Apple börjar tillverka egen grafikprocessor för Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det var ganska uppenbart när grafikdelen är deras starka sida eller hela chipseten närmare bestämt är deras starka sida med cpu inräknad men som android mobil hade den nog landat på mer runt 5000kr eller så inte 8200kr och närmaste motståndaren är s7an som ligger på 4800kr och är likvärdiga trots olika fördelar ett bättre val helst till det priset

Men har du ju helt gått ifrån det jag först kommenterade Att du inte tycker det är värt pengarna är helt ok, det är subjektivt. Men att de släpat efter vad gäller GPUn stämmer ju dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Bästa exemplet är kanske Håkan Lans, den genialiske uppfinnaren som fick både liv och karriär förstört av patentstrider.

Absolut. Orättvis och trist historia. Dock inget som helst unikt till att ske endast i USA (vilket var min och andras poäng).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ren spekulation.

Nej, deras skärmar är inte dåliga. De har den mest korrekta färgåtergivningen av alla mobiler, samtidigt som den slåss om förstaplats med Samsung på övriga skärmegenskaper. Om sen Samsungs skärmar återfinns i andra modeller är helt irrelevant eftersom samma skärmar presterar olika beroende på hur de är implementerade, kalibrerade och kontrollerade innan produkten levereras. Apple tenderar att vara riktigt anala när det gäller sånt och därför får deras skärmar otroligt bra resultat i test.
Grejen med iPhone är att de är riktigt bra på precis allt, och på vissa saker är de bäst. De ger en mycket bra helhet med CPU/GPU, skärm, ljud, kamera, design osv. samt en väldigt lyckat ekosystem. Därför kan de också ta betalt.

Jag betalar gärna Apples priser när kartongen telefonen levereras i är mer välbyggd än en billig Kina-telefon.

Men samsung skärmar är skarpare och vill du få en fin kartong så kan du även köpa en huawei för dom har kopierat apples och även i mjukvaran i android har dom apple drag men i vilket fall så är iphone en bra telefon men inte så bra att det motiverar priset tycker jag

Skrivet av martinot:

Kanonon om du är nöjd med Linux och dess väldigt begränsade ekosystem.

Själv är jag, i ungefär samma situation, och är väldigt nöjd med Windows på min arbetstelefon, trots dess begränsade ekosystem även där (det viktiga som BankID, Swish, Slack, Skype/Lync och VPN/påloggningsappar jag behöver för jobbet fungerar fint). Föredrar det för mig mycket trevligare gränssnittet med levande tiles som snabbt ger mig en överblick över vad jag behöver veta om kalender, meddelanden, etc.

Sedan så har vi alla olika behov och preferenser.

Som Unix så föredrar jag *BSD framför Linux-distar, men kör inte något av de nuförtiden då jag helt enkelt: 1: Har inte tid att pilla med det för att få saker att fungera. 2: De kan inte stödja de behov och krav jag har varken på jobbet eller privat (musikproduktion, DJ, fotoredigering, spel).

Därav att jag föredrar system som fungerar mer eller mindre direkt, och som har det ekosystem som jag praktiskt behöver stöd för.

Det innebär för mig en kombination av MacOS, Windows och IOS. Tycker de dessutom fungerar riktigt bra och trivs med att använda de.

Men vi är alla olika; och trivs någon annan, som du med Linux, så är det bara fantastiskt. Tycker det är tråkigt, oavsett om datorer och telefoner, om det bara finns 1-2 system att välja på.

Mångfald och valfrihet är alltid trevligt så långt det går och är möjligt!

Är samma för mig och finner mig ofta i windows men kör linux på laptop htpc och mjukvaran är faktiskt det som skulle motivera mest att byta för det är tråkigt att köra samma os oavsett om det är windows/macos/linux är det ingen lång ny känsla när mjukvaran är så lik enheten före och även om bekant är trevligt av bekväma själ blir det lite tråkigt så håller med dig där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av sniglom:

De släppte macbook, mac mini och imac med Core Duo som är 32bit. 64bitars-stödet kom först med Core 2.
Även den första modellen av Apple TV var 32bit Intel, den körde Pentium M.

Så det dröjde faktiskt ett tag innan MacOS blev 64bit.

Sedär, tack för upplysningen! Läste på Wikipedia att Core Duo var baserad på Pentium M som i sin tur ju var baserad på PIII. Lustigt det här när kretsar ska namnges...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men samsung skärmar är skarpare och vill du få en fin kartong så kan du även köpa en huawei för dom har kopierat apples och även i mjukvaran i android har dom apple drag men i vilket fall så är iphone en bra telefon men inte så bra att det motiverar priset tycker jag

Så, jag köper två telefoner (Huawei har HD-upplösning såvitt jag vet) för att få lite skarpare skärm och design samt kartong som efterapar Apple?
Du missar poängen med helheten. Skarpare skärm vore trevligt, men det finns andra avvägningar och Apples skärmar ligger redan i absoluta toppen. Kartongen är trevlig därför att de faktiskt brytt sig att vara anala kring sådana detaljer, vilket ger en fin känsla första gången man packar upp produkten. Det är inte därför jag köper telefonen. Jag är inte heller ute efter mjukvara som har Apple-drag, utan jag gillar hur iOS faktiskt fungerar, App Store och de appar som finns. Sedan har jag kamera, ljud m.m. som är väldigt bra. Till skillnad från exempelvis farsgubbens Huawei, vilken var helt hopplös att prata i. Har man sedan som mig MacOS (bland annat) på datorn och en iPad så har man även extra bonus av hur enheterna lirar med varandra.

Allt sånt kostar och billigare lurar tenderar därför att vara fulla av kompromisser. Samsung som är den närmaste konkurrenten ligger inte heller långt ifrån i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, jag köper två telefoner (Huawei har HD-upplösning såvitt jag vet) för att få lite skarpare skärm och design samt kartong som efterapar Apple?
Du missar poängen med helheten. Skarpare skärm vore trevligt, men det finns andra avvägningar och Apples skärmar ligger redan i absoluta toppen. Kartongen är trevlig därför att de faktiskt brytt sig att vara anala kring sådana detaljer, vilket ger en fin känsla första gången man packar upp produkten. Det är inte därför jag köper telefonen. Jag är inte heller ute efter mjukvara som har Apple-drag, utan jag gillar hur iOS faktiskt fungerar, App Store och de appar som finns. Sedan har jag kamera, ljud m.m. som är väldigt bra. Till skillnad från exempelvis farsgubbens Huawei, vilken var helt hopplös att prata i. Har man sedan som mig MacOS (bland annat) på datorn och en iPad så har man även extra bonus av hur enheterna lirar med varandra.

Allt sånt kostar och billigare lurar tenderar därför att vara fulla av kompromisser. Samsung som är den närmaste konkurrenten ligger inte heller långt ifrån i pris.

Undra vad plasttelefonen samsung skulle kosta om dom gav sig på en cnc fräst alu lur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Sedär, tack för upplysningen! Läste på Wikipedia att Core Duo var baserad på Pentium M som i sin tur ju var baserad på PIII. Lustigt det här när kretsar ska namnges...

Att Pentium M kom till berodde på att Pentium 4-arkitekturen drog alldeles för mycket ström för att passa i laptopar.

Sen är frågan hur den skulle namnas, Pentium III-M och Pentium 4-M var upptagna. Mig veterligen fanns det inga tankar på att låta Pentium M bli "Pentium 5", så det var inget alternativ heller. Kanske var det simpelt att helt enkelt låta Pentium M(obile) vara CPU-namnet för laptopar.

Nästa generation, Core Duo och Core Solo, var snarlika Pentium M och kom inte heller till desktop, så jag är inte förvånad över att de behöll ett separat namn och körde vidare på ett nytt spår. Men visst hade de kunnat heta Pentium M2 Duo och Pentium M2 Solo

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Så, jag köper två telefoner (Huawei har HD-upplösning såvitt jag vet) för att få lite skarpare skärm och design samt kartong som efterapar Apple?
Du missar poängen med helheten. Skarpare skärm vore trevligt, men det finns andra avvägningar och Apples skärmar ligger redan i absoluta toppen. Kartongen är trevlig därför att de faktiskt brytt sig att vara anala kring sådana detaljer, vilket ger en fin känsla första gången man packar upp produkten. Det är inte därför jag köper telefonen. Jag är inte heller ute efter mjukvara som har Apple-drag, utan jag gillar hur iOS faktiskt fungerar, App Store och de appar som finns. Sedan har jag kamera, ljud m.m. som är väldigt bra. Till skillnad från exempelvis farsgubbens Huawei, vilken var helt hopplös att prata i. Har man sedan som mig MacOS (bland annat) på datorn och en iPad så har man även extra bonus av hur enheterna lirar med varandra.

Allt sånt kostar och billigare lurar tenderar därför att vara fulla av kompromisser. Samsung som är den närmaste konkurrenten ligger inte heller långt ifrån i pris.

Du kan köpa bara en s7 för du får bättre kamera och helhet även skarpare skärm och dom kommer i fin kartong som verkar vara en prioritering och har minst lika bra helhet för halva priset

Nej jag tycker inte jag missar poängen för är du ute efter helheten väntar du 2v köper en s8 för pengarna som är bättre på allt och alla mobiler idag kommer med samma saker som en iphone i en box med ungefär samma tillbehör och utsende och stora skillnaden är mjukvaran som är enda argumentet som faktiskt håller för att köpa en iphone annars är dom inte speciell för pengarna

Och förstår sitter man med mac vill man har en iphone men för dom flesta är dom inte så speciella och dom är bra telefoner men men kan få bättre för pengarna med likvärdig mjukvara och det dom är duktigast på är att hitta på egna standards och mjölka pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Du kan köpa bara en s7 för du får bättre kamera och helhet även skarpare skärm och dom kommer i fin kartong som verkar vara en prioritering och har minst lika bra helhet för halva priset

Nej jag tycker inte jag missar poängen för är du ute efter helheten väntar du 2v köper en s8 för pengarna som är bättre på allt och alla mobiler idag kommer med samma saker som en iphone i en box med ungefär samma tillbehör och utsende och stora skillnaden är mjukvaran som är enda argumentet som faktiskt håller för att köpa en iphone annars är dom inte speciell för pengarna

Och förstår sitter man med mac vill man har en iphone men för dom flesta är dom inte så speciella och dom är bra telefoner men men kan få bättre för pengarna med likvärdig mjukvara och det dom är duktigast på är att hitta på egna standards och mjölka pengar

Jag föredrar iPhones kamera även om Samsung gör ett mycket bra jobb där. Största skillnaden är dock Android mot iOS och att Samsung kommer med en hel del bloatware. Det var knappast halva priset mot iPhone när de lanserades, utan snarare runt en femhunka i skillnad. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad de kostar idag eftersom Samsung snart har en ny mobil ute i butikerna och det är inte särskilt långt kvar till nästa iPhone. Om jag velat ha en ny iPhone idag hade jag väntat. Att iPhone sedan inte sjunker i pris lika snabbt som konkurrenterna kan du också få igen på att andrahandsvärdet är mycket högre.

S8;an är säkert en jättebra mobil och om jag velat ha Android hade den legat högt upp på listan. Den ligger dock, återigen, runt samma pris som iPhone. Jag har för övrigt i modern tid haft erfarenhet av HTC, Huawei och Sony (även Samsung om vi räknar äldre modeller). Det är inte samma sak. Huawei kan för helvete inte ens hantera samtal utan att det låter som du står i en undervattensgrotta och pratar. HTC;n hade uselt ljud i hörlurarna. Sonyn har jag använt mest och den levererades med usla hörlurar, kameran var inte i närheten så bra som testerna hävdare och det tog inte ens ett år innan den började uppföra sig konstigt. Detta oaktat Android som jag inte alls gillar lika mycket om iOS. Samsung känns inte alls som en premium-mobil i handen, utan det är billig plast.

Sen kan vi ju prata prestanda i verkligt användande. Iphone smiskar upp konkurrenterna rätt duktigt där.

De är knappast billiga, det kan ingen påstå. Tvärtom. De kostar mycket och tycke du inte det är värt priset så är det fine. Vill du däremot ha en vettig konkurrent kommer du likväl få pynta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag föredrar iPhones kamera även om Samsung gör ett mycket bra jobb där. Största skillnaden är dock Android mot iOS och att Samsung kommer med en hel del bloatware. Det var knappast halva priset mot iPhone när de lanserades, utan snarare runt en femhunka i skillnad. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad de kostar idag eftersom Samsung snart har en ny mobil ute i butikerna och det är inte särskilt långt kvar till nästa iPhone. Om jag velat ha en ny iPhone idag hade jag väntat. Att iPhone sedan inte sjunker i pris lika snabbt som konkurrenterna kan du också få igen på att andrahandsvärdet är mycket högre.

S8;an är säkert en jättebra mobil och om jag velat ha Android hade den legat högt upp på listan. Den ligger dock, återigen, runt samma pris som iPhone. Jag har för övrigt i modern tid haft erfarenhet av HTC, Huawei och Sony (även Samsung om vi räknar äldre modeller). Det är inte samma sak. Huawei kan för helvete inte ens hantera samtal utan att det låter som du står i en undervattensgrotta och pratar. HTC;n hade uselt ljud i hörlurarna. Sonyn har jag använt mest och den levererades med usla hörlurar, kameran var inte i närheten så bra som testerna hävdare och det tog inte ens ett år innan den började uppföra sig konstigt. Detta oaktat Android som jag inte alls gillar lika mycket om iOS. Samsung känns inte alls som en premium-mobil i handen, utan det är billig plast.

Sen kan vi ju prata prestanda i verkligt användande. Iphone smiskar upp konkurrenterna rätt duktigt där.

De är knappast billiga, det kan ingen påstå. Tvärtom. De kostar mycket och tycke du inte det är värt priset så är det fine. Vill du däremot ha en vettig konkurrent kommer du likväl få pynta.

Går man på rent personliga preferenser skulle jag antagligen gilla kameran på iphone mest för kombinationen dom eftersträvare är att bilderna blir naturliga med naturliga färger vilket dom efterstävar även på skärmen som jag skulle uppskatta mer än samsungs melodi med förskönad verklighet som kanske ger snygga maträtter på instagram eller får en skräcködla att se fager ut på facebook men naturligt är mer min melodi på bilder

Ser man till prestanda så ska iphone vara snabb med snabb kärnor hårdvara som mjukvaran byggs mot vilket ger fördelar i prestanda och du får en mätbar skillnad i prestanda men uppleved handlar det om millisekunder vilket inte är något som märks och kan hålla med att många tillverkare har för mycket bloat och där kan jag gilla apple eller rena android som på datorer där jag aldrig använder tillverkarens program och är inget fan av bloat

Men ska man jämföra mobiler är vad man får för pengarna ganska relevant i tiden man lever i inte inte för 6 månader sedan när förhållandena var annorlunda och man skulle kunna argumentera att s7 och s8 är åt helvete för lik varandra så varför köpa s8 men är svårt med argument som håller för iphone idag och absolut i den prisklassen dom ligger i

Sen är det trash talk i nivå med att du knappt kan gå ut med en äldre iphone utan lurarna i telefonen blir vattenskadade till alla brinnande batterier och den dör under varma och kalla dagar och kan inte ens använda headset utan trassla med adapter och får sitta med dyra lurar som låter skit och kostar en jävla massa för extras men alla mobiler har sina plus och minus och man kan prata i huawei och skulle jag göra en uppskattning sitter nog 80% av mina närmaste med huawei och har inte haft något problem

Vill du ha bra upplevelse för halva priset är s7 bästa eller ta honor 8 eller p9 med bättre kameran som ger samma upplevd prestanda för cpu är inte är inte ett problem idag och skulle säga nästan alla har inte användning för cpu/gpu prestandan i topp modeller i båda läger för hur ofta går cpu´n fullt ut egentligen och jag tycker det är svårt att även motivera köp av s8 för mig

I vilket fall så tycker jag inte apples pluss väger upp prisskillnaden när du ungefär kan få en s7 och en honor 8 för nästan samma pengar en iphone 7 plus kostar och då är s7an bättre mobilen i dom flesta kategorier även honor 8an kan vinna en del duster mot den och ändå prismässigt ligga mot nästa gen som s8 ... är bara wtf idag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Kan inte påstå att det är oväntat med tanke på stegen de tagit med sina egna processorer. Men det lär ju komma en cirkus av stämningar och motstämningar framöver. Guess thats a form of entertainment to...

Vänta på att aktierna i Imagination sjunker lagom mycket efter dom blir av med 50% av sin produktion.. köp upp företaget med alla patent.. profit ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Och vad hade Chinas patentdomstol liknade sagt innan? Och är det partiet som bestämmer så räknas det väl i term med en patentdomstol? Och då är det ju ett beslut fattad från en författare vilket är en sak.

Som jag skrev tidigare har aldrig varit med om ett land där en domstol sagt att det gör intrång och sedan går ledarn ut och lagt in ett vetto som överstrider beslutet.

Om en domstol säger att det inte gör ett intrång så är det är beslutsfattare som har beslutad att det inte är ett intrång.

I ett USA liknade seniro i Kina skulle vara att kinesiska beslutsfattare beslut om att det har skett ett intrång och ska därmed betala ett skadestånd sedan så kommer Xi Jinping gå in med vetto och ändra beslutet som författaren har fattad.

Det är ju självklart att beslutsfattaren beslut ska kvarstå ledarn för landet ska inte lägga in vettorätt och ändra beslut som beslutsfattaren har gjort.

Liknade senario i Sverige skulle vara om patentdomstolen säger att typ Volvo gör patentintrång, så kommer Stefan Löfven och lägger in veto och säger att volvo inte gör något patent intrång.

I Kina har de något bättre kontroll och grepp sina invånare och beslutsfattare ifrån början. Därmed behöver de inte korrigera sina beslut som redan följer partiets linje.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/