Hjälp mig prioritera i mitt Ryzenbygge

Permalänk
Medlem

Hjälp mig prioritera i mitt Ryzenbygge

Jag har en del frågor nu när det snart är dags för släpp utav Ryzen 5.

Har sparat en längre tid och min budget är 7-8000kr för en uppgradering. Planen har varit sen länge att sikta på en 6-kärning modell, 32GB minne och m-ITX-moderkort med ett passande chassi. Ett önsketänkande är att budgeten även skulle rymma en M.2 SSD.
Som priserna har utvecklat sig under senaste året, på framförallt minnen, så tär det en stor del av budgeten. Så jag behöver ta mig en funderar på hur jag ska prioritera i min uppgradering.

Moderkort: Jag har alltid kört gigabyte själv. Men när jag byggt åt andra har även ett par MSI och Asus använts och det har bara varit positiva erfarenheter. Blir något av de tre märkena tror jag. m-ITX har ju inte dykt upp än vad man kan se på prisjakt så jag vet inte riktigt vad vilken väg man ska gå. Har ett ATX-chassi nu och det är egentligen inget fel på det. Bara att det hade varit kul att köpa nytt.
Antingen köper man bara ett nytt ATX-kort rakt av och byter inälvorna så att säga. Eller så går man ner i storlek på chassi och moderkort till m-ATX för att få ett lite smidigare system. Om det inte dyker upp några m-ITX i samband med lanseringen av Ryzen 5?

CPU: Detta är ju svårt att säga innan tester kommer ut. Blir det samma som med Ryzen 7 att icke X modellen presterar snarlikt till en humanare prispunkt. Räcker det kanske med 4-kärnor till mitt behov (spelande) till att börja med, man kan med ju uppgradera längre fram när nästa generation kommer? Ju lägre man går i utbudet av Ryzen 5, desto mer pengar blir över till andra komponenter.

Minne: Den stora frågan som jag ser det. Vad ska man prioritera här? Har länge planerat med ett 2x16GB kit. Dels för att m-ITX bara har två platser till minne och för att vara framtidssäkrad då en del spel börjar närma sig krav på 16GB minne. Ett kit som jag har tittat på länge har gått från 1600 till 3700 kr sen i somras. Helt galet! Har funderat på två vägar att gå här. Alt.1 Antingen gå ner i hastighet på minnena = lägre pris. Alt.2 Eller köpa snabbare (3200+) kit om 16GB som blir ungefär samma pris som alt.1. Har sett en del tester att Ryzen gillar snabbt minne och får en ganska bra boost i spel ju snabbare det går.
Hur hade ni gjort? Mer fysikt minne eller mindre och snabbare?

Chassi: Beror ju helt på moderkorten. Kommer det inte några m-ITX så finns det inte egentligen någon anledning att köpa nytt chassi mer än att det är kul. Äter ju en del på budgeten.

M.2 SSD Då alla(?) AM4 kort verkar stödja M.2 diskar så hade det varit ytterst trevligt att köpa en sådan att lägga OS på. En annan anledning är också att det är ganska ont om SATA-kontakter på AM4-korten. Har i nuläget 5 SATA enheter. Tre SSD, en HDD och en DVD. Så ska jag köpa ny lagring får det bli på M.2. Köper jag en M.2 få jag en boost i prestanda i desktopläge och ger mig även möjligheten att köra mina två 250GB SSD i raid 0 och på så viss få bättre laddtider i många spel. Några fördelar blir det, nackdelen är att de kostar en slant.

Kan eventuellt sträcka budgeten till strax under 9000. Men helst inte.

Permalänk
Hjälpsam

Några tankar.

  • CPU: för R5 verkar dess sexkärniga 1600 för 2500kr vara the CPU.

  • CPU kylare: Original duger, om du inte skall klocka hårt, kan vara värt att testa.

  • Kan vara idé att vänta med en M2 om budgeten är lite tajt, du kan gott köra på din gamla SSD ett tag till,
    nu verkar priserna vara på väg ned.

  • Minnen, jag kör hellre på lite större än snabbare, så mellan supersnabba på 16 GB och snabba på 32 tar jag lätt de på 32.
    Ett alternativ är att köra på 16 GB för att sedan byta ut dem mot 32 om några månader, när priserna gått ned.

  • Moderkort vet jag inte riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@napahlm: finns 3200mhz ram för ca 1400-1500kr, tror de flesta har corsair i deras QVL
om du prompt måste ha 32GB och går ned i hastighet, räkna med 10-20% sämre prestanda i vissa spel/apps/etc.
för mig räcker 16GB väldigt långt dock.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör

För spel är 32 GB minne fruktansvärt bortkastat. Techspot har bland annat testat en bunt olika spel tillsammans med Google Chrome med 64st flikar öppna i bakgrunden. Resultatet? Du tappar 1 fps om du går ner från 16 GB till 4 GB ram...
http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.ht...

Där kan du helt klart spara in en slant utan att du märker någon skillnad.
Detsamma gäller egentligen SSDn om du mest spelar. I sådana applikationer gör en NVME SSD väldigt lite till eller från mot en bra SATA SSD.

Ang. CPUn och 4-6 kärnor? Där råder jag dig helt enkelt att vänta och se på tester. Prestanda per tråd är fortfarande kung i spel, och kommer antagligen vara det för en överskådlig tid frammöver. Om du har råd med fler kärnor är det såklart bra. Men inte om det sker på bekostnad av alltför stort bortfall i frekvens. Jag skulle vänta och se hur lineupen blir helt enkelt. Och köpa den bäst presterande CPUn som platsar inom din budget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Några tankar.

  • CPU: för R5 verkar dess sexkärniga 1600 för 2500kr vara the CPU.

  • CPU kylare: Original duger, om du inte skall klocka hårt, kan vara värt att testa.

  • Kan vara idé att vänta med en M2 om budgeten är lite tajt, du kan gott köra på din gamla SSD ett tag till,
    nu verkar priserna vara på väg ned.

  • Minnen, jag kör hellre på lite större än snabbare, så mellan supersnabba på 16 GB och snabba på 32 tar jag lätt de på 32.
    Ett alternativ är att köra på 16 GB för att sedan byta ut dem mot 32 om några månader, när priserna gått ned.

  • Moderkort vet jag inte riktigt.

Skrivet av truedesire:

@napahlm: finns 3200mhz ram för ca 1400-1500kr, tror de flesta har corsair i deras QVL
om du prompt måste ha 32GB och går ned i hastighet, räkna med 10-20% sämre prestanda i vissa spel/apps/etc.
för mig räcker 16GB väldigt långt dock.

Tror att det blir 1600 eller 1500x, beror ju lite på prestandan.
Kylare har jag som jag flyttar över. Gäller bara att jag får mina fästen från Corsair. Övrigt som jag tar med mig till nya bygget. SSD och HDD, PSU och eventuellt chassi. Beror på vilket moderkort jag väljer.
Har suttit och kolla igenom prisjakt. Som Truedesire nämner så finns det kit på 3200mhz för 1500. För en 500 till får man 3866mhz kit på 16gb alternativt ett kit om 32 gb fast på hastigheten 2800 i stället. Frågan är om man ska lägga den premien extra för minnen och prestandan. 10-20 % lägre prestanda tycker jag låter väldigt högt. Pratar vi de siffrorna så kanske det är värt att lägga mer på minnen och vänta med SSD och annat roligt. Vad jag har förstått det så finns det inga garantier för att minnena man köper faktiskt kan gå i de hastigheter. Utan det beror till stor del på moderkortet.
Men jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt att lägga nästan en tredjedel av budgeten på minnen.Så det lutar mer och mer åt 2x8gb. Sen i vilken hastighet vet jag inte ännu. Men i alla fall 3200mhz. Kikar på dessa just nu.

Permalänk
Hjälpsam

@napahlm: Minnen gör onekligen en del för prestandan men man skall heller inte överdriva.
Detta är vad jag fått med 25% ökad minnesklockning, från 2133 till 2667.
http://www.3dmark.com/compare/3dm11/12080782/3dm11/12076238
http://www.3dmark.com/compare/spy/1451585/spy/1438680

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@napahlm: 3200mhz verkar vara sweet spot just nu, det är för tillfället svårare att få snabbare ram att fungera optimalt men AMD har gått ut med att de jobbar på optimera för snabbare frekvenser.
håll utkik på helg rea och slå till då, kanske kan få ~3800mhz för samma peng, eller 32gb ram i 3200mhz till bättre pris
värt att nämna, just nu är det extremt svårt att få 4dimms att gå över 2800mhz så 2dimms är bättre för tillfället.
det enda jag kan tänka mig i absolut värsta fall med 3800mhz ram är att man får ställa ned dom till 3200mhz för tillfället.

min plan är 2x8GB nu, sen 2X4GB senare för att få 24GB när AMD fått ordning på fler moduler
tror det är overkill med 24GB oavsett för min del hehe.

angående processor, helt klart 1600. DX12/Vulkan trådar riktigt bra på 6kärnor och det är betydligt framtidsäkrare med 6c/12t än 4c/8t för tillfället. personligen blir det 1600/X nu och sen 3e gen 8core Zen när den väl kommer

lycka till med bygget!

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Har gjort en lista på prisjakt på vad webhallen har i sortimentet som kan vara av intresse.
Men man ser ju att ska jag gå upp till 2x16 så är det plus 12-1300 som gäller, alltså samma pris som för en samsung 960 ssd. Minne eller ssd, vad väger tyngst? Det är något jag får ta ställning till.
Man kan säkert spara ett par hundralappar om man köper på flera olika onlinebutiker. Men eftersom man betalar endast 29 kr i frakt på webhallen så försvinner vinsten man gör om man i stället får betala flera fraktavgifter.
i listan hittar vi ett kit som verkar intressant. Dock så finns det inte i lager och de varnar till och de inte kan ge ett leveransdatum. Vad det sen betyder, en eller två veckor eller kanske mer? En risk att köpa såklart.

Mailade webhallen angående utbudet på moderkort. Det finns egentligen bara ett alternativ för mig just nu, av vad de har i sortimentet. och det är MSI's Pro Carbon eller MSI' B350m mortar. Men enligt webhallen så kommer det finnas mer att välja på inom en snar framtid. Min gissning är att det kommer fler lagom till Ryzen 5 når butikerna. Förhoppningsvis några m-ITX. Annars gillar detta skarpt.

@truedesire: det låter som vi har relativt lika planer

Permalänk
Hjälpsam

@napahlm: Tror att minnena är en risk som sagt, jag beställde sådana som inte var i lager och det gick bra, men här varnar de speciellt för lång leveranstid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snabbare minnen ska alltid prioriteras!! Speciellt för spel då det knappt finns några som tar mer än 10GB RAM.
Ryzen skalar fint med snabba minnen så det vore galenskap att köpa slöa minnen idag. Allt under 3000MHz är bortkastad potential då det bara skiljer 50kr mellan 2400MHz och 3000MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Det är ju två veckor tills Ryzen 5 kommer. Jag skulle kunna beställa nu, så kanske det kommer lagom tills Ryzen 5 är ute och man har hunnit bestämma sig för vilket moderkort osv.
Problemet är ju bara det att jag har dubbel xp på mitt nästa köp på webhallen och det vill jag ju såklart att det ska bli mer än bara minnen. Dumt att slösa bort den "dropen".
Kan man beställa utanför sitt medlemssida?

Permalänk
Inaktiv

@napahlm Fortsätt med Gigabyte. Verkar vara de som lyckats bäst med sina moderkort för Ryzen hittills. Asus har en massa problem och jag har inte hört särskilt gott om MSIs UEFI. Aorus X370 Gaming K5 är på väg vilket verkar vara riktigt prisvärt för vad det ger, om du vill fortsätta med ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon99339: AX370 gaming K3 verkar rätt vettig. Tycker dessutom att det är rätt snyggt. K5 och uppåt har ju Aorus-loggan påsmetad lite över allt. Känns inte som gigabyte i mina ögon.

När vi ändå är inne på området moderkort. Det här med antal faser på korten är ju viktigt har jag förstått. Ju fler desto bättre. Men förstår inte riktigt varför. Sen exakt vad det är man ska titta efter på korten för att se hur många faser det finns är jag osäker på. Är det de fyrkantiga boxarna runt om CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@kazen_90: AX370 gaming K3 verkar rätt vettig. Tycker dessutom att det är rätt snyggt. K5 och uppåt har ju Aorus-loggan påsmetad lite över allt. Känns inte som gigabyte i mina ögon.

När vi ändå är inne på området moderkort. Det här med antal faser på korten är ju viktigt har jag förstått. Ju fler desto bättre. Men förstår inte riktigt varför. Sen exakt vad det är man ska titta efter på korten för att se hur många faser det finns är jag osäker på. Är det de fyrkantiga boxarna runt om CPUn?

Fler faser, bättre fördelning som kan ge stabil spänning under belastning. Asus samt säker andra också har också att de kan ge processorn spänning från flera olika mosfets som sedan kan stängas av och andra tar över för att hålla temperaturen nere. Asus brukar kalla det spread spektrum när man har T-Curve igång.

Ganska bra förklaring finns på EK, https://www.ekwb.com/blog/what-is-mosfet-and-why-should-you-k...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Tack för svaret. Har lite koll på vad man ska leta efter nu i alla fall. Men vad bör man sikta på som minst antal faser? Har inte tänkt att jag ska klocka så mycket. Kanske lite beroende på vilken processor jag väljer. Om det lätt går att klocka en R5 1600 till en R5 1600x så blir det nog att man köper den billigare och klockar hem "gratis" prestanda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror också 6-kärnig är vettig. Ingen jättestor prisskillnad mellan R5 1600 och 1600X men man får ju också med en kylare om man väljer 1600. Jag hade nog valt 1600X och skippat överklockning. De tester jag sett med inaktiverade kärnor verkar visa ganska liten skillnad mellan 6 och 8 kärnor medan det börjar halka efter en del med 4 kärnor.

Moderkort beror mer på vilka funktioner man behöver. MSI B350 Tomahawk verkar prisvärt ATX-kort. Själv har jag kollat lite på Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5 då jag vill ha många SATA.

Minne: Jag är också inne på 2*16 GB om jag ska köpa nytt men som sagt det kostar... Man kommer inte upp i samma hastigheter som med 2*8 GB men kanske blir det bättre med bios-uppdateringar framöver. Minneshastigheten verkar ha betydelse för prestandan med Ryzen men kan man komma upp i åtminstone 2666 MHz så räcker det nog hyfsat. Verkar som att folk lyckats komma upp i 2666 MHz med 2*16 GB. Många verkar rekommendera G.Skill 3200 MHz eller snabbare minnen för Ryzen (tydligen något att man vill ha Samsung typ B kretsar). Finns en tråd om detta.

Jag tror inte vilken SSD du har påverkar så mycket så där kanske du kan spara några kronor genom att köra vidare på de du har. Istället kanske du kan lägga mer på moderkortet så du får stöd för flera SATA?

Mini-ITX känns mer relevant om man ska bygga något riktigt litet men mATX kanske kan bli något mellanting? Personligen hade jag nog behållt det gamla chassit för att lägga mer pengar på komponenterna. Men det är ju valfritt hur man vill göra. Men det beror väl på hur gammalt chassi man har också. Man kanske inte ens har USB3 på sitt chassi (jag har inte det) och det kan vara slitet och fult.

Jag tror det kommer ut fler moderkort om man väntar några veckor. Verkar inte finnas så mycket i lager heller när man söker på de nuvarande moderkorten. Kommer säkert flera mini-ITX. Biostar hade väl något på gång? Sedan skulle det komma uppdateringar av UEFI/Bios från AMD i Maj som skulle fixa bättre minnesstöd och kan man vänta lite så man ser vilka minnen som funkar efter detta så blir det lite lättare. Vore ju trevligt om det gick att få 2x16 GB att funka i 3200 MHz. Eller om det finns prisvärdare minnen som går att få upp i 2666 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag tror också 6-kärnig är vettig. Ingen jättestor prisskillnad mellan R5 1600 och 1600X men man får ju också med en kylare om man väljer 1600. Jag hade nog valt 1600X och skippat överklockning. De tester jag sett med inaktiverade kärnor verkar visa ganska liten skillnad mellan 6 och 8 kärnor medan det börjar halka efter en del med 4 kärnor.

Moderkort beror mer på vilka funktioner man behöver. MSI B350 Tomahawk verkar prisvärt ATX-kort. Själv har jag kollat lite på Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5 då jag vill ha många SATA.

Minne: Jag är också inne på 2*16 GB om jag ska köpa nytt men som sagt det kostar... Man kommer inte upp i samma hastigheter som med 2*8 GB men kanske blir det bättre med bios-uppdateringar framöver. Minneshastigheten verkar ha betydelse för prestandan med Ryzen men kan man komma upp i åtminstone 2666 MHz så räcker det nog hyfsat. Verkar som att folk lyckats komma upp i 2666 MHz med 2*16 GB. Många verkar rekommendera G.Skill 3200 MHz eller snabbare minnen för Ryzen (tydligen något att man vill ha Samsung typ B kretsar). Finns en tråd om detta.

Jag tror inte vilken SSD du har påverkar så mycket så där kanske du kan spara några kronor genom att köra vidare på de du har. Istället kanske du kan lägga mer på moderkortet så du får stöd för flera SATA?

Mini-ITX känns mer relevant om man ska bygga något riktigt litet men mATX kanske kan bli något mellanting? Personligen hade jag nog behållt det gamla chassit för att lägga mer pengar på komponenterna. Men det är ju valfritt hur man vill göra. Men det beror väl på hur gammalt chassi man har också. Man kanske inte ens har USB3 på sitt chassi (jag har inte det) och det kan vara slitet och fult.

Jag tror det kommer ut fler moderkort om man väntar några veckor. Verkar inte finnas så mycket i lager heller när man söker på de nuvarande moderkorten. Kommer säkert flera mini-ITX. Biostar hade väl något på gång? Sedan skulle det komma uppdateringar av UEFI/Bios från AMD i Maj som skulle fixa bättre minnesstöd och kan man vänta lite så man ser vilka minnen som funkar efter detta så blir det lite lättare. Vore ju trevligt om det gick att få 2x16 GB att funka i 3200 MHz. Eller om det finns prisvärdare minnen som går att få upp i 2666 MHz.

Mycket av det du skriver är vettigt. Kom faktiskt inte på förrens nu när du frågade hur gammalt chassi jag har att jag saknar USB3. Har ett Fractal Design Define R2 sen de kom ut i stort sett. Men man kanske kan köpa uppgraderingspaketet med USB3 portar fram. Man har kunnat göra det innan i alla fall. Får söka runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

mATX moderkort kan hitta idag, finns flera B350 som räcker för dig.
Msi, Asus, Gigabyte
Ett Asus Prime B350-A kostar 850kr på netonnet. Om du vill spara på det och lägga på annat.

16gb räcker idag, eftersom mATX stödjer 4platser kan du uppgradera i framtiden. Snabba minnen är att föredra, 3200mhz + . Men tänk på att bra och snabba minnen kostar mer. (G.Skill är bra)

Cpu hade jag valt på förhand ett 1600 då 1700 är lätt att klocka, förväntar mig samma på 1600.

Köpa mSATA går eller kör på SSD?

Ska du ha DVD läsaren kvar?

Här är ett exempel på hur du kan bygga.

Mest så du får in lite info vad det kan hamna på, då ingår random chassi och bättre kylare.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Originalkylaren till R5 1600 kanske räcker om man vill spara några kronor?
Grafikkort har du redan antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem

@napahlm Trådar sammanfogade
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha svårt att motivera dyrare RAM än dessa moduler.

Permalänk
Medlem

Har funderat på om kanske B350 räcker ändå. Då kan man ju komma ner till m-atx storlek.
Chassi får nog bli kvar. Lika med dvd-brännaren, så länge.
Köper ja en till ssd måste det bli m.2, det är bara 4 sata på de flesta m-atx.
Kylare har jag, corsair h75 och har idag fått bekräftat att am4-fästet är på väg.
Tror att jag siktar på 3600mhz minnen. Kollar man på g.skill så är de bara 100-150kr dyrare i den hastigheten i stället för 3200. Dumt att spara in på den prestandaboosten.
GPU har jag, ett Asus rx480 som jag funderar på att byta till msi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trots allt 900:- som med största sannolikhet skulle ge mer prestanda på annat håll, men jag kanske har missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Snabbare minnen ska alltid prioriteras!! Speciellt för spel då det knappt finns några som tar mer än 10GB RAM.
Ryzen skalar fint med snabba minnen så det vore galenskap att köpa slöa minnen idag. Allt under 3000MHz är bortkastad potential då det bara skiljer 50kr mellan 2400MHz och 3000MHz.

Skickades från m.sweclockers.com

I spel är det en enorm skillnad med snabbare minnen. Men se också till att det är "rätt" minnen. De flesta 3200 CL16 kit har Hynix IC:S och de fungerar inget vidare med Ryzen. Många får inte upp dem i mer än 2133-2400. Allt över 3200 CL14 eller 3600 CL16 borde vara säkert. Mina 3600 CL18 var också Samsung B-die. Med 32 GB (2x16) får du troligen nöja dig med 2666 MHz oavsett vilka minnen du köper.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fick tips via PM vilka minnen man skulle ha för att det skulle vara Samsung B-die och att jag skulle kolla PC-king.de och köpa därifrån. G.skill RGB 3600 2x8Gb CL16 för 170 €! dock fanns de inte i lager. Igår när jag tittade igen fanns de men till det nya priset 213 € tror jag det var. De hade i alla fall blivit så mycket dyrare över natten att det är lika bra att köpa i Sverige. Det var kanske 200kr billigare i Tyskland, men det äts ju upp av den dyrare frakten 150kr vs 9kr.

Permalänk
Medlem

Beställde de billigaste 3600mhz CL16 minnen just nu. De kommer åter i lager på fredag hos netonnet, och jag tänkte att jag riskerar inte att de höjer priset när de kommer i lager igen. Så har jag dessa att fundera över. Tills jag bestämmer mig definitivt. Netonnet har ju bland de generösaste villkoren på marknaden. Så det är ju bara att lämna tillbaka en månad senare.
Beroende på flera faktorer som tillgängliga moderkort och prestandan i Ryzen 5 så lossar kanske lite mer pengar i budgeten till dyrare minnen. Det enda jag har problem med de minnen jag beställde nu är att de är så fruktansvärt fula.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på ITX nu sedan launch. Såg att Emil skrev att dom skull lanseras nu i april. Får hoppas det stämmer

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Okej. Så det börjar arta sig.
Har en varukorg på webhallen som är i princip färdig.
GPU, PSU minnen har jag sen innan. Väntar med m.2 och satsar på ett nytt chassi. Har velat fram och tillbaka mellan fractal, phanteks och nzxt och det blir det sistnämda. Ett s340 elit i vitt och härdat glas!
Moderkort har jag funderat på ett par. Valet faller på något dyrare x370 gaming k3 från Gigabyte. Ville köpa m-atx men de har bara 4 sataportar kommer inte räcka för min del. Så därför fick jag gå upp ett par klasser på moderkortet och då finns bara ATX som alternativ. Alla gigabytekort är slutsålda på webhallen just nu så jag får vänta några dagar innan jag beställer.
Köper en ny mekanisk disk när jag ändå är i farten. Den som är i datorn är snart tio år, så det är nog dags att byta ut.
Chassifläktar är mitt nästa huvudbry. Det är tre 140mm och en 120mm platser i nya chassit. Jag har i nuläget 2x140 och 4x120 i datorn och skulle kunna göra det enkelt för mig och köpa en till 140 av de jag har bitfenix spectre . Men som ni kanske ser i min varukorg så ligger det tre noctua nf-p14s till ett bra pris.
Ska man lyxa till det och köpa noctua eller gå en tredje väg? Corsair af140 skulle matcha fläktarna jag har på min radiator (sp120). Plus att man kan färgmatcha de röda ringer mot de röda detaljerna på moderkortet. Dock så kostar de 30 kr mer stycket. Men noctua måste väl ändå vara bättre?