Ghost S1 når Kickstarter – ultrakompakt chassi för högpresterande komponenter

Permalänk
Melding Plague

Ghost S1 når Kickstarter – ultrakompakt chassi för högpresterande komponenter

Svenska företaget Louqe vänder sig till Kickstarter för att gräsrotsfinansiera sitt ultrakompakta chassi Ghost S1, som sägs vara minst i sitt segment med en lådvolym på endast 7,2 liter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Lycka till @PaChalski

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Det gick fort! Kudos till @PaChalski och hans team!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Snusfri

Riktigt sugen på detta chassi.
Hoppas att det kommer att finnas tillgängligt någon gång i sommar då jag planerar att bygga ny burk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut. Kul med mer svenska företag på Kickstarter också!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Lycka till Loque! Riktigt kul projekt.

Tyvärr hoppade jag på Dan Cases A4 SFX projekt förra året så jag har mina mITX behov tillfredsställda för ett tag framåt men annars hade det nog blivit ett Ghost S1 chassi.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Mest intressanta (och tveklöst snyggaste) SFF-chassit hittills, anser jag. Hoppas verkligen att projektet lyckas!

Skrivet av THB:

Riktigt sugen på detta chassi.
Hoppas att det kommer att finnas tillgängligt någon gång i sommar då jag planerar att bygga ny burk.

Enligt deras nuvarande plan så är det leveransstart i september för de som backar projektet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri
Skrivet av backfeed:

Mest intressanta (och tveklöst snyggaste) SFF-chassit hittills, anser jag. Hoppas verkligen att projektet lyckas!

Enligt deras nuvarande plan så är det leveransstart i september för de som backar projektet.

Såg det när jag läste igenom sidan på kickstarter, blir nog till att backa projektet när lönen dimper ner nästa vecka.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar bärhandtag högst upp, helt ärligt alltså. Den stora fördelen med små stationära är att de är enkla att flytta. Det finns väldigt många transistorradioapparater som ser ut på detta sätt.

Men olika kunder vill ha olika produkter och denna är en premiumprodukt där folk vill ha stilrena datorer.

Så jag önskar de lycka till.

Permalänk
Medlem

@anon159643
Hade själv en Nzxt låda i tiderna där det kom med en bärsele till lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt, riktigt bra ut. Skulle förvisso rekommendera extra fläktar (med den där "hatten" man får med?) om man ska ha ett bamsegrafikkort, jag har råkat ut för 4 grafikkort (alla ASUS, händelsevis) de senaste åren där kylfläktarnas lager tappat smörjningen på grund av stillastående värme i mina nuvarande chassin (uATX). Inte så skoj när fläktarna skramlar och skorrar som en gammel rôten Trabant...

Kommer förmodligen att byta från uATX till mITX nästa gång jag bygger burk (kör ju bara ett grafikkort åt gången ändå), så det här chassit ser helt grymt fint ut får man ju säga.

Skulle dock önska tumskruvar genomgående i alla lokationer... Det skulle sitta fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag saknar bärhandtag högst upp, helt ärligt alltså. Den stora fördelen med små stationära är att de är enkla att flytta. Det finns väldigt många transistorradioapparater som ser ut på detta sätt.

Men olika kunder vill ha olika produkter och denna är en premiumprodukt där folk vill ha stilrena datorer.

Så jag önskar de lycka till.

Med tanke på den nuvarande flexibiliteten (tophats av olika storlekar) så är det nog inte omöjligt att Louqe kan ta fram en topp med bärhandtag också, om tillräckligt många är intresserade. Förutsatt förstås att Kickstartern går i mål först.

De har långtgående planer för framtida flexibilitet, och har jag förstått det rätt så tittar de just nu på att ta fram "höjningssatser" att placera under chassit också (alltså samma koncept som tophats men under istället).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎

Äntligen! Jag kommer försöka backa.

Dock tyckte jag mig läsa att tidigare backare har 35-40% rabatt på retail enligt kickstarter sidan, här på Sweclockers så benämns dock riktpriset till ~ 2500kr inkl moms.

Kollar man på kickstarter nu är det andra vågen som gäller, 1750kr och då med 40% rabatt från vad de skulle kostat. Dock så läggs 200kr på så slutpriset blir ~2000kr och då skiljer det inte längre några 35-40%.

40% off på 2500kr = 1500kr

Mjaaa, vet inte riktigt vad jag skall tycka om det där faktiskt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hade mITX chassi för speldatorn fram till ett år sedan men var för litet för många grafikkort. Även om man köpte special kort som var för ITX så var det inte möjligt att få plats med strömkabeln till kortet. Bytte till mATX men fortfarande lite trångt. Fick tex inte plats med annat än blower versionen av 1070. Versionerna med större fläktar var för stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mest intressanta (och tveklöst snyggaste) SFF-chassit hittills, anser jag. Hoppas verkligen att projektet lyckas!

Håller med, klart värt att lyckas. Har backat det.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ett SFF chassi? Det finns inga högpresterande grafikkort i dagsläget som passar SFF.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s316016224&o=produkt_p...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade mITX chassi för speldatorn fram till ett år sedan men var för litet för många grafikkort. Även om man köpte special kort som var för ITX så var det inte möjligt att få plats med strömkabeln till kortet. Bytte till mATX men fortfarande lite trångt. Fick tex inte plats med annat än blower versionen av 1070. Versionerna med större fläktar var för stora.

Så vitt jag vet ryms alla existerande grafikkort i Ghost S1 förutom de som har extremt tjocka kylare (dvs tar upp mer än 2 kortplatser i bredd).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Är det verkligen ett SFF chassi? Det finns inga högpresterande grafikkort i dagsläget som passar SFF.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s316016224&o=produkt_p...

Ja, det är SFF. Men det rymmer fullstora grafikkort, trots att chassit är väldigt litet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av THB:

Såg det när jag läste igenom sidan på kickstarter, blir nog till att backa projektet när lönen dimper ner nästa vecka.

Jag har för mej att kickstarter inte tar betalt förrän projektet är fullt backat och ska levereras. Kan ha fel. Det var länge sen jag backade något på kickstarter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Jag har för mej att kickstarter inte tar betalt förrän projektet är fullt backat och ska levereras. Kan ha fel. Det var länge sen jag backade något på kickstarter.

Korrekt. Om projektet går i mål så dras pengar tidigast 18:e maj.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Här kommer en smådum fråga. Vad finns det för liknande chassin för ATX?
Dvs plats för ett SFX-nätagg och fullstora grafikkort, 2,5" lagring och inte just något mer, på så liten volym som möjligt. Inklusive PCIE-raiser för att få ner djupet.
Eller är det en för nischad produkt för att vara intressant?

Permalänk
Medlem

Så det finns inget sätt att använda 3.5" hdd?
Verkar som tophatsen inte har den möjligheten heller utan är för annat typ vattenkylning antar jag.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Dan Cases A4-SFX och är riktigt nöjd. Även det är på 7,2 liter, men klarar inte av lika höga CPU-kylare (48mm max).

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så det finns inget sätt att använda 3.5" hdd?
Verkar som tophatsen inte har den möjligheten heller utan är för annat typ vattenkylning antar jag.

Det borde inte vara något problem att få in en 3,5"-disk i en tophat, även om det kanske inte kommer finnas monteringshål för det (jag vet inte), men de jobbar så vitt jag förstått på "bottomhats" också, där den nog skulle platsa bättre och slippa dränkas i varmluft.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaderna mellan detta och Dan's A4? A4 "v2" lär ju gå på Kickstarter igen senare under maj månad.

Permalänk
Medlem

Visst ser det fint och funktionellt ut, men 2500:- kommer det aldrig vara värt. 1000-1200:- kanske.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Lite väl högt pris tycker jag.
Drygt 1000kr kanske det skulle kunna vara värt. (enligt mig)

Permalänk
Medlem

Ser ut som en smart design. Att separera CPU + PSU på en sida och sedan GPU på andra sidan borde ge ok värmebortledning trots liten storlek. Bra val av CPU fläkt riktad mot moderkortet, någon har tänkt till.

Själv gillar jag stora XL chassin med mycket luft, och 140mm PWM fläktar som knappt behöver röra på sig, men finns nog en marknad för det här.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Perfekt burk för LAN om en nu fortfarande går på sådant

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Visst ser det fint och funktionellt ut, men 2500:- kommer det aldrig vara värt. 1000-1200:- kanske.

Skrivet av Wezter96:

Lite väl högt pris tycker jag.
Drygt 1000kr kanske det skulle kunna vara värt. (enligt mig)

Riser-kabeln för PCI-e är en ganska stor del av kostnaden för dessa sorts SFF-chassin.

Samtidigt är SFF-marknaden rätt nischad och många är beredda att betala en slant för dessa chassin (mig inkluderad). Jag försvarar mitt köp med att man inte köper chassi så värst ofta, så det blir inte så saftigt utslaget på ett gäng år

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid