första DLCn tillkännagavs att dom jobbade på 3 veckor innan spelet kom ut. 2 veckor efter spelet kommit ut och allt är buggigt som satan så går dom ut med nyheten att Speltitel får en uppföljare som heter Speltitel 2. Spelar ingen roll om du faller random genom världen eller att spelen kraschar efter 30 minuter eller att alla som har amd grafikkort inte kan spela för den inte visar gröna färger då. Det är ändå dags för en uppföljare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ett bra inlägg: https://www.reddit.com/r/bestof/comments/698pu4/umattcolville...

Spel görs först och främst för att tjäna pengar. Även "dåliga" spel kan dra in riktigt mycket pengar. Kolla bara på alla Early Access spel som tar lång tid på sig att komma ut eller aldrig kommer ut.

Självklart så finns det även riktigt bra spel. Witcher 3 är massivt spel som hade en stor budget och som hyllats till skyarna flera gånger om.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldkistan111:

Hej spelnördar!
Är ny medlem här och testar att ställa några dumma och smått nördiga frågor!

Vi kan säker alla vara överens om att det ständigt sker tekniska framsteg i spelindustrin, det ena spelet överträffar det andra i sann ingenjörsanda -- fast spel är mer än teknik och det kan brista i element som är svåra att mäta tekniskt, såsom story och immersion.

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. Otroligt blandat, men mest är det sämre än det var, för sig, tio år sedan. Främst när det handlar om AAA-spel.

2. Den stora faunan med talangfulla indie-spel och studios.

3. Pre-order bonus som ofta ger invite till stängd beta (betala för att hjälpa till och få en demo) och season pass.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

1. Jag skulle säga att generellt sett så är standarden ungefär lika som för dryga tio år sen. Ja, det finns otroliga mängder skräp, men också väldigt många fler bra spel. Utbudet har helt enkelt växt och det finns fler spel på båda ändar av spektrat. Jag anser också att AAA-titlar brukar hålla sig i de yttre ändarna av "bra-skalan", antingen är de fenomenala eller så är de katastrofala.

2. Spel är ett media som fortfarande är i sin barndom, om man jämför med film eller litteratur. Det gör att det inte finns ett lika etablerat 'rätt' sätt att berätta en historia. Vi ser därför mycket mer innovation i hur spelet interagerar med användaren än i andra medium. Dock är det inte de stora studiorna som experimenterar med detta, utan man får gräva lite. Spel som till exempel "Brothers - A Tale Of Two Sons" visar detta på ett fantastiskt sätt.

3. Två saker:
Dels hela Early Access-modellen. Det är oerhört vanligt numera att spel "släpps" i Early Access, dvs i ett ofärdigt stadie. Konceptets grundtanke är det inget fel på - involvera spelare i utvecklingen så att spelet blir bättre. Det har nu dock övergått i att utvecklare använder det som ursäkt för att inte göra klart sina spel, men ändå tjäna pengar på dem. Ofta får de aldrig ens en full release, antingen för att intresset för spelet snabbt försvinner, eller för att utvecklarna vill kunna peka på Early Access-lappen för att ursäkta buggar och dåliga/saknade features. Som exempel: H1Z1. "Släpptes" i Early Access i januari 2015 och har haft en aktiv spelarbas ända sen dess, men räknas ändå fortfarande som ett "upcoming game".
Och sen dels att allting numera ska utvecklas till konsol i första hand och sedan portas till PC. För personer som mig, som inte äger en konsol och är en helhjärtad PC-gamer, är detta extremt frustrerande. Portarna till PC görs väldigt sällan på ett bra sätt, det är många saker man som PC-spelare vill ha och ibland behöver, men som ytterst sällan finns. Ordentliga grafikinställningar framförallt, att kunna justera upplösning och FOV anser jag är ett måste för ett PC-spel, men det är ovanligt att det går att justera efter behov. Sen också att ha ett UI som är gjort för att funka med mus och tangentbord, inte med en kontroller är mer eller mindre icke-existerande för AAA-titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldkistan111:

Hej spelnördar!
Är ny medlem här och testar att ställa några dumma och smått nördiga frågor!

Vi kan säker alla vara överens om att det ständigt sker tekniska framsteg i spelindustrin, det ena spelet överträffar det andra i sann ingenjörsanda -- fast spel är mer än teknik och det kan brista i element som är svåra att mäta tekniskt, såsom story och immersion.

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1. Jag tycker att det är för mycket kosoll portningar och med detta blir spelen väldigt dåliga. Krävs patch på patch innan det är spelbart.
2. Playerunknown's Battlegrounds är bäst , visserligen är det i ett tidigt stadium. Men jösses så kul jag har i detta spel , spela bara BF1 innan men detta är ljusår bättre ( Dock inte grafiskt )
3. Konsoll portningar!!!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Jämför man med spel som är äldre än tio år, så tycker jag att,

först och främst så blir det ofta många kockar och intrycket av ett hastverk när det kommer till hur genomarbetade spelen känns, jämfört med riktigt välgjorda äldre spel. Bra spel som håller över tid tar tid att göra och kräver äkta engagemang av skaparna. (Jämför tex Morrowing med Skyrim, Bägge var bra spel, men ingen av efterföljarna har haft samma genomarbetade känsla som de älsta generationerna, vad gäller enklare spel så fans det mycket fler roliga "kortspel" som både var billiga att göra då de ofta gick ganska fort att programmera, samt räckte mycket länge för spelaren. (tex secret agent och liknand eom förstås vad jag vill komma åt... sådana enkla spel som behåller spelkänslan år efter år verkar utdöda idag. Enkla spel av idag är antingen bara fördummande, eller så ser de skitkrattigt gjorda ut att man inte vill spela det länge.)).

Grafiken verkar sakta gå från en punkt till en annan, men sedan händer inte mycket, grafiken är fortfarande ganska ful jämfört med vad den borde vara.

Man borde göra versioner även för den som sitter med en extremt kraftfull rigg idag då det är obetydligt mer jobb med dagens teknik (då mycket ändå görs bättre men man tvingas skala ned det för att passa den breda massan) samt att jag tror att den kategorin spelare också skulle vara mer köpstark för tex tidiga versioner och annat, samt ge mer användbar feedback och kritik.

Jag väntar fortfarande på fotorealistisk grafik!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi har just nu bättre spel än vi någonsin tidigare haft, spel som moddas, utvecklas, leks med av oss användare och kan göras till riktigt coola saker. Problemet med att jämföra spel för 10 år sedan och dagens spel är att vi som var med för 10 år sedan, har förändrats och vad vi tyckte då behöver inte stämma idag, så jag menar att det är väldigt svårt att förmedla en neutral bild. Jag tänker lättvindligt 'eh, var roligare förr, spel var mer utmanande, blablabla', men det är nog mest för att jag var yngre, tyckte det var mer spännande, och var allmänt sämre på spel än vad jag är idag.

Efter att ha spelat i 15+år är det lätt att allt känns likadant/väldigt ytligt.

Någonting som fascinerar mig mest av dagens spel är fysiken, ta beamng drive till exempel, simulerar en hel bil med trianglar och gör det jäkligt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Jo, det är en intressant aspekt, det håller jag med om, en vanlig spelsekvens av idag ser ju ungefär ut som det där "Åh! Tänk om själva spelet också såg ut sådär som i introt!"

Grejen med spel som mer är plattformar för spelarna att bygga vidare på är mycket intressant tycker jag, detta har vi ju idag betydligt bättre verktyg för. Förr fick man ju mer typ kombinera den typen av spel med element ur klassiskt bordsrollspel och liknande för att få till det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

1. Oftast ganska dålig med ytlig story och spel idag känns ofta som repeterar spel för 24e gången men men är mer estetiskt tilltalande än föregångaren men i övrigt blir man ofta besviken
2. Grafiken är bättre och många nya spel har faktiskt rätt mycket nya funktioner som saknades i äldre spel men saknar ändå djup och känsla och nyskapande
3. Omg skulle kunna skriva en bok här
Jag hatar månadsbetalningar
jag hatar microköp
jag hatar 100 olika dlc
jag hatar att köpa skins och små saker som spelet borde innehålla
jag hatar buggar och trasiga spel
jag hatar extra program som medföljer spel och måste användas
jag hatar spel som man ska koppla till sin telefon
jag hatar repetiva spel som känns som dom är skapade med skript
jag hatar sönder haxxade spel
jag hatar efterblivna medspelare som är dryga
jag hatar ofärdiga spel och spel som aldrig blir färdiga
och avslutar där trots att jag har mycket hat över för många saker till

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Mack förklarar läget med dagens spel (single player):
https://www.youtube.com/watch?v=ds-DWsO04TI

Grafiken är enastående men de flesta av dagens datorspel är fördummade, banala och själlösa.

Spelutvecklarna slänger in så man kan se fiender genom väggar/hinder "X-ray vision", vilket är rent fusk.

Tredje person-vinklarna gör att du kan se fienden runt hörn/hinder och är också fusk.
Senaste Playerunknown's battlegrounds är ett typexempel.

Knappar som gör att man tar skydd automatiskt bakom hinder ska bort, vi kan trycka på crouch själva.

AI i single player är inte bra, det var bättre förr.
Half life 2 t.ex, där kan vi snacka om bra AI.

Alldeles för mycket "cut scenes" i single player.

Spel släpps för tidigt och det är för mycket DLC:s och "in game" köp, det ska bara mjölkas.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

1. Högstanivån är helt klart högre idag än den var förr. Det finns fler bra spel än man kan spela, gäller bara att sålla ut dem. Men orkar man vänta finns det bra möjligheter att göra det med på t.ex. Youtube.

2. The Witcher 3 och Ori and the Blind forest är oerhört bra spel. Ett som bryter ny mark och ett som är sjukt välpolerat.

3. Många AAA spel som inte får ta för långt tid att utveckla. Se Ubisoft med Assassins Creed och EA med Battlefield.
Men som sagt är man inte tvingad att spela ett spel som inte verkar bra.

Skrivet av Mizzarrogh:

Grafiken verkar sakta gå från en punkt till en annan, men sedan händer inte mycket, grafiken är fortfarande ganska ful jämfört med vad den borde vara.

Man borde göra versioner även för den som sitter med en extremt kraftfull rigg idag då det är obetydligt mer jobb med dagens teknik (då mycket ändå görs bättre men man tvingas skala ned det för att passa den breda massan) samt att jag tror att den kategorin spelare också skulle vara mer köpstark för tex tidiga versioner och annat, samt ge mer användbar feedback och kritik.

Jag väntar fortfarande på fotorealistisk grafik!

Att jämföra med "vad den borde vara" är svårt.

Vi har fotorealistisk grafik i animerade filmer. Problemet är att det kräver renderingstider som kan mätas i dagar med ett kluster. Tror inte att vi har kapaciteten att göra det i realtid än, spelgrafik handlar fortfarande om att fuska så mycket som möjligt för att få det snyggt med ok prestanda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att några av dom bästa spelen jag någonsin spelat är mindre än 3 år gamla så får jag nog påstå att jag tycker det är lite väl negativ stämning här inne.

Visst pumpas det ut mycket skräpspel idag, men skulle våga höfta till med att det också produceras betydligt fler spel idag än vad det gjorde för 15-20 år sedan.

Skrivet av guldkistan111:

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

1:Okej kvalité.
Mycket skräp, men det dyker också upp några riktiga guldkorn (Zelda BotW, Witcher 3, XCOM 1-2, 7 Days to Die, m.fl.) emellanåt.

2: Grafiken och användarvänlighet. I vissa fall även storyn, även om det snarare är mer undantag än regel med bra story i modernare spel.
Finns många bra äldre spel, men man märker ofta att dom har några år på nacken, och då syftar jag inte ens på grafiken.

3: Pengahets som leder till att spel släpps och säljs innan de är färdiga (tittar på er AAA-industrin) samt pay2win/microtransaktioner och DLC's som borde vara en del av grundspelet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Slutsatser hittills

Skrivet av guldkistan111:

1. Vilken kvalitet tycker du att dagens datorspel håller generellt? Hur nöjd är du?

2. Vad är bäst?

3. Och vad hatar du?

Tack för välutvecklade och intressanta svar.

Slutsatser hittills!

1. Sådär/medelbra. Guldkorn finns här och där, såsom Witcher-spelen. Kreativitet är även eftertraktat.

2. Råder inga tvivel om att det är grafiken, speciellt i blockbuster/AAA-spel.

3. Om jag skulle sammanfatta vad ni hatar med två ord är det "krimskrams" och osjyst/ohederlighet.

En typisk spelare vill köpa hela spelet en gång. Spelet ska givetvis fungera och vara komplett -- något som ej är en självklarhet i dagens läge på grund av prematur lansering, månadsbetalningar, DLC, pay-to-win med mera. Sammantaget känns det här som krimskrams. Eftersom detta kan sätta käppar i hjulet för ett smidigt spelande tänker jag även på osjyst därför det borde vara ett köp och en installering som gäller. Därefter ska spelare i ett spel kunna spela under samma förutsättningar.

Ett köp och en installering, that's it.

Vad tror ni om denna sammanfattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

3: Pengahets som leder till att spel släpps och säljs innan de är färdiga (tittar på er AAA-industrin) samt pay2win/microtransaktioner och DLC's som borde vara en del av grundspelet.

Hets eller ej, pengar är anledningen till att man bedriver affärsverksamhet. Visst, jag gillar inte heller den rådande trenden med uppstyckade spel, season passes och microtransaktioner, men om utgivarna tjänar mer på den modellen än på att släppa välgjorda och kompletta spel vems fel är det? Till sist och slut är det våra pengar dom vill åt och ingen är tvingad att köpa någonting.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

1: skit då det satsas mer på att tjäna pengar än kvalite
2:Story
3: spel som släpps för tidigt