Tele2 släpper Unlimited – abonnemang för obegränsad surf

Permalänk
Medlem

Låter bra att det börjar komma vettiga mobilabonnemang. Just nu har jag 5gig/mån vilket jag ofta slår i.

Om man räknar grovt med att man har 4G på 100Mbit/s så har jag knappa 7 minuter internet per månad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ozzed kommer inte på något negativt att säga, det borde finnas en stämpel för det

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte alls, jag som brukar vara så positivt inställd till storföretagens påfund

Nämen... Cred skall ges där Cred förtjänas, och här kändes det inte som det var något fulknep inblandat. Om folk tycker att det är för högt ställda krav att svara "Ja", på ett SMS när man nått en för avsedd tillämpning redan hög gräns så förstår jag varför vissa tycker att ungdomar är lata. Därför kändes det "rimligt", helt enkelt

Skrivet av MatsDahlgren:

Jo, så länge man ser det som ett telefonabonnemang och inte ett alternativ till bredband för ett hushåll så
Jag längtar efter att få kasta ut min ADSL 8/1 Mbit mot en 4G-lina för bredbandet men det är det nog ingen som erbjuder än med fri datamängd... och försök att ladda ner Mass Effect Andromeda med 5 GB om dan.

Ja, man får ta det för vad det är. Om de paketerat det som ett mobilt bredbandsabonnemang med fri surf så hade jag haft en del invändningar, helt klart, men nu är det ju tänkt för telefoner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vänta bara till gratis Wifi får bättre hastighet, då kommer mobildata att möta lite riktig konkurens.
Fattar inte varför man håller på och meckar på detta sättet. Tänk om motsvarande belopp man lagt ner på att kontrollera sina abonennter hade lagts ner på att få högre och stabilare hastigheter....

Permalänk
Medlem

"Jippie" tänkte jag när jag läste titeln, perfekt om man har långsam internetuppkoppling hemma och vill uppgradera det till lite snabbare samtidigt som man har det mobilt. Men nu verkar det ju inte OK.

Tänk er scenariot där pappa Albert skaffat detta abonnemang tillsammans med en 4G router hemma som uppgradering från ADSL. Storasyster Emma och lillebror Evart kollar på video medan pappan spelar den viktiga CS:GO matchen som innebär liv eller död åt hans CS:GO Team. Plötsligt har 5 GB förbrukats p.g.a. barnens videoklipp av "funniest cats 2017", internet är nere och pappa Albert springer runt huset för att hitta sin mobiltelefon och skicka snabbt ett svar "ja" på SMS:et från Tele2 som varnar att 5 GB har förbrukats. När detta är väl gjort returnerar surgubben till sin dator för att se att han inte längre kan hoppa in i matchen och de fyra personerna i hans team förlorar hårt tillsammans med boten Bob mot de 5 über-mästarna i L33T0wn3rs. R.I.P pappa Albert.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icte:

"Jippie" tänkte jag när jag läste titeln, perfekt om man har långsam internetuppkoppling hemma och vill uppgradera det till lite snabbare samtidigt som man har det mobilt. Men nu verkar det ju inte OK.

Tänk er scenariot där pappa Albert skaffat detta abonnemang tillsammans med en 4G router hemma som uppgradering från ADSL. Storasyster Emma och lillebror Evart kollar på video medan pappan spelar den viktiga CS:GO matchen som innebär liv eller död åt hans CS:GO Team. Plötsligt har 5 GB förbrukats p.g.a. barnens videoklipp av "funniest cats 2017", internet är nere och pappa Albert springer runt huset för att hitta sin mobiltelefon och skicka snabbt ett svar "ja" på SMS:et från Tele2 som varnar att 5 GB har förbrukats. När detta är väl gjort returnerar surgubben till sin dator för att se att han inte längre kan hoppa in i matchen och de fyra personerna i hans team förlorar hårt tillsammans med boten Bob mot de 5 über-mästarna i L33T0wn3rs. R.I.P pappa Albert.

ha 4G som primär med CS:GO match är ju redan där självmord

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@aqwedcxz:

Hur har du löst detta? VILL HA

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skäggig legend

Jag har T707 från Tre, helt obg 4G surf i telefonen. Jag väntar med spänning hur alla andra operatörer kommer göra. Jag vill ju helst inte köpa ny telefon utan förnya mitt abonnemang, gör jag det idag försvinner surfen ;_;

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ha 4G som primär med CS:GO match är ju redan där självmord

Äsch, man klarar sig med en ping på 40 ms eller hur mycket man nu får med en 4G router

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Ingen som kan förklara vad det här med extra surfkort innebär?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GoldenFan:

Ingen som kan förklara vad det här med extra surfkort innebär?

Tolkar det som ett extra SIM-kort för enbart data.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hellmix:

vad jobbigt med min resvana så skulle jag få sitta och skicka sms ja kommandot stup i kvarten.

Finns ju gott om automatiseringsprogram, måste ju vara enkelt att bara lägga in en regel som skickar ett "ja" när detta SMS mottages.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Ingen som kan förklara vad det här med extra surfkort innebär?

Det betyder att du får ett till SIM-kort, som du kan ha t.ex. i en surfplatta/dator som sedan använder ditt mobilabonnemangs surfmängd, vilket gör att du inte behöver ha flera abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns ju gott om automatiseringsprogram, måste ju vara enkelt att bara lägga in en regel som skickar ett "ja" när detta SMS mottages.

Problemet med detta är att det ändå finns en delay mellan att Tele2 automatiskt skickar iväg SMS:et och att de sedan får "ja" SMS:et. Grovt räknat kan det ta ca 3-4 sekunder innan du åter får internetuppkoppling vilket kan innebära liv eller död i t.ex. CS:GO matcher (kanske inget som stör de som inte spelar men kan även påverka streaming av Netflix/YouTube m.m.)

Sedan kan Tele2 även implementera att internetuppkoppplingen med de extra 1 GB sätts upp åter igen efter ca 10s att SMS:et med "ja" mottagits eller liknande vilket ökar fördröjningen. Så även om man kan sätta upp ett litet system som automatiskt svarar "ja" på Tele2's SMS så är bortkopplingen ändå där.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Äsch, man klarar sig med en ping på 40 ms eller hur mycket man nu får med en 4G router

Hahahhahahahahah, den va bra.

Permalänk
Medlem

Välkommen, Sverige. Ett litet steg på vägen, men ännu inte riktigt där.

Tål att upprepas att jag har Telias 4G hemma (i Finland) och har under de första månaderna använt ca 100GB per dag (både upp och ner). Kommer att minska användandet efter ett tag när man synkat klart allt med filservern hos föräldrarna, men varje filmkväll kommer man ju att streama ett tiotal GB på ett par timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det betyder att du får ett till SIM-kort, som du kan ha t.ex. i en surfplatta/dator som sedan använder ditt mobilabonnemangs surfmängd, vilket gör att du inte behöver ha flera abonnemang

Intressant

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Icte:

Problemet med detta är att det ändå finns en delay mellan att Tele2 automatiskt skickar iväg SMS:et och att de sedan får "ja" SMS:et. Grovt räknat kan det ta ca 3-4 sekunder innan du åter får internetuppkoppling vilket kan innebära liv eller död i t.ex. CS:GO matcher (kanske inget som stör de som inte spelar men kan även påverka streaming av Netflix/YouTube m.m.)

Sedan kan Tele2 även implementera att internetuppkoppplingen med de extra 1 GB sätts upp åter igen efter ca 10s att SMS:et med "ja" mottagits eller liknande vilket ökar fördröjningen. Så även om man kan sätta upp ett litet system som automatiskt svarar "ja" på Tele2's SMS så är bortkopplingen ändå där.

Det skulle ju också kunna vara så att man får SMSet när man uppnått 95% av sina 5GB? Då har du ju lite marginal. Vi vet inte exakt när SMSet skickas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är ju bara sätta autoreply på sms som innehåller vissa ord, 1 sekund efter man får mailet s åautoreplyar den Ja. Ser detta knappast som ett hinder.
Då har du ett abb som du aldrig behöver oroa dig över förutom räkningen som dimper ner varje kvartal/månad

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Min fråga är enkel: hur mycket använder ni folk? Använder ni verkligen 5 gigabyte per dag som det är idag? Jag har ett abonnemang från Vimla och jag använder kanske 3 gigabyte *per månad*. Har svårt att se poängen med detta abonnemang om man nu inte sitter och kollar på videor hela dagarna i ända. Men, vi är väl alla olika ^^

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget för folk som använder mobil data för ladda ner spel på Steam eller ps4 på 50GB. Skulle ta antal dagar...Släpp det fritt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Men om det är 5GB per dag så är det ju inte obegränsat. 30x5=150GB per mån.
Motsägelsefullt "Det är obegränsat såvida du inte når begränsningen". Korkad marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och avverkar inte ens en GB i månaden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Jag sitter fortfarande på telenor fri surf och är nöjd med det än så länge, lär ju inte byta på ett bra tag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 │Intel core i5 4690k @ 4,6 Ghz│Corsair H100i │Asus Maximus VII Hero │Corsair RM850 │Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz │Kingston SSDNow V300 120GB│Asus gtx970 strix│Asus vg248qe│ Noctua <3│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det skulle ju också kunna vara så att man får SMSet när man uppnått 95% av sina 5GB? Då har du ju lite marginal. Vi vet inte exakt när SMSet skickas.

Förhoppnings är det så, men jag tror inte detta. Mitt tidigare och nuvarande Tele2 abonnemang skickar iväg SMS:et så fort jag förbrukat all min data utan några varningar dessförinnan. Men vi får hoppas och se

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Umbrellas:

Min fråga är enkel: hur mycket använder ni folk? Använder ni verkligen 5 gigabyte per dag som det är idag? Jag har ett abonnemang från Vimla och jag använder kanske 3 gigabyte *per månad*. Har svårt att se poängen med detta abonnemang om man nu inte sitter och kollar på videor hela dagarna i ända. Men, vi är väl alla olika ^^

Intresset är ju främst att man får ett extra SIM-kort med, vilket betyder att en 4G-enablad router skulle kunna vara din primära internetanslutning i ett hem utan behov av extremt stabila uppkopplingar, typ varannan svenne-banan med bara en laptop, några mobiler och nån surfplatta hemma. Jag ser det här som en stor säljpuck för Tele2.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StarChild42:

Men om det är 5GB per dag så är det ju inte obegränsat. 30x5=150GB per mån.
Motsägelsefullt "Det är obegränsat såvida du inte når begränsningen". Korkad marknadsföring.

Om du läser lite noggrannare så ser du att det kostnadsfritt går at lägga till 1GB i taget efter de där 5GB.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@GoldenFan:
Ringde och sa att jag ville säga upp abonnemanget för att jag hittat ett för 79kr som har obegränsat surf.
Glömde att nämna att det abonnemanget jag tänkte byta till hade 1mbit limit, och att man inte fick ringa för de 79kr som man betalade.

Och då sa hon i luren att det matchar dom! inga problem!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på kommenterarna här, på swedroid och på nhw.
Gemensamt verkar vara att många inte verkar fatta att det här är ett telefonabbonnemang, inte ersättning för en fast uppkoppling, eller ens mobilt bredband.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

499kr va dyrt...

Jag har 69kr/mån, obegränsad surf, betalar för sms och samtal (får ringa för de 69kr som jag betalar)
Har provat att tanka 2TB på en månad, va inga problem.

Något abonnemang med max-hastighet typ 2Mb/s?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Grovt räknat kan det ta ca 3-4 sekunder innan du åter får internetuppkoppling vilket kan innebära liv eller död i t.ex. CS:GO matcher (kanske inget som stör de som inte spelar men kan även påverka streaming av Netflix/YouTube m.m.)

Dagens i-landsproblem...