Ny allt-i-allo, öppen för det mesta

Permalänk
Medlem

Ny allt-i-allo, öppen för det mesta

Hej. Söker en ny allt-i-allo maskin, budgetens maxtak ligger på ca. 6000, men hamnar gärna runt 5000. Jag har tidigare haft en surface pro 3, men jag gillade INTE denna maskin. Hade väldigt lite användning för pennan, och när jag väl behövde använda den var det alltid problem. Antingen anslöt den inte, eller så var AAAA batteriet dött, eller till och med knappcellsbatteriet. Jag avskydde tangentbordet, och den gick inte att ha behagligt i knät för soffsurf/arbete... Så jag gav den till min sambo som var glad att byta ut sin uråldriga androidplatta.

Jag har varit inne på att skaffa en 2:1 chromebook i några veckor. De jag har kollat på har främst varit Samsung Chromebook Plus och Asus C302. Problemet här är att Samsungen inte säljs i Europa, och att Asus-datorn kostar 2500 mer i Sverige, hamnar då på 7500.
Min andra fundering har varit att skaffa en bärbar med hygglig hårdvara och installera en linuxdistro. Har aldrig provat linux, men jag vill liksom prova något nytt för min bärbara enhet. Jag lutar väldigt mycket åt chromebookhållet, och tänkte testa att köra linux på min rpi3 istället, så detta alternativ är endast om det på något sett blir MYCKET effektivare eller billigare än chromebook...

Användningsområden kommer främst att vara surf, text (både kreativt och arbete) och möjligtvis lätt spelande när jag är hemifrån ca. 3 månader om året. Då snackar vi väldigt lättdrivna spel, och om jag skulle skaffa en chromebook skulle det vara trevligt om den får androidstöd, så att jag kan kika lite på androidspel. Har en desktop jag sköter det hårdare arbetet på. Har kikat lite på 2:1 windowsmaskiner också, men jag tror inte att det är värt att kolla på i denna budget..

Kan det vara värt att inhandla en Samsung Chromebook Plus på amazon? Den kostar ca. 3500, men med frakt och tull verkar det hamna på ca. 5100. För dyrt för att berättiga hårdvaran? C302 lär tyvärr hamna över 6000 om jag köper från staterna...

Vad tycker ni på Sweclockers?