Jobba med programmering på deltid?

Permalänk
Medlem

@SexMachine:

Fast jag vill ju inte bli kock, jag vill bli programmerare? :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahlium:

Jag undrar INOM VILKEN BRANSH DET ÄR MÖJLIGT ATT FÅ DELTIDSJOBB MEN ÄNDÅ ARBETA MED KODNING.

I princip alla branscher idag.

Skrivet av Dahlium:

Detta gör att jag kan VÄLJA VILKEN UTBILDNING jag ska ansöka tilll. Är det mjukvaruutvecklare, webbutvecklare, datavetenskap, etc?

Väldigt konstigt val av program får jag säga, fokus brukar vara vad man blir efteråt inte hur snabbt man under studierna kan jobba extra. Men KY inom Webbutvecklingen ligger nog bland de bästa till för detta. -Man läser rakt på hoppar över mycket som matematik, programmet är inte alltid lika tuffa och man kan få mer tid över.

Skrivet av Dahlium:

Om tex det visar sig att jag skulle kunna arbeta med mjukvara för röntgenprogram (random idé) på deltid i SLUTÄNDEN, så skulle detta innebära att jag skulle anmäla mig till ett treårigt program som förbereder väl för detta via antagning.se, börja kolla in nu vilken kompetens jag behöver, och direkt börja med egna hobbyprojekt och programspråk.

Mjukvara för röntgenprogram, lämplig utbildning 5 årigt teknisk fysisk under tiden du gör din doktorsavhandlingen så kan du jobba lite extra och tjäna. Varför du pratar om nybörjarprogram är en bra fråga? (kandidat)
Jag tycker du underskattar vilken kompetens det krävs för att göra olika saker, när en vanlig person kommer ut från högskolan så är den en gröngöling som nästan inte kan ett skit. Och det är väldigt svårt att få ekonomi med att anställa en sådan, men man ser det på lång sikt.

Skrivet av Dahlium:

Krävs det heltid direkt efter examen ett tag, så är det inga problem. Jag har aldrig menat på att jag skulle vilja ha deltidsjobb INNAN jag har kompetensen.

Det krävs aldrig heltid, men man får vara extremt duktig om man ska jobba halvtid inom systemutveckling.

Skrivet av Dahlium:

Dock så har jag ingen "färdig" kompetens inom programmering, men jag kan vissa grunder som klasser, if-satser, hur man skapar egna funktioner, felmeddelande etc).

Inte för att vara taskig, men förstår du inte hur långt du då har kvar innan du kan börja jobbat inom området?

För att ta en liknelse, jag tänker arbeta som tolk inom domstolen och min engelska sträcker sig till:
-My namne are Johan, i am 25 gears old.

Visst det är bra att ha höga ambitioner och allt, men om arbetsmarknaden kryllar av arbetslösa personer som är betydligt bättre än vad det man nu kan, så gäller det att plugga på hårt.

Så fokusera istället på vilken utbildning du vill läsa, sök sedan jobb på olika jobbtjänster och du skulle kunna få något testjobb där du skulle kunna få skriva lite kod. Ska man jobba som programmerare så krävs det en viss nivå innan man är mer i vägen än nytta. På samma sätt som min engelska ovanför inte på något sätt hjälper någon att tolka, då är det bättre att jag inte ens är med vid översättningen.

Permalänk
Medlem

Att få deltidsjobb direkt efter examen kan låta tufft. Jag jobbar ej huvudsakligen som programmerare men är konsult med eget inom CAD. Dock så programmerar jag typ 5% av tiden idag i C++ C# och Lisp för Qt, Revit & autocad men skall gå upp till 20% inom kort för att bli mer effektiv

Det jag vill säga är att som konsult och när man har en viss erfarenhet inom yrket (och kanske lite entreprenörssjäl) så blir det enklare att gå ner i tid. "Enklare" är ordet om man har erfarenhet men din fråga är om det är enkelt nog right off the bat efter examen, vilket jag tyvärr inte kan svara på.

Tror .Net C# kan ge dig kanske lite större möjligheter för deltid i början av din karriär men ta tipsen från folket här som har erfarenhet.

Själv så vill jag också gå ner i tid och börja fokusera på andra entreprenörs-projekt och bilda familj

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dahlium:

Tack för svaret!

Som konsult inom systemutveckling, vad skulle mina arbetsuppgifter vara? Skulle det kunna vara mer "ren" programmering, eller även andra delar i processen som design, ta reda mer om målgrupp etc?

Det beror helt på var man hamnar. Men oftast hamnar man i stora projekt där man sitter i möten med folk om hur det ska se ut, hur det ska kodas och vilken tidsram man har. Sedan följs allt upp titt som tätt med möten hit och dit.

Men ditt jobb kommer vara att koda, och du kommer antagligen hamna på de projekt där du är bäst, och bäst blir man på det man tycker är roligast. Så det bör lösa sig själv.

Värt att notera är att jag själv inte jobbar eller har jobbat som konsult, utan detta är uppfattningen jag fått av andra som jobbar som konsulter. Så att få direkt input från någon som jobbat som konsult vore helt klart på sin plats då all information jag har ang. det är andrahandsinformation från ett antal konsulter jag känner.

Oavsett så lär det vara C# som gäller då hela Sverige(tyvärr) är "Mircrosoftisierat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlium:

@careface:

Nej, jag skulle INTE vilja ha ett deltidsjobb när jag INTE har utbildning och kunskap. Jag skulle utbilda mig och ha kunskap INNAN jag tog ett deltidsjobb. Deltidsjobb är själva MÅLET.

Då så, då var det en betydligt rimligare fråga, vilken jag tyvärr inte har ett vettigt svar på men ändå.
Lycka till!

Permalänk

Det är visserligen inte konst eller programmering. Men ett tips är att ta ett jobb till sjöss. Jobba i maskin, bryggan, ute på däck, kock, sjuksköterska, städare, vetenskapsman. Finns många olika sorters positioner. Det är väldigt bra betalt (givetvis i relation till erfarenhet och position), mest pga att du betalar mindre skatt. Den största fördelen, i ditt fall(?), är att om du är ute i säg 4 veckor är du ofta ledig (betald ledighet) i 4 veckor för att sedan åka ut igen efter 4.

Permalänk
Medlem

Hel omöjligt är det ju inte men hur mycket jobb du kan få och hur mycket du tjänar är väl en annan femma.

Såg detta idag till exempel
http://www.metrojobb.se/jobb/1028433-vill-du-ha-ett-flexibelt...

Permalänk
Medlem

@Dahlium: Jag tror rena distansjobb med bra lön är svåra att hitta, och ärligt talat så tycker jag att det finns ett värde i att sitta tillsammans med andra utvecklare. Både en rent social bit, men också en möjlighet att direkt bolla idéer och få någon annans syn på det man jobbar med.

Jag tror att jag är ungefär där du vill vara. Jag jobbar deltid och ägnar resten av tiden åt någon form av författardröm
Även om jag jobbar på ett kontor med kontorstider så har jag stora möjligheter att jobba hemma, jobba mer när jag känner för det, ta ut flextid och vara ledig när jag känner för det. Jag känner inget behov av ett rent distansjobb.

Vill du ändå jobba på distans så är det lättare att få till det om du först jobbat på plats ett par år och lärt känna dem som du ska jobba med och förstår företagets rutiner. Mitt tips är också att du först söker ett heltidsjobb hos någon lite större arbetsgivare. Är du en av många så blir det inte lika påtagligt för arbetsgivaren om du sedan går ner till 50% efter ett par år. Det kommer ta dig 5-6 år, men sedan kan du ha livet du drömmer om

Vill du börja på distans direkt är det bara att inse att den typen av jobb lika gärna kan outsourcas till låglöneländer och kommer att vara både osäkra och dåligt betalda.

Vad gäller utbildning så tror jag inte det spelar så stor roll. Ta något inom programmering/systemutveckling som verkar kul. Gör egna projekt, det lär du dig massor på, och förhoppningsvis får du ihop något som du kan visa upp när du söker jobb.

Permalänk
Medlem

@anon159643 Det är bara du som fortfarande inte har förstått frågan, läs om och läs rätt innan du fortsätter ge snorkinga svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burkabu:

@Johan86c Det är bara du som fortfarande inte har förstått frågan, läs om och läs rätt innan du fortsätter ge snorkinga svar.

Skrivet av Dahlium:

Jobben skulle jag söka först när jag tagit examen.

Denna mening missade jag, många pratade om sommarjobb etc.
Men jag vill påstå att alla programmeringsjobb går att jobba halvtid som. Problemet är att många yrken är krävande och det är väldigt svårt att jobba halvtid och bli lika bra som någon som jobbar heltid.
Så att börja som 50% efter examen får man vara extremt duktig, men om man börjar som 100% och gör kanske 3år så kan man i flera branscher trappa ner om man är duktig. Jag vet flera som efter några år blev egenföretagare och då själva bestämmer hur mycket de vill jobba. -Det går självklart direkt börja med mindre, det är svårt att hitta en arbetsgivare. Jag har kollegor som direkt efter skolan startade eget och då gör de som de vill.

Nå inom utveckling så känns webben som det enda rimliga alternativet, detta av flera orsaker som att det finns så otroligt mycket arbete och det ökar bara för varje år. En stor del av arbetet är dessutom inte så krävande, andra inom webben är raka motsatsen men de behöver man ej ta. Mer nischade jobb, så är de svårare att hitta.

Så 2 årigt KY inom webbutveckling/C#, alternativt datavetenskap emot något liknande. Det finns dock andra områden som virtualisering, nätverkstekniker, systemadministratörer etc som man också skulle kunna jobba deltid med.

*edit*
Academic work och liknande hade i alla fall förr knepiga regler som jag ej för stod mig på, många av jobben krävde att man var student. Varför detta är en bra fråga?

*edit2*
Typ sånt här jobb går att göra halvtid:
https://www.academicwork.se/annons/student-som-brinner-for-ut...
Men det är svårt att bli anställd som halvtid först, gör du dock minst ett år heltid och är duktig så blir det enklare och du får mer att visa upp.
Om någon mer erlagd examen söker jobbet ovanför, så vet jag inte vad Academic work säger. Förr i tiden stod det som ett krav att man studera, men det verkar ha blivit borttaget som krav bara att det nämns hela tiden.

*edit3*
På frågan varför webbjobben ökas, så är det bara att ta en funderare vilka program folk hr på sina datorer Där folk knappt installerar något idag, allt körs i princip på webben även bokföring. Inom industrin som ligger efter så är målen detsamma, man vill slippa underhålla en massa klienter och när windows uppdateras på dem så blir det megatstora kostnader.
Dessutom har ni webbteknik gjort att krångliga och osäkra tekniker som activeX nästan helt kan ersättas, vilket gör att webben idag är möjligt att köra på fler ställen. Angående ActiveX så har jag sett flera lösningar där en rdp-klient i html 5 ersätter extremt komplexa activeX komponenter. Programvaran körs då på en annan dator, det blir lite mer jobb, men ofta en betydligt bättre lösning sett till säkerhet/underhåll etc. Även om man skulle behöva ta till remotefx för att få grafikprestanda.

*edit4*
Att söka Academic arbetet sista året under utbildningen kan man göra, jag anser dock att det är för tufft för den stora skaran. Vi hade dock en exjobbare inne en gång som gjorde en väldigt massa annat under exjobbet och han blev snopen för att han ej fick jobb efter exjobbet fast vi var extremt behov av personal. Men är man duktig och klarar av både studier och arbete såvisst.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men kan ju flika in mina 2 ören.

Jag har jobbat som utvecklare i ca 10 år, mestadels på distans. Och ja att som junior utvecklare utan någon erfarenhet eller något eget projekt att visa upp landa att distansjobb skulle jag säga är mycket svårt.

Många har också en felaktig uppfattning om vad programmering innebär. Det är inte bara att öppna ett program och börja programmera som du skulle lösa ett mattetal, utan du måste ha en holistisk syn på det hela. Du måste veta hur du ska hitta information på nätet om det du försöker lösa, du måste kunna sätta dig in i andras kod och du måste veta hur du ska angripa problem.

Utbildning är också mindre viktig inom den här branschen än andra. En självgående person som byggt lite egna grejer och vet hur ramverk/bibliotek/verktyg och utveckling funkar är i princip alltid mer attraktiv än en nyexad junior.

Om du inte ska läsa till civilingenjör skulle jag också avråda dig från akademisk utbildning inom programmering. De är hopplöst föråldrade och lärarna har oftast aldrig jobbat utanför sin institution utan suttit där sen de själva var studenter. Du kommer läsa en hel del flum och vara i princip oanställningsbar vid examen om du inte lärt dig själv vid sidan av studierna. Välj istället en KY-utbildning där arbetsgivare är inblandade i läroplanen och du ofta har jobb direkt efter studierna, som dessutom är mycket kortare och med praktiska moment (praktik).

Lycka till!

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahlium:

Tack för svaret!

Som konsult inom systemutveckling, vad skulle mina arbetsuppgifter vara? Skulle det kunna vara mer "ren" programmering, eller även andra delar i processen som design, ta reda mer om målgrupp etc?

Som programmerare lär du inte få några jobb överhuvudtaget utan någon kod portfolio där du kan visa upp kvalificerad kodning med hög säkerhetstänk i koden, och välskriven för det du skriver idag kan vara någon annan som tar över imorgon och då ska den programmeraren förstå din kod näst intill direkt.

Skulle jag söka fler programmerare och jobbansökan inte innehåller någon typ av kodsnuttar i ansökan så blir den ansökan i papperskorgen direkt.

När man öppnar ansökan så ska kodsnuttar va det första dem ser inte något CV, Personligt Brev, eller ens betyg för sådan åker i papperskorgen också.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, ungefär vart i landet bor du (eller vart har du tänkt att plugga)?

Permalänk
Medlem

@UMJ: Du är nog ensam om det. Kvittar hur bra programmerare du är om det saknas grundläggande social kompetens. Särskilt inom IT-konsult yrket.

En kort kod snutt säger ganska lite också. Skriva ihop ett par hundra rader perfekt kod känns orelevant. Du har ju ingen koll om det tog 30min eller 40h för personen att göra.

Bättre då att ge dom du är intresserad av tester de måste lösa på tid. Ganska vanligt sätt att sålla folk i tidigt skede.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@UMJ: Du är nog ensam om det. Kvittar hur bra programmerare du är om det saknas grundläggande social kompetens. Särskilt inom IT-konsult yrket.

En kort kod snutt säger ganska lite också. Skriva ihop ett par hundra rader perfekt kod känns orelevant. Du har ju ingen koll om det tog 30min eller 40h för personen att göra.

Bättre då att ge dom du är intresserad av tester de måste lösa på tid. Ganska vanligt sätt att sålla folk i tidigt skede.

Nu får du ju dock specificera dig vad du menar med IT konsult yrken för den är ganska utbredd, som programmerare är ju koden det viktigast av allt, men så klart är det 2 st som skriver jävligt bra kod och säkerhet i det hela också, och 1 kan inte jobba i team men den andra kan det så är ju valet ganska simpel vem man tar.

Men jag skulle då aldrig anställa någon för att de är är en riktig teamworkers men kan inte ett skit i kod eller dess säkerhet för då innebär det att man får anställa 2 st för samma jobb, 1 som kodar den andra som kollar över koden för säkerheten.

Som kund till programmet så vill man inte ha anlitad någon som kodad ett system, som blir hackad var 5 minut, eller att koden är så dålig optimerad att det krävs mer systemkrav än vad det egentligen skulle behövas.

Jag kollar alltid kod först sedan ser jag personlig brev, betyg eller tidigare referenser etc i den ordningen normalt sätt. Väger ju inte de övriga aspekterna efter kodningen.

man vill ju inte ha ett rötägg som kollega heller, så bristvara på programmerare är det inte att man kommer upp med 1 sökande.

Sedan finns det så klart andra yrken inom IT där man kollar på helt andra aspekter.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Som tur finns ju alltid möjligheten att provanställa ;). Bra sätt att kvalité säkra sin personal.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro