Permalänk
Medlem

PII/3dfx retroLAN i lödags

OBS! Bilderna är tagna med en Kodak digitalkamera från 1998 för att ge rätta känslan.

I år fyller Intel Pentium II 20 år! och det tyckte vi var värt att fira med ett gammalt hederligt LAN

Spelen vi körde var:
Counter Strike 1.3
Quake II
Unreal Tournament
Warcraft II

Samtliga datorer är utrustade med PII samt någon enstaka K6-2.
De flesta har 3dfx Voodoo kort.
Servern består av en HP Netserver LC3 med dubbla PII 450 MHz för att driva CS/UT botar.

Gameplay FPV börjar vid 6 min in i filmen

NECRODUDE var också med

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Najsigt galleri.
Längtar som fan till nästa Lan

Permalänk
Avstängd

Önskar det var tillräckligt med underlag för någonting liknande här också, såg ju skitskoj ut!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Aw man, där hade man velat vara med.

Gamla tapeter, trångt på borden och Pringles. Vilka minnen! Bara Jolt och Totala som saknas!

Permalänk
Entusiast

@biorrith: Totala? Menar du spelet Total annihilation?

Permalänk
Medlem

Jag är ung men jag kommer ihåg tidenra man satt på lan med ca 50 pers. Och alla satt på singelcores cpu och sen hörde man i lan lokalen "VEM F** TANKAR AV MIG?" Det var roliga lan då alla satt och spela med varandra. Samma sak när någon tabbade ur WC3 och man fick sitta där och vänta tills personen tabbade upp.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Fint som snus!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@biorrith: Totala? Menar du spelet Total annihilation?

Ja precis, Total Annihilation. Startfilen hette ju TotalA.exe, det sitter i fortfarande!

Permalänk
Entusiast

@biorrith: Ja hade faktiskt i gång Ta en stund. Såg till att de andra skulle ha spelet så att vi skulle ha det till nästa Lan.
Så nog skall det bli Ta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Man kan sammanfatta LAN som detta med ett enda ord: Episkt!
Minns tiderna när man sprang på LAN, jääävlar var roligt det var, särskilt LAN av denna storlek, runt 10-20 pers.

Btw: LANar folk fortfarande? känns som det har dött ut.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Entusiast

@smkr: Vi lanar ett par tre gånger om året. Sedan så är det det obligatoriska Dreamhack varje år också.

Permalänk
Medlem

@necrodude: Jag hade som sagt gärna varit med. Q2, UT 2004 och WC2 har man mycket minnen ifrån!
Tyvärr är det äldsta jag har en IBM T42

Permalänk
Medlem

Underbart! Gillar alla retro-galleri som har kommit på senare tid!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Rysningar minst sagt, jösses va minnen som dök upp.
Dags å gå upp på vinden o kolla om man får igång dom gamla rariteter som står där uppe
Crt funkar för den används även idag i vissa spel

Toppklass mer sånt här

Permalänk
Entusiast

Det kommer att bli mer sådanna här lan i framtiden. Så om någon sitter på en gammal p2 eller liknande och pallar att komma till Halmstad så är ni välkomna. Funderar på att arrangera något större retroLan till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Det kommer att bli mer sådanna här lan i framtiden. Så om någon sitter på en gammal p2 eller liknande och pallar att komma till Halmstad så är ni välkomna. Funderar på att arrangera något större retroLan till hösten.

Absolut intresserad
Mycket bra iniativ

Permalänk
Entusiast

@PFO: Kul! ☺
Jag kommer att så småningom att starta upp en tråd om RetroLAN i forumet.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Vilken nostalgitripp!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Blev alldeles varm inombords!

Jag hade också dom där högtalarna som man ser vid 04:13 i klippet <3

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt galleri, och nog blir man sugen på något liknande. Saknar själv ett fungerande retro-system, försökte senast i början av året få ihop ett system men ont om tid samt krånglande komponenter satte tyvärr stopp.

Joyrides gallerier är som vanligt i en klass för sig bör väl tilläggas.

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt! Lite Black Metal i hörlurarna och tidsmaskinen är komplett.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt härligt galleri, och nog blir man sugen på något liknande. Saknar själv ett fungerande retro-system, försökte senast i början av året få ihop ett system men ont om tid samt krånglande komponenter satte tyvärr stopp.

Joyrides gallerier är som vanligt i en klass för sig bör väl tilläggas.

Tack Anders vad fint sagt!

Permalänk

de större högtalarna hade också sådant :). en av mina bröder köpte då till företaget ungefär 1995. fick senare till användning. talarnas liv tog slut cirka 2002.

ser du bor också i min håla oskarström

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt kul ut. Och med lite tidsenlig Astral Projection - Dancing Galaxy dessutom
https://www.youtube.com/watch?v=zOjjnIPwd7c

Vi är 4-5 pers som LANar strategispelet Tzar - The Burden of the Crown (från 1999) några gånger per år.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vi är 4-5 pers som LANar strategispelet Tzar - The Burden of the Crown (från 1999) några gånger per år.

Tsar minns jag - man kunde plocka upp en massa items på marken om man hittade dom, och då fick ens enheter bättre stats.
Väldigt ovanligt i ett RTS från den tiden.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Kunde vart igår! Vilka minnen ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fyfan vad fint, ska bygga mig en egne retro burk men fuskar nog lite o kör P4 för sse2 stöd...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

ännu mera retro med 286a eller 386a och spela med pentium kom ju senare

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Äh vad det värmer hjärtat, har min gamla dator från den tiden kvar som fotstöd under datorbordet. Dubbla PII 450Mhz på ett Tyan Tiger 100 moderkort med 512Mb RAM tror jag...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb