Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Processorjätten Intel har än så länge inte kontrat AMD:s återkomst till prestandasegmentet, men nu talar uppgifter från Taiwan om att Intel skyndar med nästkommande generationer.

Läs hela artikeln här

Vet vi att priset för den 6-kärniga kommer ligga på samma som dom tar för en 7700k idag?

Det fina med konkurrens <3

De här jävla namnen asså...

Spelar ingen roll för mig om de inte släpper en processor som kan prestera som 6900k för under 4000kr i Premiere.

Bra, precis detta som behövdes så ingen ligger på latsidan.

Spännande, hoppas det stämmer. Var inte speciellt sugen på att vänta till 2018 på Coffee Lake, men augusti är mer rimligt. När hösten börjar närma sig och allt.

Nu är bara frågan var den 6-kärniga prestandan hamnar. Och till vilket pris.

Där ser man vad viktigt det är med konkurens, hoppas nu att många köper AMD så att detta kan fortsätta längre fram också.

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Skrivet av Ozzed:

AMD tar 8 kärnor till den breda massan och intel kontrar med att ta 6 kärnor till den breda massan... lolwut???

Sen har det ju nu tuggats en massa om att "4 kärnor räcker" och bla bla... Kommer det istället heta att 6 kärnor är det som gäller nu då?

Också intressant att de bara kan tidigarelägga lanseringar sådär hux flux... Det visar ju att de bara ligger och mjölkar och inte lanserar i samma takt som de gör framsteg. Fy.

Var det någon som trodde något annat?

Jag ser fram emot de 3% prestandaökningarna.

Skrivet av Ozzed:

Är väl inte direkt så att produktcykeln fram till release är kort. Utvecklingen (?...borde vara en smiley här också) har väl antagligen pågått under lång tid och om de lyckas kapa tre månader av 48 (?) så om det är hux eller flux får vi väl låta vara osagt.

Nevertheless. Vi med Z170 mammakort. Biosuppdatering för CL-stöd. Bu eller bä??

Skrivet av Ozzed:

Eller så får vi processorer med några feta buggar i sig som måste patchas bort med nya firmwares... men nåt är ju skumt om de kan pressa tillbaka lanseringen ett helt kvartal, så nåt får de ju tumma på.

Skrivet av mrpijey:

Eller så får vi processorer med några feta buggar i sig som måste patchas bort med nya firmwares... men nåt är ju skumt om de kan pressa tillbaka lanseringen ett helt kvartal, så nåt får de ju tumma på.

Förmodligen inte då det handlar om samma sockel som förut. Kanske bara blir i lite mindre volym än vanligt, Intel brukar ju vanligtvis ha många processorer till salu vid lansering annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas verkligen att folk inte "faller för det" och prisar Intel utan ger AMD lite kärlek. För det enda Intel vill just nu är damage control så de kan fortsätta ta grova överpriser och styra konsumenterna även i framtiden. Ett läge där Intel och AMD är ttyp 50/50 hade varit GRYMT bra för konsumenterna.

Jag hade sagt, om du inte MÅSTE ha en Intel pga någon specifik funktion, så köp en AMD just nu.
Jag själv kodar mycket, kör VM's, spelar osv och min nästa burk kommer helt kart bli en Ryzen. Detta kan vara AMD's sista chans och jag skall göra det lilla jag kan för att försöka se till att vi inte alla behöver leva under Intels vilja.

Skrivet av Ozzed:

Skrivet av mrpijey:

Eller så gör de samma variant som AMD. Släpper högpresterande först och tar de processorer som inte klarar testerna och släpper senare som enklare varianter när de väl byggt upp kvantiteten. För vissa delar ligger ju fortfarande kvar som release 2018. Vad jag förstår så var det först tanken att de skulle göra en samlad release 2018.

Skrivet av Ozzed:

Håller med till viss del. Kommer fortfarande hålla mig till mitt planerade ryzen köp eftersom jag inte behöver nytt moderkort om jag skulle vilja uppdatera cpu.

Skrivet av scara:

Jag ser fram emot de 3% prestandaökningarna.

6 kärnor med samma prestanda som 7700k?
Ja tack. Det är ryzens enda nackdel just nu

Detta är bra för oss konsumenter!
Det enda som saknas nu är.....priserna!!!
Blir det ett magplask eller svanhopp?
Ryzen R7 har ju satt ribban där konsumenterna vill ha den, inte producenterna

Skrivet av Ozzed:

Om Intels 6 kärnor har högre singeltrådsprestanda än AMD's 8 så är det Intel som kommer att komma ut på topp där. Speciellt eftersom 8+ kärnor inte tillför tillräckligt till breda massan än, medan singeltråd fortfarande gör det.

En 6 kärnig CPU med ungefär samma klockfrekvenser som 7700k vore riktigt trevligt, Ser även fram emot Zen+

Skrivet av inquam:

Hoppas verkligen att folk inte "faller för det" och prisar Intel utan ger AMD lite kärlek. För det enda Intel vill just nu är damage control så de kan fortsätta ta grova överpriser och styra konsumenterna
även i framtiden. Ett läge där Intel och AMD är ttyp 50/50 hade varit GRYMT bra för konsumenterna.

Jag hade sagt, om du inte MÅSTE ha en Intel pga någon specifik funktion, så köp en AMD just nu.
Jag själv kodar mycket, kör VM's, spelar osv och min nästa burk kommer helt kart bli en Ryzen. Detta kan vara AMD's sista chans och jag skall göra det lilla jag kan för att försöka se till att vi inte alla behöver leva under Intels vilja.

Jag köpte Ryzen, och övertalade även en polare som annars är Diehard-intel fan att testa, och han blev nöjd och har nu också Ryzen.

Själv kommer jag inte köpa Intel igen sålänge inte det är ungefär 50/50 i marknadsandelar mellan dem, för det är dåligt för oss kunder att intel har det övertag de har idag.

Förmodligen kommer Coffee Lake bara att innehålla en - dyr - 6-kärnig variant plus de gamla vanliga 4-kärniga med eller utan Hyperthreading.

Ifall coffelake får bättre ipc änn skylake/kabylake och klockar till 5ghz på alla kärnor för 400€. Så kammar dom garanterat hem cpu för spel marknaden i high end klassen.

Skrivet av jawik:

Om Intels 6 kärnor har högre singeltrådsprestanda än AMD's 8 så är det Intel som kommer att komma ut på topp där. Speciellt eftersom 8+ kärnor inte tillför tillräckligt till breda massan än, medan singeltråd fortfarande gör det.

Alltså detta prat om singlethread hela tiden... Om intel skulle släppa en enkeltrådad processor på säg 12Ghz, skulle folk köpa den då?

Fortsätter vi hålla antiparalellismen under armarna så kommer vi ju aldrig frammåt. Enkeltrådat är fortntiden och nutiden, inte framtiden

Skrivet av Mirialia:

Håller med till viss del. Kommer fortfarande hålla mig till mitt planerade ryzen köp eftersom jag inte behöver nytt moderkort om jag skulle vilja uppdatera cpu.

Så tänkte jag förr också. "Med det här moderkortet kan jag uppdatera CPU". Sen har jag märkt att när det är dags att uppdatera CPU är det ändå dags för nytt chipset med nya funktioner, minnen mm. Så även om jag kan byta enbart CPU är det inte riktigt värt det då jag kanske vill ha de nya funktionerna som kräver nytt mammakort.

Intervallet för mig har varit: helt ny dator -> grafikkortsuppgradering -> helt ny dator -> grafikkortsuppgradering -> upprepa.

Intel Skylake-X efterträder Broadwell-E och kommer lanseras i modeller med 10, 8 och 6 kärnor med 140 W TDP Det var på tiden kärnor är som ram, det finns ingen tydlig över limit. Jag som jobbar ofta i cad där enskilda applikationer vill ha 16 kärnor har inte lite problem på min 17 7700K, när jag drar igång en instans till av cad som också vill ha 16 kärnor.

Men den stora skaran "gör inget" på sin dator och när de gör något så körs det på en server utan att de vet om detta.

*edit*
Ur längre perspektiv hoppas jag dock på att AMD får ett fäste så vi får konkurrens även i framtiden, även om jag vill ha bättre prestanda redan nu.

Härligt!
Kommer det ett fint mATX X299-kort så blir det äntligen uppgradering

Då bör väl AMD kontra med prissänkning när intel lanserar dessa? Härligt när konkurrens fungerar!

De e tufft för intel att försöka slå AMD i produktion/"prosumer" delen samtidigt som spel-delen utan att behöva kannibalisera på sin egna Xeon segment.
Fin balansgång där, få se vad Intel hittar på.... kanske ett Skylake-X utan ECC, Utan VT, utan optane eller kanske bara färre minneskanaler för att separera Kassakon Xeon mot konsumentmarknaden?

Jag hoppas på en kalldusch för Intel i Xeon och HEDT segmentet när Naples kommer samt en till kalldusch för desktop segmentet när Ryzen+ kommer. Inte för att jag har något emot Intel eller vill gagna för AMDs intressen, jag ser gärna emot en 40/60 - 60/40 konkurrens för oss konsumenters intressen.

Detta kan kanske påskynda "optane ram-disk" produktionen