Expert återvänder till Sverige under varumärket Power

Permalänk
Melding Plague

Expert återvänder till Sverige under varumärket Power

Norska Expert återvänder till den svenska marknaden fem år efter konkursen. Denna gång är det dock under det nya namnet Power, vilka nu öppnar upp sin webbutik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså frågan är ju varför? De butiker som redan finns går väl back redan som det är?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Alltså frågan är ju varför? De butiker som redan finns går väl back redan som det är?

De vill väl vara på hela Skandinaviska halvön kanske? Vild gissning jag gör här. Men vi får väl se hur det går för dem. Konkurrensen är stenhård inom alla dessa produkter, det vet vi ju redan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Blir det som tidligare då, okunnig personal med 30% högre prisar än alla andra så blir det en vinnare(igen).

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kan dom verkligen sätta konkurenskraftiga priser så visst. Dock tror jag inte det kommer gå allt för bra. Personerna som jobbade tidigare på kedjan var allt utom kompetenta. Minns när jag var 12 och jag skulle köpa en vga kabel. Säljaren försökte sälja en TP kabel istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Älskar att det står "Bästa pris på Power to the People!" i botten på artikeln

Mindre justering
Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Alltså frågan är ju varför? De butiker som redan finns går väl back redan som det är?

Konkurrensen är ju stenhård men alla går nog inte back. I alla fall började de inte med att öppna en massa fysiska butiker och trodde de kunde fungera i Sverige utan en web-shop... *host host*

Kanske vill de ha en begränsad närvaro och öka lokalkännedom kring deras varumärke?
Kanske finns det något sätt för dem att tjäna pengar i Sverige? Vi har ju redan Dressmann och XXL verkar också ha lyckats gräva in sig i marknaden.

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi över det. Kommer ihåg Power-varuhusen från när jag var yngre

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Blir det som tidligare då, okunnig personal med 30% högre prisar än alla andra så blir det en vinnare(igen).

Bra talat!

Helt sjukt dyra var dem och som du sade personalen okunniga och otrevliga!
Inte undra på dem försvann från marknaden när inga handlade hos dem till slut.

Permalänk
Medlem

Jobbade på Power när jag var 18-19 år. Lite roligt att se dem igen. Men jag är tveksam till om det här bär särskilt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Bra talat!

Helt sjukt dyra var dem och som du sade personalen okunniga och otrevliga!
Inte undra på dem försvann från marknaden när inga handlade hos dem till slut.

Det lät nog mera otrevligt än vad jag menade, men poängen kom fram

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Alltså frågan är ju varför? De butiker som redan finns går väl back redan som det är?

Skrivet av KTL:

De vill väl vara på hela Skandinaviska halvön kanske? Vild gissning jag gör här. Men vi får väl se hur det går för dem. Konkurrensen är stenhård inom alla dessa produkter, det vet vi ju redan.

Jag tänker lite samma, de kanske tänker att de vill satsa på long game och försöka etablera sig över hela norden. Men... ja, om de inte gör om marknadsmodellen lär ju ingenting förändras

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Snusfri

Smart drag att börja med en vettig webbutik, förhoppningsvis så har de lärt sig efter expert hur de skall göra.

Sedan är det inte fel med fler aktörer på marknaden.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Blir det som tidligare då, okunnig personal med 30% högre prisar än alla andra så blir det en vinnare(igen).

Hörru! Jag har jobbat på Expert.
Vår butik kombinerade gratis support inom alla teknikområden till farmor och farfar - med att lägga timmar på att sälja och supporta iphones som vi gick 50:- plus på. Det är inte alltid en fördel att ha butiker i centralaste centrum.

På den tiden kunde man tjäna pengar på telekomabonnemang, tv-abonnemang och foto-framkallning. Allt rök under loppet av kanske 10 år. Idag förstår jag inte vad de hoppas tjäna pengar på med en ny kedja.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roosterx:

Blir det som tidligare då, okunnig personal med 30% högre prisar än alla andra så blir det en vinnare(igen).

Skrivet av 120hz:

Bra talat!

Helt sjukt dyra var dem och som du sade personalen okunniga och otrevliga!
Inte undra på dem försvann från marknaden när inga handlade hos dem till slut.

Min erfarenhet är bättre än er, vi hade nog bättre personal där jag bor.
Angående priserna, tror jag inte att de var dyrare än de flesta andra, skillnaden var att de inte hade några lockpriser, ala On Off.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tvivlar dom lär kunna pressa priserna, idag är det så hård konkurrens redan... men vi får se.

Permalänk
Medlem

är också väldigt skeptisk hur mkt dom kan pressa priserna. känns som de butiker som lever idag lever på att dom säljer stora volymer där vinsten per produkt är väldigt liten.
kommer nog inte hålla länge men man kan ju hoppas, tar de in lite ovanliga och andra produkter/märken som inte finns så mkt här kanske dom kan klara sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt. Norska Expert har ju tagit över Mediamarkt butikerna, papprena är påskrivna. Man lanserar ett nygammalt namn och hoppas på det bästa. Varför inte ? Kolla på Siba hur dåligt det gick (iaf i staden jag bor i ) man köpte upp netonnet och täljer guldkniv.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Jobbade på Power när jag var 18-19 år. Lite roligt att se dem igen. Men jag är tveksam till om det här bär särskilt länge.

Jag minns också Power. Butik som fanns på 90-talet har jag för mig. Köpte en Sony Walkman där. Alltså sån som spelar kasetter. För mig det hette Magneten ett tag också eller så blandar jag ihop det med någon annan elektronik butik på 90-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tvivlar dom lär kunna pressa priserna, idag är det så hård konkurrens redan... men vi får se.

Precis vad jag tänkte.
Så tog 3 populära produkter på måfå och kollade prisjakt, dom låg inte ens top 5 i pris på någon, så fattar inte vad dom menar med prispress?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bara jag som får vibbar utav "Mediamarkt 2.0" ??

Nu vet jag att det är olika ägare och jitteri-datt-datt, men ändå.

"VI ÄR POWER, 8000+ PRODUKTER.." osv
Liksom Ba-bang, ba-baaang.

Nåväl, återstår väl och se hur väl det går.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Prispress låter bra. Men är nog långt ifrån verkligheten. Det finns stora möjligheter genom gråimport etc att sänka priserna. Men det är nog inget som grossister kommer acceptera från större försäljare....

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Blir det som tidligare då, okunnig personal med 30% högre prisar än alla andra så blir det en vinnare(igen).

Spot on. Expert fanns typ överallt, men det var sista valet då ALLA priser var högre än konkurenterna och personalen var i de flesta fall inkompetenta.

Hoppas de lärt sig sin läxa, men blir extremt svårt oavsett med konkuransen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som hände med MediaMarkt-grejen? Var allt bara ljug??!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

@mame:

Jag tror att det är mediamarkt butikerna som ska bli "power", fast ägda av expert Norge. Fast jag kan ju ha fel.

Permalänk
Medlem

Hoppas de är smarta nog att lista sig på prisjakt..

Hade hoppats på att de skulle ha bra priser på konsoler och spel men tyvärr ligger de en bit över genomsnittet på både spel och konsoler :/
https://www.power.se/gaming-konsol/c-4454/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle beställa en sak på deras sida och märkte att man får välja exakt vilket postombud de ska leverera till, en funktion alla webbshoppar borde ha.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@mame:

Jag tror att det är mediamarkt butikerna som ska bli "power", fast ägda av expert Norge. Fast jag kan ju ha fel.

Nja, inget nytt har väl hörts om den eventuella försäljningen av butikerna till Power sedan MediaMarkts Sverige VD dementerade ryktena. Så finns väl ingenting som talar för det idag.

Permalänk

Power har ersatt Expert som fortfarande finns här i Finland. Priserna samt affärerna känns exakt som ElGiganten, så vi får väl se om de lyckas ta marknadsandelar. Expert var ju hiskeligt dyr.

Åtminstone hade de bra öppningserbjudanden, men man blir lite mörkrädd då de redan hade alla uppgifter om mig i sitt system trots att kedjan nyss har öppnat. Kändes som om de hade fått tag på Gigantens kundregister... (Har inte handlat på Expert sedan 80-talet, så de kunde inte ha fått dem därifrån).

Permalänk
Skrivet av mame:

Någon som vet vad som hände med MediaMarkt-grejen? Var allt bara ljug??!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var inte mycket sanning i det hela, det var en norsk tidning som fått nys om att dom ville köpa upp dom. Där slutade sanningen och det spreds som en löpeld att dom skulle köpa upp dom. Tidningarna blev sedan knäpp tysta om det hela när dom märkte att dom inte varit så källkritiska och inte ville erkänna sina misstag.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch