Razer Ornata Chroma

Permalänk
Melding Plague

Razer Ornata Chroma

Kringutrustningsmakaren Razer besöker testlabbet med Ornata Chroma, ett tangentbord som bjuder på egenutvecklad hybrid-brytare och ett vadderat handlovsstöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs. Men är det en värdig ersättare till Logitech UltraX Premium?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Ett sånt här kan det bli , tycker mekaniska brytare är sköna men på tok för höga.
Har dock bara dålig erfarenhet av Razers produkter , men skam den som ger sig

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut! Riktigt stilren. Kommer personligen inte använda handleds stödet ifall jag skaffar detta men gick över från Mekaniska för ett tag sedan just för att dem lät tok för mycket. Köpte Razer Deathstalker som är riktigt goa, tkr jag. Dessa ser ut o bli en bra uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ser riktigt nice ut! Riktigt stilren. Kommer personligen inte använda handleds stödet ifall jag skaffar detta men gick över från Mekaniska för ett tag sedan just för att dem lät tok för mycket. Köpte Razer Deathstalker som är riktigt goa, tkr jag. Dessa ser ut o bli en bra uppgradering

Vilka mekaniska brytare hade du?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ser riktigt nice ut! Riktigt stilren. Kommer personligen inte använda handleds stödet ifall jag skaffar detta men gick över från Mekaniska för ett tag sedan just för att dem lät tok för mycket. Köpte Razer Deathstalker som är riktigt goa, tkr jag. Dessa ser ut o bli en bra uppgradering

JAg beställde en påse med små o-ringar från Ali-Express, satte sedan en under varje keycap som dämpare, fungerar riktigt bra på mitt Corsair, dvs det låter inte alls lika mycket vid nedslag, blir också en aningen dämpad "känsla" när man slår ned i botten.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd

Borde ni inte kunna ta lite bättre produktbilder? ser ut att vara mobilbilder med blixt rakt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Vilka mekaniska brytare hade du?

Skrivet av DanTheManSwe:

JAg beställde en påse med små o-ringar från Ali-Express, satte sedan en under varje keycap som dämpare, fungerar riktigt bra på mitt Corsair, dvs det låter inte alls lika mycket vid nedslag, blir också en aningen dämpad "känsla" när man slår ned i botten.

Jag har blåa brytarna från MX. Jag störde mig inte alls på ljudet, älskade det faktiskt. Men jag bor ju inte ensam så det blev lite av irritation varje gång jag satt vid datorn Hördes flera rum bort. Jag testade även dämparna och så, men funkade inte riktigt så bra tyckte jag.

För övrigt angående artikeln, denna var fan inte så dyr som man trodde den skulle vara.. Liksom 1.1k är ju ändå dyr men vanliga mekaniska går ju på 1.5 ungefär och deathstalkern jag har nu går för 500-600. Så Det är ändå rätt nice

Permalänk
Medlem

Ni glömde en negativ punkt. Det är Räzer...

Permalänk
Medlem

Köpte ett för kanske 2,5-3 månader sen, är enbart nöjd
Förutom med kundservicen inför köpet, helt jävla värdelös. Men köpte ändå eftersom det är ett unikt tangentbord och det enda jag kunde hitta som verkade uppfylla det jag letade efter.

Permalänk
Medlem

Väntar på tangentbordet som kan ersätta mitt G19. Diggade detta tangentbord förr men använder knappt Macro-knapparna och displayen (Visar Prestandaövervakare jämt) och inte tagit steget till mekaniskt än då jag inte kunnat lägga så mycket pengar på ett tangentbord som inte låter sjukt mycket.

Gillar Razers möss dock, hade DeathAdder 3.5G ett par år och nu DeathAdder Chroma som jag älskar. Ska kika lite vidare reviews på detta.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hahaha, de har lyckats ta det sämsta av alla världar
-svampigt
-aktivering vid bottning
-klick

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Hahaha, de har lyckats ta det sämsta av alla världar
-svampigt
-aktivering vid bottning
-klick

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord... 90% av hela keyboardmarknaden lider av detta.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Med andra ord... 90% av hela keyboardmarknaden lider av detta.

Nja, här försöker de ju ta 1100kr för ett membrantangentbord som klickar.. inte många som försöker med en sådan "shakedown"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Nja, här försöker de ju ta 1100kr för ett membrantangentbord som klickar.. inte många som försöker med en sådan "shakedown"

Skickades från m.sweclockers.com

Eller.. Så ser man det som ett mekaniskt tangentbord med membrankänsla.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Avstängd

Om inte Razers hemska design och dåliga kvalité skrämmer iväg en så gör ju iaf deras mjukvara det.

Permalänk
Medlem

Hade den varit tyst så hade den nästan varit perfektion efter min smak! Hoppas fler utveklar något liknande fast tyst och gärna trådlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hade den varit tyst så hade den nästan varit perfektion efter min smak! Hoppas fler utveklar något liknande fast tyst och gärna trådlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flera membrantangentbord med sliders, har funnits drösvis sedan 70talet, nu får de tydligen en renässans. Vet att både logitech och turtlebeach har liknande produkter sedan ett eller ett par år tillbaka. De flesta utan klick(vilket är en puckad gimmik när du ändå måste bottna).

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

För en gångs skull så gör Razer ett helt okej tangentbord utseende mässigt.
Sen att det med största sannolikhet lider av deras bristande kvalité, ja det är en annan femma.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Så ljudnivån är lika fruktansvärd som för alla andra mekaniska? När kommer ett tyst mekaniskt som inte kostar skjortan?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta keyboard för ungefär 2 månader sen och jag är riktigt nöjd med det. Det är lite svårt att beskriva hur det känns att användas men det är riktigt skönt och perfekt för de som vill ha ett mellanting.

OT: Har aldrig förstått varför folk klagar på Razers kvalitet... Razers produkter är de enda produkterna jag kunnat ha en längre period utan att att de har gått sönder eller att jag själv velat byta ut dom. Bytte nyligen ut min trogna Razer Mamba 2012 som jag köpte hösten 2011, riktigt grym mus som har tjänat mig väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Så ljudnivån är lika fruktansvärd som för alla andra mekaniska? När kommer ett tyst mekaniskt som inte kostar skjortan?!

Men det är inte mekaniskt! Det är ett gummiknopps-tangentbord med extra oljud. Låt dig inte luras!

Poängen med klickiga tangenter är att ljudet ska sammanfalla med aktiveringen. Genom att det klickar ovanför aktiveringen så missar man hela grejen.

Nåja ... En sak som Ornata har som inte är så känt är att det liksom de flesta mekaniska tangentbord har en diod per tangent för anti-ghosting med bättre rollover. Det är en sak som kan höja priset lite, men över tusen spänn? ... näe.
På Deskthority-forumet för tangentbordsnördar lyckades Ornata vinna tredje platsen i 2016 års upplaga av vår årliga tävling för "worst keyboard or input device related experience" - slogs endast av Apple Touch Bar och en kille på ett forum som tog betalt av en massa folk och sen försvann.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla gnäller på Synapse. VAD är problemet med deras drivrutiner? Det har alltid fungerat klockrent för mig och de har snabba, smidiga uppdateringar som släpps ofta.

Och kom inte och säg att det är "för att man måste ha ett användarkonto och vara online" för vem köper Razergrejer och inte är online nuförtiden? Att skapa ett användarkonto gör man ju bara en gång med och det tar 2 minuter. Tycker det är smidigt som fan att ha allt sparat om man t.ex. ominstallerar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Poängen med klickiga tangenter är att ljudet ska sammanfalla med aktiveringen.

Och det gör det :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Förstår inte varför alla gnäller på Synapse. VAD är problemet med deras drivrutiner? Det har alltid fungerat klockrent för mig och de har snabba, smidiga uppdateringar som släpps ofta.

Och kom inte och säg att det är "för att man måste ha ett användarkonto och vara online" för vem köper Razergrejer och inte är online nuförtiden? Att skapa ett användarkonto gör man ju bara en gång med och det tar 2 minuter. Tycker det är smidigt som fan att ha allt sparat om man t.ex. ominstallerar datorn.

Synapse låg ju nyligen nere vilket betydde att alla användares profiler också låg nere. Sådant ska alltid lagras även lokalt. Inget fel med molnet, men det ska fungera som backup - inget mer.
Nu ska ju Synapse uppdateras till att lagra saker lokalt, så då försvinner ju det problemet. Men att Synapse har varit "always online" hittills är en dealbreaker för många, och med all rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Och det gör det :^)

Jag gillar att den inte låter när man bottnar, men den bör inte låta när tangenten släpps heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag har blåa brytarna från MX. Jag störde mig inte alls på ljudet, älskade det faktiskt. Men jag bor ju inte ensam så det blev lite av irritation varje gång jag satt vid datorn Hördes flera rum bort. Jag testade även dämparna och så, men funkade inte riktigt så bra tyckte jag.

För övrigt angående artikeln, denna var fan inte så dyr som man trodde den skulle vara.. Liksom 1.1k är ju ändå dyr men vanliga mekaniska går ju på 1.5 ungefär och deathstalkern jag har nu går för 500-600. Så Det är ändå rätt nice

Jag har Brown på min, de låter ju iofs mycket mindre än Blue.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Kan själv tyvärr bara använda mig utav tangentbord med TKL-format eller mindre nu för tiden men provklickade lite på denna inne på ett mediamarkt och tyckte faktiskt det var riktigt mysig klickkänsla. Klickljudet är där men vet inte om jag kan påstå att det var speciellt högt, verkligen inte som MX Blue i alla fall men kan blivit lite lurad av av allt ljud omkring mig.
Om man söker ett tangentbord med låga tangenter eller något anant som detta tangentbord erbjuder rekommenderar jag att man hittar någon affär där man kan testa själv

Permalänk
Medlem

Saknar video med ljud från tangentbordet samt bild/video där man ser individuellt färgade profil (regnbåge ex).
Men det är klart att Razer gärna får skicka ett ex till mig för vidare test
Men jag kan inte lova att skicka tillbaka det om jag faller för det.

Permalänk
Skrivet av iWeeby:

Kan själv tyvärr bara använda mig utav tangentbord med TKL-format eller mindre nu för tiden men provklickade lite på denna inne på ett mediamarkt och tyckte faktiskt det var riktigt mysig klickkänsla. Klickljudet är där men vet inte om jag kan påstå att det var speciellt högt, verkligen inte som MX Blue i alla fall men kan blivit lite lurad av av allt ljud omkring mig.
Om man söker ett tangentbord med låga tangenter eller något anant som detta tangentbord erbjuder rekommenderar jag att man hittar någon affär där man kan testa själv

Förstår mig inte på tkl om man inte är väldigt trångbodd.
Framförallt om man spelar spel som GTA V och liknande där det är tonvis med tangenter arrangerade för olika funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com