Intel 300-serien styrkretsar får integrerat Wifi och USB 3.1

Permalänk
Melding Plague

Intel 300-serien styrkretsar får integrerat Wifi och USB 3.1

I enlighet med tidigare uppgifter får nästa generations styrkretsar för sexkärniga Coffee Lake från Intel integrerat stöd för USB 3.1 och trådlöst 802.11ac-nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir ett oändligt upprepande av frasen: "Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Känns som att det blir ett oändligt upprepande av frasen: "Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K".

Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kanske det börjar bli dags....äntligen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvirrad nu, är det Cannon Lake eller Coffee Lake ni pratar om nu? På bilden är det Cannon Lake som jämförs och länken längre ned leder till uppgifter som säger Cannon Lake mot slutet av 2017 medan Coffee Lake planeras till tidig 2018 för laotops. Vilket är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Så länge priset inte blir högre pga integrerat wifikort med bluetooth så välkomnar jag det. Saknar bluetooth i stationära datorer.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

USB 3.1 och trådlöst 802.11ac-nätverk är inte fel och det tackar man för...

Enbart 6 core cpu var dåligt, då många applikationer redan idag mer eller mindre kräver 8 core plus hd redan idag med dagens cputeknik.

Men det kommer kanske kommer nya cpuer i LGA 2011 klassen och det är väl den som man bör köra om man kör tyngre saker, bara det att jag tyckte att LGA 2011 var utdaterad i dag. (dyrare det får man acceptera, men sämre prestanda?)

Jag som har varit en stor motståndare till interna iGpuer testade min iGPU idag i cad och var inte så tokig ändå. Så jag tror att framtiden blir mer iGpuer, då den stora skaran inte behöver ha något externt grafikkort. Men jag ser då att 6 core Intel med Igpu kan bli en stor krets.

Permalänk
Medlem

"Stolpe ut?"
Integrerad Wifi känns sådär spännande.
Kanske för bärbara datorer men stationära tycker jag skall ha trådad anslutning.

Permalänk
Medlem

Uh oh..
Det betyder att både Intel och AMD har en krets som heter B350... Förvirringen lär bli total!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Stolpe ut?"
Integrerad Wifi känns sådär spännande.
Kanske för bärbara datorer men stationära tycker jag skall ha trådad anslutning.

Självklart bör alla datorer ha trådat och de stationära som ej har det bör ofta ha en extern antenn.
Men jag tror att en väldigt stor del av marknaden vill ha trådlös även till stationära datorer.
För tekniker så uppstår behovet av en extra erthernet ofta och finns det wifi så kan man koppla över till denna under korta perioder, alternativt såklart skaffa dubbla ethernetportar. (jag själv kör med 200kr usb som är plugg and play till de flesta datorer)

Permalänk
Medlem

Inbyggd Intel-Wifi borde vara bra för Linux-användare i alla fall, Intel brukar ju ha bra Linux-stöd till skillnad mot de flesta andra tillverkare av Wifi-kretsar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Känns som att det blir ett oändligt upprepande av frasen: "Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K".

Haha, eller hur... känns som att man har sett den meningen i varenda nyhet om Intels kommande processorer/styrkretsar sedan 2013 typ.

Men jag skall fortsätta bidra med det tills åtminstone 2020, moderkortet skall banne mig dö innan jag byter
Känner ärligt talat inget behov varken M.2 SSD, USB 3.1, eller något annat som se nya styrkretsarna erbjuder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Känns som att det blir ett oändligt upprepande av frasen: "Kanske är det äntligen dags att uppgradera min 2600K".

Kanske är det äntligen dags att uppgradera min Core 2 Duo E6300

Fast för mig blir det strax Ryzen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Blir det ny socket då med? Va länge sedan intel bytte socket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ja, kanske det börjar bli dags....äntligen.
Eller inte!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

"Coffee Lake, som likt Kaby Lake och dess föregångare Skylake ska använda sockel LGA 1151."

Intel... 3 generationer av 14nm CPUer? De enda skillnaden är Mer M.2 platser, och nu Wifi. Vill någon ha Wifi finns de redan på massor av moderkort, och som sagt, PCI och M.2 platser, det här är absolut ingenting som behövs på alla chipset. Och nu kommer ni antagligen släppa Z370 relativt nära nästkommande X299 och vem fan kommer ens titta på 7740k eller 7640k? CPUer som redan idag ser sjukt ovärda ut, nu kommer gamla Kaby Lake X se ut som ett äldre och dyrare alternativ när Coffee Lake finns. Jag förstår att de vill slå tillbaka mot AMD, men gör det med lite fler kärnor, inte genom att kasta quad-cores på eran nya 2066 plattform. Försök kanske med att släppa 8600k 8700k och 8800k på nya Z370, jag ser ingen anledning till att uppgradera från Haswell, Skylake eller Kaby lake till de här nya struntet. Mellan Z170 till Z270 fanns iallafall flera nya M.2 portar och lite annat godis, USB 3.1 är knappast någonting nytt och det vet alla.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Christley:

Så länge priset inte blir högre pga integrerat wifikort med bluetooth så välkomnar jag det. Saknar bluetooth i stationära datorer.

Skrivet av anon159643:

USB 3.1 och trådlöst 802.11ac-nätverk är inte fel och det tackar man för...

Enbart 6 core cpu var dåligt, då många applikationer redan idag mer eller mindre kräver 8 core plus hd redan idag med dagens cputeknik.

Men det kommer kanske kommer nya cpuer i LGA 2011 klassen och det är väl den som man bör köra om man kör tyngre saker, bara det att jag tyckte att LGA 2011 var utdaterad i dag. (dyrare det får man acceptera, men sämre prestanda?)

Jag som har varit en stor motståndare till interna iGpuer testade min iGPU idag i cad och var inte så tokig ändå. Så jag tror att framtiden blir mer iGpuer, då den stora skaran inte behöver ha något externt grafikkort. Men jag ser då att 6 core Intel med Igpu kan bli en stor krets.

Skrivet av perost:

Inbyggd Intel-Wifi borde vara bra för Linux-användare i alla fall, Intel brukar ju ha bra Linux-stöd till skillnad mot de flesta andra tillverkare av Wifi-kretsar.

Jo fast, frågan är ju, vill ALLA ha wifi i stationära datorer? Nej jag tycker det här är dumt, självklart kommer de dra upp priset att medföra något sånt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Jag blir lite förvirrad nu, är det Cannon Lake eller Coffee Lake ni pratar om nu? På bilden är det Cannon Lake som jämförs och länken längre ned leder till uppgifter som säger Cannon Lake mot slutet av 2017 medan Coffee Lake planeras till tidig 2018 för laotops. Vilket är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Cannon lake är 10nm och bara för laptops. När de gäller chip som du köper i affär är de Coffeelake, och på 14nm samt LGA 1151, vet ej ifall Cannonlake kommer vara baserad på LGA 1151 plattformen, men vet inte riktigt hur jämförbart de är att se på de två typerna av CPUer, då laptops sällan ens använder LGA överhuvudtaget

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tror ni att Intel vill svara på Ryzen nu med att öka antalet cores på Coffee Lake? i5 8600k(?) med 6 c/6t och i7 8700k(?) med 6c/12t?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Kommer coffee lake så sent som Q1 2018 så hamnar man väldigt nära Ryzen refresh. Kan bli intressant att se vad AMD kontrar med.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så är det här rykten eller har ni fått bekräftat att det är samma Socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast, frågan är ju, vill ALLA ha wifi i stationära datorer? Nej jag tycker det här är dumt, självklart kommer de dra upp priset att medföra något sånt.

Vill alla ha 2st pci-16x? Nej
Vill alla ha 4x ramslots? Nej
Vill alla ha 5.1 ljud? Nej
Vill alla ha ps2 port? Nej
Vill alla ha 2-4st pci 1-4x? Nej
Vill alla m2/u2? Nej

Bara för att varenda person inte använder det så betyder det inte att det är en dålig sak att lägga till? Det lär vara fler som använder det trådlösa på en stationär än det är personer som använder 2st pci 16x slots.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Bara för att varenda person inte använder det så betyder det inte att det är en dålig sak att lägga till? Det lär vara fler som använder det trådlösa på en stationär än det är personer som använder 2st pci 16x slots.

Håller helt med, just Wifi är något som en väldigt stor slara använder även på stationära. Man kan diskutera andra saker som du nämnde, men wifi känns billigt att lägga till när t.o.mm bättre badrumsvågar har denna inbyggd.

Permalänk
99:e percentilen

Gillar skarpt att Intel och SweClockers skriver USB 3.0 och USB 3.1, trots att de officiella namnen är USB 3.1 Gen 1 och USB 3.1 Gen 2. Kanske dags att ta striden mot USB‑IF och helt enkelt använda de ursprungliga, vettiga namnen (med en förklarande disclaimer varje gång, för egen del).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast, frågan är ju, vill ALLA ha wifi i stationära datorer? Nej jag tycker det här är dumt, självklart kommer de dra upp priset att medföra något sånt.

Det står ganska tydligt i artikeln att troligtvis inte alla moderkort med 300-kretsar kommer att ha trådlöst då det kan innebära extra licenskostnad. Att alla kort har möjlighet till det om moderkortstillverkaren vill ha det som tillägg är väl bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Kommer coffee lake så sent som Q1 2018 så hamnar man väldigt nära Ryzen refresh. Kan bli intressant att se vad AMD kontrar med.

jag ser ingen som helst anledning att köpa intel då. Ryzen 2 om den har högre IPC på 15% över ryzen med alla problem fixade är det själv klara valet. skulle inte förvåna mig om 6 kärnor kryper under 2000 sträcket år 2018.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast, frågan är ju, vill ALLA ha wifi i stationära datorer? Nej jag tycker det här är dumt, självklart kommer de dra upp priset att medföra något sånt.

Detta handlar bara om att lägga till stöd för Wifi i styrkretsen, vilket troligtvis medför en försumbar ökning i kostnad. Sen är det upp till moderkortstillverkaren att lägga till antenner och allt annat som behövs för fungerande Wifi, samt som det står i artikeln att de troligtvis får betala en licenskostnad till Intel för att få använda Wifi-funktionaliteten.

Så många moderkort kommer troligtvis som vanligt inte ha Wifi, och att styrkretsen ändå har stöd för det lär inte påverka priset. För moderkort med Wifi är det "business as usual", förutom att de inte behöver lägga till en separat Wifi-krets på moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Hur kmr det att fungera ur säkerhetssynpunkt?

Kmr hackare t.ex., att kunna hacka sig in i datorn och programmera in så att varje gång datorn startas så exekveras kod på distans som även kapar datorns förmåga att kunna läsa av USB-portar (så antivirus-fixar inte går att använda)?

Kan även kod programmeras in som kräver att datorn får kopplas upp mot nätet annars "fryser" den fast? Nu tror jag inte att någon av oss kmr att bli drabbad av detta. Men att slänga alla ägg i samma korg bara för att det är bekvämt har sitt pris!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Haha, wifi som inte går att stänga av - CIA gör vågen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur kmr det att fungera ur säkerhetssynpunkt?

Varför skulle detta påverka säkerheten? Det kommer ju fungera precis som vilket trådlöst nätverkskort som helst, förutom att kretsen är integrerad i styrkretsen istället för att sitta på moderkortet eller ett separat kort.