Låtsas att solen försvinner i 5 sekunder och kommer tillbaka...

Permalänk
Medlem

Solens ljus och gravitationen rör sig i tidsrymden i samma hastighet så efter 8,3 minuter skulle det bli mörkt och jorden skulle börja en rak färd framåt. Efter fem sekunder skulle ljus och gravitation återkomma. Jordens egna gravitation skulle inte påverkas och solens gravitationspåverkan på vattenmassor (t.ex) är rätt låg, den påverkas mer av månen som är så mycket närmare (trots att solen har 99,98% av solsystemets massa så avtar gravitationen så mycket av avståndet).

Så förutom att det är mörkt en stund och att vi får en liten skillnad i vår bana runt solen så skulle inte mycket hända. Hur mycket som skulle hända beror en del på när på året det händer. Vi är som närmast solen i januari så skulle det hända i januari så skulle vår bana runt solen bli lite rundare. Sker det i september så blir den lite mer eliptisk som skulle göra våra vintrar lite mildare och södra halvklotet lite vintrar lite kallare. Men effekten skulle vara minimal, jordaxelns lutning har mycket större betydelse.

Permalänk
Medlem

Solen försvinner helt plötsligt i fem sekunder och dyker upp igen på plats.

Det tar ca 8 min för både ljuset och gravitationsfältet att nå jorden vilket innebär att 8 minuter senare skulle det plötsligt bli mörkt/natt på jorden. Samtidigt slungas jorden iväg i sin nuvarande riktning. Eftersom solen dyker upp 5 sekunder senare så skulle det åter bli ljust men jordens bana runt solen har ändrats.

Beroende på var jorden befinner sig runt solen så kommer den nya banan runt skolan att bli mer eller mindre elliptisk från den nuvarande elliptiska banan med excentricitet 0.0167. Detta kommer då att påverka klimatet på jorden - vintrarna kan bli kallare och somrarna varmare, eller så blir vintrarna varmare och somrarna kallare.

Jordens medelhastighet runt solen är för övrigt ca 30 km/s vilket innebär att på 5 sekunder så kommer jorden att åka ut 150 km bort från sin tidigare bana.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Det ska finnas ett rätt bra "spel" simuleringsprogram som var på tapeten för något ur sen. Gick att göra det mesta med universum.
Dock kan jag inte komma på vad det heter

Powder toy? Går att göra massa coola grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Blir ju inte 8min + 5 sekunder, eftersom det kommer ta 8 min innan vi märker av ändringen i dragningskraften. Så även om det blir en 8 minuters fördröjning kommer ju bara ske under 5 sekunder i alla fall.

"Gravitationens hastighet" är däremot lite diffus så 8 minuter är oklart om det egentligen tar.
Solsystemet hade blivit aningen förskjutet och huruvida det hade fått katastrofala effekter kan inte jag svara på.
Kroppar i yttre delen av solsystemet skulle få möjligheten att lämna solsystemet.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

troligen ingenting, om man tror på mörk materia.

och därmed den kosmiska våg som ändå håller momentumet på all skit i universum och är den oändligt mycket större påverkan i vilken riktning det hela går.

på tal om mörk materia..

Skrivet av Funiculus:

En ny religion skulle bildas?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

...
Jordens medelhastighet runt solen är för övrigt ca 30 km/s vilket innebär att på 5 sekunder så kommer jorden att åka ut 150 km bort från sin tidigare bana.

En liten passus här. I det stora hela så kommer den röra sig i tangentens till omloppsbanan i 150 km och på grund av banans (två) radier så kommer avståndet från solen inte öka märkbart mycket.

Den kommer alltså inte röra sig 150 km ut från solen utan mest i närheten av sin gamla bana.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Vi skulle färdas ca 7000 km närmre månen på 5 sec och det skulle teoretiskt innebära en ny istid ,Även skulle jordens kärna påverkas negativt och försämrat magnetfällt skulle betyda att vi skulle slängas fram och tillbaka som en jojo och säkerligen krocka mot något otrevligt, Vi skulle få tsunami och en stor del av befolkningen skulle bli förintade ..osv,,,
Jorden och hela systemet är väldigt känsligt. Finns mycket att läsa för den intresserade.

Allt skulle tillslut bli is om solen var borta men för 5sec tror jag knappast vi får en istid av eller magnetfält ändras nämnvärt eller vårat förhållande till månen skulle ändras märkbart så det blir skillnad för oss och månen åker längre från jorden hela tiden och är en kontinuerlig förändring i förhållande mellan jord och måne hela tiden som säkert är lika stor under historian vi känner till som dom 5 sec skulle göra och tror det är för liten avvikelse för det ska ge någon större impact och om 7000km stämmer är det ganska lite när månens avstånd till jorden är runt 400000km så har jag svårt att se det gör större skillnad

Vi skulle med största sannolikhet aldrig krocka med något för oddset är helt galet dåligt och skulle solen aldrig komma tillbaks blir vi en rogue planet men för 5 sec frånvaro så skulle vi påverkas minimalt av solens gravitation frånvaro men den skulle påverka oss men tror inte det skulle ha någon större inverkan så kort tid och handlar mer om hav och vågor och liknande kanske då vi förlorar dragnings kraften från solen men det är bara vad jag tror och är inga fakta

Men vist är systemet känsligt och ta en sån sak som månen skulle försvinna så skulle det ha väldigt stor impact på våran planet men det skulle inte ske omedelbart förutom ändringar som tidvatten, väder, vind, o.s.v men kan leda till olika länder får väldigt annorlunda klimat till växter/djur dör p.g.a ändrade förhållanden o.s.v och stora förändringar lite mer långsiktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lite_: 150km (30km/s á 5 sekunder) i en riktning diagonalt utåt.

Stora frågan är ju om solens återbördande gravitation är tillräcklig för att "fånga in" jorden igen när den väl är på väg bort. I vilket fall kommer vi åtminstone hamna en bra bit bortanför innan vi hamnar i en väldigt elliptisk omloppsbana.

Då har jag inte tagit vårt solsystems hastighet i beaktande överhuvudtaget, utan enbart jordens hastighet i förhållande till solen. Solsystemets hastighet runt galaxen eller galaxens hastighet för den delen har alltså helt ignorerats. Med det i beaktande hade vårt solsystems planeter nog spridit sig vind för våg i universum.

Men jag är ju inte på något sätt en fysiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Vi är 8 ljusminuter från solen. Så om solen skulle slockna skulle det ta 8 minuter innan vi upptäcker det.

Oh nooo, hjääälp solen försvann för 8min sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Vi skulle med största sannolikhet aldrig krocka med något för oddset är helt galet dåligt

blixten slår inte ner två gånger på samma ställe?

månen (och jorden) består till stora delar av en planet som brakade in i jorden.

även om det var enormt mycket sannolikare då. (det var antagligen inte ett extrasolärt objekt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men vist är systemet känsligt och ta en sån sak som månen skulle försvinna så skulle det ha väldigt stor impact på våran planet men det skulle inte ske omedelbart förutom ändringar som tidvatten, väder, vind, o.s.v men kan leda till olika länder får väldigt annorlunda klimat till växter/djur dör p.g.a ändrade förhållanden o.s.v och stora förändringar lite mer långsiktigt

om månen helt plötsligt (permanent snarare än 5 sekunder då) försvann skulle det bli totalkaos i både väder och "tid" eftersom planeten skulle förlora sin yttre stabilitet och sin inre instabilitet. på längre sikt hade det lett till att atmosfären också försvinner, så det skulle lösa väderproblemet iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

blixten slår inte ner två gånger på samma ställe?

månen (och jorden) består till stora delar av en planet som brakade in i jorden.

även om det var enormt mycket sannolikare då. (det var antagligen inte ett extrasolärt objekt)

Oddset att blixten slår ner på samma ställe 400 gånger är nog bättre ändå när solsystemet för runt 4.5 mijarder år sedan inte var ett lungt och sansat ställe när det formades men idag är det ungefär lika mycket action som det det är sexuella orgier på ålderdomshem och det vi möjligen kommer krocka med är solen om några miljarder år men i övrigt när nog oddset i det närmaste noll

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

En liten passus här. I det stora hela så kommer den röra sig i tangentens till omloppsbanan i 150 km och på grund av banans (två) radier så kommer avståndet från solen inte öka märkbart mycket.

Den kommer alltså inte röra sig 150 km ut från solen utan mest i närheten av sin gamla bana.

Ja precis, formulerade mig rätt dåligt där

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Celebmir: Nu har jag blivit lite mer fundersam. Om vi inte har med solens rörelse eller resten av galaxens rörelse, utan ser enbart jordens i förhållande till solen, kommer inte jordens bana att förändras drastiskt?

Något såhär har jag förstått att jordens bana ser ut, och beroende på var såklart, så kommer en mindre rörelse i tangentens riktning (rött) att påverka i varje fall omloppsbanan kraftigt. Det beroende på solens kraft att "fånga" in jorden igen, vilket (i min obildade hjärna) borde ta längre tid än 5 sekunder. Särskilt om vi har en sådan otur att jorden i detta fall är påväg i någorlunda motsatt riktning i förhållande till solen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Efta:

@Celebmir: Nu har jag blivit lite mer fundersam. Om vi inte har med solens rörelse eller resten av galaxens rörelse, utan ser enbart jordens i förhållande till solen, kommer inte jordens bana att förändras drastiskt?

http://oi63.tinypic.com/6galvt.jpg

Något såhär har jag förstått att jordens bana ser ut, och beroende på var såklart, så kommer en mindre rörelse i tangentens riktning (rött) att påverka i varje fall omloppsbanan kraftigt. Det beroende på solens kraft att "fånga" in jorden igen, vilket (i min obildade hjärna) borde ta längre tid än 5 sekunder. Särskilt om vi har en sådan otur att jorden i detta fall är påväg i någorlunda motsatt riktning i förhållande till solen?

Njaa. Solen behöver inte "fånga" jorden igen. Alltså det finns ingen kritisk tidsaspekt som är relevant.
Snarare är det så att jorden alltid rör sig i en riktning med en viss hastighet och samtligt faller mot solen men hastigheten gör att jorden konstant missar solen.
Tar man bort solen så fortsätter jorden som du säger i tangentens riktning i 5 sekunder och när solen kommer tillbaka kommer jorden direkt fortsätta att falla mot solen precis som innan. Det behövs alltså ingen tid att "fånga" jorden igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

men idag är det ungefär lika mycket action som det det är sexuella orgier på ålderdomshem och

då vill du nog inte veta vad som försiggår på många av dem..

och de behöver ens kosta på sig sprit när de "inte kommer ihåg vad som hände igår"

"ja va såååå jääääla senildement asså!"

Skrivet av Efta:

Det beroende på solens kraft att "fånga" in jorden igen, vilket (i min obildade hjärna) borde ta längre tid än 5 sekunder.

solen fångade ju knappast in nånting på 5 sekunder i första stället, så varför 5 sekunder utan den skulle orsaka biljard är högst oklart tycker jag.

en mer sci-fi-artad fråga i samband med det här lika märkliga tillfälliga försvinnandetricket kanske kunde vara hur det påverkar den där indirekta strukturen.

släppa en sten i vatten kanske är illustrativt, men antagligen inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Våra nuvarande förhållanden är ju idag ganska beroende av omloppsbanan och jordens rotation, frågan är ju hur mycket TS scenario påverkar den.

Om man sedan tar annat än enbart solens position i förhållande till jorden (dvs. tar i beaktande att även solen och galaxen rör sig och att solen då försvinner i 5 sekunder för att sedan dyka upp igen på exakt samma plats, då kanske vi kan ha ett biljardscenario. Men vad fan vet jag, jag har ju redan bevisat min brist på kunskap inom fysik.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker nog einsteins relativitetsteori är ganska relevant här.

Jordens bana är ju egentligen spikrak. Det är rumtiden som är krökt av solens massa och därmed gör krökningen att vi roterar runt solen. Men jorden har alltså en helt rät riktning som vi färdas i ;).

Det här med att jordens bana är helt rak är av relevans för tar man bort krökningen av rumtid som solen ställer till med så kommer riktningen att fortsätta vara spikrak. Det bör alltså inte bli några kraftiga märkbara effekter alls av att gravitationen tas bort några sekunder.

Det här låter kanske lite märkligt, men vi kan ta exemplet på mindre skala för att få till en tydligare uppfattning.
Vi kan tänka oss en astronaut i rymdstationen ISS. Denne astronaut är i ett tyngdlöst tillstånd och slängs alltså inte mot någon vägg i ISSstationen. Trots detta så roterar ju stationen kring jorden så riktningen ändras ju hela tiden. Astronauten och ISS roterar emellertid lika mycket runt jorden båda två så detta märks inte av.
Vad skulle hända om man plötsligt plockade bort jorden då? Ja då skulle astronauten fortsätta vara tyngdlös och inte slungas mot väggen i ISS. Både astronauten och ISS skulle röra sig i tangentens riktning från när jorden försvann.
Jag vill påstå att vi inte skulle märka av detta alls.

Det här kanske är lite svårt att köpa rakt av, men om vi säger såhär då. Om ISS saknar fönster och andra sätt att indirekt se ut med instrument, hur kan astronauten då avgöra om denne roterar kring en planet eller om ISS har en rak kurs långt ifrån andra himlakroppar? Båda två uppfattas som tyngdlöshet. Det vill jag påstå inte är så lätt att avgöra. Båda två upplevs identiskt och en övergång mellan dessa två lägen tror jag inte heller skulle vara märkbar. Den här delen är för övrigt en viktig del av Einsteins teoretiska experiment som ledde fram till relativitetsteorin så den här delen att inte se ut från farkosten och avgöra vad som är vad är ingalunda min idé ;).

Följdfrågan är vad som händer när man några sekunder senare lägger tillbaka jorden eller solen i systemet. Ja där är det lite svårare kan jag tycka. Men samma princip bör väl gälla här tror jag. Det som förändras är såklart att radien på omloppsbanan kommer att ha förändrats, men ändringen bör bli så marginellt liten att det inte bör har någon relevant påverkan. Eller ja, för ISS och astronauten kanske, men inte för jorden om solen försvinner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Efta:
Du är på rätt väg men tänk större. Vi kan göra det lite mindre och tänker oss att vi kan färdas runt vår ekvator i en hastighet så att vi hinner runt jorden på ett år. Om nu jorden skulle försvinna i fem sekunder och sedan komma tillbaka så skulle du färdas i fem sekunder rakt fram men eftersom jorden radie är så stor så kommer du inte hinna lämna jordytan speciellt långt innan jorden är tillbaka. Om vi gör detta så stort så att vi tittar på jordens bana runt solen (även om hastigheten är högre) så kommer banan uppfattas som ännu rakare än jordens kurvatur i exemplet med jorden. (Försöker undvika matematik)

Med "infångningen" så funkar gravitation genom krökning av rymdtiden och blir i stort sett omedelbar (när den når oss efter 8,3 minuter) på samma sätt som när effekten av solens försvinnande blir omedelbar (när den når oss)

Man kan argumentera för att månens position runt oss kan få effekt då den kan påverkas efter, innan eller samtidigt med jorden. Men återigen, solens gravitationens effekt på månen är inte lika stor som jordens.

Permalänk
Medlem

I Futurama så löser de den globala uppvärmningen genom att flytta jorden bana längre ut men deras metod är lite mer direkt än att ta bort solen ett tag.

TS fråga hade blivit ganska intressant om solens gravitation var borta i en månad. Fast vi skulle inte klara oss bra utan solljus i en månad.

Permalänk
Medlem

Öhh, gravitationsfältet skulle väl ändå försvinna omedelbart, och inte behöva 8 min för att "färdas" sträckan mellan solen och jorden. Det var ju länge något av ett mysterium, dvs hur olika objekt kan "veta" att det finns andra objekt i närheten, tills Einstein kom med sin utveckling av gravitationsteorin där massiva objekt kröker själva rumtiden omkring sig. Vad jag vet är denna effekt omedelbar, med reservation för att det var väääldigt längesen jag grubblade över fysik..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Öhh, gravitationsfältet skulle väl ändå försvinna omedelbart, och inte behöva 8 min för att "färdas" sträckan mellan solen och jorden. Det var ju länge något av ett mysterium, dvs hur olika objekt kan "veta" att det finns andra objekt i närheten, tills Einstein kom med sin utveckling av gravitationsteorin där massiva objekt kröker själva rumtiden omkring sig. Vad jag vet är denna effekt omedelbar, med reservation för att det var väääldigt längesen jag grubblade över fysik..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag googlade lite hastigt i det ämnet och enligt den allmänna relativitetsteorin så förutsägs gravitationen ha samma hastighet som ljuset. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gravitation

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Att gravitationens utbredning sker med ljusets hastighet och inte snabbare var något Einstein kom fram till tidigt. Han förutsåg någonting som kallas för gravitationsvågor där förändringar i gravitationen sprider sig i universum och böjer tidsrymden. Dessa vågor rör sig också "bara" i ljusets hastighet genom tidsrymden. Men det tog till förra året innan det kunde visas praktiskt.
Tanken är nu att utveckla denna metod för att detektera gravitationsvågor för att se bortom de första 200 miljonerna efter Big Bang. De första 200 M åren gav ingen strålning eller ljus då inga stjärnor hade tänts.
Hittade denna TED talk som jag tittar på nu
https://www.ted.com/talks/allan_adams_what_the_discovery_of_g...
Tittade även på denna från MIT
https://m.youtube.com/watch?v=B4XzLDM3Py8

Lade till en länk till
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

om månen helt plötsligt (permanent snarare än 5 sekunder då) försvann skulle det bli totalkaos i både väder och "tid" eftersom planeten skulle förlora sin yttre stabilitet och sin inre instabilitet. på längre sikt hade det lett till att atmosfären också försvinner, så det skulle lösa väderproblemet iof.

Tanken jag har är att vi har kärnan med tektoniska plattor som kommer fungera ungefär som idag även om månen lyfter både hav och landmassa med sin gravitation kommer den delen vara rätt lika som idag och kan säkert geologiskt ändras en del över tid men väder förändringar är mer det man skulle märka som människa och att man tappar tidvatten kan ändra havsströmmar o.s.v som kan påverka livet ganska rejält och skulle ta ett bra tag för allt levande att anpassa sig efter nya klimatet och bör inte påverka atmosfären på extremt lång tid och tror vi skulle klara det bara att livet behöver anpassas efter nya miljön

Skrivet av AndreaX:

då vill du nog inte veta vad som försiggår på många av dem..

och de behöver ens kosta på sig sprit när de "inte kommer ihåg vad som hände igår"

"ja va såååå jääääla senildement asså!"

Haha...bilden jag ser är nog mer att rigor mortis är nya viagran och man behöver någon ur personalen som knuffar på om det ska bli någon action där

Men on toppic igen så 5 sec hur osannolikt det än må vara att det skulle hända....tror inte jag vi inte skulle märka av det minsta och är helt enkelt för små förändringar för att ha någon som helst inverkan och är för mycket domedags profetior när man pratar om sånna ämnen samma som om månen blir tagen av någon främmande ras som tycker den skulle passa bättre någon annanstans

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w