Permalänk
Livsnjutare 😎

Pixel Art - Pärlad Bowser på tavla i trä

Jag har på sista tiden börjat pärla mer och mer med barnen och sista veckorna har det tagit fart på riktigt!
Detta är min första custom-made tavla i trä och sprite utav allas våran Bowser från Mario.

Se övriga gallerier här: http://www.sweclockers.com/medlem/andreas_dock/gallerier

Besök galleriet här

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

häftigt! 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Adnerhill:

häftigt! 5/5

Man tackar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tycker sånt här verkar rätt intressant! Häftiga resultat också!

Vore kul om ngn ville göra en How To Video Har för mig man kan göra en ritning på nätet och beställa hem alla pärlor som behövs, sedan i slutet tar man väll och limmar "fronten" och sedan flippar hela? Känns som att det skulle kunna bli en hobby of mine

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Läcker!

Permalänk
Medlem

nu vart man ju sugen själv på o prova :), men vad har du för program och finns "bilderna" färdiga?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kriffe93:

nu vart man ju sugen själv på o prova :), men vad har du för program och finns "bilderna" färdiga?

Lättast är att bara google'a "<motiv> pixel" eller "<motiv> bead"

Har inget program, räknar pixlarna och lägger dem efter det.
Yes, takes time - men det går inte att stressa fram perfektion

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gjort en på beställning till en kille här på forumet;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vad häftigt!
Tips var man kan beställa pärlor på nätet till bra pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vad häftigt!
Tips var man kan beställa pärlor på nätet till bra pris?

Skickades från m.sweclockers.com

+1. Och var får man tag på en sådan stor platta att pärla på?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av thexps:

Vad häftigt!
Tips var man kan beställa pärlor på nätet till bra pris?

Pandurohobby har faktiskt de bättre priserna och sortiment, samt att de finns i de flesta städer.
Kan även beställa på nätet.

Pärlorna de främst marknadsför är Hama, men även Nabbi .aka. "PhotoPearls" i deras namn.

Skrivet av Marmut:

+1. Och var får man tag på en sådan stor platta att pärla på?

Plattan har jag byggt själv utav 6st "vanliga" plattor i ett 2x3 mönster, inget konstigt.
Det är Hama's vanliga vita plattor, säljs ofta i pack om 4st för ~45kr, så denna plattan totalt sett kostade mig strax över 70kr och sedan en överbliven bit utav MDF-skiva hos den lokala trä handlarn för glasspengar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Stiligt

är det bara "Mario" teman du gör?

Skulle vara extremt snyggt med Link från zelda, eller något zelda tema huvudtaget.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Livsnjutare 😎

Till er som undrat lite "hur funkar det?"
Här är en video av en färdig version utav Yoshi som lyfts av pärlplattorna med hjälp utav maskeringstejp för att sedan strykas/värmebehandlas på ena sidan. Anledningen att man inte stryker direkt på plattorna är dels för att motivet blir som man pärlat det (annars blir det spegelvänt) samt att man skonar plattorna.
Speciellt vid större projekt som detta (som en normalstor ungsplåt) blir värmen från strykjärnet väldigt påtaglig, eftersom att man tillför värme under en längre tid, och detta gör att plattorna eller peggarna kan i värsta fall vika sig/smälta/bli skeva etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Bärrich:

Stiligt

är det bara "Mario" teman du gör?

Skulle vara extremt snyggt med Link från zelda, eller något zelda tema huvudtaget.

Jag själv är väldigt förtjust i just grafikstilen från Mario, samt att det är mycket barndomsminnen för mig - vilket gör att det är nostalgi = kul att skapa.
Men man har ju dragit igenom en hel del del under sina snart 33år här på runa klotet, så visst gör jag annat!

Visst kan jag göra Link / Zelda, har faktiskt haft planer på det!
PM'a mig för detaljer

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Grymt!
Fråga. Strykte du pärlorna eller använde du klisterpapper?

Använde klisterpapper själv på draken från megaman vi gjorde för några år sedan.

EDIT: ser i tråden du nämner strykning.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, blev riktigt bra!

Pappas Pärlor har också en del videos/tips som kan vara användbara:
http://www.pappasparlor.com/tips

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg jobbat 5/5

Men hur är det du gör dina skapelser? Använder du nån typ av beskrivning eller kollar du på nån bild som du utgår ifrån och pärlar efter eller gör du det helt utantill?

Blev själv lite sugen därför jag frågar

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Riktigt snygg jobbat 5/5

Men hur är det du gör dina skapelser? Använder du nån typ av beskrivning eller kollar du på nån bild som du utgår ifrån och pärlar efter eller gör du det helt utantill?

Blev själv lite sugen därför jag frågar

Nu vet jag inte exakt hur andreas gör men när jag sett liknande så har de utgått från en bild.
Du kan ju alltid googla motivet och lägga till "pixel art" ex när jag sökte "mario pixel art" fick man bland annat denna bilden.

Sedan antar jag du får vara lite "konstnärlig" i skalningen för gör du en pärla/pixel blir ju figuren ganska liten

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

nu vart man ju sugen själv på o prova :), men vad har du för program och finns "bilderna" färdiga?

Jag började själv köra och jag hittade denna sida
http://www.hikingdave.com/perlerDesign.htm#
den ger kanske inte perfekt bild med färgerna men efter lite lite ändring själv så blir dom bra, plus du kan välja hur stor och exakt vilja pärlor du har så ändrar den efter exakt det du har.

Skrivet av andreas_dock:

Till er som undrat lite "hur funkar det?"
Är är en video av en färdig version utav Yoshi som lyfts av pärlplattorna med hjälp utav maskeringstejp för att sedan strykas/värmebehandlas på ena sidan. Anledningen att man inte stryker direkt på plattorna är dels för att motivet blir som man pärlat det (annars blir det spegelvänt) samt att man skonar plattorna.
Speciellt vid större projekt som detta (som en normalstor ungsplåt) blir värmen från strykjärnet väldigt påtaglig, eftersom att man tillför värme under en längre tid, och detta gör att plattorna eller peggarna kan i värsta fall vika sig/smälta/bli skeva etc.

https://youtu.be/jBnVRjuZtzw

Jag lärde mig de det hårda vägen. JAg märkte också att om du har vatten strykjärn "dom flesta verkar ha det på automatiskt" så blir plattorna böjda efter ngåra gånger, så var stäng av det annars förstör man plattorna på engång märkte jag. JAg borde nog köpa sånt där papper du använder.
Det är roligare än vad man tror, sen finns det massor med olika märken som gör pärlor men köp dom som kostar lite mer typ hama etc, dom andra är skit och ser dåligt ut och går sönder typ, så köp inget billigt skit på typ wish eller liknande, du kommer ångra dig.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jeffan97:

Riktigt snygg jobbat 5/5

Men hur är det du gör dina skapelser? Använder du nån typ av beskrivning eller kollar du på nån bild som du utgår ifrån och pärlar efter eller gör du det helt utantill?

Blev själv lite sugen därför jag frågar

Man använder såkallade "sprites" eller pixel-grafik kan man säga.
Lättast att hitta exempel på hur man kan göra/insperation är bara att använda Google och göra en bild-sökning på tex. "Mario pixel" eller "Mario bead" så hittar man massor!
Sedan är det bara att kolla av pärla för pärla/pixel och räkna;
- 5st svarta i rad åt höger
- 3st svarta i rad upp
- 2st röda i rad upp till höger om de svarta jag precis la osv osv.

Tar tid, men ju mer man övar desto snabbare går det!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu vet jag inte exakt hur andreas gör men när jag sett liknande så har de utgått från en bild.
Du kan ju alltid googla motivet och lägga till "pixel art" ex när jag sökte "mario pixel art" fick man bland annat denna bilden. http://1.bp.blogspot.com/-9PCHHP-gj70/UCQF2gBcDhI/AAAAAAAABJk/bqLeufzWpPE/s400/mario+template.PNG Sedan antar jag du får vara lite "konstnärlig" i skalningen för gör du en pärla/pixel blir ju figuren ganska liten

Det är ganska precis så jag gör
Har använt Wii U spelet jag köpte utav dig @jOnÄTÄn som en del inspiration dels med spelen som kom med, men även via virtual console... hehe världen är liten!

Ja, man kan skala om i huvudet med att göra om en pixel till 2-by-2 (alltså 4 pixlar) - men det är lättare om man använder grid-funktionen i tex. Photoshop eller GIMP.

Exempel;

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: Otroligt coolt och imponerande med sån här nördighet! Hatten av för ett bra galleri, förstår att du är rejält nöjd med resultatet. För övrigt symboliskt att ha en kopp kaffe med på nästan varje bild, gissar att det tog sin lilla tid 😁👍

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fatty:

Jag lärde mig de det hårda vägen. JAg märkte också att om du har vatten strykjärn "dom flesta verkar ha det på automatiskt" så blir plattorna böjda efter ngåra gånger, så var stäng av det annars förstör man plattorna på engång märkte jag. JAg borde nog köpa sånt där papper du använder.
Det är roligare än vad man tror, sen finns det massor med olika märken som gör pärlor men köp dom som kostar lite mer typ hama etc, dom andra är skit och ser dåligt ut och går sönder typ, så köp inget billigt skit på typ wish eller liknande, du kommer ångra dig.

Kvalitet skall man inte snåla på!, kör med Hama och Nabbi -pärlor idag, finns hos Pandurohobby.
Blev ett inköp så sent som igår

Sedan strykningen ja... det är ett projekt i sig, men som du säger - lätt att förstöra plattor! :cry:
Men därför använder jag "masking tape" -metoden och lyfter av projeket från plattorna helt och hållet.
Skall även införskaffa ett riktigt strykjärn som är gjort för att valla skidor (tack Norge!)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fatty:

Jag började själv köra och jag hittade denna sida
http://www.hikingdave.com/perlerDesign.htm#
den ger kanske inte perfekt bild med färgerna men efter lite lite ändring själv så blir dom bra, plus du kan välja hur stor och exakt vilja pärlor du har så ändrar den efter exakt det du har.

Skall man göra fotografier till pixelerade mästerverk så kan man använda länken du hade här ovan, eller så är ett tips Doklow sidan, nästan bättre enligt mig
http://dolkow.se/perler/

Jag är ju dock smått kär i 8bit och 16bit grafiken från NES / SNES och liknande konsol-generationer och därav mina val.
Men har även gjort FF7 från PSX och lite annat.

Har fått en del önskemål om att göra Link från Zelda, så det kommer bli en Breath Of The Wild -inspirerad tavla framöver..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu vet jag inte exakt hur andreas gör men när jag sett liknande så har de utgått från en bild.
Du kan ju alltid googla motivet och lägga till "pixel art" ex när jag sökte "mario pixel art" fick man bland annat denna bilden. http://1.bp.blogspot.com/-9PCHHP-gj70/UCQF2gBcDhI/AAAAAAAABJk/bqLeufzWpPE/s400/mario+template.PNG Sedan antar jag du får vara lite "konstnärlig" i skalningen för gör du en pärla/pixel blir ju figuren ganska liten

Skrivet av andreas_dock:

Man använder såkallade "sprites" eller pixel-grafik kan man säga.
Lättast att hitta exempel på hur man kan göra/insperation är bara att använda Google och göra en bild-sökning på tex. "Mario pixel" eller "Mario bead" så hittar man massor!
Sedan är det bara att kolla av pärla för pärla/pixel och räkna;
- 5st svarta i rad åt höger
- 3st svarta i rad upp
- 2st röda i rad upp till höger om de svarta jag precis la osv osv.

Tar tid, men ju mer man övar desto snabbare går det!

Jag tackar för tips och svar.

Då är det bara till och börja då när jag väl skaffat mig lite pärlor. Jag håller på med pixelart men i liten skala men det ska nog bli bra

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Är detta lagligt att göra?

5/5 grym tavla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Gjort en på beställning till en kille här på forumet;

[url *****[/url]

Hur mycket tog du betalt för det?

Detta är det bästa som jag har sätt på forumet!!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är detta lagligt att göra?

5/5 grym tavla!

Varför skulle det inte vara lagligt för?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av superegg:

Hur mycket tog du betalt för det?

Detta är det bästa som jag har sätt på forumet!!

Den släppte jag för 575kr + frakt
Men såhär i efterhand var det för billigt, men det var också den första jag sålde.

Skulle jag göra en likadan Bowser igen, målad MDF skiva med två lager silver/grå metallic färg + textning (alltså precis samma sak som visas här i galleriet) så hade jag nog velat ha runt 800-900kr. Yoshi runt 750-800 då den innehåller lite färre shades.

Det är inte materialet i sig som kostar några omfattande summor, det främsta är tiden...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jäklar va coolt, detta skulle jag med vilja börja med !

Visa signatur

blärg..

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av plexx:

Jäklar va coolt, detta skulle jag med vilja börja med !

Det är bara att köra igång !
Kostar inte speciellt mycket, runt 300-400kr så har du allting som behövs för att skapa enklare alster med liten färgskala.
Typ Mario och gänget

By the way, eftersom detta var såpass uppskattat så uppdaterade jag precis mina album med ytterligare ett album - Yoshi.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •