Snabbtest: Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med snabbare minne

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med snabbare minne

Med snabbare minne under skalet vill Nvidia ta Geforce GTX 1080 och GTX 1060 till nya prestandahöjder. SweClockers laddar testriggarna och undersöker hur stor effekten blir.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nvidia nvidia... deras sätt att namnsätta produkter blir bara sämre och sämre.

Skulle vara intressant inom kort framtid (1-2 månader) att få ett snabbtest på hur mycket bättre ryzen presterar sedan lansering med tanke på att många buggar har fixats samt en del optimeringar har kommit.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Entusiast

De där priserna alltså... what the flying fuck!
Jag betalade 2900kr för mitt 1060 6GB i Juli 2016 och nu, nästan ett år senare, klockas alltså minnet med 1GHz och korten säljs för mer än 500kr mer än det ursprungliga priset? Man måste vara ganska speciell för att köpa de här korten.

Tack för testet i alla fall och det var ändå intressant och se att minnesfrekvensen gör någonting alls för ett mellanklass-kort som GTX 1060 6GB. Frågan är bara om det gäller 1080p också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nvidia nvidia... deras sätt att namnsätta produkter blir bara sämre och sämre.

Hade dom döpt korten till 2080 och 2060 a la AMD hade jag hållit med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade dom döpt korten till 2080 och 2060 a la AMD hade jag hållit med.

Dom borde namngett dessa med snabbare minnen till "GTX 1060 v2" och "GTX 1080 v2" så hade det varit lättare.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av rewoX:

Dom borde namngett dessa med snabbare minnen till "GTX 1060 v2" och "GTX 1080 v2" så hade det varit lättare.

Nej nej nej, alldeles för mesigt. Det ska vara BOOOOST
Som med GTX 650 Ti till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Hur skulle nVidia ha gjort istället ?
Sälja lite bättre kort med (nästan) samma namn för högre pris: "OMGWTFBBQ !, dyrare kort !" ?
Eller döpa om dom: "FFS rebrand, gg, thanks Obama" ?

Permalänk

@Svensktiger: dom kunde låtit bli att släppa korten kan jag tycka.

Det är inget mer än lite tweaks, på samma vis som rx580 bara är lite tweaks(å andra sidan fick dom lite fler ändringar när det gällde PCBn)

RX580 korten är bara ett 480 med högre power limit och lite bättre VRM(som dom borde kommit från början kan jag tycka)

Båda dessa "släppen" känns helt meningslösa i min bok. Ingen krympning, ingen ny arkitektur eller annat revolutionerande...

Nog för jag lätt blir entusiastisk när nya grejer kommer, men varken detta eller RX580 är "nytt"

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Märkligt att det skall krävas förfinad tillverkningsteknik.

På partnertillverkarnas kort har man ju kunnat dra upp minnet 800-1000Mhz över fabriksinställningen ganska så smärtfritt sedan 600-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur skulle nVidia ha gjort istället ?
Sälja lite bättre kort med (nästan) samma namn för högre pris: "OMGWTFBBQ !, dyrare kort !" ?
Eller döpa om dom: "FFS rebrand, gg, thanks Obama" ?

Jag förstår (säger däremot inte att det inte skulle hända) inte varför någon skulle bli arg om de namnger de med valfri suffix som t.ex. 1060+ och 1080+ gentemot att det blir super diffust när tredjepartstillverkarna får välja. Som jag har förstått det lär det alltså bli omöjligt att skilja på ett 1060 som säljs med OC i dessa frekvenserna och ett 1060 med det nya minnesupplägget. Som @Sisyfos sa, om än skämtsamt, så är till och med 600 seriens BOOST bättre än ingenting alls ur ett konsument perspektiv.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej nej nej, alldeles för mesigt. Det ska vara BOOOOST
Som med GTX 650 Ti till exempel.

Va sägs om: GTX 1060 NOS Deluxe och GTX 1080 Madness of Doom-Edition ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nvidia marknadsför väl inte korten så hårt?
Går det inte å klocka de nya korten mer än de äldre är det ju bara flummigt av nvidia

Nåja det är ju inga rebrands iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Märkligt att det skall krävas förfinad tillverkningsteknik.

Fattar inte det heller! Jag vaknar på morgonen och drar kammen genom håret en gång och så är det perfekt, sedan åker jag till jobbet och skriver massa kod, backspace är helt orörd så klart och så deployar jag, allting fungerar perfekt. När jag kommer hem improviserar jag en sjurättersmiddag som smakar perfekt.

Kan inte förstå att bygga lite kretsar kan vara så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fattar inte det heller! Jag vaknar på morgonen och drar kammen genom håret en gång och så är det perfekt, sedan åker jag till jobbet och skriver massa kod, backspace är helt orörd så klart och så deployar jag, allting fungerar perfekt. När jag kommer hem improviserar jag en sjurättersmiddag som smakar perfekt.

Kan inte förstå att bygga lite kretsar kan vara så svårt.

Och så tar vi och läser det jag skrev precis under stycket du klippte ut...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Något som är positivt med detta är att ASUS har åtminstone återintroducerat sin äldre variant av Strix kylare på de nya GTX 1060 6GB:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4297034

Aldrig gillat den extremt överdimensionerade Strixkylaren med tre fläktar, på tok för stor och klumpig för ett middle class kort som GTX 1060 6GB IMHO

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade dom döpt korten till 2080 och 2060 a la AMD hade jag hållit med.

Istället så återlanserar Nvidia ett GTX 1060 med en enda skillnad är att man lagt till lite snabbare minnen (som ger ett prestandalyft inom felmarginalen) och slänger sedan på ett över 600:- prispålägg.

Det bästa är ju att detta prispålägg lägger kortet på nästan exakt samma pris som vissa GTX 1070.

Skrivet av Svensktiger:

Hur skulle nVidia ha gjort istället ?
Sälja lite bättre kort med (nästan) samma namn för högre pris: "OMGWTFBBQ !, dyrare kort !" ?
Eller döpa om dom: "FFS rebrand, gg, thanks Obama" ?

De kunde ha skitit i att lansera kortet?

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Istället så återlanserar Nvidia ett GTX 1060 med en enda skillnad är att man lagt till lite snabbare minnen (som ger ett prestandalyft inom felmarginalen) och slänger sedan på ett över 600:- prispålägg.

Det bästa är ju att detta prispålägg lägger kortet på nästan exakt samma pris som vissa GTX 1070.

De kunde ha skitit i att lansera kortet?

Nu var det ju inte det som personen jag quotade reagerade på, utan det var att Nvidias namnval blev sämre och sämre. Jag tycker inte heller dom hade behövt lansera det, i alla fall inte om det ska kosta mer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Istället så återlanserar Nvidia ett GTX 1060 med en enda skillnad är att man lagt till lite snabbare minnen (som ger ett prestandalyft inom felmarginalen) och slänger sedan på ett över 600:- prispålägg.

Det bästa är ju att detta prispålägg lägger kortet på nästan exakt samma pris som vissa GTX 1070.

De kunde ha skitit i att lansera kortet?

Kostar det mer av nvidia då? Kan ju vara partnertillverkarna som tar betalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hum dax att uppgradera nu blir det att spara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och så tar vi och läser det jag skrev precis under stycket du klippte ut...

De kanske inte vill släppa kort som precis tummar på gränserna. Om du tar och kollar recensioner på de nya korten så ser du att de klockar bättre än de tidigare versionerna. Vissa gamla kort kommer heller inte/knappt upp i nya hastigheterna.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: amd är lika dåliga dom med, det måste finnas någon tävling där emellan vem som kan röra till det mest. Men på amds sida finns det iallafall ett sätt att skilja ett grafikkort från ett annat även om skillnaderna mellan dom är nästintill obefintliga . Nvidia har ju släppt två grafikkort som heter titan x och nu släpper ett "nytt" grafikkort med samma namn som det gamla, då tycker jag amd är bättre att sätt namn t.ex rx480 rx580 det är till största del samma grafikkort men det finns några småskillnader. Tycker intel sköte det bra med haswell och haswell refresh nästan samma sak lite småfixar här och där, men dom gjorde det klart och tydligt att haswell refresh inte var mycket mer än det.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

En av årets mest onödiga lanseringar. Spelar ingen roll om tillverkaren heter Nvidia eller AMD, men sånt här börjar bli löjligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vi som har evga 1080 ICX, SC2, FTW2 kan bara uppdatera med ny bios till 11GHz
https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-GTX-1080-FTW2-and-SC2-OP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Vi som har evga 1080 ICX, SC2, FTW2 kan bara uppdatera med ny bios till 11GHz
https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-GTX-1080-FTW2-and-SC2-OP...

Jag skulle aldrig i livet våga byta bios på ett sånt dyrt kort

Permalänk
Medlem

Jag som precis tänkte: "fasen jag som precis köpte ett 1060". Sedan kom jag på att jag slängde upp minnet i 9GHz igår när jag fick kortet så det spelar ingen roll och jag betalde nästan 1000kr mindre. Bara de inte klockar som gudar så sitter jag lungt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt GTX 1070 för 3990:- för inte så länge sedan. Visserligen inte fabriksöverklockat eller så, men det känns ändå som en bättre deal då det bara är några hundringar över vad dessa nya GTX 1060 kostar.

Denna typ av "refresh" känns rätt onödig, men det väl förståeligt från AMD och Nvidias sida då de vill ha "nya" kort att sälja och nästa generation inte är redo ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Det enda jag är intresserad av med dessa nya versioner är hur pass mycket mer minnena klockar. Mitt MSI 1080 Gaming gör 11400MHz på minnena.

EDIT: Guru3D fick upp sitt MSI Gaming X Plus i 12710MHz på minnena. Verkar vara en hel del förbättrat ändå. Frågan är om det gör någon skillnad för prestandan över 11000-12000MHz.
http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1080_gam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag skulle aldrig i livet våga byta bios på ett sånt dyrt kort

Redan gjort, detta var bios från evga samt att mitt FTW2 har dual bios så om det skulle skita sig så löser det sig ändå.

Permalänk

För det där priset går man ju hellre på 1070 och klockar det så får man bra mycket mer prestanda!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4