Forskare: "Tizen är en amatörmässigt programmerad säkerhetsrisk"

Permalänk

De tillverkar också stora tankfartyg. Skulle inte vara bra om säkerheten på dem är lika bra som på deras TV-apparater.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bortsett från säkerheten, i vilka andra apparater accepterar vi så här usla operativsystem? Jag vill gärna ha de streamingappar jag använder direkt i TV:n, men som det är nu är de ju knappt användbara. Om de icke-koreanska tillverkarna vill hämta marknadsandelar så föreslår jag att de går ihop och fixar ett fungerande OS. I Android TV finns säkert en bra grund, gå all-in på det. Mina pengar skulle de få iallafall om de kunde visa upp något som fungerade som tänkt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 42 is the number:

De tillverkar också stora tankfartyg. Skulle inte vara bra om säkerheten på dem är lika bra som på deras TV-apparater.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung består av ungefär 60 olika företag. Det är inte samma företag som gör TV-apparater som tankfartyg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung

Tizen är också välkänt för att vara helt värdelöst. Bara titta på att försöka utveckla en app till det, det är rena skämtet att kika på dokumentationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 42 is the number:

De tillverkar också stora tankfartyg. Skulle inte vara bra om säkerheten på dem är lika bra som på deras TV-apparater.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag försökte gå in på Samsung Heavy Industries och kolla vad de tillverkar för skepp:

www.samsungshi.com uses an invalid security certificate.
The certificate expired on 31 March, 2017 01:59. The current time is 6 April, 2017 09:15.
Error code: SEC_ERROR_EXPIRED_CERTIFICATE

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Kan inte smart-tv bara dö ut snart. Hade hellre sett att de la in alla "smart funktioner" i en dedikerad liten enhet som man kan byta ut oftare än vad man byter tv. Dvs. för alla som inte kör HTPC vilket jag inte fattar hur man kan leva utan, men sen är man ju nörd också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

I stort sett alla köper nog en tv idag. Skulle tro att det är en försvinnande liten andel mediakonsumenter som inte har en tv, eller inte köper en tv den dagen de av olika anledningar står utan en TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Räkna in en som inte haft TV på över ett decennium här. Var nog först i klassen med tv på rummet redan i lågstadiet i början av nittiotalet, men gjorde mig av med min sista innan jag flyttade hemifrån (tittade dock på familjens tv ibland), och har inte känt något behov att skaffa en sedan jag flyttade ut. TV-serier (HBO) konsumeras i regel framför datorskärmen, men har också projektor som främst används för film och ibland bingewatching. Har också vänner som saknar tv, och många av de som har tv har någon gammal 32'' eller dyl. Så tycker nog inte det stämmer att "alla köper tv idag".

Kan väl vara en åldersgrej, jag är 30, får man fråga hur gammal är du?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Varför skulle Samsung ändra något? Dom är ju CIAs knähundar och det har blivit bevisat! Det jag kan tänka mig att dom kommer göra åt saken är att dölja dom mest uppenbara felen och sen överlåta bakvägarna till CIA. Aldrig att jag köper Samsung, sorry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

We Are Doomed!

De som har sett på "dokumentärer" som Terminator och beklagat sig över att robotarna kan ta över har inte vetat att det stora hotet är deras Tv.

Rätt sätt i hemmet är självklart en anslutning in som kanske är vpn, från denna anslutning kan man nå en massa olika saker. Detta är säkrare än att varenda pryl i hela ens hem ska ha en drös med egna tjänster som man kan komma åt direkt utifrån.

Angående smarttv, så har jag ej testat någon nyare, jag prövade en gammal och den sög på allt. förutom det uppenbara kass webbläsare, så var den väldigt trög i navigeringen och att bara höga eller sänka volymen var fördröjt och upplevdes segt. (de nya är garanterat bättre på detta)

Menar du tv eller generellt? Just Tv så har de ej varit helt kassa och de brukar få väldigt bra betyg.

Även om man är insatt i elektronik så kanske man inte har tid att sätta sig in i saker som tv-apparater, men där jag skulle vilja påstå att Samsung duger för de flesta.

Frågan jag skulle ställa är snarare vem som köper en tv idag? Och då bortsett från folk som har väldigt stora bostäder eller bor tillsammans med någon. Eller att de har behov av en stor bildvisare, men skärmar i detta pris är så dyra så det blir en tv.

De har inte varit bra bildmässigt. Alltid lidit av backlight bleed och dålig svärta. Visst har det blivit bättre men de har aldrig varit utan dessa problem helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scetchy:

Varför skulle Samsung ändra något? Dom är ju CIAs knähundar och det har blivit bevisat! Det jag kan tänka mig att dom kommer göra åt saken är att dölja dom mest uppenbara felen och sen överlåta bakvägarna till CIA. Aldrig att jag köper Samsung, sorry...

foliehat på

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Inaktiv

Låter dom typiskt Samsung. Vi har sett detta förut.

Samsung 840 och 840 Evo, när användarna idiotförklarades då problemen upptäcktes.

Galaxy Note 7, när de fortsatte att skicka ut telefoner med ersättningsbatterier när de nya batterierna också hade orsakat skador och värmeutveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Räkna in en som inte haft TV på över ett decennium här. Var nog först i klassen med tv på rummet redan i lågstadiet i början av nittiotalet, men gjorde mig av med min sista innan jag flyttade hemifrån (tittade dock på familjens tv ibland), och har inte känt något behov att skaffa en sedan jag flyttade ut. TV-serier (HBO) konsumeras i regel framför datorskärmen, men har också projektor som främst används för film och ibland bingewatching. Har också vänner som saknar tv, och många av de som har tv har någon gammal 32'' eller dyl. Så tycker nog inte det stämmer att "alla köper tv idag".

Kan väl vara en åldersgrej, jag är 30, får man fråga hur gammal är du?

Jag har aldrig någonsin träffat en person som inte har en TV. Tror ålder spelar mindre roll i sammanhanget, snarare vad man har för levnadssituation och intressen. Men det är nog ändå en försvinnande minoritet som saknar TV, samtidigt som den minoriteten eventuellt bara saknar TV under en kort del av sitt liv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Hade jag fått välja så hade min Samsung varit en "dum TV", känns bara bloatat med appar osv som jag troligen aldrig kommer använda.

Jag hade faktiskt föredragit en riktigt bra 60-70" 4K UHD-skärm utan någon som helst TV-funktion (inten Smart TV, TV-antenningång/tuner, högtalare, etc). Dvs, ungefär som en enda stor datorskärm.

Hade faktiskt varit beredd att betala något lite extra för att få slippa alla dessa onödiga delar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Västvärlden är i en dödsspiral. Nihilism är dess fundament och man har inte bara kapat av så gott som all metafysisk grundning utan man har rykt ut metafysik helt och hållet.

New Age trenden kan inte rädda oss heller. Yoga-kurserna är våran civilisations hospice. Morfin att somna in till. Patetiskt att skåda det som sker.

Koreanska Samsung är väl ändå väldigt asiatiskt/östvärlden?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Koreanska Samsung är väl ändå väldigt asiatiskt/östvärlden?

Jag tror inte det var det hans kommentar syftade på. Vi lever i en globaliserad värld. På kartan är Samsung östasiatiskt ja, men genom att vara ett så stort företag som har en sådan stor makt över teknikutvecklingen - tekniken som påverkar våra liv så mycket idag - har Samsung mer att göra med västvärlden än vad många västerländska företag har.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag tror inte det var det hans kommentar syftade på. Vi lever i en globaliserad värld. På kartan är Samsung östasiatiskt ja, men genom att vara ett så stort företag som har en sådan stor makt över teknikutvecklingen - tekniken som påverkar våra liv så mycket idag - har Samsung mer att göra med västvärlden än vad många västerländska företag har.

Nu kan du ju inte vara för andra postare, men jag uppfattade (kanske felaktigt, erkänner jag) som han alluderade till att det var västvärldens "fel" att Samsung hade för mycket buggar och dåligt säkerhet i sina produkter, inklusive nämnda Tizen.

Där känner jag, personligen, att jag har ett betydligt större förtroende (även om det är långt ifrån perfekt) för amerikanska företag som Google, Microsoft och Apple än vad jag har för koreanska eller kinesiska företag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Men då till frågan, hur många som vet nåt om elektronik köper Samsung? hoppas inte så många då de aldrig har varit speciellt bra.

Jag använder bara en produkt jag köpt från Samsung, och det är en dammsugare.
Ett helvetes jäkla bra sug är det i den, men skulle nog inte köpa något annat därifrån direkt.
Eventuellt kanske möjligtvis tvättmaskin

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Orkade aldrig köpa ny TV efter att min CRT pajade. Fanns lixom ingen poäng med att lägga ut massa pengar på en TV när det ändå bara var skit program. Doku-såpor och gammalt skräp.
...
Sen kom ju netflix och sånt, så man hänger med nu när det faktiskt börjar komma bra TV-serier.

TV känns ärligt talat ganska onödigt idag när det finns så mycket on-demand video och live-streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Räkna in en som inte haft TV på över ett decennium här. Var nog först i klassen med tv på rummet redan i lågstadiet i början av nittiotalet, men gjorde mig av med min sista innan jag flyttade hemifrån (tittade dock på familjens tv ibland), och har inte känt något behov att skaffa en sedan jag flyttade ut. TV-serier (HBO) konsumeras i regel framför datorskärmen, men har också projektor som främst används för film och ibland bingewatching. Har också vänner som saknar tv, och många av de som har tv har någon gammal 32'' eller dyl. Så tycker nog inte det stämmer att "alla köper tv idag".

Kan väl vara en åldersgrej, jag är 30, får man fråga hur gammal är du?

"Alla" är såklart en överdrift. Precis som "vem köper ens en tv idag" är en överdrift åt andra hållet, då det antyds att det skulle vara högst ovanligt att en tv når slutkund över huvud taget.
Jag är 32 och har 3 tv-apparater. Den senaste köpte jag för typ ett år sedan och den används flitigt. Streamar från Plex till den via den inbyggda DLNA funktionen samt kollat Netflix genom inbyggda appen. Vi har även vanlig tv via boxer där både vanliga sändningar tittas på samt innehåll från deras play-tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ett lysande exempel på vad som händer när samhället alltmer går emot "Smart assets, stupid people". Kontrollen flyttas från oss själva till de "smarta" maskinerna. Föredrar dum-tv alla dar i veckan.

Antar att du av samma anledning sitter kvar på din Nokia 3210 och kör telefonmodem också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu kan du ju inte vara för andra postare, men jag uppfattade (kanske felaktigt, erkänner jag) som han alluderade till att det var västvärldens "fel" att Samsung hade för mycket buggar och dåligt säkerhet i sina produkter, inklusive nämnda Tizen.

Där känner jag, personligen, att jag har ett betydligt större förtroende (även om det är långt ifrån perfekt) för amerikanska företag som Google, Microsoft och Apple än vad jag har för koreanska eller kinesiska företag.

Lite "österländsk" kultur (även där): https://www.nordichardware.se/nyheter/lee-jae-yong-korruption...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Antar att du av samma anledning sitter kvar på din Nokia 3210 och kör telefonmodem också?

Eh, nej? Vad har telefonmodem med det här att göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Orkade aldrig köpa ny TV efter att min CRT pajade. Fanns lixom ingen poäng med att lägga ut massa pengar på en TV när det ändå bara var skit program. Doku-såpor och gammalt skräp.
...
Sen kom ju netflix och sånt, så man hänger med nu när det faktiskt börjar komma bra TV-serier.

TV känns ärligt talat ganska onödigt idag när det finns så mycket on-demand video och live-streaming.

Fast egentligen kan man väl säg att det är en form av TV också? Ungefär som en mobiltelefon är en utveckling av telefonen. Skillnaden är att man överför informationen/bilden via Internet istället för via antenner i luften (och därmed med en massa andra fördelar).

Problemet jag har med SmartTV är att den inbyggda "Smart"-delen ofta så dålig och seg. Dåligt användargränssnitt, funktionalitet som inte utvecklas så mycket, och ibland en massa buggar som inte fixas. Dålig prestanda och säkerhet är ofta som en brev på posten.

Föredrar helt klart att köpa skärmen som en renodlad skärm (ungefär som en projektor eller stor datorskärm), och sedan välja en separat mediaenhet (i mitt fall XB1S, men kan lika gärna vara en PS4, Nvidia Shield eller Apple TV).

De är inte heller perfekta eller utan fel/buggar (sällan några produkter är det), men underhålls oftast betydligt bättre av sina tillverkare jämfört med det arbete som Samsung och LG lägger på att underhålla mjukvaran i sina produkter. Dessutom har man inte låst skärmen och mediaenheten till varandra, utan ha frihet att byta ut de som van vill separat.

(Samma anledning till att jag normalt inte är så förtjust i AiO-datorer som iMac och liknande ifrån PC-tillverkarna).

Skulle personligen gärna se att det i framtiden kommer TV-skärmar som är renodlade skärmar (även om jag inte är alltför hoppfull).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast egentligen kan man väl säg att det är en form av TV också? Ungefär som en mobiltelefon är en utveckling av telefonen. Skillnaden är att man överför informationen/bilden via Internet istället för via antenner i luften (och därmed med en massa andra fördelar).

Problemet jag har med SmartTV är att den inbyggda "Smart"-delen ofta så dålig och seg. Dåligt användargränssnitt, funktionalitet som inte utvecklas så mycket, och ibland en massa buggar som inte fixas. Dålig prestanda och säkerhet är ofta som en brev på posten.

Föredrar helt klart att köpa skärmen som en renodlad skärm (ungefär som en projektor eller stor datorskärm), och sedan välja en separat mediaenhet (i mitt fall XB1S, men kan lika gärna vara en PS4, Nvidia Shield eller Apple TV).

De är inte heller perfekta eller utan fel/buggar (sällan några produkter är det), men underhålls oftast betydligt bättre av sina tillverkare jämfört med det arbete som Samsung och LG lägger på att underhålla mjukvaran i sina produkter. Dessutom har man inte låst skärmen och mediaenheten till varandra, utan ha frihet att byta ut de som van vill separat.

(Samma anledning till att jag normalt inte är så förtjust i AiO-datorer som iMac och liknande ifrån PC-tillverkarna).

Skulle personligen gärna se att det i framtiden kommer TV-skärmar som är renodlade skärmar (även om jag inte är alltför hoppfull).

Men intressant artikel. Är inte längre fullt lika positiv till Tizen som jag faktiskt varit innan. Kommer nog att försöka undvika produkter som kör Tizen (är väl mest produkter ifrån Samsung som just TV, klockor, och annat). Lite synd då jag gillade föregångaren MeeGo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/