FZ testar nylanserade klassikern Planescape: Torment Enhanced Edition

FZ testar nylanserade klassikern Planescape: Torment Enhanced Edition

Det 18 år gamla rollspelet Torment: Planescape uppdateras med en nyutgåva, vilken nu lanserats och recenseras av FZ.

Läs hela artikeln här

Jag höll på att säga att man kan också köpa originalet och modda för samma resultat, men det verkar inte som att man kan köpa vanliga versionen på GOG längre. Verkar som den här är bättre än BGEE dock.

Instämmer helt i Marcus maxbetyg. Det mest välskrivna rollspelet genom tiderna.

Skrivet av Mugen08:

Instämmer helt i Marcus maxbetyg. Det mest välskrivna rollspelet genom tiderna.

Det är där uppe med LucasArts finaste klassiker och det är inte bara av nostalgiska skäl som samma känsla inte har infunnit sig i moderna RPG.

Ibland verkar det som att begreppet "immersion" lanseras som ett nytt modeord. De flesta som fick chansen att uppleva de riktiga mästerverken under 90-talet vet sedan länge vad det innebär.

Det går att jämföra med känslan av att läsa en bra bok och sedan se filmatiseringen flera år senare, som gått loss på en miljard eller mer. Allting blir inte nödvändigtvis bättre bara för att man får se berättelsen målas upp i rörliga, realistiska bilder. Det blir inte nödvändigtvis sämre heller, men det blir definitivt en närmast ojämförbart annorlunda upplevelse.

Skrivet av Meathim:

Jag höll på att säga att man kan också köpa originalet och modda för samma resultat, men det verkar inte som att man kan köpa vanliga versionen på GOG längre. Verkar som den här är bättre än BGEE dock.

Fast det är ju så fantastiskt skönt att slippa knöla med moddar

Kul grej iaf, blir nog att man plockar upp detta, helt oavsett att man givetvis har datorhörnan bestyckad med lämplig hårdvara för originalet.

Jag måste hålla med. När jag köpte Planescape från GoG för ett år sedan hade jag aldrig hörts talas om spelet innan, så jag hade ingen nostalgi inför spelet eller liknande. Det var fantastiskt, riktigt rörande, mycket humor, blodigt, slaffsigt, mörkt, rubbat, fick en att nästan gråta, skratta, känna.

Skickades från m.sweclockers.com

Definitivt ett köp! Älskar gamla Fallout, Baldur's Gate o.s.v. men aldrig spelat detta av någon anledning. Kan varit detta jag har väntat på!

Nu vill jag se Fallout 2 med bättre grafik eller en version till Ipaden!

Skrivet av Meathim:

Man får originalversionen bundlad med EE. Det är ju dock inget man sparar några pengar på.

Citat:

About: Planescape: Torment: Enhanced Edition includes the unaltered original version and the Enhanced Edition in one definitive collection exclusively on GOG.com. (The original version will be automatically added to your account after purchase.)

Har förbeställt Enhanced Edition.
Planescape Torment är tveklöst det bästa rollspel jag nånsin lirat. Man kan ju aldrig spela ett spel för första gången igen, så Fortress of Regrets blir inte samma sanslösa chock som första gången, men jag ska definitivt ut och hälsa på Annah, Dakkon, Fall-From-Grace och Nordom igen.