Vulkan med flera grafikkort är inte låst till Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Att det är lika enkelt... nej, troligen inte. Det är dock mycket bättre idag än förr.

Men jag lovar dig att Agda 60 år ändå inte kan installera Windows. Och även om hon kan, så klarar hon inte av att göra alla de saker du behöver göra för att Windows 10 inte ska spåra dig, tvångsuppdatera dig, keylogga dig eller ändra det till det hon lärt sig 5 år tillbaka.

Har två bekanta i 60 och 70 års-åldern som är så evigt tacksamma att de får deras dator med Windows 7, exakt som de vill ha det med hjälp från mig. De får det med det E-mail programmet de kan (som egentligen är från Vista), på det sättet de kan. Och ingen av dem kan göra det exakt som de vill ha det själva, utan måste ha hjälp.

Båda har jag låtit prova Windows 10, och de tyckte inte om det. Deras vänner hatar det, och jag har fått önskemål att hjälpa fler på samma sätt som ovan.

Båda har jag låtit prova använda Linux (Ubuntu) för ett tag sedan, för o se om det är ett alternativ. Man fick visa lite enklare skillnader. Ena lärde sig det utan problem, andra hade svårare. Men ingen av dem verkade helt främmande, de vill bara inte lära sig något nytt, utan ha det som de alltid haft det.

Det är därför Agda kör med en förinstallerad OEM licens. Sedan handlade detta inte om Windows 10 utan om Windows som operativsystem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är därför Agda kör med en förinstallerad OEM licens. Sedan handlade detta inte om Windows 10 utan om Windows som operativsystem.

Förstår det, men just OEM licens är ju Windows 10 idag normalt. Så Agda måste ju då "veta" att hon ska jaga annat än det, vilket också faller utanför din ram.

Permalänk
Medlem

Go Vulkan go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört att det ska finnas ett API från tredje part för Vulkan ovanpå Metal.
Jag har inte kollat upp det själv eftersom jag inte kör Mac, så jag kan inte säga mer.

Ett sådant gränssnitt som Vulcan, DX12 och Metal bygger ju på att man kör hårdvarunära och just "on the bare metal" (nästan). Tror inte en sådan lösning du nämner kommer med översättningslager att bli speciellt effektiv eller vettig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Apple är inte med i Khronos längre, och har inte uttalat sig om stöd för Vulkan.
https://www.khronos.org/members/list

Japp, då minns jag någorlunda rätt.

Har uppfattat det som de kommer skippa Vulcan till förmån för deras egenutvecklade Metal-API.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Microsoft lär ju låsa ner detta snarast, eller göra det så pass buggigt att det inte finns någon anledning att köra det.

Till skillnad ifrån Apple så tror jag inte att de kommer att aktivt stoppa det på något sätt (men inte heller att aktivt stödja det). Tror Vulcan kan komma att fungera utmärkt på både Windows och Linux.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle inte förvåna mig. Detta är skiten som MS har börjat göra nu... Vulkan måste verkligen ta över så vi kan slippa Windows.

Tror inte att de kommer, till skillnad ifrån Apple till exempel, att blockera det. Tror det generellt kommer att fungera bra på både Windows och Linux.

- Får se vem som får rätt där.

Linux tror jag dock aldrig kommer att ta över på desktopsidan, varken på företag eller hemma och på spelsidan (ivf. inte de närmaste 10-15 åren, precis som de inte lyckats med de senaste 15-20 åren). Då tror jag MacOS kommer att ha en större andel (även om de inte kommer att tillåta/stödja Vulcan).

- Får se vem som får rätt även där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Valve har fortfarande en chans, Steam machines var ett koncept jag gillade, som de tyvärr inte ens gav en chans själva, och något som de verkar vilja låta gå och dö tyvärr.

Känns inte som SteamOS lyckats så väl som de, och många andra här, först trodde. Vi får se helt enkelt (men jag är personligen skeptisk).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Hur kommer stödet för flera grafikkort se ut? Är det som vanliga dubbla?

Jag kör hellre lägre fps utan micro stuttering.

Men finns det en lösning där jag kan köra dubbla utan micro stuttering, skulle ju detta kunna vara intressant.

För 5-8 år sedan så skulle "alla" köra dubbla, eller tom. trippla, grafikkort, men idag så känns konceptet som det fallit bort till en väldigt stor del.

Jämnt flyt är ibland, eller tom. nästan alltid, viktigare än max kapacitet i topparna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror du visar tydligt att du inte använt linux på länge... eller iaf inte tittat på hur lika versioner som finns. Tom jag som bara tittar på den världen då och först nu igen börjar hoppa på det igen, ser hur lika de är.

Det är, och förblir, ändå ett nischat system för de flesta normala användare. Ekosystemet som stödjer hårdvara och mjukvara är inte ens i närheten av vad MacOS stödjer.

För er som gillar och är nöjda med det; kanon och grattis! Väldigt bra att ni funnit ett system som fungerar bra och som ni trivs med.

Men förvänta er inte att en majoritet av "normala" människor kommer att hänga på - då tror jag bara att ni gör er själva besvikna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Jag tror Vulkan är ett starkare kort än opengl var gentemot direct3d.
Det finns fler linux portar nu på gog och steam än jag någonsin vågat drömma om, och vulkan kommer nog bidra till det om det finns på båda plattformarna.
Frågan är hur väl optimerade spelen kommer vara. Förhoppningsvis minst lika bra som i direct3d före d3d12 och i opengl.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag tror Vulkan är ett starkare kort än opengl var gentemot direct3d.
Det finns fler linux portar nu på gog och steam än jag någonsin vågat drömma om, och vulkan kommer nog bidra till det om det finns på båda plattformarna.
Frågan är hur väl optimerade spelen kommer vara. Förhoppningsvis minst lika bra som i direct3d före d3d12 och i opengl.

Linux brukar normalt ligga efter Windows i spelprestanda. Oftast så är drivrutinerna betydligt mer optimerade för Windows (som även behövs för lågnivå-API som Vulcan, DX12 och Metal, om än inte lika betydelsefulla som vid mer högnivå-API som DX11 och OpenGL).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Känns inte som SteamOS lyckats så väl som de, och många andra här, först trodde. Vi får se helt enkelt (men jag är personligen skeptisk).

Men det är väl SJÄLVKLART att en produkt inte blir stor utan ordentlig och genomtänkt marknadsföring. Iphone är ju en skitprodukt såld vid ett överpris som rider helt och håller på bra marknadsföring. Hade Valve pushat ekonomiskt stöd för spelutvecklare att inkludera support för deras OS, samt givit ut gratis skins i Dota 2, CS:GO samt typ alla Valve spel gratis och 10-20 euro/dollar gratis för alla som köpte en Steam Machine hade de sett annorlunda ut, då hade det kanske varit något som folk tittade på. Nu försökte ju inte ens Valve, de lyckades med sin kontroll och sin streaming låda, men en Steam Machine för tillfället, är bara en överprisad konsol/färdigbyggd dator. Som är sämre prissatt än båda de. Tanken med Steam Machine var ju en billig gateway till PC gaming, mid-range PC utan windows där man kunde spara in pengar på minne, lagring och sånt som går att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Iphone är ju en skitprodukt såld vid ett överpris som rider helt och håller på bra marknadsföring.

Jag håller inte med.

NU gillar jag personligen Windows 10 allra bäst på telefonen (kommer ännu mer/helt till sin rätt där, jämfört med på PC/surfplatta) och tycker det är grymt som företagstelefon. Får så bra översikt över alla senaste mail (på respektive mailkonto), SMS (har dubbla SIM-kort i min) och kommande händelser och möten i kalendern, genom att bara slänga en blick på skärmen.

Nackdelen är dock, framförallt som privatperson, att både apputbudet och spelutbudet är betydligt mer begränsat (påminner om den situation som Linux har på desktop, för övrigt). Därav att jag kör även en iPhone rent privat, och har även två iPads (förutom mina Surface Pro).

Jämför man iOS med Android så tycker jag, trots att Android finns i de flesta sålda telefoner, är iOS som har det absolut största ekosystemet av kvalitetstillbehör och kvalitetsappar. Framför allt inom lite mer avancerade områden som inom musikproduktion och inom fotoredigering. Precis som hos Windows och MacOS, så tycker jag att det största värdet inom iOS är dess ekosystem. Sedan upplever jag iOS personligen som stabilare, och än i dag bättre jämnare flyt, än Android.

Skrivet av Bloodstainer:

Nu försökte ju inte ens Valve, de lyckades med sin kontroll och sin streaming låda, men en Steam Machine för tillfället, är bara en överprisad konsol/färdigbyggd dator. Som är sämre prissatt än båda de. Tanken med Steam Machine var ju en billig gateway till PC gaming, mid-range PC utan windows där man kunde spara in pengar på minne, lagring och sånt som går att uppgradera i framtiden.

Håller med dig där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Buio: Vad menar du med att Apple inte är med i Khronos längre? Enligt länken du delade med dig av så är Apple Promotor member.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

@Buio: Vad menar du med att Apple inte är med i Khronos längre? Enligt länken du delade med dig av så är Apple Promotor member.

Skumt, de var inte med när jag postade inlägget.

Edit: Undrar om det var något tekniskt problem? Sidan är inte sökbar och länken med textversionen fungerar inte så jag kollade efter Apple loggan då de är listade i bokstavsordning. Kollade en historisk snapshot och Apple fanns där i februari också. Oavsett, så är det bara bra om de är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Skumt, de var inte med när jag postade inlägget.

Edit: Undrar om det var något tekniskt problem? Sidan är inte sökbar och länken med textversionen fungerar inte så jag kollade efter Apple loggan då de är listade i bokstavsordning. Kollade en historisk snapshot och Apple fanns där i februari också. Oavsett, så är det bara bra om de är med.

De kanske ändrat sig och gått med igen precis nu?

Väldigt positivt isf. tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår det, men just OEM licens är ju Windows 10 idag normalt. Så Agda måste ju då "veta" att hon ska jaga annat än det, vilket också faller utanför din ram.

Tror inte moster Agda bygger sin egna OEM-maskin!

PS. Verkar som även Microsoft och Nintendo är "Contributor Member" i Khronos.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

PS. Verkar som även Microsoft och Nintendo är "Contributor Member" i Khronos.

Microsoft verkar ha planer på att etablera sig mer på Android, nya Samsung ska finnas i en speciell MS edition t.ex. De lär väl i och för sig inte behöva Vulkan för sina appar. Det är en spottstyver för dem att vara med oavsett. http://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/3/30/15121816/sam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Microsoft verkar ha planer på att etablera sig mer på Android, nya Samsung ska finnas i en speciell MS edition t.ex. De lär väl i och för sig inte behöva Vulkan för sina appar. Det är en spottstyver för dem att vara med oavsett. http://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/3/30/15121816/sam...

Ha, ha! Har ju inte så mycket med den telefonen att göra som du, nästan själv erkänner.

Jo, att man bara är medlem är inte en garanti för något, inklusive ens att Apple som är med på översta medlemsnivå, kommer att stödja det. (Var lite av min poäng att man inte skall läsa in för mycket i sådant.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/