Testpilot: MSI X370 SLI Plus

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI X370 SLI Plus

Ryzen har kanske varit vårens stora snackis. Testpiloten David Kvist kikar närmare på MSI:s moderkort X370 SLI Plus, samt även minnesskalning och AMD:s styrkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension, kul att du tog upp skalningen med minnena

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra recension!

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, jag gillar det ganska stilrena utseendet på kortet!

Permalänk
Medlem

överlag bra, men fan vad jag hatar grafer som inte startar från 0, det blir ju bara missvisande

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@SanderG:
Kände det var en naturlig undersökning då jag fick sämre prestanda med snabbare minne när jag började testa benchmarks.

@anon99339
@EmpaS:

Tack för de glada tillropen!

@Laggzor: En bedömning jag gjorde.
Jag utgår från att SweClockers-läsarna kan se att graferna ej börjar på noll. När vi har värden på 20000 och skillnaderna bara är ett par hundra så blir det för litet för att ens kunna urskilja.

Givetvis har du dock en mycket bra poäng, skall absolut ha detta i åtanke och minimera de grafer som inte startar på 0 i nästa artikel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

@SanderG:
Kände det var en naturlig undersökning då jag fick sämre prestanda med snabbare minne när jag började testa benchmarks.

@kazen_90
@EmpaS:

Tack för de glada tillropen!

@Laggzor: En bedömning jag gjorde.
Jag utgår från att SweClockers-läsarna kan se att graferna ej börjar på noll. När vi har värden på 20000 och skillnaderna bara är ett par hundra så blir det för litet för att ens kunna urskilja.

Givetvis har du dock en mycket bra poäng, skall absolut ha detta i åtanke och minimera de grafer som inte startar på 0 i nästa artikel.

Starta på noll men gör sedan en brytpunkt i axeln, alternativt logaritmiska grafer

Tester du valde för minnesskalnig verkar alla vara sådana som föredrar låg latens och överför relativt lite data. Vad jag har sätt på annat håll skallar just bandbredden väldigt bra med frekvens. Sedan får man avgöra vilket är viktigare is program man själv kör.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra recension,

Jag är negativt inställd till staplar som inte börjar på 0. Man kan få 5% ökning att se ut som 500% ökning och det är ett bra sätt att få perspektiv när stapeln börjar på 0. När skillnaderna är små så tycker jag det är en viktig poäng att de faktiskt är små och poängen går förlorad när man klipper staplarna och zoomar in på marginalen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon127948:

Starta på noll men gör sedan en brytpunkt i axeln, alternativt logaritmiska grafer

Tester du valde för minnesskalnig verkar alla vara sådana som föredrar låg latens och överför relativt lite data. Vad jag har sätt på annat håll skallar just bandbredden väldigt bra med frekvens. Sedan får man avgöra vilket är viktigare is program man själv kör.

Tyvärr har vi varken stöd för brytpunkter i mitten eller logaritmiska grafer i diagrammen.

Jo, som sagt, det var egentligen en snabbtitt på minnesskalningen. Har du förslag på ett lätt test som arbetar mer med bandbredden som är upprepningsbart och inte tar allt för lång tid?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det ser ut som det skiljer mer än 100% i prestanda på cinebench-graferna beroende på överklockning och minnesfrekvenser

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen inte om statistikknep för att få en förändring att verka större än vad den är. När ni visar resultatet av överklockningen så börjar ni med ett jättehögt värde som får det att verka som om överklockningen har haft markant skillnad på prestandan när den egentligen verkligen inte är så dramatisk. Jag hade hellre sett en procentuell skildring på de två olika tillstånden eller en fullskalig tabell där det tydligt visas hur liten skillnaden egentligen är.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

"Tyvärr fungerade inte mina minnen i lägre timings än 16-18-18-36 när jag försökte köra i 2400 MHz,"

Ska vi tolka det som att ovanstående timings, var de lägsta möjliga i både 2400 och 2933 MHz?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FatherOfThree:

"Tyvärr fungerade inte mina minnen i lägre timings än 16-18-18-36 när jag försökte köra i 2400 MHz,"

Ska vi tolka det som att ovanstående timings, var de lägsta möjliga i både 2400 och 2933 MHz?

Helt rätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Tyvärr har vi varken stöd för brytpunkter i mitten eller logaritmiska grafer i diagrammen.

Jo, som sagt, det var egentligen en snabbtitt på minnesskalningen. Har du förslag på ett lätt test som arbetar mer med bandbredden som är upprepningsbart och inte tar allt för lång tid?

Använd externa verktyg för att göra grafer?

Vet inte. Det finns ju syntetiska tester som testar bandbredden men jag vet inte vilket program (annat än kanske spel) verkligen är känsligt på det. Kanske video codning. Typ handbrake av en stor fil borde kunna testa det hela och kör man samma fil är det deterministiskt. Skulle vara intressant att veta mer om hur latens och bandbredd skalar. Skulle 3200MHz passa bättre med CPU och resultera i bättre latens med hög bandbredd. Sedan väntar jag på tillförlitlig 32GB @ 3200 MHz med vettig latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

överlag bra, men fan vad jag hatar grafer som inte startar från 0, det blir ju bara missvisande

Håller med. Jag förstår att om skillnaderna inte är så stora så kan det locka att ha den här typen av grafer, men för att sätta resultaten i perspektiv är det bättre att köra med grafer som börjar i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

...
@Laggzor: En bedömning jag gjorde.
Jag utgår från att SweClockers-läsarna kan se att graferna ej börjar på noll. När vi har värden på 20000 och skillnaderna bara är ett par hundra så blir det för litet för att ens kunna urskilja.

Det är väl det som är hela poängen; att det knappt skiljer något på 20000 och 20200 så varför skulle graferna visa annorlunda?

Skrivet av DavidtheDoom:

Givetvis har du dock en mycket bra poäng, skall absolut ha detta i åtanke och minimera de grafer som inte startar på 0 i nästa artikel.

Kanon!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Här är Wendells tankar kring kortet och en lite annorlunda infallsvinkel:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det står att 16 stycken PCIe lanes är dedikerade för grafik. Man kan köra två grafikkort med X370 som då vardera 8 st PCIe.

Men visst borde man kunna pluppa i något annat än grafikkort i 16x PCIe slottarna? Tänker mig om man pluppar i något enkelt grafikkort i första slotten och något häftigt kontrollerkort i andra slotten som behöver 8x PCIe? Kommer detta fungera? Eller är dessa PCIe lanes enbart avsedda för grafik så att de inte fungerar med något annat?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ronnylov:

Det står att 16 stycken PCIe lanes är dedikerade för grafik. Man kan köra två grafikkort med X370 som då vardera 8 st PCIe.

Men visst borde man kunna pluppa i något annat än grafikkort i 16x PCIe slottarna? Tänker mig om man pluppar i något enkelt grafikkort i första slotten och något häftigt kontrollerkort i andra slotten som behöver 8x PCIe? Kommer detta fungera? Eller är dessa PCIe lanes enbart avsedda för grafik så att de inte fungerar med något annat?

Dessa banor kommer från SoC:n direkt, den information som finns ger då att dessa endast går att använda tillsammans med grafikkort och eventuella andra enheter kopplas på GP PCIe (General Purpose) som ges från styrkretsen.

Hur den exakta tekniken fungerar kan jag inte riktigt ge mig in på men man tycker väl att PCIe-busen inte borde begränsas efter typ av enhet som kopplas in men informationen som getts ger just den bilden. Troligen är detta kopplat till hur SoC:n är uppbyggd och kommunicerar med de första 16 st. PCIe-banorna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dessa banor kommer från SoC:n direkt, den information som finns ger då att dessa endast går att använda tillsammans med grafikkort och eventuella andra enheter kopplas på GP PCIe (General Purpose) som ges från styrkretsen.

Hur den exakta tekniken fungerar kan jag inte riktigt ge mig in på men man tycker väl att PCIe-busen inte borde begränsas efter typ av enhet som kopplas in men informationen som getts ger just den bilden. Troligen är detta kopplat till hur SoC:n är uppbyggd och kommunicerar med de första 16 st. PCIe-banorna.

Hade varit intressant om någon kunde testa om ett PCIE-kort som inte är en GPU fungerar i den andra x16 PCIe-slotten på ett X370 moderkort. Visst är det vanligast att man använder dessa för grafikkort men om man vill använda moderkortet i en server kanske man hellre sätter i nätverkskort med flera 10gbit-portar, RAID-kort och liknande. Men man kan ju prova med något enklare instickskort också bara för att se vad som händer.

Permalänk
Föredetting
Citat:

Personligen finner jag moderkortet lite plottrigt med ytmonterade komponenter och kontakter för att jag skall finna det "stilrent" eller avskalat, men jag kan inte heller kalla det plottrigt.

Jag är en aning konfunderad. Plottrigt? Inte plottrigt? Lite plottrigt?

Sedan som många redan nämnt, graferna är lite skeva, och ska du testa minnesbandbredds inverkan på systemprestanda föreslår jag annat än CPU-tester såsom Cinebench.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

"... jag körde 2 133 MHz under majoriteten av grundtesterna då den inställningen presterade bättre."
Så du testade 2400 MHz (oredovisat) med lite högre timing och fick sämre prestanda?

Alla andra tester jag sett indikerar att frekvensen har betydligt större påverkan än timing, särskilt i detta spann och lägre frekvenser. Gå från 2133 MHz till 2400 MHz ska göra större skillnad i prestanda än 2400 -> 2933.