Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel förbereder Skylake-X med 12 upplåsta kärnor och 24 trådar för LGA 2066

Permalänk

Varför argumentera "emot" fler kärnor? Känns som samma argument som för tio år sedan. Titta dels på dagens spelkonsoler, alla har fler kärnor än fyra, så de flesta större titlar optimeras för åtta-kärnor, multi-trådad körning. För att inte tala om oss som använder datorn till mer än lättare arbetsuppgifter eller enklare spel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Tack AMD, tack som fan

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy Larsson:

Varför argumentera "emot" fler kärnor? Känns som samma argument som för tio år sedan. Titta dels på dagens spelkonsoler, alla har fler kärnor än fyra, så de flesta större titlar optimeras för åtta-kärnor, multi-trådad körning. För att inte tala om oss som använder datorn till mer än lättare arbetsuppgifter eller enklare spel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

Tack för ditt exempel.
Det är ju märkligt att eftersom spelkonsoler idag har 8 kärnor och mycket av spelutvecklingen sker just för spelkonsoler så borde ju portningarna till PC tråda extremt bra km man tycka.
Hur kommer det sig då att detta bevisligen inte sker.
Kan vara då enkelt att det inte trådar speciellt bra ens på spelkonsolerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan vara då enkelt att det inte trådar speciellt bra ens på spelkonsolerna

Äh, dom har ju bara haft tio år på sig. Det kommer s-n-a-r-t...

Permalänk
Avstängd

Det ni glömmer är att de stora spelmotorerna jobbar förbrilt med att förbättra multi core prestanda. Tex jobbar Unity hårt med Vulkan.

Citat:

Vulkan is designed to take advantage of multiple CPU cores by allowing the application to build command lists in multiple threads in parallel

Märkte ingen större skillnad iof i vårt spel när jag benchade det i Vulkan mot DX11 men ska bli kul att se hur det utvecklas (Kör en 1800x)

edit: Jag hoppas på sikt att detta helt ska döda problemet med antalet set pass calls(drawcalls). För oss indies är det dyrt att få ner antalet draw calls nämligen. Tex är också täta skogar i princip omöjligt idag i VR pga alla draw calls på en tråd. Om vi kan distrubuera dessa över fler trådar så kan det vara lösningen.

Visa signatur