Testpilot: MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte jämförs med fler kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vissa produkter kanske man ska överväga att inte överlåta åt testpiloter att recensera.

Skrivet av CFSsss:

Ja... vad är SweClockers egentligen? En sida som tillåter medlemmar att göra recensioner åt dom medans ägarna av SweClockers får alla annonsintäkter och Jonas och andra kvitterar ut fasta löner? Ett MSI 1080 Ti Gaming X är ju ett högintressant kort som bör testas av SweClockers själva.

Inget ont om Flamso men tycker att "testpiloter" bör användas på lite mera udda produkter som inte SweClockers hade testad även om de haft tid. Kanske lite udda möss, spel-kontroller, vattenkylningspaket etc.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte det är en bra idé alls med testpiloter. Då riskerar den här typen av recensioner ge en totalt felaktig bild av produkter.

Detta kort har fått toppbetyg på nästan alla andra större hårdvarusajter runt om i världen.

Exempel: https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1080_Ti_Gaming_X/...

9,7/10 i betyg.

Då är det bättre att skapa en egen forumdel för tester där det känns mer ok med lite "speciella" typer av recensioner.

Edit: Blir det mer sånt här kommer iaf jag att överväga att "gå över" till någon annan hårdvarusajt. Inget ont om recensenten dock, han får ha precis vilken åsikt han vill, men denna typen av produkter ska recenseras av "proffs".

Men hallå...
Jag tycker att Sweclockers gjorde helt rätt som överlät denna recensionen till en testpilot.
Lanseringen an 1080Ti är väl den näst minst överaskande lanseringen i år, enbart Titan Xp var mindre överaskande.
(den innehöll så lite nyheter att Nvidia inte ens basunerade ut den )
Var det någon som blev överaskad av resultaten över vad 1080Ti presterar?
Detta grafikkortet kan sumeras till tre ord:
Skitsnabbt, skitdyrt och skitfult
(de två första gäller för alla 1080Ti-kort)

Jag tycker Sweclockers skall lägga intressanta saker under sin granskande lupp.
Produkter vi redan vet hur de kommer att prestera, kan alltså med fördel läggas ut på testpiloterna.

Jag tycker Flamsos recension är bra, den är lagom lång, heltäckande och lättläst fastän den är teknisk.
Det enda jag kan sakna är väl "prestanda vid samma klock"-tester.
Flamsos skrivsätt skiljer sig lite från "officiella" Sweclockers, som tex ordvalet "ofantligt dyrt".
Detta är inget man skall lägga till last på Flamso, utan är en välkommen extrakryddning.
Helt ärligt, hade det inte varit en testpilot hade jag enbart klickat på "Sammanfattning" direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Du får PM, tack för mig som medlem sedan 2004, jag önskar er på redaktionen lycka till!

Du har ju varit inloggad idag! Lurades du?

Permalänk
Medlem

Wow nu förstår jag varför swcclockers alltid ger top nvidia kort toppklass många sårade fanboys här. Ett kort med svår coilwine är inte acceptabelt oavsett pris! och argumentet "att alla kort har ju typ det" betyder ju bara att man har accepterat det. Sen att kortet är svindyrt kan jag ju hålla med om men ska man ha det "bästa" så får man betala för det när det inte finns nån konkurrens i toppen. Att kortet känns plastigt kan jag förstå att folk stör sig på, om man köper en premuim produkt så vill man ju att den ska kännas som det. Men det är ju för fan drakar på kortet!? seriöst drakar!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristers bensin:

Alla Nvidia/AMD kort har coil whine till en viss grad. Coil whine varierar från kort till kort och nätagg till nätagg.

Skrivet av Sundkula:

Märkligt. Jag har aldrig haft spoltjut på nåt av mina (14-16st? ca. 50/50 nVidia/ATI+AMD) grafikkort, bara på ett Corsair CX-agg för några år sedan. Och nej, jag hör inte dåligt

Jag har heller inte haft märkbar coil whine på något kort vad jag kan minnas. Mitt nuvarande GTX1070 är knäpptyst elektronikmässigt. Visst är det så att all elektronik har ljud för sig i varierande grad, men om man behöver lägga örat mot komponenten för att höra det även under max belastning så räknas det inte i min åsikt.

Ibland kan det också vara så att det är nätagget som börjat tjuta när man stoppar i nytt grafikkort, trots att det varit tyst innan. Ofta beroende på att nya grafikkortet drar mer ström än tidigare kort. En del som gjort missen att begära utbyteskort innan de faktiskt stack ned huvudet till lådan och kollade vilken komponent det var som förde väsen. (säger dock inte att det är fallet i denna recension)

Gällande själva recensionen så tycker jag den var bra. Det är ju en testpilot, så det går inte att jämföra helt mot andra mer ingående recensioner av "proffs" som har helt andra tillgångar vad det gäller jämförelser. Utan denna blir mer en grundare titt och en subjektiv åsikt på ett specifikt kort av en avancerad användare. Om något hade jag gärna sett ett par spel till, typ BF1, samt gärna ett vanligt 1080 i jämförelse i samma system. Men har full förståelse för om testpiloten inte haft den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Endast 8990:- härlig prissättning .
Blir nog att gå över till konssolspelande i fortsättningen ...

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med 1080p skärm så behöver man inte så kraftig som 1440p/4k skärmarna:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Du får PM, tack för mig som medlem sedan 2004, jag önskar er på redaktionen lycka till!

Väx upp!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mame:

Finns det NÅGOT grafikkort i prestandaklassen idag som inte har coil whine? Mer eller mindre alltså..

Mitt kort. Kan inte höra nått, sen kanske det beror på att jag är en halvdöv gubbe
Jag gör med G-synk och det kan också vara en räddning eftersom coil whine oftast uppstår i menyer när fps rusar iväg till 1000+
Och med G synk så stannar fpsen vid 144.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Ozbaab @retro123 @CFSsss @RVX @Robert Ehrling @MinscS2

Till att börja med har vi varit väldigt tydliga med varför just specifikt tester av grafikkort dragit ut på tiden. Vi har arbetat på en ny testsvit och det första testet (av nylanserade RX 580 och RX 570) kom ut i tisdags. Sorry, men att producera tester av Geforce GTX 1080 Ti från tredjepart hinner vi inte med på två dagar. Det och att få med fler referenser i vår testsvit är något testlabbet just nu arbetar febrilt med och har högsta prioritet.

För det andra har syftet aldrig varit och kommer inte bli att testpiloter ska göra samma typ av tester som redaktionen. Det handlar om en möjlighet för datorentusiaster att testa och dela med sig av sina åsikter. En andra åsikt, eller a second opinion som man brukar säga, och framförallt mer subjektivt i utförandet. På grund av tillfälligheter råkade en testpilot med brinnande intresse och tid vid just den här lanseringen hinna före oss med sin åsikt av ett tredjepartskort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett Asus strix 1080 Ti OC. Hoppas man slipper coil whine med den.
Nio tusen kronor för coil whine är inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att många egentligen inte alls vill ha en objektiv köprekommendation, utan istället vill på klappade på huvudet att de har gjort ett bra val. Jag tror att det är där skon klämmer i skrämmande många fall. För tusan, relaxa och koncentrera er på att spelen flyter bra istället så är allt bara fint.

Jag tycker inte alls det är fel med olika typer av input, det står ingenstans att testpiloterna är värsta proffsen men det är inte heller de flesta slutanvändarna. Det är helt upp till en själv att filtrera vad som är relevant. Rent objektivt, nästan ingen som inte har en 4K-skärm behöver ett 1080Ti överhuvudtaget och de som sysslar med extremfps spel brukar oftast vara cpu-begränsade när det handlar om att få mest smooth moves vilket ett 1080Ti inte råder bot på.

MEN om man tillhör dom som behöver ett 1080Ti så är det kul att veta om man slipper coilwhine och hur kortet ser ut/känns att hantera. Som exempel.

Självklart vill alla ha mer fullödiga och utförliga tester men jag håller med dom som säger att det ena inte utesluter det andra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av the squonk:

Är det inte så att många egentligen inte alls vill ha en objektiv köprekommendation, utan istället vill på klappade på huvudet att de har gjort ett bra val. Jag tror att det är där skon klämmer i skrämmande många fall. För tusan, relaxa och koncentrera er på att spelen flyter bra istället så är allt bara fint.

Jag tycker inte alls det är fel med olika typer av input, det står ingenstans att testpiloterna är värsta proffsen men det är inte heller de flesta slutanvändarna. Det är helt upp till en själv att filtrera vad som är relevant. Rent objektivt, nästan ingen som inte har en 4K-skärm behöver ett 1080Ti överhuvudtaget och de som sysslar med extremfps spel brukar oftast vara cpu-begränsade när det handlar om att få mest smooth moves vilket ett 1080Ti inte råder bot på.

MEN om man tillhör dom som behöver ett 1080Ti så är det kul att veta om man slipper coilwhine och hur kortet ser ut/känns att hantera. Som exempel.

Självklart vill alla ha mer fullödiga och utförliga tester men jag håller med dom som säger att det ena inte utesluter det andra.

"Är det inte så att många egentligen inte alls vill ha en objektiv köprekommendation, utan istället vill på klappade på huvudet att de har gjort ett bra val. Jag tror att det är där skon klämmer i skrämmande många fall. För tusan, relaxa och koncentrera er på att spelen flyter bra istället så är allt bara fint."

Nästan alltid så, jag får uppleva det hela tiden.

Säger jag att JAG tycker den produkten är skit (vilken produkt som helst) så får man totalt sågningar att man är tråkig och inte vill hjälpa.

Spelar ingen roll om man säger att den kan funka helt utmärkt för dig men för mig så är det inget jag vill ha.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Märkligt att endast ha med 2 spel och endast jämföra med ett daterat grafikkort som inte ens finns på marknaden längre. Speciellt när detta är ett kort gjort för spelande. Att ha dålig överklockningspotential som ett minus, när det kommer kraftigt överklockat från fabrik redan, är också märkligt kan man tycka.
Men, vad vet jag

Jag till skillnad mot dig tycker det är klockrent bra eftersom jag själv sitter med ett 980 och suktar efter ett nyare kort. Detta gör att jag kan direkt se skillnaderna i testet mot mitt kort.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

"Det mindre kraftfulla Geforce GTX 980 lämnas helt klart efter i ett knappt spelbart tillstånd." -Flamso
Jag gillar hur du tycker att 60fps är ett "knappt spelbart tillstånd"
I övrigt, bra recension!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Mitt kort. Kan inte höra nått, sen kanske det beror på att jag är en halvdöv gubbe
Jag gör med G-synk och det kan också vara en räddning eftersom coil whine oftast uppstår i menyer när fps rusar iväg till 1000+
Och med G synk så stannar fpsen vid 144.

G-Sync låser inte fps'en. (men man bör göra det eftersom man skapar input delay om man har mer fps än skärmens uppdateringsfrekvens när man använder G-sync.

https://www.blurbusters.com/gsync/preview2/

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad ni har för inställningar på rise of the tomb raider när ni mäter fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ofattbart hur mycket folk sitter o lipar här, och så ska nån form att "upp på barrikaderna bröder och systrar"-argument spelas ut att de tjänar pengar på annonser som visas i testpilotens recension. Väx upp för guds skull.

Denna recention var ju hur rolig som helst att läsa!
Lagom mycket siffror, kul input o funderingar från testpiloten och ett 980 som referens var precis lagom i sammanhanget!

Till vem det nu var som skulle dra: Good riddance!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet du vad man kan göra?
Läs den inte om det nu är en test pilot.
Vet ni ens hur mycket tid det tar att göra såna här tester asså DJUP gående?

Det jag ställer mej tveksam mot är om Sweclockers låter testpiloter göra tester som Sweclockers redaktion själva borde göra. Tex 980ti-testerna som gjordes tyckte jag mycket om, och baserade mitt 980ti köp efter dessa.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning när jag köpt ett MSI 1080TI Gaming X, jag hade tur med coil whine verkar det som, har aldrig hört mitt kort under spelande.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Inaktiv

Till en början var jag rätt osäker om Testpiloterna kunde göra sweclockers.com rättvisa. Redaktörerna håller mycket hög klass och visst är det skillnad. Inte bara mellan redaktörer och testpiloter, men också testpiloterna emellan. Jag är glad för varenda artikel/test som läggs upp på Sweclockers. Jag kan tycka att det är rätt mycket gnäll från läsarna här, men en hel del konstruktiv kritik framförs. Tänk på att testpiloterna gör det här på sin fritid. För att vi skall få ta del av deras upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

Intressant läsning när jag köpt ett MSI 1080TI Gaming X, jag hade tur med coil whine verkar det som, har aldrig hört mitt kort under spelande.

Då har du tur. Läst om flera som har just det kortet samt coilwhine. Har själv en del sådant även om det är lite mindre nu än när jag köpte det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag råkar ha ett 980 så detta blev bra för mig. Principen är att prestandan är i princip dubbel. Tror dock jag väntar tills nästa generation.
Kanske t.o.m har dubbel coilwhine

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mest fjantiga jag sett sedan folk gick runt med häng.

Menar det, när det gäller 1080 Ti korten så hjälper denna recension mig då jag i princip bara bryr mig om temperaturer och ljudnivå mellan tredjepartskorten, prestandaskillnaderna kan man i princip sitta och räkna ut med miniräknare om man känner för det när man har siffrorna från 1080 Ti FE tillgängliga.
Att kortet lider av coil whine är bra info, tänk om t.ex. Sweclockers exemplar inte gör det, då missar man helt detta. Ju fler tester som finns desto enklare blir det att ta reda på om just många MSI korten lider av detta eller ej.

Skrivet av Mocka:

Då har du tur. Läst om flera som har just det kortet samt coilwhine. Har själv en del sådant även om det är lite mindre nu än när jag köpte det.

Jo verkar som att jag faktiskt hade lite flyt denna gång, kanske karma då mitt förra grafikkort (Gigabyte 7970Ghz) lät som en gräsklippare.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon41947:

Nej, jag har kommit med synpunkter om Swec förnyelsearbete och mycket annat de senaste åren och de gör fortfarande konstiga vägval vilket gör att jag inte upplever att kvaliteten och sakligheten är vad den borde vara.

Jag kan bara hålla med Robert (anon41947) här. Jag har också drivit på förnyelsearbete och framhävt min åsikt vid flera tillfällen om sidan och hur den hela tiden går i fel riktning... men det blir ju inte bättre. Känns som att redaktionen gör mindre och mindre själva, sätter dessa "testpiloter" på viktig hårdvara som behöver recenseras ordentligt. Detta blandat med kaffetävlingar och fokus på FZ artiklar och fulkultur mitt i nyhetsflödet för en hårdvarusite. Illa!

Sedan under CES blev jag riktigt irriterad, mycket fokus på csnörden Kenneth i stället för att fokusera på ordentlig mediacoverage, mindre än två minuter småprat om den kanske största nyheten i datorskärmsvärlden och nästa stora steg framåt (pratar om ACER och ASUS 4K, 144hz, HDR -skärm) Sedan tittar man på t.ex NordicHardware som ägnar 6-7 minuter åt att visa skärmen och prata om den.

Funderar ärligt också på att sakta men säkert dra mig ur också, användarbasen är inge kul heller och jag växer stadigt ifrån den med mina 29 år nu.

För övrigt bedrövligt att vi inte får en ordentlig recension på nya 1080ti korten från partnertillverkare. När vi väl får en så är det en amatörmässigt gjort testpilotversion. Guru3d har redan hunnit med att recensera tre stycken 1080ti från olika partnertillverkare, genomgående och intressanta läsningar med grundliga och genomgående tester och benchmarks, fin överklocknings avdelning som överträffar de som sweclockers brukar tillhandahålla.

Tråkigt!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Nu vill jag klargöra saker när det gäller commentarer angående coil whine.

"Alla kort har coil whine" - JA. I princip alla kort får coil whine ifall du kör saker på riktigt hög FPS. Bra exempel är på huvudmenyerna av vissa fullscreen spel som saknar FPS begränsning och kan köra på över 800 FPS. Detta är dock inte något som vi klagar på coil-whine om, då dettar inte uppstår vid vanligt spelande.

Får ett kort dock coilwhine ifall den kör på så lågt som 60-100 FPS, DÅ klagar vi om coilwhine, då 60-144 är vad folk vanligtvis vill spela sina spel på.

Dessvärre verkar i princip alla 1080ti modeller lida av coilwhine inte bara MSI men också ASUS och de andra korten, detta nämns på de recensionsidor som också tar med ljudnivå som bedömningspunkt. Kanske ett generellt problem med 1080ti? Har inte sett en enda recension på vanlig 1080 där coil whine nämns för i övrigt.