Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att Intel inte vill sälja processorer som inte går i en garanterad hastighet. 7700K är klockad till max av vad 100% av alla CPU:er klockar. Allt över är direkt ett kisellotteri (även om just 7700K klockar bra även över box frekvensen). Tänk dig mardrömmen Intel skulle få om de började sälja exakt samma CPU fast i olika klockfrekvenser? Folk skulle ju bli bittra.. och det skulle bli en PR katastrof.

Inte om de använder sig av binning. Det som skulle hända är att de får handplocka CPU:er som garanterat klarar den högre klockfrekvensen. Det är ju så det funkar redan idag.

Jag pratar alltså om en teoretisk CPU som intel klockat till MAX. Tar man 7700K som exempel så klarar ju 100% av dem att köras i t. ex 100Mhz extra. De lägger ju alltid in lite marginal både vad gäller hastighet och spänning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Marknadsekonomi innebär bl.a. att fler kunder i högre grad kommer att avstå från köp om priset plötsligt ökar. Desktopmarknaden är dessutom mer hotad än någonsin förr att diverse enheter som inte är beroende av vare sig Intel eller Microsoft. Var kan vi se att företagen föredrar monopol? I den stora världen utanför Sundbyberg, där du bor?

Intel försökte avrätta AMD under Athlon tiden och lyckades rätt bra med det. Visst de fick betala lite men jämfört med profiten de fick ur det hela var det kaffepengar. Europeiska kommissionen bötfäller konstant företagen för kartellbildning och liknande. Som sagt i USA kostar internet extremt mycket mer än här i Europa då deras ISPs har i princip lokala monopol vilket betyder låga hastigheter men i alla fall höga räkningar, så alltid något.

PS: har för mig att det står rätt så tydligt nära min nick att jag bor i Tyskland för tillfället så det är nog säkert att säga att jag har sett mer av världen än vad du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja kan vara så enkelt att ja förstått fel eller kommer ihåg fel. Läste om det för några månader sedan och som sagt jag kan kommit ihåg fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Jag hoppas du har rätt så det inte har med hårdvarans begränsningar att göra. Detta är vad som oroar mig:

http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-...

Vi får se om det blir bättre. I så fall är det 1700 som gäller för mig.

Så där kan vara mjukvaran i sig som inte hanterar cpu´n riktigt som jag mer skulle gissa på än att problemet är cpu relaterat och handlar mer om mjukvara som behöver patchas och är samma med även en del spel som inte hanterar ryzen att nå fullt potential med smt aktiverad t.e.x

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Som sagt i USA kostar internet extremt mycket mer än här i Europa då deras ISPs har i princip lokala monopol vilket betyder låga hastigheter men i alla fall höga räkningar, så alltid något.

Ja, det är knappt någon skillnad överhuvudtaget i vilka mängder infrastruktur som krävs för att distribuera internet över den nordamerikanska kontinenten jämfört med stora Sverige. Om du visste någonting om den amerikanska telecom-marknaden så hade du vetat att det inte är så många decennier sedan den dominerades av AT&T och Bell, och att situationen förändrats väsentligt sedan dess.

Skrivet av AxMi-24:

PS: har för mig att det står rätt så tydligt nära min nick att jag bor i Tyskland för tillfället så det är nog säkert att säga att jag har sett mer av världen än vad du har.

Ja det var en referens till Lorry, men visst serru...

Du är säkert en riktig metropolit eftersom du säger det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är knappt någon skillnad överhuvudtaget i vilka mängder infrastruktur som krävs för att distribuera internet över den nordamerikanska kontinenten jämfört med stora Sverige. Om du visste någonting om den amerikanska telecom-marknaden så hade du vetat att det inte är så många decennier sedan den dominerades av AT&T och Bell, och att situationen förändrats väsentligt sedan dess.

Det måste vara därför liknande dåliga priser existerar även i deras storstäder som har befolkning som Sverige fast på betydligt mindre yta. Ah dessa infrastruktur kostnader. Det är inte lätt när man har lagar som skyddar lokala monopol mot konkurrens. Speciellt på delstatsnivå är det ytterst populärt att förbjuda kommuner att erbjuda internet då det finns risk för låga priser och vettiga regler för användning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bewise:

Gör som mig, finn dig bara likgitlig och att om AMD försvinner och ingen tar över (hur det ska gå till) så lägger
man ner intresset för datorbyggande och ser istället på för de förtvivlande datorbyggarna när utvecklingen stagnerar, priserna åker iväg och deras klagosång hur tråkigt det är att dom måste lägga ut 25k på en dator med medioker prestanda och där utvecklingen är knappt bättre än den förgångna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag börjar luta mot att det är ända sättet att orka leva på denna planet. Ge fan i allt och lära sig njuta av att mänskligheten upprepar hela tiden samma sak för att den inte kan kontrollera sin egen girighet och kortsiktighet. Hmm. låter lite som Hydrogen Sonata av Iaan M. Banks.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

T.o.m. spelkonsoller har kört multicore-CPUer i över tio år. Tycker du inte att speltillverkare haft tillräckligt med tid att anpassa sig om det vore så enkelt att ändra?

Är väl inte riktigt så simpelt att konsoler sitter mer fler kärnor som fungerar precis som en dator mer fler CPU kärnor. Konsoler är unika, och de bäst optimerade konsolspelen är ju exklusiva, så det spelar absolut ingen roll ifall spelutvecklare lär sig hur de ska använda prestandan, när de ändå aldrig släpper spel till något annat än just sin konsol.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X