Nvidia introducerar Titan XP – nytt flaggskepp med fullskaliga GP102

Permalänk
Testpilot
Skrivet av serverfel:

De kan nästan ta vilket pris de vill, och gör det. Ingen konkurrens just nu. Folk köper ofta dessa saker på kredit, så de blir sålda. Vad motiverar att ett gammalt hus är värt 5 miljoner? Och hur många har det på banken bland vanligt folk? Men de blir sålda ändå!

Sen kan man räkna in dollarkurs och lite annat.

Om man vill att priset skall gå ner får man försöka övertyga folk att sluta handla korten.

Jag säger inte att allt det här är bra. Har svårt att se det konstiga i utvecklingen med tanke på ovan nämnda faktorer.

Att jag frågade om hans jobbstatus hade att göra med hans ton i inlägget och att jag var berusad. Vet inte vad jag tänkte på.

Absolut, finns det ingen konkurrens så stagnerar det. Intel/AMD har påvisat det nu fram till Ryzen!
Men det gör inte att det lämnar en mindre bitter smak i munnen vid varje lansering för det, förhoppningsvis blir det ändring på det med VEGA till sommaren

Det jag anser är "konstigt" med utvecklingen är att företag som nvidia/AMD/Intel/Samsung/etc lever mycket på sitt rykte likväl som sin produkt. Rätt som det är så kommer det in en ny aktör på marknaden eller en gammal gör en comeback och kan vända hela bordet upp och ner - Praktexempel på det är Huawei som gick från nytt företag till top 3 på under 2 år.

Så även om jag hade den dominerande produkten på marknaden så skulle jag göra allt jag kunde för att även bygga en lojal kundbas, för om folk bara köper för att det inte finns något annat finns det goda möjligheter att dom hoppar skepp så fort möjligheten dyker upp till en konkurrerande produkt.
Jag är en av dem som kommer hoppa direkt till AMD VEGA oavsett om dem slår nvidia eller inte i år, bara för att jag är så less på hur nvidia behandlar sina kunder och har hanterat saker dom senaste åren (GTX 970 minnet, Maxwell/Pascal har arkitektonisk design fel gällande DX12, Titan X-980Ti-Titan Xp mm.)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Asus GTX 970 Strix lanserades för ca. 3600kr den 20/9-14, Asus GTX 1060 Strix lanserade för ca. 3700kr den 19/7-16.

Vi ser en skillnad på mellan 5-10 fps i dem flesta titlarna som SweClockers testade i 1080p. Dock klarar ett överklockat GTX 970 att nå samma resultat som ett 980 (stock) och där skiljer det 2-3fps i SweClockers prestandaindex gentemot 3st populära GTX 1060 modeller (i stock).

Så jag kan hålla med många att priserna är på tok för höga i förhållande till vilken prestanda man får, då GTX 1060 är ett kort som lanserades 2 år efter GTX 970. Lite bättre strömförbukning tycker inte jag rättfärdigar samma prislapp/prestanda som ett över 2 år gammalt kort - I alla fall inte i en stationär maskin, laptops är en helt annan femma då mindre ström resulterar i bättre batteritid och kräver mindre kylanordningar.

Jämför det med tex. Sapphire HD7970 Ghz-Edition som lanserades 1/8-12 för ca. 4250kr och gick ner mot ca. 3000kr rätt precis ett år efter - Ställ det gentemot Sapphire RX 480 Nitro+ för 2600kr den 20/7-16 och som idag kostar 2300kr (2000kr på reor).
Då börjar nvidia se ut som ett par riktigt stora mjölkkossor, anser jag i alla fall.

Men det du frågade efter i inlägget jag svarade på var ju att du ville ha 1070 prestanda per watt i ett 1160 och det fick du redan med 970/1060 så nästan generation blir nog likadant. Alltså att 1160 kommer prestera som 1070.

Det du skriver nu håller jag med om och har t.om startat en tråd om det:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441063-ar-1060-och-480...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Absolut, finns det ingen konkurrens så stagnerar det. Intel/AMD har påvisat det nu fram till Ryzen!
Men det gör inte att det lämnar en mindre bitter smak i munnen vid varje lansering för det, förhoppningsvis blir det ändring på det med VEGA till sommaren

Det jag anser är "konstigt" med utvecklingen är att företag som nvidia/AMD/Intel/Samsung/etc lever mycket på sitt rykte likväl som sin produkt. Rätt som det är så kommer det in en ny aktör på marknaden eller en gammal gör en comeback och kan vända hela bordet upp och ner - Praktexempel på det är Huawei som gick från nytt företag till top 3 på under 2 år.

Så även om jag hade den dominerande produkten på marknaden så skulle jag göra allt jag kunde för att även bygga en lojal kundbas, för om folk bara köper för att det inte finns något annat finns det goda möjligheter att dom hoppar skepp så fort möjligheten dyker upp till en konkurrerande produkt.
Jag är en av dem som kommer hoppa direkt till AMD VEGA oavsett om dem slår nvidia eller inte i år, bara för att jag är så less på hur nvidia behandlar sina kunder och har hanterat saker dom senaste åren (GTX 970 minnet, Maxwell/Pascal har arkitektonisk design fel gällande DX12, Titan X-980Ti-Titan Xp mm.)

Det enda nVidia bryr sig om mer än sina kunder är väl sig själva och sina aktieägare. Det tror jag i alla fall.

Vågar inte hoppas för mycket på Vega. Men å andra sidan så trodde jag inte 1080 skulle bli så himla bra, och idag ser man hur fel jag hade.

Men det hade inte gjort något om AMD gör PRISVÄRDA kort. Om Vega nu blir 10% långsammare är 1080ti men kostar 30-40% mindre vid lansering så kan det ju gå hem i alla fall för sådana som mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Maxwell/Pascal har arkitektonisk design fel gällande DX12,

Va? Har du några belägg för det uttalandet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Det känns något magstarkt att kalla gp102 för "purfärskt"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av elajt_1:

Va? Har du några belägg för det uttalandet.

Det finns en lång diskussionstråd här på forumet kring hur nvidia funkar riktigt kasst i DX12 på Ryzen.

Men här lite information tills det att jag kan återkomma med den tråden (kommer inte ihåg vad den heter), fanns några här på forumet som var riktigt insatt och kunde förklara väldigt bra;
https://www.youtube.com/watch?v=nIoZB-cnjc0&index=19&list=WL
https://linustechtips.com/main/topic/760045-ryzen-possibly-he...
https://forums.overclockers.co.uk/threads/nvidia-dx12-driver-...
https://www.techpowerup.com/forums/threads/dx11-dx12-cpu-over...

EDIT:
Här, rekommenderar att du läser allt som skrivs mellan tellus82 och Yoshman (finns även några andra bra instickare imellanåt).
#16756170

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det handlar om prioriteringar.

Skrivet av GuessWho:

Det handlar om prioriteringar.

Skrivet av serverfel:

Är du arbetslös?

Så du säger att det handlar om prioriteringar och jag höll med om att det handlar om prioriteringar! Därför är jag arbetslös? Är alla som håller med dig arbetslösa?
Är du också arbetslös eftersom du också säger att det handlar om prioriteringar?
Eller är jag arbetslös för att Titan XP inte är min högsta prioritering efter att ha tak över huvudet?
Jag vet inte vad du är ute efter här!?

De flesta saker tappar i pris över tid.
Säg köper man en helt ny bil så 10 år senare är den värd mycket mindre. Eftersom det (i de flesta fall) är betydligt mer pengar än för en dator så tappar man mer i antal kronor.
Men köper man en dator med i7 6950X och dubbla Titan XP så är värdetappet troligtvis en större andel av nypriset efter 10 år.

Jag säger inte att det inte kan vara värt att köpa en bra dator om man kan ha mycket glädje och nöje under några år med den.
Hobbys kostar pengar. Sen om det är datorer eller cyklar eller golf eller ...

Men som investering är datorer ganska värdelöst eftersom det kommer nytt "hela tiden".
Undantaget är om man driver företag och faktiskt tjänar pengar på de sakerna man köper.

Om det är ett rent nöje. Har man dubbelt så kul med en dator för 40kkr som en för 20kkr?
Har man en miljon på banken är det kanske skit samma.
Då räcker det att den dyrare datorn är märkbart roligare, behöver inte vara dubbelt så kul.
Men om man har 50kkr på banken så kanske man inte vill lägga 50kkr på en dator.
Tänk om kyl/frys går sönder eller någon annan oförutsedd utgift? Ska man sms låna till det?

GTX 1000 serien hamnade på högre priser än vad jag först hade väntat mig.
Och detta leder till att jag måste försvara mina prioriteringar mot dig ?
Jag har ärligt talat svårt att se den kopplingen.

Jag har inga problem med om du beställer 4st Titan XP till din dator.
Eller om du kör på Intels integrerade grafik och mest kör äldre spel.
Jag tycker inte 4k Ultra settings är det viktiga, utan om man har kul eller inte.
Eller ens om du spelar eller inte.
Så länge du inte skadar andra så får du ha vilka nöjen/intressen du vill.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu
ursäkta för mitt tidigare inlägg. Jag trodde att det var dig jag quotade tidigare i tråden och därav:

Citat:

..Men det du frågade efter i inlägget jag svarade på..

Nu kan jag tyvärr inte ändra inlägget så tänkte bara förklara om du blev förvirrad av svaret.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så du säger att det handlar om prioriteringar och jag höll med om att det handlar om prioriteringar! Därför är jag arbetslös? Är alla som håller med dig arbetslösa?
Är du också arbetslös eftersom du också säger att det handlar om prioriteringar?
Eller är jag arbetslös för att Titan XP inte är min högsta prioritering efter att ha tak över huvudet?
Jag vet inte vad du är ute efter här!?

De flesta saker tappar i pris över tid.
Säg köper man en helt ny bil så 10 år senare är den värd mycket mindre. Eftersom det (i de flesta fall) är betydligt mer pengar än för en dator så tappar man mer i antal kronor.
Men köper man en dator med i7 6950X och dubbla Titan XP så är värdetappet troligtvis en större andel av nypriset efter 10 år.

Jag säger inte att det inte kan vara värt att köpa en bra dator om man kan ha mycket glädje och nöje under några år med den.
Hobbys kostar pengar. Sen om det är datorer eller cyklar eller golf eller ...

Men som investering är datorer ganska värdelöst eftersom det kommer nytt "hela tiden".
Undantaget är om man driver företag och faktiskt tjänar pengar på de sakerna man köper.

Om det är ett rent nöje. Har man dubbelt så kul med en dator för 40kkr som en för 20kkr?
Har man en miljon på banken är det kanske skit samma.
Då räcker det att den dyrare datorn är märkbart roligare, behöver inte vara dubbelt så kul.
Men om man har 50kkr på banken så kanske man inte vill lägga 50kkr på en dator.
Tänk om kyl/frys går sönder eller någon annan oförutsedd utgift? Ska man sms låna till det?

GTX 1000 serien hamnade på högre priser än vad jag först hade väntat mig.
Och detta leder till att jag måste försvara mina prioriteringar mot dig ?
Jag har ärligt talat svårt att se den kopplingen.

Jag har inga problem med om du beställer 4st Titan XP till din dator.
Eller om du kör på Intels integrerade grafik och mest kör äldre spel.
Jag tycker inte 4k Ultra settings är det viktiga, utan om man har kul eller inte.
Eller ens om du spelar eller inte.
Så länge du inte skadar andra så får du ha vilka nöjen/intressen du vill.

Jag ber om ursäkt för att jag höll med dig om något.
Jag ska försöka undvika det i framtiden.

Nej jag skulle bett dig om ursäkt för att jag skrev så dumt men det blev inte av. Det var dåligt av mig.

Sorry, dude. Jag var berusad och hade inget vid datorn att göra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hjälpsam

@serverfel: Dags för en ny paragraf.
§12 Undvik att skriva när du är på fyllan.
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@serverfel: Dags för en ny paragraf.
§12 Undvik att skriva när du är på fyllan.
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Det är sunt förnuft, men det försvinner ju tyvärr på fyllan.

Dags att bara lägga ner kröken helt och hållet kanske.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej jag skulle bett dig om ursäkt för att jag skrev så dumt men det blev inte av. Det var dåligt av mig.

Sorry, dude. Jag var berusad och hade inget vid datorn att göra.

Okej. Ursäkten accepterad. Då tycker jag att vi lägger detta bakom oss.

Skrivet av serverfel:

Det är sunt förnuft, men det försvinner ju tyvärr på fyllan.

Dags att bara lägga ner kröken helt och hållet kanske.

Om det skulle vara så att du har seriösa problem med alkohol så är det bättre att sluta helt.
Visst, det kan vara gott och kul och så. Men inte SÅ gott eller kul att det är värt det om det leder till för mycket problem.
Om du har bra vänner så förstår de säkert och stöttar dig i ditt beslut om det skulle vara så.

Jag känner inte till din situation, så jag kan inte uttala mig om det.
Jag hoppas att detta inlägget var helt i onödan. God kväll.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

@Yatagarasu
ursäkta för mitt tidigare inlägg. Jag trodde att det var dig jag quotade tidigare i tråden och därav:
Nu kan jag tyvärr inte ändra inlägget så tänkte bara förklara om du blev förvirrad av svaret.

Ingen fara haha!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Men det du frågade efter i inlägget jag svarade på var ju att du ville ha 1070 prestanda per watt i ett 1160 och det fick du redan med 970/1060 så nästan generation blir nog likadant. Alltså att 1160 kommer prestera som 1070.

Det du skriver nu håller jag med om och har t.om startat en tråd om det:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441063-ar-1060-och-480...

Det har du rätt i, att 970's prestanda gick över till 1060 (och även ett snarlikt pris), samt att 1070 förmodligen kommer bli det nya 1160 ur ett prestanda perspektiv.
Dock finns det ett problem med att 1070 skulle bli det nya 1160, i alla fall om det följer förra trenden - Och det är just priset. Ett XX60 kort kan inte kosta 4-6000kr, inte så länge nvidia själv väljer att kalla XX60-korten mellanklass.

Ska kika in den tråden!

Skrivet av serverfel:

Det enda nVidia bryr sig om mer än sina kunder är väl sig själva och sina aktieägare. Det tror jag i alla fall.

Vågar inte hoppas för mycket på Vega. Men å andra sidan så trodde jag inte 1080 skulle bli så himla bra, och idag ser man hur fel jag hade.

Men det hade inte gjort något om AMD gör PRISVÄRDA kort. Om Vega nu blir 10% långsammare är 1080ti men kostar 30-40% mindre vid lansering så kan det ju gå hem i alla fall för sådana som mig.

Tyvärr så är det oftast så. Och det är väl sunt ur ett business perspektiv, men det finns en gräns där man kanske måste tysta ner aktiägarna en aning och lyssna på kunderna med om man inte vill riskera att förlora kunderna totalt - Och det är denna bit jag inte ser hur nvidias marknadsavdelning tror dem ska kunna skita i.

Det är lite denna båt jag sitter i med. Om VEGA skiljer sig marginellt från Pascal och kan lägga sig mellan 1080/1080Ti, men då vara billigare, kanske tom. runt 1070 pris, då struntar jag blankt i allt vad ShadowPlay, NVENC, G-sync och GFE/ShieldTV innebär - Så less är jag på nvidia i dagsläget.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Okej. Ursäkten accepterad. Då tycker jag att vi lägger detta bakom oss.

Om det skulle vara så att du har seriösa problem med alkohol så är det bättre att sluta helt.
Visst, det kan vara gott och kul och så. Men inte SÅ gott eller kul att det är värt det om det leder till för mycket problem.
Om du har bra vänner så förstår de säkert och stöttar dig i ditt beslut om det skulle vara så.

Jag känner inte till din situation, så jag kan inte uttala mig om det.
Jag hoppas att detta inlägget var helt i onödan. God kväll.

Tack för omtanken. Nej just nu är det helt ok med spriten, förutom att jag inte skall använda datorn då (jo kanske spela lite). Läser saker fel och svarar dessutom.

Sprit är djävulen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lankfisher:

Vad tror ni. Kan vi få se en prissänkning på 1080Ti inom den närmsta månaden? Ska man ha lite is i magen och vänta?

Det är nog mer troligt att Nvidia ökar priset på Titan XP (2.0).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt Titan xp, nu är bara frågan om man vågar testa att sätta ek fullcover för titan x (pascal) på det

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.