Starta Windows från TV-soffan

Permalänk

Starta Windows från TV-soffan

Igår när jag satt i TV-soffan och växlade mellan min Xbox och HTPC så började jag störa mig på att jag inte kunde sätta på min HTPC från soffan såsom jag kan göra med Xboxen. Samtidigt slog det mig att det är Windows 10 i båda burkarna, så varför ska det vara så himla svårt att få till det i en Windows-PC när det går galant med Xboxen. Jag vet att detta är ett riktigt I-landsproblem, men varför gör inte Microsoft så att Windows exempelvis kan startas med en trådlös xbox-kontroll parad med datorn när det går så problemfritt med en Xbox? Jag vet att det finns en hel del olika externa lösningar som man kan fixa det med, men jag har inte orkat ta tag i det ännu. Men min fråga är egentligen varför inte Microsoft bara fixar den funktionaliteten? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

@Baradet Funkar:

Sådär spontant är det inte riktigt Microsofts problem.
Men det är ju Uefi/Bios som den funktionen ska finnas, men det borde finnas redan i viss mån.. Wake on Lan eller Wake on USB eller vad det heter..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Du borde utan problem kunna använda funktionen Wake On Lan och starta datorn med en app i din telefon. Testade det för några år sedan för att starta min stationära dator när jag inte var hemma (för att komma åt vissa filer, detta var innan jag skaffade en NAS).

Googla på typ phone app for wake on lan eller liknande.

Här är ett exempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=co.uk.mrwebb.wakeonlan&hl=sv

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Min intel NUC startar upp om jag trycker på Power-knappen på en gammal Windows Mediacenter fjärrkontroll. Men bara om jag stängt av inifrån operativsystemet, inte om jag gjort en "hård avstängning" då något hängt sig (alltså tryckt Power-knappen på datorn i 5 sekunder). Är nog någon inställning i BIOS/UEFI.

Vissa trådlösa tangentbord har också Power-knapp och ibland räcker det att trycka mellanslag eller klicka med musen (trådlös mus). Kanske funkar det bättre om man kör strömsparläge eller liknande istället för att stänga av den helt.

Permalänk

Tack för svaren. Jag har som sagt inte orkat ordna någon av de lösningar som kan tänkas finnas på den här saken. Jag bara tycker att det är konstigt att Microsoft i många år sålt Xbox-kontroller med trådlösa mottagare till Windows-PC men inte ordnat så att det går att sätta på och av datorn med dessa. För mig känns det så självklart att det borde gå (nu talar jag om 360-kontrollerna med wireless receiver). Och jag är bara nyfiken på om någon visste varför.