Comhemmodem överhettas (inte längre) #Ghettomod

Permalänk
Medlem

Comhemmodem överhettas (inte längre) #Ghettomod

Så jag kom hem efter jobbet på Skärtorsdag efter en lång dag. Tog ett par öl och skulle spela dota.
Noterade att mitt nät svängde väldigt mycket i både hastighet och svarstider. Modemet är av en modell som släpptes någonstan 1900 kallt och hårdvaran var redan daterad långt innan de skickade skitlådan till mig.

Jag har redan varit i kontakt med Comhems (så kallade) kundtjänst då modemet startar om varenda gång jag försöker ladda ner ett spel från Steam. Där jag snabbt kom till insikt att den har den absolut största oviljan att ens lägga två strån i kors för sina kunder. Jag fick svaret: "Förläng 12 månader och betala 100 spänn! Bonnläpp!!" (Jag läser lite mellan raderna här).

Men tillbaka till Skärtorsdag, min irritation och ghettomoddning:
Med ett par öl innanför västen och en dremel i handen så gick jag iaf bananas på mitt modem i syfte att bli av med värmeproblemet.

Besök galleriet här

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk

Fett ÄKTA ghettomod! Fem rullar gaffa av fem!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Du får en 5a av mig bara för att för att du beskriver hur sunkiga Comhem ofta kan vara så bra

Permalänk
Medlem

Haft en likadan router! blev fruktansvärt varm även om den stor fritt med god lufttillförsel ^^ 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Fett ÄKTA ghettomod! Fem rullar gaffa av fem!

Tack

Skrivet av Triton242:

Du får en 5a av mig bara för att för att du beskriver hur sunkiga Comhem ofta kan vara så bra

Tack
Jag har svurit så mycket över de nötterna!
De hade mage att skicka en kundundersökning till mig efter jag pratat med deras support... 2 ggr... Jag var ganska kreativ i mina svar.

Skrivet av Adnerhill:

Haft en likadan router! blev fruktansvärt varm även om den stor fritt med god lufttillförsel ^^ 5/5

Tack
Ja det är helt galet vad felkonstruerad den är. Kände på min kylfläns i morse. Den är ändå lite varmare än jummen...

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Inaktiv

Problem->Kreativt tänkande/Rota i bra-ha-lagret ->Lösning!

Me like!

Permalänk
Avstängd

Visst löser det problemet! haha, hade en dlink och gjorde samma sak, finns fortfarande i mitt dessutom.

Permalänk

5/5 Badbollar!

Permalänk
Medlem

Sjukt skönt inlägg och en grym mod!!

Sjukt skönt beskrivet!!!

Permalänk

Fick en rysning det första jag såg bilden av modemet , mitt modem av samma modell lyckades brinna upp under användandet och bolma rök.
Om jag sett din mod tidigare hade jag gett det ett försök, snyggt jobbat! 6/5 för den ultimata lösningen.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk

Grymt jobbat! Har en likadan modem som också är ganska varm. Snart är det sommar som kommer och då är det kanske dags för att vattenkyla? Vet ej...

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Så jäkla mycket WIN i det här, tumme upp!

Permalänk
Medlem

Älskar ghettomods!

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser en viss ironi i att SweClockers beskriver denna tråd som " Hetast: Comhemmodem överhettas (inte längre) #Ghettomod "

Permalänk
Medlem

Kul när ghettos funkar bättre än original,, man undrar ju vad ingenjörer mm som har skapat dessa saker tänker när dom ser vanligt folk fixa till deras superfeta fel.. Dunder.

Permalänk
Inaktiv

@Dolesen:
Antagligen tänker ingenjören: "Det var ju det jag försökte berätta för Projektledaren och ekonomerna i projektet", "skönt att folk kan fixa till det som ekonomen inte ville betala för"!

Permalänk

Hehe, kör vattenkylt nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av superuser_sudo:

Hehe, kör vattenkylt nästa gång

jag får nog snart en 140mm rad sluten kylare över...

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Snackat med Comhem och precis samma router... Och fick först erbjudandet om att förlänga...

Nej tack sa jag, ska inte era tjänster fungera som det sa jag?

Efter jag sagt så kollade kundservicen upp när vi tecknat bredbandet och alltså köpt routhern som en del i tecknade. Vi äger alltså routern och den har två års garanti som all annan elektronik. Ok, fair enouth... Men tips till alla andra... Se fan till att få ny router varje gång ni förlänger, och sälj den gamla eller ha i reserv.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Kul när ghettos funkar bättre än original,, man undrar ju vad ingenjörer mm som har skapat dessa saker tänker när dom ser vanligt folk fixa till deras superfeta fel.. Dunder.

De tänkte nog att folk hade undrat varför det sticker ut en gigantisk tornkylare ur deras router

Skrivet av Vasadu:

Snackat med Comhem och precis samma router... Och fick först erbjudandet om att förlänga...

Nej tack sa jag, ska inte era tjänster fungera som det sa jag?

Efter jag sagt så kollade kundservicen upp när vi tecknat bredbandet och alltså köpt routhern som en del i tecknade. Vi äger alltså routern och den har två års garanti som all annan elektronik. Ok, fair enouth... Men tips till alla andra... Se fan till att få ny router varje gång ni förlänger, och sälj den gamla eller ha i reserv.

Detta är största anledningen till varför Comhem aldrig kommer få mig som kunder igen som det är nu. Jag vill inte ha ADSL pga en extra dosa. Jag vill inte ha Comhem pga en extra adapter... Jag vill inte ha optiskt fiber pga samma anledning... en dosa till som kan gå sönder, som är svårare/dyr att ersätta.

Vill Comhem ha mig som kund så får de sätta ett RJ45 uttag i väggen istället för deras special skit som kräver utrustning som inte fungerar. Jag hade helt klart sagt till dem, ert val... bli med mig som kund, eller ordna en adapter från er coax till RJ45, som ska ingå i abonnemanget även utan bindningstid.

Men de fortsätter och "erbjuda mig" lite då och då, och deras säljare får denna info i facet varje gång.

Router kan du ju köpa bättre själv, så det kräver jag inte.

@Nozze666 Nöden är uppfinningens moder
Sen att du kanske gått lite overkill på storleken är väl en annan sak, men jag antar att du får bra prestanda nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Nozze666 Nöden är uppfinningens moder
Sen att du kanske gått lite overkill på storleken är väl en annan sak, men jag antar att du får bra prestanda nu?

Ohja!
Jag har ganska exakt det jag betalar för
dock har routern startat om EN gång hittils på ett par veckor. Så jag misstänker att mylflänsen inte har 100% kontakt med chippet. (Kan vara Comhem som fuckat omkring oxå).
Men det är en riktigt klar förbättring.
//Nozze

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Comhem är ju lite luriga, man kan sitta och betala för ett dyrt abbonemang när det egentligen finns ett nyare med bättre utbud och till bättre pris. Det har hänt mig.
Dessutom sitter jag med en digitalbox som är från tidigt 1800-tal, som startar om sig ibland, tror knappast de byter ut den gratis.
Comhem nog ganska hög omsättning på sin supportpersonal, många jobbar där en kortare period för att sedan t.ex studera vidare. Vilket kanske påverkar kvalitén på supporten.

Cool mod för övrigt, lite sugen på att modda min digitalbox också men den skulle ta för mycket plats.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Comhem är ju lite luriga, man kan sitta och betala för ett dyrt abbonemang när det egentligen finns ett nyare med bättre utbud och till bättre pris. Det har hänt mig.
Dessutom sitter jag med en digitalbox som är från tidigt 1800-tal, som startar om sig ibland, tror knappast de byter ut den gratis.
Comhem nog ganska hög omsättning på sin supportpersonal, många jobbar där en kortare period för att sedan t.ex studera vidare. Vilket kanske påverkar kvalitén på supporten.

Cool mod för övrigt, lite sugen på att modda min digitalbox också men den skulle ta för mycket plats.

Tror framför vad det har för direktiv och policys som spelar roll. Hade man vetat att man köpte routern när man tecknade abonnemang hade det varit en annan sak... Som när man köper telefon och betalar av telefonen. Då vet man vad som gäller när den inte funkar... och man vet också att man kan få en ny (på avbetalning) efter 2 år.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Du ska kunna ringa deras support och be dom skicka en nyare router till dig. De gjorde jag och vi har inga som helst problem med att ha LAN på 3-4 datorer plus Netflix å annan användning via WiFi på 100Mbit. Brukar ligga på 15-36 ping mest beroende på vart spelets server ligger.

Jag har hängt mon router på väggen typ 15cm ifrån datorn signs utblås så det är igen sval plats precis. Men har ändå inga problem.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Underbart! Helt i min smak. Bra jobbat med att använda skrotlådan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

5/5!
Själv hade jag nog nöjt mig med hålet och kanske en 120 fläkt för aktiv kylning men å andra sidan hade det inte varit lika mäktigt!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Frågan måste väl ändå vara om den maxar Crysis?