Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, kan du använda det du avtalat med Telia angående? Dvs; Internetleverans, (TV) etc? Eller är det så att du bara inte kan använda dig av en FTP-server med den utrustning som levererats. Det är väsentlig skillnad däremellan.

Det du är ute efter är funktioner som Telia valt att spärra i den tekniska utrustningen. Dina alternativ blir ju då som nämnts ett otal gånger i tråden.
A) byta leverantör (vilket inte är möjligt)
B) byta teknisk utrustning till något som klarar dina krav
C) undvika FTP-lösningen

Att då till en 1st-line support börja häva ur sig saker som att räkningarna ska frysas (när du får det du avtalat om) är bara dumt.

Alternativ C var ju heller inte ett alternativ enligt då så då återstår ju bara B) och då faller dina bitar kring styrningen (även om det finns andra lösningar där).

Även sett ditt inspel angående manual. Tjänsten som Telia levererar fungerar ju, du är ute efter något annat.

Avtalat om?
Det där är mycket luddigt och det måste väl du också förstå.

Det finns inget som avtalar att tjänsten begränsas till tv och internet och enbart det.
Det är en teknisk utrustning som har funktioner som varken Telia har support för eller manual för.

Det är inte spärrade funktioner så det där tramset kan du lägga ner.
Det är funktioner som finns i en apparat som de tillhandahåller.
Precis på samma sätt som en DVD spelare kan exempelvis visa ett bildspel.
Det är en funktion som är medvetet tillagd i apparaten men som man därefter inte tar något ansvar för.

Fortfarande så ska man tillhandahålla en manual för produkter man släpper ut på marknaden.
Det handlar inte om att det är en gratis produkt (vilket det för övrigt inte var), det handlar inte heller om vilka tjänster som avtalet säger.
Det handlar helt och hållet om en produkt och manual.

Sedan om det är första, andra eller tionde helpdesk spelar ingen roll.
Skicka det vidare om du inte kan, spela inte "duktig" och ta upp folks tid i onödan.
Gör det jobbet som du är avtalad till (här kan vi prata avtal troligtvis) och lämna vidare om det går utanför ditt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Telia tillhandahåller all den information som krävs för att du ska kunna nyttja den tjänst du köper av dem. TV - Bredband - Telefoni

Bevisa!
Visa mig vilken information som medföljer den här routern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Bevisa!
Visa mig vilken information som medföljer den här routern

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte har fått med en utskriven/tryckt guide för installation av hårdvaran så finns det på Telias hemsida: https://www.telia.se/privat/support eller så kan man få hjälp via telefon 90 200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Mig veterligen är det inte spärrat, Telia ger bara ingen support på hur det konfigureras.

Sen är jag av åsikten, att det ska inte levereras en hårdvara som har funktioner de inte kan ge support på.
Jag skällde ut min ISP (har dock inte Telia) angående just det.

Dock som jag skrev i ett tidigare inlägg, fick jag hjälp med att konfigurera FTP på min 4G router via tillverkaren.

Det kan som sagt var finnas hur många orsaker kring detta som helst, inte minst att Telia eller valfri annan ISP inte vill att slutanvändare ska in i den hårdvara som lånas ut. Oavsett om det är för att ställa upp FTP-server eller vad det då än må vara.

Alternativet hade ju varit att låta varje person skaffa sin egen utrustning och då hade vi haft än fler samtal och gnällmail till support om vad de ska göra.

Skrivet av Agonotheta:

Avtalat om?
Det där är mycket luddigt och det måste väl du också förstå.

Det finns inget som avtalar att tjänsten begränsas till tv och internet och enbart det.
Det är en teknisk utrustning som har funktioner som varken Telia har support för eller manual för.

Det är inte spärrade funktioner så det där tramset kan du lägga ner.
Det är funktioner som finns i en apparat som de tillhandahåller.
Precis på samma sätt som en DVD spelare kan exempelvis visa ett bildspel.
Det är en funktion som är medvetet tillagd i apparaten men som man därefter inte tar något ansvar för.

Fortfarande så ska man tillhandahålla en manual för produkter man släpper ut på marknaden.
Det handlar inte om att det är en gratis produkt (vilket det för övrigt inte var), det handlar inte heller om vilka tjänster som avtalet säger.
Det handlar helt och hållet om en produkt och manual.

Sedan om det är första, andra eller tionde helpdesk spelar ingen roll.
Skicka det vidare om du inte kan, spela inte "duktig" och ta upp folks tid i onödan.
Gör det jobbet som du är avtalad till (här kan vi prata avtal troligtvis) och lämna vidare om det går utanför ditt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är väl snarast väldigt tydligt vad Telia ska leverera enligt de avtal som finns. Det vet både du och jag.

Telia har levererat en produkt som krävs för att deras tjänst ska fungera (vilket det bevisligen gjort), sen vill du använda denna till annan (inbyggd) funktion. Det är inte Telias ansvar på samma sätt som det inte är Telia/Tre eller Tele2 som bär ansvar för att din telefon fungerar.

Du får kontakta leverantören av produkten så får de hjälpa dig med detta. Det är så vi andra hanterar frågan, inte genom att begära frysning av fakturor när den tjänst man avtalat om faktiskt levererats.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om du inte har fått med en utskriven/tryckt guide för installation av hårdvaran så finns det på Telias hemsida: https://www.telia.se/privat/support eller så kan man få hjälp via telefon 90 200.

Den "manualen" du hänvisar till har om jag inte missminner mig fyra markeringar för var man ska borra hålen i väggen för montering.
Alltså kan det inte räknas som en manual om man ska lyssna på de som är kontrollorganet för konsumentfrågor.

Skrivet av Henrik21:

Det kan som sagt var finnas hur många orsaker kring detta som helst, inte minst att Telia eller valfri annan ISP inte vill att slutanvändare ska in i den hårdvara som lånas ut. Oavsett om det är för att ställa upp FTP-server eller vad det då än må vara.

Alternativet hade ju varit att låta varje person skaffa sin egen utrustning och då hade vi haft än fler samtal och gnällmail till support om vad de ska göra.

Nja, det är väl snarast väldigt tydligt vad Telia ska leverera enligt de avtal som finns. Det vet både du och jag.

Telia har levererat en produkt som krävs för att deras tjänst ska fungera (vilket det bevisligen gjort), sen vill du använda denna till annan (inbyggd) funktion. Det är inte Telias ansvar på samma sätt som det inte är Telia/Tre eller Tele2 som bär ansvar för att din telefon fungerar.

Du får kontakta leverantören av produkten så får de hjälpa dig med detta. Det är så vi andra hanterar frågan, inte genom att begära frysning av fakturor när den tjänst man avtalat om faktiskt levererats.

Jo, Telia ansvarar fortfarande för att leverera en manual. PUNKT.
Förstår inte varför folk har så svårt att förstå det. Kontakta konsumentverket och fråga själv.
Det är så alla vi andra hanterar det, inte genom att sitta och skriva osanningar på nätet utan att ha ett dugg koll på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Jo, Telia ansvarar fortfarande för att leverera en manual. PUNKT.
Förstår inte varför folk har så svårt att förstå det. Kontakta konsumentverket och fråga själv.
Det är så alla vi andra hanterar det, inte genom att sitta och skriva osanningar på nätet utan att ha ett dugg koll på ämnet.

Återigen, det är inte Telias ansvar att du vill använda dig av en funktion i hårdvaran som de inte vill lämna ut till allmänheten. Med tanke på de besvären du verkar uppleva med den utrustning Telia levererat till dig så kanske det är bättre att byta till egenvald utrustning med stöd för de funktioner du har OotB så att säga?

Vi andra löser problemet istället för att försöka skjuta budbäraren om vi ska tala klarspråk.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

1-0 Till Telia vs TS. Telia kan inte ha en manual för precis ALLT. Inte ens Apple kan/ger support för allt man kan göra med deras MAC datorer.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med Telias support en gång och då var det för att brygga min Telia-router.
Tog någon minut, så var det klart..

Sen använder man en router som man vill ha.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD