Acer ET430K – 4K UHD på 43-tums IPS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Den bästa skärmen är den rätta skärmen, den som matchar din behov. Jag kan testa de skärmar jag hinner, sedan är det upp till dig att besluta vad som är "bästa skärmen" för just dig.

Det står en Dell U3818DW på kö. Först en 240 Hz-gaming skärm bara. Hösten lär se en del stora lanseringar, stora som i skärmstorlek då.

Håller andan och väntar med spänning!

Finnarna verkar ha sin egen Laxipuddinen, kanske inte riktigt samma detaljrikedom dock

https://www.youtube.com/watch?v=4F4tuaoe57Y

Permalänk
Medlem

Såg videon igen och noterar att du faktiskt i den säger att detta är en av de bättre skärmarna i denna storlek som testats. Beställde iaf en så får vi se

Du råkar inte ha Samsungs 49" monitor i testkön också?

Tack för ännu en bra recenssion förresten!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur denna står sig mot ViewSonic VX4380K?

https://www.viewsoniceurope.com/eu/products/lcd/VX4380-4K.php

Visa signatur
Permalänk

@Vasadu:

har du kvar skärmen har du spelat mycket på den, hur funkar det?
jag har en 40 tums tv ovanför mina skärmar som jag spelar på men vill ha en sån här skärm

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

@Vasadu:

har du kvar skärmen har du spelat mycket på den, hur funkar det?
jag har en 40 tums tv ovanför mina skärmar som jag spelar på men vill ha en sån här skärm

Har kvar skärmen och spelar på den när jag spelar. Är nöjd med bildkvaliten och så vidare. Men jag är på inget sätt en gamer som sitter och stör mig på någon millisekund här eller där. Men att spela casual som jag gör går utmärkt.

Men trots de skulle jag nog rekomendera en mindre skärm... särskilt till spel. Av två orsaker. Driva runt 4 K är JOBBIGT för grafikkortet... Man vill ju gärna ha stabilt över 60 hz även om skrämen bara klara 60hz... och de fixar inte mitt grafikkort, och inte heller ett GTX1080... utan man ska gärna ha ett GTX1080 TI och ändå har man det jobbigt med fpsen. Det är ena anledningen... men kör man casual som jag kan man köra 1080 upplösning på skärmen till exempel.

Men finns ju även detta att skärmen är FÖR STOR enligt mig. Det är lite så att man får vrida på huvudet för att titta i ena eller andra hörnet. Skulle nog säga en 1440p och runt 27-32 tum är ett bättre val. Skulle själv välja de om jag inte köpt denna. Det är min erfarenhet av denna jätteskärm.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

@Vasadu: ah okej, jag har ett aevga(?) 1080 ftw som tydligen är bland det värsta man kan köpa så tror det kan fixa spel i 60.. hoppas jag...
var köpte du dit,och hade det några döda pixlar?
hur är det med det där ghosting och burn in som folk pratat om?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

@Vasadu: ah okej, jag har ett aevga(?) 1080 ftw som tydligen är bland det värsta man kan köpa så tror det kan fixa spel i 60.. hoppas jag...
var köpte du dit,och hade det några döda pixlar?
hur är det med det där ghosting och burn in som folk pratat om?

Köpte min skärm på Webbhallen. Tittar själv på nytt grafikkort och tycker det känns jävligt tungt... Titta på sweclockers test av fps i 4k upplösning. http://www.sweclockers.com/test/24417-evga-geforce-gtx-1080-t...

Världen är inte riktigt redo för 4k gameing än... Helt enkelt för tungt.

Inga döda pixlar eller någon burn in eller sånt störande. Inte vad jag märker i vart fall... Ghosting är det nog en del... Men som sagt så är jag ytterst casual när jag spelar. Jag tycker det är en bra skärm att titta på... Men jag är helt seriös när jag säger att jag skulle byta bort den för en mindre. Man kan inte ha fokus på hela skärmen helt enkelt utan måste flytta blicken regält. Skulle välja något mindre, även om det inte är något fel på denna.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Men trots de skulle jag nog rekomendera en mindre skärm... särskilt till spel. Av två orsaker. Driva runt 4 K är JOBBIGT för grafikkortet... Man vill ju gärna ha stabilt över 60 hz även om skrämen bara klara 60hz... och de fixar inte mitt grafikkort, och inte heller ett GTX1080... utan man ska gärna ha ett GTX1080 TI och ändå har man det jobbigt med fpsen. Det är ena anledningen... men kör man casual som jag kan man köra 1080 upplösning på skärmen till exempel.

Men finns ju även detta att skärmen är FÖR STOR enligt mig. Det är lite så att man får vrida på huvudet för att titta i ena eller andra hörnet. Skulle nog säga en 1440p och runt 27-32 tum är ett bättre val. Skulle själv välja de om jag inte köpt denna. Det är min erfarenhet av denna jätteskärm.

Inte för att vara sån men 4K är 4K oavset hur stor skärm man har, det är upplösningen som GPUn ska driva, inte storleken.

Själv funderar jag på om en sån här skärm räcker nu när det är dags att köpa nytt eller om det är lika bra att ta 2 direkt Kan tillägga att som systemutvecklare (med mera) så har jag MÅNGA fönster samtidigt att hålla reda på, ska man typ bara köra Word så blir det lätt lite stort. Nyckeln till framgång är att lära sig Windows fönsterhantering, eller skaffa något tredjepartsprogram för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte för att vara sån men 4K är 4K oavset hur stor skärm man har, det är upplösningen som GPUn ska driva, inte storleken.

Själv funderar jag på om en sån här skärm räcker nu när det är dags att köpa nytt eller om det är lika bra att ta 2 direkt Kan tillägga att som systemutvecklare (med mera) så har jag MÅNGA fönster samtidigt att hålla reda på, ska man typ bara köra Word så blir det lätt lite stort. Nyckeln till framgång är att lära sig Windows fönsterhantering, eller skaffa något tredjepartsprogram för det.

Tänkte förstås en mindre skärm med 1440 upplösning då... Så klart. Windows fönsterhantering är en sak... dela upp skärmen i 4 bitar är ju ingen konst. Men de är just de att du måste vrida huvudet... uppåt, eller till höger eller vänster. För systemutveckling tänker jag pivot funtionen är viktigare för att rymma mycket kod. Eller kanske en 4k skärm som är mindre... Men kanske då inte med spelfokus utan får plats med mycket text.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Tänkte förstås en mindre skärm med 1440 upplösning då... Så klart. Windows fönsterhantering är en sak... dela upp skärmen i 4 bitar är ju ingen konst. Men de är just de att du måste vrida huvudet... uppåt, eller till höger eller vänster. För systemutveckling tänker jag pivot funtionen är viktigare för att rymma mycket kod. Eller kanske en 4k skärm som är mindre... Men kanske då inte med spelfokus utan får plats med mycket text.

Som jag ser det, alternativet är en dual eller tripple monitor setup och då blir det knappast bättre rent ergonomiskt. Och på en så här stor skärm kan man köra 4K utan skalning även lägnre stunder vilket gör att man slipper många problem. Men det är mina åsikter, behöver inte vara rätt för andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Som jag ser det, alternativet är en dual eller tripple monitor setup och då blir det knappast bättre rent ergonomiskt. Och på en så här stor skärm kan man köra 4K utan skalning även lägnre stunder vilket gör att man slipper många problem. Men det är mina åsikter, behöver inte vara rätt för andra

Jag har ju köpt skärmen så jag har uppenbarligen tänkt som du. :). Hade 37 tums full HD tv som skärm redan 2007.... Och skärmen är bra. Blev bara inte så bra som jag trodde. Skärmen är som en kantlös 2x2 setup med 22"are... Tror inte du tänkt 2x2 som multiskärm utan 3x1... Och finns anledning man sällan kör 2x2...

Men detta är lyxproblem. Vill bara förmedla att de inte riktigt blev som jag tänkt... Och jag tror mindre kan vara bättre... Eller två skärmar med pivot eller något... Beroende på behov. Jag är inte missnöjd med min skärm... Rätt så fräckt i spel och man kan alltid lägga sin webbläsare i mitten av skärmen och leka 1080p där om man vill. Det är min upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Jag har ju köpt skärmen så jag har uppenbarligen tänkt som du. :). Hade 37 tums full HD tv som skärm redan 2007.... Och skärmen är bra. Blev bara inte så bra som jag trodde. Skärmen är som en kantlös 2x2 setup med 22"are... Tror inte du tänkt 2x2 som multiskärm utan 3x1... Och finns anledning man sällan kör 2x2...

Men detta är lyxproblem. Vill bara förmedla att de inte riktigt blev som jag tänkt... Och jag tror mindre kan vara bättre... Eller två skärmar med pivot eller något... Beroende på behov. Jag är inte missnöjd med min skärm... Rätt så fräckt i spel och man kan alltid lägga sin webbläsare i mitten av skärmen och leka 1080p där om man vill. Det är min upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar köra just 2x2 faktiskt på min 40", förutom Visual Studio som kräver mer plats än så. I naturlig upplösning (dvs utan skalning) tycker jag det fungerar rätt ok för mail och annat även om det så klart är för lite yta Har dock funderat lite på att att återvända till en multisetup men det är en del nackdelar med det också och med virtuella desktops blir skillnaden inte lika stor.

Men don efter person som dom brukar säga

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här skärm. Eller iaf trodde jag gjorde det. Väl på plats visade det sig nämligen att skärmar har något form av HDR stöd vilket inte nämns i recenssionen här på Sweclockers. Vid en närmare granskning av alla bokstäver i produktnamnet noterade jag en skillnad, den testade skärmen är ET430Kbmiippx medan den jag i själva verket köpte var ET430Kwmiiqppx. Lär inte göra någon större skillnad för det jag tänkt använda den till, men tänkte iaf nämna det.

@Laxpudding
Vet du något om de faktiska skillnaderna mellan skärmarna? HDR känns lite som ett minfält där uttrycket gärna används men kan betyda väldigt olika saker. Riktig HDR ska väl kräva en ljusstyrka som denna skärm inte lär vara i närheten av att ha som jag föstått det? Håller för övrigt med dig om att den vita kanten runt om är grymt ful, en sak om baksidan är vit, men denna vita kant ser mer ut som om någon försökt låtsas att skärmkanterna är lite mindre än vad dom är, men i själva verket ser det ut just så snarare som att dom faktiskt är det

https://linustechtips.com/main/topic/803780-acer-announced-a-...
https://www.inet.se/produkt/2210780/acer-43-et430k-uhd-4k-hdr...

Edit:
Kan förresten tillägga att på denna skärm så verkar Super Sharpness vara default off, iaf i "Standard" och "Graphics" lägena (Standard är default som namnet antyder). Fäger och sånt har jag inte kollat jämfört med recensionen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Har inte sett denna variant. Alla sådana här ≈300 nits-skärmar har i grunden samma typ av problem med HDR. Det finns inte tillräckligt med dynamik för att återge HDR. Skrev ett mer detaljerat svar i en nyhetskommentar nyligen:

#17091906

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att IPS Afterglow på denna skärm är helt absurd. Efter att ha bytt virtuellt skrivbord (typ som att växa fönster för den som inte vet) så kan jag läsa mina mail (svart text på ljus bakgrund) i mitt Visual Studio fönster (vit text på mörk bagrund) i iaf någon minut. Och det krävs inte då att jag har haft mailprogrammet uppe i flera timmar utan bara typ genom att skriva ett vanligt mail. Förhoppningsvis kanske detta sätter sig lite efter ett tag, annars måste nog denna gå i retur...

Edit:
Kan tillägga att detta främst verkar synas på den brungråa färg som Visual Studio använder, men när jag testade att köra Color Slides så kan jag inte se minsta lilla spår av detta lustigt nog med någon av de 4-5 färger som då körs. Alltså inte color slides över tid utan bara genom att byta till dom. Minns att jag noterade något liknande när jag körde OLEDen som datormonitor ett kort tag. Byter jag färgtema i Visual Studio tex till något av dom ljusare syns inte ett jotta. Ska nog forska vidare lite i detta...

Edit:
Problemet med IPS Glow är, inte helt oväntat, rätt kopplat till ljusstyrkan. Jag hade utan större eftertanke bytt till "Graphics" läget som tydligen ligger nästan på maxblås i ljusstyrka. Men vanliga standard (80% brightness) är problemet klart mindre. Ska se hur det utvecklar sig över tid, men initalt kanske det är smart att köra på 80%, som väl i ärlighetens namn är rätt ljusstarkt det också men jag är en sucker för POP i bilden

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni som använder den till dagligt arbete? Jag har själv en 4k@28" idag och tycker inte att jag kan utnyttja ytan och upplösningen pga jag måste skala upp DPI:n. Jag kommer främst använda skärmen till programmering och vill alltså ha många fönster med kod uppe samtidigt. Har läst att vissa tycker 43" är på tok för stort och får nackspärr. Jag kommer troligtvis sitta ca 80cm ifrån skärmen.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk

@Laxpudding: Hej! Finns det möjlighet att lägga upp de exakta inställningarna du kör på skärmen? Köpte en nyligen, men kämpar med att få till det Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@SheepPowa: Har inte exakta menyer eller liknande men går igenom de få ändringar som är gjorda här: https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-...

Dvs, utgår från standard-läget och tar bort Super Sharpness-funktionen vilket automatiskt ledet till User-läget. Utgår man från något annat läge när man börjar ändra finns det risk för mer knas.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp, de skulle istället kunna ha två platta fötter, likt två korta T-ben, av den sort som det sitter på många yrkesmonitorer.

Tror jag vet vad du menar, går det att köpa dessa T-ben löst? Har sökt lite snabbt men hittar det inte.

Fick hem denna skärmen igår och tror att det kommer bli jättebra. Fin bild och prisvärd!
Den dubblar som TV vilket gör att yta blev viktigare än HDR och hög uppdateringsfrekvens denna gång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Accipiter46: Det bör finnas sådana VESA-fästen som ger den typen av lösning. Inte riktigt rätt men åt det hållet: https://products.multibrackets.com/en/tablestands/