Microsoft tillkännager Surface Laptop med Windows 10 S

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Surface Laptop med Windows 10 S

Efter åratal av efterfrågan lanserar Microsoft en bärbar dator i egen regi. Nya Surface Laptop blir även först ut med det nya operativsystemet Windows 10 S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4 GB ram? Året är 2017 microsoft, 4GB är inte OK

Permalänk
Medlem

Jag kan säga redan här och nu att Windows S kommer att floppa. Tar man bort möjligheten att installera vilka program man vill så försvinner hela poängen med Windows. Då kan man lika gärna lägga in Android på dem...som dessutom har en vettig app store till skillnad från Windows. När ska Microsoft lära sig att spela på Windows styrkor istället för att försöka gör det till någonting det aldrig kommer kunna bli?

Företag och institutioner kan redan idag välja vad som får installeras och inte på sina datorer genom t.ex. GPOer eller SCCM, utan att vara begränsade till Microsofts app store.

Tydligen så kan man åtminstone i år uppgradera gratis till Windows 10 Pro. Jag räknar med att den möjligheten kommer permanentas och inom 6-12 månader avvecklas Windows S och Surface Laptop börjar säljas med enbart Windows 10 Pro/Home.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden skulle någon vilja ha ett stympat Windows som bara tillåter utvalda program från Microsofts egen butik?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Köp denna jättedyra laptop, just det! Du kan inte köra vilka program du vill för övrigt.

Windows 10 S känns... Två steg bakåt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

(Ingen USB-C, Windows 10S, växer hår på ovansidan, 4gb RAM, 11 449 kr)= Nej tack.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som om datorn kostar 4000- 5000 kronor för mycket. Idag vill man ha minst 8 GB minne i en ny dator och det betyder modellen för 14500:-. Och då är det inte mycket mer än en glorifierad skrivmaskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte poängen med denna maskin.
Den är för klen för vad den kostar, och får nästan samma pengar får du en surface pro istället (en surfplatta som fungerar bättre som en laptop!?).

Vilka hoppas Microsoft ska köpa det här skämtet?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Så för en student som behöver viss mjukvara måste vänta på att Microsoft fattar att den mjukvaran ens existerar? För jag tror att Microsoft kommer vara lika dåliga på det här som vanligt

detta + 14500 för en basic konfiguration. Må hända att de fortfarande bara har 1 års garanti på en premiumprodukt?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

För fotografer på spång kan det här, liksom vanliga Surface Pro, vara en bra lösning. Men då är det rätt synd att den inte har inbyggd SD-läsare. Alla kameror kör förvisso inte SD, men det är rätt vanligt.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk

Tanken med Windows 10S är nog att få fler utvecklare att släppa sina program på Windows Store. Om jag fattat det rätt går det nu att köpa vanliga program där, dvs. de behöver bara få in allt som man använder där och vänja folk vid att köpa därifrån. För Microsofts del skulle det bli en fin kassako att bli Steam for Software. Det är för mycket skräp på Store och för lite välkända programvaror nu. Priset för W10S är nog väldigt lågt?

Det framgår inte av artikeln om Windows 10S hänger ihop med Surface Laptop eller inte - jag förstår det som att det är två helt separata produkter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Horvendile:

För fotografer på spång kan det här, liksom vanliga Surface Pro, vara en bra lösning. Men då är det rätt synd att den inte har inbyggd SD-läsare. Alla kameror kör förvisso inte SD, men det är rätt vanligt.

På vilket sätt då? Varken lightroom eller photoshop finns i storen just nu. Det kanske kommer men jag skulle då aldrig köpa detta.

Permalänk
Medlem

Noll intressant för företag också. De kommer inte kunna köra sina egna/special mjukvaror som krävs i 95% av alla företag. Jag tänkte på allt från CAD/PDM/Telefonväxel/faktura etc (varierar från bransch och företag men nästan alla har något kritiskt som inte kommer finnas....)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 10 S känns tyvärr som ännu ett snedsteg från Microsoft.

Och istället för att faktiskt göra ett annorlunda operativsystem, så har de enbart försett datorerna med ett begränsat Windows 10, som om man vill går att låsa upp en för en summa pengar... skäms!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Detta blev en besvikelse tyvärr. Dyr hårdvara med låst mjukvara nej tack!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

4gb RAM och ingen USBC är ett misstag av Microsoft.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Rekordmedlem

Denna hade varit häftig för 15 år sedan men idag känns det som en lite underlig pryl hårdvarumässigt och en katastrofalt dålig strategi gällande operativsystemet och mjukvarudistributionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

På vilket sätt då? Varken lightroom eller photoshop finns i storen just nu. Det kanske kommer men jag skulle då aldrig köpa detta.

Verkar som det finns?

https://www.microsoftstore.com/store/msusa/en_US/list/Photo-a...

Permalänk
Avstängd

För dåliga specifikationer och för dyrt pris.
Jag hade hellre köpt en Dell XPS 13 med Infinity Edge skärm eller Asus ZenBook.

Den har ju komponenter som en budget dator men kostar mer än en high-end dator. Då är MacBook mer prisvärd.

Kan man bara köra appar från Windows Store så hamnar den i samma kategori som en Chromebook och då tar jag hellre en Chromebook. Chromebook är mångfaldigt billigare, kostar 2000 kr och uppåt mot Surface Laptop som kostar 11500-24700 kr, och med Chromebook har du fördelen att du kan nå alla Androidappar i Play Store också.

Permalänk
Inaktiv

Finns inte i storen på min Windows 10 och Photoshop verkar inte finnas vilket som. Det behövs inte diskuteras vidare att om man inte kan installera valfritt program är datorn inte attraktiv för de flesta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Varför i hela friden skulle någon vilja ha ett stympat Windows som bara tillåter utvalda program från Microsofts egen butik?

För att det är säkrare.
Appar från Microsofts butik är alla Universal Windows Platform (UWP) appar som körs i en isolerad miljö, dom kan inte modifiera på samma sätt som traditionella Win32 API appar.
Det gör datorn säkrare samt den håller sig snabb och inte blir seg av att program lägger till sig i autostart och kör bakgrundsprocesser.
UWP är en ny appmodell mer lik den i smartphones.

Dock så gör priset att en Chromebook blir mycket mer attraktiv.

Skrivet av infigo:

Så för en student som behöver viss mjukvara måste vänta på att Microsoft fattar att den mjukvaran ens existerar? För jag tror att Microsoft kommer vara lika dåliga på det här som vanligt

detta + 14500 för en basic konfiguration. Må hända att de fortfarande bara har 1 års garanti på en premiumprodukt?

Som jag förstår det så har alla hemelektronikprodukter sålda inom den europeiska unionen en 2 års garantitid.
Om Microsoft påstår att det är 1 års garantitid så gäller det för den Nordamerikanska marknaden som har ett svagare konsumentskydd.

Permalänk
Inaktiv

Windows S är inte alls fel för en dator upp till ca 2999kr, liksom många som köper en sådan billig dator behöver ej ha hela Windows. 2999kr kan låta väldigt mycket pengar, men många värdesätter bra tangentbord, pekplatta och vikt.

Men vad Windows S har att göra på en 25 000kr dator är en bra fråga, men det kanske är den allra billigaste datorn som har Windows S? Den billigaste kostar dock 11 449 kr, vilket är på tok för mycket för Windows S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Windows S är inte alls fel för en dator upp till ca 2999kr, liksom många som köper en sådan billig dator behöver ej ha hela Windows. 2999kr kan låta väldigt mycket pengar, men många värdesätter bra tangentbord, pekplatta och vikt.

Men vad Windows S har att göra på en 25 000kr dator är en bra fråga, men det kanske är den allra billigaste datorn som har Windows S? Den billigaste kostar dock 11 449 kr, vilket är på tok för mycket för Windows S.

Ja den borde rimligare varit prissatt runt 2999 kr. Men även i den prisklassen hade den haft svårt att stå sig mot Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det blev något skevt i i Microsofts planering för den här produkten tror jag. Hårdvaran och priset motsvarar en Macbook Pro men operativsystemet liknar mer Chrome OS (fast utan det stora utbudet av Android-appar). Windows Store är dagsläget mer eller mindre värdelöst bortsett från Facebook, messenger, instagram och nu även Spotify
Sedan saknas 99% av resterande essentiella appar, framförallt produktivitetsapparna. Detta kommer inte bli en storsäljare...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag håller med de flesta här. Allt är ett extremt stort skämt. Datorn är brutalt dyr jämfört med Chrome datorer för 2500-3000. Visst är den mycket högre specad än de billiga chrome books, men surface laptop är dyr jämfört med andra datorer som är specade lika.

Jag väntade på en ny surface pro som har blivit för gammal men de släppte inget nytt. Jag tappar mycket förtroende för MS. Blir köpa annat.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig lite på prissättningen på dessa typer av laptops, instegsmodellen visst den kostar som den kostar. Men om man vill ha något bättre så är stegen upp svindyra, inte på grund av att de är så mycket dyrare med hårdvaran utan för att mjölka så mycket pengar det går från kunderna.
En snabb uppskattning:

4gb -> 8 gb: 300kr
128 -> 256: 500kr

Realistiskt: 800kr högre pris
Verklighet: 3000kr högre pris

i5 -> i7: 1500
4gb -> 8 gb: 300kr
128 -> 512: 1200kr

Realistiskt: 3000kr högre pris
Verklighet: 6500kr högre pris

i5 -> i7: 1500
4gb -> 16 gb: 1200kr
128 -> 512: 1200kr

Realistiskt: 3900kr högre pris
Verklighet: 13000kr högre pris

(att öka med 8gb ram kostar nästan 7000 kr?)

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Största misstaget: De skippade 360° hinge. Skärmen är ju en active pen enabled touchscreen.
Näst största misstag: 4GB ram på en exklusiv laptop för 10 000 sek. Det var vad jag fick i min Macbook Pro från 2008.

Att den kommer med Win 10S räknar jag inte som en nackdel då man gratis och enkelt kan uppgradera till 10 Pro innan nyår.

Permalänk
Medlem

Ingen usb c 2017 är ju ett skämt. Vad tänkte dom?
Stilig förvisso, men jag instämmer i kören att detta kommer att floppa, men vem vet...om ett halvår eller så kanske vi sitter här inne motbeviade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Finns inte i storen på min Windows 10 och Photoshop verkar inte finnas vilket som. Det behövs inte diskuteras vidare att om man inte kan installera valfritt program är datorn inte attraktiv för de flesta!

Chromebooks funkar ju rätt bra för många (det finns ett marknadssegment där i alla fall) och urvalet där är ju extremt minimalt. Dock ligger de väldigt mycket billigare i pris, så det kanske gör en stor skillnad.

Jag tycker det är ett misstag av Microsoft det här, men tror inte det är omöjligt att segmentet kan fungera.

Permalänk
Medlem

Windows 10 S kanske inte passar de som håller till i det här forumet, men för många så tror jag det skulle räcka. Känns ändå som att de flesta privatpersoner mest har en dator till att surfa, se på film, hantera bilder och liknande. Och kommer det fler program till Windows Store så kommer man kunna göra ännu mer.

Tycker det är lite trist att det inte finns fler program där än vad det gör idag. Jag konverterade ett gammalt program och publicerade det i Windows Store för ett tag sedan, tog knappt en dag att fixa till det (sedan tog det en vecka innan det blev certifierat). Det var hyfsat enkelt och lyckades behålla nästan all funktionalitet. Det blir bra mycket enklare och framför all säkrare för användarna att installera genom Store än att hålla på alla ladda ned från hemsidor.

För min egen del så är det Pro-versionen som gäller. Men i och med att man kan uppgradera till hyfsat billigt kan jag mycket väl tänka mig att köpa en dator med S om priset är det rätta.