Är det "OK" att installera Windows 10 i dagsläget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av texmexx:

Man kan alltså installera windows 10 via den länken även om man byggt datorn själv och inte har någon tidigare licens? Gratis?

Jo, men det blir inte aktiverat så efter 30(?) dagar så får du betala eller leva med begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det blir inte aktiverat så efter 30(?) dagar så får du betala eller leva med begränsningar.

Om det följer hur det var med Windows 7/8, så är det 30 dagar ja, sedan blir det begränsat, och begränsningen består bl.a av att man blir utloggad efter ~2h, och under dessa 30 dagar får man ständiga "nags" om aktivering, vilka är ganska aggresiva i hur de beter sig, och ju närmare 30 dagar man kommer desto oftare dyker de upp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Om det följer hur det var med Windows 7/8, så är det 30 dagar ja, sedan blir det begränsat, och begränsningen består bl.a av att man blir utloggad efter ~2h, och under dessa 30 dagar får man ständiga "nags" om aktivering, vilka är ganska aggresiva i hur de beter sig, och ju närmare 30 dagar man kommer desto oftare dyker de upp.

Precis, dock tror jag tian är ganska mycket snällare än sjuan var efter tiden har gått ut. Och du använder ju en mjukvara utan att betala för den så det är väl inte så konstigt att den gnäller emellanåt. Det finns billiga nycklar att köpa från diverse ställen, så gör det, och det är väl också ganska enkelt att komma runt aktiveringen om man är lagd åt det hållet vad jag förstår.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av texmexx:

Man kan alltså installera windows 10 via den länken även om man byggt datorn själv och inte har någon tidigare licens? Gratis?

Jag har inte haft några problem med det än så länge i alla fall.

När det kommer till punkten att slå in licensnyckel under installationen så kan man välja "aktivera Windows vid senare tillfälle", sedan köper du licens från svensk återförsäljare/G2Play eller dylikt, återanvänder gammal W7/W8/W10 eller kikar på KMSpico (i utbildningssyfte).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >