Permalänk

Min dator beter sig konstigt hjälp

Hej!

Köpte i Februari ett helt nytt rigg bestående av:
Intel I5 7600k
Gigabyte z270 gaming k3
8 gb 2400 mhz ram minne
258 gb SSD
Raedon RX 480 4gb

Dator har fungerat som en klocka för alla mina ändamål sedan start.
Tills nu, det tar lång tid att stänga av datorn (Upplevs som att det tar otrolig tid att stänga ner alla processer).
Det känns som att muspekaren "laggar"(Hackar) fram.

Spelen jag använder datorn till är i främsta hand Counterstrike Global offensive där jag får ut ca 220-280 fps nu medans jag innan fick ut ca 4-500 oavsett hur många spelare som var inne på samma server som jag.

Vad kan ha hänt?
Vad kan jag göra för att återgärda problemet?

Slipper helst att omformatera då jag inte orkar att installera alla program på nytt.

Stort tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du byggt datorn själv eller var den färdigbyggd.
Om du installerat windows innan så hur gjorde du med drivrutiner dom till moderkortet & grafikkortet är viktigast för prestandan

Vilken ssd?

Nästa är att du får testa att ssd'n är ok tillverkarna samsung ocz intel har oftast program för detta, ladda ner och testa
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flytatt på datorn nyligen?
Kylare eller håddisk som håller på att gå är annars en klassiker på det du beskriver. Datorn låser sig för att hårdidsken läser om data tills den lycka eller ger upp. Alt att det är överhätning. PSU är även ett standrad fel. Men kolla tempen först.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

Har du byggt datorn själv eller var den färdigbyggd.
Om du installerat windows innan så hur gjorde du med drivrutiner dom till moderkortet & grafikkortet är viktigast för prestandan

Vilken ssd?

Nästa är att du får testa att ssd'n är ok tillverkarna samsung ocz intel har oftast program för detta, ladda ner och testa
Skickades från m.sweclockers.com

Ja datorn är byggd själv med en god vän som arbetar med det på Netonnet!
Windows skötte alla drivrutiner automatiskt vid installeringen.

På något konstigt vänster så har problemet löst sig och jag får återigen ut mellan 4-600 fps i Cs:go med en lite smått överklockad processor!

Stort tack för din tid!
Ha en fortsatt fin dag

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Flytatt på datorn nyligen?
Kylare eller håddisk som håller på att gå är annars en klassiker på det du beskriver. Datorn låser sig för att hårdidsken läser om data tills den lycka eller ger upp. Alt att det är överhätning. PSU är även ett standrad fel. Men kolla tempen först.

Nej datorn är stått still under tiden jag haft den!

Allt är löst utan problemet vid avstängning där det tar en otrolig tid att stänga av datorn!

any clue?

Diskarna mår bra, cpu håller sig runt 45-55 grader. Vid full load runt 65-70.