Testpilot: Creative Sound BlasterX Katana - en soundbar för din dator

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Creative Sound BlasterX Katana - en soundbar för din dator

SweClockers testpilot Björn Endre tittar närmare på Creative Sound BlasterX Katana, en soundbar med virtuellt surroundljud för datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs, vill ha!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Vilken tur att den kommer med RGB ljus! Hade inte varit intressant annars..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Har kollat på alternativ till högtalare så detta ser intressant ut, enbart haft mina hörlurar väldigt länge nu. Känns som man har dåligt med plats för något större.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Hörlursuttaget.

1. Påverkar det att det körs som Ljudkort via USB? Vilka inställningar finns då?

2. Vad klarar det av för impedans?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hörlursuttaget.

1. Påverkar det att det körs som Ljudkort via USB? Vilka inställningar finns då?

2. Vad klarar det av för impedans?

Jag har bara sett att hörlursuttaget är ett "amplified headphone jack" och att det funkar med "dom flesta hörlurar" i alla reviews. Det är ju konstigt att det är exakt så det står på Creatives hemsida... 99 av 100 av dagens testare av prylar är helt onödiga och menlösa (INTE menat till dagens testpilot!).

Tror helt enkelt inte att Creative har släppt några siffror på vad hörlursuttaget levererar så man måste testa sig fram. Misstänker dock att man inte ska räkna med för mycket. Och även om man testar sig fram så vet man ändå inte utimpendans o.s.v.

Antagligen bättre än att stoppa in hörlurarna i skärmen men sämre än typ alla dedikerade hörlursförstärkare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Undrar om man nu kan koppla det till PC då man råkar ha bluetooth på moderkort ? Lite synd att basenhet är inte trådlöst...

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ett problem att basenheten inte är trådlös? Den behöver ändå ström väl?

Permalänk
Medlem

Finns det några fästanordningar på soundbaren?
Har funderat ett tag nu på att köpa en soundbar till datorn när tredje skärmen samt monitorställningen är inköpt, vill få bort högtalarna från skrivbordet så det blir mer stilrent och lättare att städa. Tänkte då att en soundbar ovanför eller under mittenskärmen skulle bli perfekt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Finns det några fästanordningar på soundbaren?
Har funderat ett tag nu på att köpa en soundbar till datorn när tredje skärmen samt monitorställningen är inköpt, vill få bort högtalarna från skrivbordet så det blir mer stilrent och lättare att städa. Tänkte då att en soundbar ovanför eller under mittenskärmen skulle bli perfekt.

Läs sista stycket på sista 2.

Visa signatur

Main: Core-i7 2600K@stock, Noctua NH-U12S, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Corsair Vengeance 1600MHz 32GB, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, Corsair HX750 PSU, MSI GTX 1080 Gaming X, Win 10 Pro 64 bit eng, Acer XB270HU Predator, Logitech MX-518
Nettop: Samsung NC10, Tablet: Samsung Galaxy Tab 3, Phone: Honor 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darnatin:

Läs sista stycket på sista 2.

Går och ställer mig i skamvrån...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Finns det någon liknande soundbar i lägre prisklass? Mest för Youtube och random klipp. Gärna i extremt kompakt format som går att fästa i underkant på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Finns det någon liknande soundbar i lägre prisklass? Mest för Youtube och random klipp. Gärna i extremt kompakt format som går att fästa i underkant på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog svårt. Alla skärmar är olika. Det finns för specifika skärmar (jag tror jag har en för en gammal HP-monitor), men för skärmar generellt... Svårt.

Smidigt format im man har ett lite större skrivbord. Jag har en bakom skärmarna, Aurora någonting.

Permalänk
Medlem

Vesa-standard?

Det finns en vesastandard för att fästa bildskärmen.

Visst vore det bra med en standard för att fästa soundbars under skärmen?!

Jag har haft Dells soundbars på flera skärmar och det är både snyggt och praktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leow:

Det finns en vesastandard för att fästa bildskärmen.

Visst vore det bra med en standard för att fästa soundbars under skärmen?!

Jag har haft Dells soundbars på flera skärmar och det är både snyggt och praktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, det vore faktiskt inte helt fel ärligt talat. Men det måste skapas en helt ny marknad, och både både monitortillverkare och högtalartillverkare måste finnas med i bilden. Väldigt nischad marknad från start, även om konceptet inte är jättedumt. Fast inte ens grundidéen är tillämplig i alla sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Finns det någon liknande soundbar i lägre prisklass? Mest för Youtube och random klipp. Gärna i extremt kompakt format som går att fästa i underkant på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Äger du någon nyare Dell skärm så kan de kompletteras med dessa högtalare:

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/H%C3%B6gtalare/...

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/H%C3%B6gtalare/...

Hur bra de sen är kan jag inte svara på, själv söker jag ersättningshögtalare till mina Audio Pro Addon One bokhyllehögtalare och är skeptiskt till att dessa två ovanstående kommer ens i närheten av samma ljudkvalité.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Vad är det för D/A-omvandlare i dem? Burr? Något bättre? Något sämre?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Pnorberg:

Äger du någon nyare Dell skärm så kan de kompletteras med dessa högtalare:
http://snpi.dell.com/snp/images/products/large/sv-se~520-10703/520-10703.jpg
http://accessories.euro.dell.com/sna/products/H%C3%B6gtalare/...

http://snpi.dell.com/snp/images/products/large/sv-se~520-11497/520-11497.jpg
http://accessories.euro.dell.com/sna/products/H%C3%B6gtalare/...

Hur bra de sen är kan jag inte svara på, själv söker jag ersättningshögtalare till mina Audio Pro Addon One bokhyllehögtalare och är skeptiskt till att dessa två ovanstående kommer ens i närheten av samma ljudkvalité.

Den är fruktansvärt dålig om de inte uppgraderat den markant de senaste fyra åren, och det tror jag verkligen inte de har gjort. Men är det bara ljud och inget kräset så funkar det i kontorsmiljö.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Om ni kommer att använda Linux i framtiden, var riktigt noggranna att kolla upp om denna maskin har stöd för Linux. Creative Labs har en förmåga att inte stödja Linux (ty mitt SB X-Fi får många års sedan).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Finns det någon liknande soundbar i lägre prisklass? Mest för Youtube och random klipp. Gärna i extremt kompakt format som går att fästa i underkant på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Razer har två stycken,Den största har jag och den låter väldigt bra för det priset. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2883841 Den mindre har jag inte provat och den kommer utan sub. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3482734

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på denna och de hundratals soundbars till TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Ser ut som julgransbelysning. 👎

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Vad är skillnaden på denna och de hundratals soundbars till TV?

Skickades från m.sweclockers.com

Inledning, andra stycket:
"Även idag är Creatives fokus främst ljud och man säljer fortfarande både interna och externa ljudkort, hörlurar och högtalare. Det är därför inte så konstigt att företaget är ett av de första att komma ut med en soundbar riktad till PC-användare."

Anar att de spelar lite på USB-möjligheter, sen har de även egen programvara för att färga/förändra ljudbilden till dina önskemål i viss mån.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag har testat dem

@Pnorberg: Jag har testat dem eller något liknande till mina Dell. En gammal hängde med hemPC på 1700-talet och den andra till datorn på landet.
Jag lämnar ljudkvaliten med kommentaren att det är bra mycket bättre än allt inbyggd ljud. Jag vill bara ha ok ljud till datorn, vill jag ha hifi så tar jag Linns system.

Det är lätt att hänga på. Kraftkabeln tas ifrån skärmen (ca 2dm) lång vilket gör att det inte blir så mycket trassel. Lätt att nå volymkontrollen och ansluta hörlurarna.

Jag gillar verkligen att få ett rent skrivbord och osynliga kablar. Ljudet är helt enkelt tillräckligt bra för mina behov. Har du samma behov så rekommenderar jag detta.

Det vore intressant att testa Soundblaster själv. Det är sannolikt klassen bättre i ljud.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant recension!
En fråga, kan man lätt växla mellan Hörlurar och Soundbar? Helt plötsligt är det kväll/natt och man vill ju inte väcka hela huset)
Det är nåt som är lite meckigt för mig med min nuvarande setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomgot:

Tack för en intressant recension!
En fråga, kan man lätt växla mellan Hörlurar och Soundbar? Helt plötsligt är det kväll/natt och man vill ju inte väcka hela huset)
Det är nåt som är lite meckigt för mig med min nuvarande setup.

https://www.cnet.com/how-to/easily-switch-audio-devices-on-wi...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tackar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomgot:

Tack för en intressant recension!
En fråga, kan man lätt växla mellan Hörlurar och Soundbar? Helt plötsligt är det kväll/natt och man vill ju inte väcka hela huset)
Det är nåt som är lite meckigt för mig med min nuvarande setup.

Katana har annars hörlursuttag så om du har en vanlig 3.5mm kontakt för hörlurarna är det bara att koppla in dom direkt i Soundbaren och så stör du ingen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerBlader:

Inledning, andra stycket:
"Även idag är Creatives fokus främst ljud och man säljer fortfarande både interna och externa ljudkort, hörlurar och högtalare. Det är därför inte så konstigt att företaget är ett av de första att komma ut med en soundbar riktad till PC-användare."

Anar att de spelar lite på USB-möjligheter, sen har de även egen programvara för att färga/förändra ljudbilden till dina önskemål i viss mån.

Precis. Jag tittade runt lite på rena TV-soundbards och det finns intressanta där också men de är ofta större + att du definitivt inte kan använda dom som ljudkort till datorn och att programmera olika ljudbilder utifrån dina preferenser.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com