Nintendo tillkännager portabla spelkonsolen New 2DS XL

Permalänk
Melding Plague

Nintendo tillkännager portabla spelkonsolen New 2DS XL

I ett något oväntat drag tillkännager Nintendo spelkonsolen New 2DS XL, en uppdaterad version av den fyra år gamla 2DS med ny design och kraftfullare komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1600kr inkl moms? Det är ju typ samma pris som jag betalade för min New 3DS när den släpptes back in 2015. Som jämförelse kostade gamla 2DSen typ en tusenlapp och 600kr på rea.
Är inte tanken att 2DS ska vara budgetversionen av konsolen då den saknar vissa funktioner?
Undrar om dom ska envisas med bara en mono-högtalare igen.

Permalänk

Hade varit bättre om de fasat ut 2DS och lagt New 2DS XL på det priset istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Och jag som köpte en new 3ds xl i december.

Ubdrar om det är någon skillnad i batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

inga tankar kring priset då jag inte har koll på vad resten av konsolerna kostar men rent spontant så känns den här betydligt intressantare än den gamla 2dsen som såg otroligt klumpig up.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gillat någon form av Switch Mini istället som är kompatibel med den vanliga Switchen

Permalänk
Medlem

Värdig uppgradering från den gamla Nintendo 3DS XL?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Mycket fin konsol det där!

Perfekt för de många på lite tightare budget eller 3D-hatare som ändå vill ha en riktigt bra version av 3DS.
Samtidigt tilll ett pris som ligger rimligt i förhållande till New3DSXL.

Jag gissar att 3D-skärmen, speciellt den i N3DSXL, kostar en del, vilket förklarar varför denna skapats.

Jag antar att det kommer se ut som följande framöver:
New 3DSXL - prestigeprodukten
New 2DSXL - mellanklass
En av 3DS eller 2DS - budget

New 3DS och gamla 3DSXL, samt en av 3DS/2DS fasas ut.

Skrivet av s0sdaf:

1600kr inkl moms? Det är ju typ samma pris som jag betalade för min New 3DS när den släpptes back in 2015. Som jämförelse kostade gamla 2DSen typ en tusenlapp och 600kr på rea.
Är inte tanken att 2DS ska vara budgetversionen av konsolen då den saknar vissa funktioner?
Undrar om dom ska envisas med bara en mono-högtalare igen.

Ska du jämföra lanseringspris med en rea under en tid då kronan var lägre?
Denna har ju klart större skärm också. New3DSXL kostade som lägst 2190:- vid lansering och har ju egentligen aldrig droppat i pris mer än några enstaka hundralappar. New3DS gick då för 1890:- men verkar i princip nu ha fasats ut redan.

De kommer nog ha kvar ett budgetalternativ i produktion som inte är New 2DSXL.

Permalänk
Medlem

1300-1400 hade kanske vart lite mer attraktivt. Är det som med 3DXL att man måste köpa till massa saker (laddare, minneskort osv) så springer ju priset snabbt iväg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

inga tankar kring priset då jag inte har koll på vad resten av konsolerna kostar men rent spontant så känns den här betydligt intressantare än den gamla 2dsen som såg otroligt klumpig up.

2DS är faktiskt riktigt skön i handen och tar inte alls mycket plats i väskan med den mjuka originalväskan/påsen som skydd. Var också skeptisk tills innan jag provade den, men det är den skönaste varianten de har i handen. Synd bara att New3DSXL annars är bättre på allt.

Skrivet av Marmut:

Jag hade nog gillat någon form av Switch Mini istället som är kompatibel med den vanliga Switchen

Det kommer nog om ett par år.

Skrivet av Icte:

Värdig uppgradering från den gamla Nintendo 3DS XL?

Om den inte har något fantastiskt som inte presenterats så troligtvis inte. "New" ger bara ett unikt spel, några få spel som är snyggare elelr flyter på bättre, några till med bara marginella skillnader och samma prestanda på alla andra. Lite snabbare i menyerna och Snes-VC-stöd får man också.
Med New 3DS-varianterna fick man i.a.f. bra 3D, och många (likt jag) passade på att gå upp i skärmstorlek samtidigt, vilket gjorde det lättare att motivera kostnaden.

Permalänk
Medlem

Om den visar sig sälja riktigt dåligt lär jag plocka upp en bara för o samla lite Inte ett drag jag väntade mig, men antar att de kikar på sitt stora 3DS spelbibliotek och har svårt att bara släppa det helt och hållet medan switchen bygger upp sitt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

1300-1400 hade kanske vart lite mer attraktivt. Är det som med 3DXL att man måste köpa till massa saker (laddare, minneskort osv) så springer ju priset snabbt iväg.

Hoppas det är som med vanliga 2DS att den ingår. Tycker det kändes snålt av dom att inte skicka med en sån med alla enheter.

Permalänk
Medlem

Är det samma hårdvara som gamla 2DS, dvs kommer Pokémon Sun/moon att ha framedrops?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Om den visar sig sälja riktigt dåligt lär jag plocka upp en bara för o samla lite Inte ett drag jag väntade mig, men antar att de kikar på sitt stora 3DS spelbibliotek och har svårt att bara släppa det helt och hållet medan switchen bygger upp sitt.

Skrivet av mudde:

Hoppas det är som med vanliga 2DS att den ingår. Tycker det kändes snålt av dom att inte skicka med en sån med alla enheter.

Det ska ingå adapter enligt hemsidan:
https://www.nintendo.co.uk/Nintendo-3DS-Family/New-Nintendo-2...

Citat:

What's in the box?

  • New Nintendo 2DS XL system x1

  • New Nintendo 2DS XL stylus x1

  • microSDHC memory card (4GB) x1

  • AR Cards x6

  • Operations Manual x1

  • AC adapter x1

Permalänk
Medlem

Standardpriset i USA verkar vara $150 på denna och $200 på N3DSXL. Om de tänkt ha kvar 2DS eller 3DS på runt $100 så har de en bra uppsättning enheter med rimlig prissättning i lagom olika steg. Det blir det perfekta kompletteringen till Switch nu innan spelbiblioteket hunnit byggas upp på den.

Edit: 2DS blir kvar - kostar $80. Synd bara att N3DSXL fortfarande saknar AC-adapter.
http://www.nintendo.com/2ds/features/compare/

Bra att de också lyckats slimma ner måtten lite på höjden utan att påverka skärmstorlek.

Skrivet av DraLetterZ:

Är det samma hårdvara som gamla 2DS, dvs kommer Pokémon Sun/moon att ha framedrops?

Amerikanska Nintendo-sidan säger att det är en "New"-konsol avseende prestanda:

Citat:

It gives you the power of the New Nintendo 3DS XL system in a streamlined, affordable package—and plays a huge library of games in 2D.

Citat:

You can play all Nintendo 3DS, New Nintendo 3DS, and most Nintendo DS games in 2D on this system.

Ingen aning om Sun/Moon men några få nyare spel som har framedrops på gamla enheterna flyter på bättre på "New", t.ex. Hyrule Warriors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ska du jämföra lanseringspris med en rea under en tid då kronan var lägre?

Jämförde främst med New 3DSens (ej XL) lanseringspris som jag vill minnas också låg en bit under 2000kr (minns inte exakt vad jag betalade, men det var iallafall mer än 1500 och mindre än 2000). Nämnde också gamla 2DSens ordinarie pris samt rea-pris för att få lite perspektiv på det hela. Tycker nånstans 800-1000kr för New 2DS skulle vara mer lagom.

Vet inget om valutakursen så det var nytt för mig.

Skrivet av mudde:

Denna har ju klart större skärm också. New3DSXL kostade som lägst 2190:- vid lansering och har ju egentligen aldrig droppat i pris mer än några enstaka hundralappar. New3DS gick då för 1890:- men verkar i princip nu ha fasats ut redan.

De kommer nog ha kvar ett budgetalternativ i produktion som inte är New 2DSXL.

Vet att XL-modellen hade högre pris för sin större skärm (som även var IPS i vissa fall, dock inget de marknadsförde, skulle bli förvånad om New 2DS också har det), de ville ju pusha den modellen som ett "lyxalternativ". Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad i tillverkningskostnad mellan den större och mindre skärmen dock, de har ju samma upplösning så den mindre har ju alltså högre pixeldensitet. Sen får man ju tänka på att det är 2017 nu, borde vara rejält mycket billigare att tillverka maskinen nu. De flesta konsoler brukar oftast ha kommit ner på 60% av ordinarie pris efter två år på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Hoppas det är som med vanliga 2DS att den ingår. Tycker det kändes snålt av dom att inte skicka med en sån med alla enheter.

Jag håller med. Trist att "lura" kunderna med ett attraktivt pris som i själva verket inte är så attraktivt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lägg ner med 3DS, nu är Switch ute....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Lägg ner med 3DS, nu är Switch ute....

Läste nånstans där Nintendo hade sagt att dem tänker fortsätta släppa nya 3ds spel fram tills 2018. Så den lär väl ersättas då någon gång.

Edit: http://gameranx.com/updates/id/92941/article/nintendo-will-su... Hittade lite om det nu. Verkar inte helt osannolikt att 3ds ersätts med något annat då men vi får se, den fyller trots allt 7 år då

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv

Första tanken var, kommer det att tillverkas tillräckligt långa för att möta efterfrågan? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@jeffan97: Tror nog att 3DS får ett oerhört långt liv. Kan man verkligen förvänta sig att konkurrera med mobiltelefoner och släppa ett nytt system av denna sort? Låter vågat, bättre att fortsätta med etablerade marknaden för grafiken är ju "tillräckligt bra".
Dvs. den kan erbjuda trevliga spelupplevelser som konkurrerar med andra mobila plattformar mycket väl

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Gillar min 3ds skarpt. Switchen åkte ut direkt efter att Zelda var avklarat, gillade verkligen inte switchen. det bör väl finnas fler som tycker som mig?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Keeper of Traditions

Och om de får in riktigt många förhandsbokningar kan de ju sluta producera den innan folk fått någon... Så där i äkta Nintendoanda!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade varit bättre om de fasat ut 2DS och lagt New 2DS XL på det priset istället.

Hade hellre sett en budget och mindre Switch, typ "Switch Mini". För oss som gillar konceptet, men inte vill ha något fullt så stort att släpa på som dagens Switch, och inte heller fullt lika dyrt i inköp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Segas:

Första tanken var, kommer det att tillverkas tillräckligt långa för att möta efterfrågan? 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Heh. Jo, det gör det nog. Men varför släpper de en ny variant av konsol när de nyss sagt att de "inte har obegränsat med resurser" som resonemang för att sluta sälja NES Classic? Det förstår jag inte...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Heh. Jo, det gör det nog. Men varför släpper de en ny variant av konsol när de nyss sagt att de "inte har obegränsat med resurser" som resonemang för att sluta sälja NES Classic? Det förstår jag inte...

Jo, underliga äro Nintendos vägar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/