Qualcomm Snapdragon 835 i tidiga prestandatester

Permalänk
Skrivet av cyprus:

Så Apple är fortsätt ohotad kung vad gäller ARM baserade kretsar.

Det verkar så. Deras CPU design verkar betydligt bättre än motsvarande från ARM

Skrivet av Yoshman:

Det mest beklämmande här är att Snapdragon 835 nog ligger i nivå med Apples A8 (Iphone6) vad det gäller prestanda per kärna. D.v.s. en kommande high-lur från Samsung matchar en Iphone som släpptes för hösten 2014 (antal mobilappar som på något relevant sätt använder mer än två CPU-kärnor kan räknas på ena handens fingrar).

Iphone7 vs Galaxy S7 (Exynos 8890) i Geekbench 4
Iphone7 vs Google Pixel Plus (SN 821) i Geekbench 4

Exynos 8890 och SN821 är ju inte ens snabbare i GB4 multitrådtest, ett syntetiskt benchmark som är rätt bra på att använda alla kärnor.

När ska de andra fatta att man bör lägga transistorer på färre snabbare kärnor i telefoner? Föredrar absolut Android över iOS, men just nu är Iphone en så överlägset mycket bättre designad telefon (sett till systemkretsen, men även rent mekaniskt ligger den i topp) att jag inte kan motivera mig att köra något annat än just Iphone.

ARM ska komma med DynamiQ nu istället för big.Little vad tror du om det? Det känns betydligt bättre upplagt efter att man läst om det.

http://www.anandtech.com/show/11213/arm-launches-dynamiq-bigl...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Google drive, photos och Chrome funkar till IPhone också

På min iphone måste jag starta google photo för att den ska synca och ladda upp bilderna. Den kör inte automatiskt efter man tagit en bild t.ex. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Nej, för spelen idag begränsas mycket av konsolerna..

Utvecklarna håller ju tillbaka pga annars blir det för stora skillnader mellan konsolspel och PC-spel.

Inte direkt därför. Anledningen är ju att det finns för lite pengar att tjäna på PC-spelsförsäljningen kontra konsol. Det satsas mer på konsol för att det säljer bättre. Dock är ju vissa tillverkare riktigt bra på att göra båda delarna, medan andra släpper risiga jävla portningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det mest beklämmande här är att Snapdragon 835 nog ligger i nivå med Apples A8 (Iphone6) vad det gäller prestanda per kärna. D.v.s. en kommande high-lur från Samsung matchar en Iphone som släpptes för hösten 2014 (antal mobilappar som på något relevant sätt använder mer än två CPU-kärnor kan räknas på ena handens fingrar).

Iphone7 vs Galaxy S7 (Exynos 8890) i Geekbench 4
Iphone7 vs Google Pixel Plus (SN 821) i Geekbench 4

Exynos 8890 och SN821 är ju inte ens snabbare i GB4 multitrådtest, ett syntetiskt benchmark som är rätt bra på att använda alla kärnor.

När ska de andra fatta att man bör lägga transistorer på färre snabbare kärnor i telefoner? Föredrar absolut Android över iOS, men just nu är Iphone en så överlägset mycket bättre designad telefon (sett till systemkretsen, men även rent mekaniskt ligger den i topp) att jag inte kan motivera mig att köra något annat än just Iphone.

Men var det där verkligen nödvändigt.
Nu kommer det bli ett väldigt debakel om prestanda mellan IPhone & Android lurar igen och om varför man inte behöver mer av det ena eller någon pris/prestanda aspekt m.m varianter.
Allt för att skydd sitt eget val av produkt eller märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaneriuz:

Inte direkt därför. Anledningen är ju att det finns för lite pengar att tjäna på PC-spelsförsäljningen kontra konsol. Det satsas mer på konsol för att det säljer bättre. Dock är ju vissa tillverkare riktigt bra på att göra båda delarna, medan andra släpper risiga jävla portningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske på dessa AAA singel player spelen..

Men på dessa onlinespel dominerar PC rejält, både som kassako och popularitet.

Var det inte endast WOW-spelen som tog in lika mycket pengar som alla konsolerna tillsammans?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

ARM ska komma med DynamiQ nu istället för big.Little vad tror du om det? Det känns betydligt bättre upplagt efter att man läst om det.

http://www.anandtech.com/show/11213/arm-launches-dynamiq-bigl...

DynamiQ är absolut mer flexibelt jämfört med big.LITTLE, finns absolut områden där det kommer fungera lysande. Vet inte om mobiler är ett sådant område, här känns det mest som sådana lösningar blir onödigt komplexa då det blir väldigt svår att ha en vettig policy för vilken tråd som ska köra var.

big.LITTLE som de flesta implementerar det, bl.a. SN835 och numera även Apple i A10, är ju väldigt enkelt att hantera på OS-nivå. Under hög last kör man på de snabba kärnorna, under låg last kör man på de strömsnåla kärnorna. Rent praktiskt "ser" OSet hälften av kärnor, så A10 blir en dual-core (2+2) och SN835 blir en quad-core (4+4).

Så tror inte big.LITTLE försvinner, men tror absolut att DynamiQ är något som kommer få stor spridning inom många områden.

SN835 innehåller ju ett annat ARM initiativ "Built on ARM Cortex Technology". Tidigare hade men två val: bygga sin egen ARM-kärna (vilket är vad Apple, Qualcomm med Krait och första Kryo samt numera Samsung gör) alt. använda någon av ARM Cortex modeller (vilket i princip alla kina-tillverkare gör).

Nu finns även ett tredje alternativ som Qualcomm använder i Kryo 280 som sitter i SN835, man utgår från ARM Cortex (alla stalltips säger att Kryo 280 bygger på Cortex A73) men licensen tillåter att man modifierar designen. Att Qualcomm går denna väg känns lite som att de gett upp CPU-racet.

Det positiva är ändå att ARM spottat upp sig rejält med de nya Cortex A designerna, de är numera riktigt bra. Men en dual-issue Cortex A73 (måste vara den snabbaste dual-issue design som någonsin skapats) är ändå totalt chanslös mot Apples six-issue design (ja, "bredare" än AMD/Intels high-end x86or!!!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Priser från NetOnNet:

Galaxy S7 Edge - 5979 kronor
IPhone 7 - 6989 kronor

Även att tänka på att IPhone 7 är en nyare telefon. Tycker faktiskt inte att prisskillnaden är sådär jättehög.

Edit - Källor:

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-...

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/apple-ip...

Nu tar du ju bara Samsung vs Iphone priser, värt att påpeka att Samsung är dyrast av alla icke-Apple märken, och inte längre är "de billiga android valet" jämfört med Apple. Själv tycker jag att det suger varje gång jag köper ny telefon och blir missnöjd med batteritiden. Den dagen jag kan sitta 10+ timmar med full skärmljusstyrka och titta serier utan laddare på buss så kommer jag köpa ny mobil

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Har du något emot att utvecklingen går framåt och mobilerna blir kraftfullare? Du vill istället att vi ska banta ner funktioner i operativsystemet? En av de nya Nokia 3310 kanske är något för dig?

Jag tror hade nog bara eftersökte att dom skulle kunna pula in större batterier med tiden också, dvs 4000-5000 som i ASUS Zenfone 3 Zoom, Lenovo P2, Redmi 3-4 etc. Redmi 4 en mindre lur som har större batteri än de ny flaggskeppen t o m. Själv räcker de med en Snap 625 i prestanda, efter det är jag bara efter mera batteri. Andra saker gör jag ändå bara på min laptop eller speldator.

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat varför Android sidan av tillverkare satsar på flertrådig processor när appar knappt använder det. Låter som pr, kolla den har 10 kärnig processor osv. Snyft

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Nu tar du ju bara Samsung vs Iphone priser, värt att påpeka att Samsung är dyrast av alla icke-Apple märken, och inte längre är "de billiga android valet" jämfört med Apple. Själv tycker jag att det suger varje gång jag köper ny telefon och blir missnöjd med batteritiden. Den dagen jag kan sitta 10+ timmar med full skärmljusstyrka och titta serier utan laddare på buss så kommer jag köpa ny mobil

Nej, däremot jämför jag ett flaggskepp mot ett motsvarande flaggskepp. Här har du några andra exempel. Huawei släppte sin förra året, medan de andra är nyare:

HTC U Ultra, 7890 kronor : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4109061

Sony XZ Premium, 7990 kronor: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4195162

Huawei Mate 9 Pro, 7790 kronor: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4016882

Dessa är modellerna som utmanar IPhone genom att försöka leverera en motsvarande produkt. Dessa tillverkare har budgetmodeller också, men det är en annan prisklass. Detsamma gäller OnePlus, som visserligen har senaste CPUn från Qualcomm, men andra grejer som kameran osv är sämre.

Sedan är det vissa andra som hävdar att "jag bryr mig inte om kameran så då är OnePlus bättre". Visst, men jämförelsen haltar lika mycket för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Interfacet och webbsidor skulle jag tro använder rätt mycket en-trådat, medan spel och mer krävande saker använder fler-trådat.

Dock så är de båda snabba nog för att få det mesta av detta att fungera bra i dagsläget.

Chrome verkar vara en av de bättre applikationerna vad gäller att utnyttja flera kärnor. Dock går det ju att diskutera hur mycket det ger i prestanda då lasten ser ut att vara relativt låg på majoriteten av kärnorna. Med andra ord, det vore inga problem för färre kärnor att klara lasten. Men sannolikt är det väl kanske mer energieffektivt med lasten utsprid så gott det går istället för att pressa färre kärnor hårdare?

Källa: http://www.androidauthority.com/fact-or-fiction-android-apps-...

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Nej, däremot jämför jag ett flaggskepp mot ett motsvarande flaggskepp. Här har du några andra exempel. Huawei släppte sin förra året, medan de andra är nyare:

HTC U Ultra, 7890 kronor : https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4109061

Sony XZ Premium, 7990 kronor: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4195162

Huawei Mate 9 Pro, 7790 kronor: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4016882

Dessa är modellerna som utmanar IPhone genom att försöka leverera en motsvarande produkt. Dessa tillverkare har budgetmodeller också, men det är en annan prisklass. Detsamma gäller OnePlus, som visserligen har senaste CPUn från Qualcomm, men andra grejer som kameran osv är sämre.

Sedan är det vissa andra som hävdar att "jag bryr mig inte om kameran så då är OnePlus bättre". Visst, men jämförelsen haltar lika mycket för det.

Sant, men jag skulle fortfarande vilja påstå att operativsystemet som Apple körs är obehagligt att använda jämfört med de android modeller jag testat, så överpriset för en snabbare CPU verkar som en dålig säljpunkt om man inte gillar iOS.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

En snapdragon 835 med Vulkan kan nog vara lika kraftig som PS4

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Chrome verkar vara en av de bättre applikationerna vad gäller att utnyttja flera kärnor. Dock går det ju att diskutera hur mycket det ger i prestanda då lasten ser ut att vara relativt låg på majoriteten av kärnorna. Med andra ord, det vore inga problem för färre kärnor att klara lasten. Men sannolikt är det väl kanske mer energieffektivt med lasten utsprid så gott det går istället för att pressa färre kärnor hårdare?

Källa: http://www.androidauthority.com/fact-or-fiction-android-apps-...

Kan vara gammal info, men senast jag kollade är inte Chrome multi-trådat. Det bara kör varje flik i sin egen instans, och ev plugins i en separat. Är rätt stor skillnad mot äkta multitrådat, men visst.. det hjälper.

Problemet chrome har är att den äter RAM till frukost, lunch, middag och sen en all u can eat buffé efter det. Mao.. telefoner med mindre än 2GB RAM har inte en chans... 3GB... kanske... Så den fungerar kanon när du har snabb CPU + mycket RAM, men är seg som sirap i andra lägen.

Folk tom med 8GB RAM på PC har ibland svårt att ens kunna göra andra saker med Chrome igång i bakgrunden, speciellt med plugins och många flikar öppna.

När det gäller de flesta Qualcomm kärnor idag brukar de köra en 4+4 aproach. Dvs 4 svagare, energisnåla kärnor och 4 kraftiga hög-prestanda kärnor. Så de skiftar från de långsamma till de snabbare när hög last identifieras, och sen tillbaka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-thorn:

På min iphone måste jag starta google photo för att den ska synca och ladda upp bilderna. Den kör inte automatiskt efter man tagit en bild t.ex. :/

Det har du rätt i nu när jag kollar, har bara haft Iphonen nån vecka och det är jobbmobilen så har inte testat så mycket än.

Permalänk
Medlem

Någon med vetskap hur typ Intel HD graphics 630 är i jämförelse med snapdragon 835?

Permalänk
Medlem

MediaTek Helio X30 kommer ju snart, det blir intressant.
Dock är det väl som vanligt att den inte presterar lika spännande som det ser ut på papper.

Permalänk

Lite synd att de jämför med Google pixel för snapdragon 821 då den har den underklockad till 2.15 GHz (mot 2.35GHz som oneplus 3t har).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Lite synd att de jämför med Google pixel för snapdragon 821 då den har den underklockad till 2.15 GHz (mot 2.35GHz som oneplus 3t har).

Det kan nog ha att göra med att OnePlus 3T fuskar lite när det kommer till benchmarks (Antutu, Geekbench etc), där de har gjort att processorn håller en högre frekvens och tillåter högre temperaturer när vissa benchmark-program körs, vilket såklart ökar poängen man får

https://www.xda-developers.com/benchmark-cheating-strikes-bac...

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Det kan nog ha att göra med att OnePlus 3T fuskar lite när det kommer till benchmarks (Antutu, Geekbench etc), där de har gjort att processorn håller en högre frekvens och tillåter högre temperaturer när vissa benchmark-program körs, vilket såklart ökar poängen man får

https://www.xda-developers.com/benchmark-cheating-strikes-bac...

Verkar handla mest om idle modes. Inte det jag skrev om. Utan att pixel kör bara i 2.15 GHz som mest vs 2.35GHz som Snapdragon 821 kan. Antar att de gör så för att få bättre batteritid.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Verkar handla mest om idle modes. Inte det jag skrev om. Utan att pixel kör bara i 2.15 GHz som mest vs 2.35GHz som Snapdragon 821 kan. Antar att de gör så för att få bättre batteritid.

Om du tittar på graferna så ser du att det gör skillnad för poängen som Geekbench i slutändan visar. Jag håller med om att det är lite tråkigt att de jämför med en smått underklockad Snapdragon 821, men de borde inte jämföra med OnePlus 3T, utan isåfall någon annan mobil med Snapdragon 821 då OnePlus bevisligen har gjort modifikationer som ger den högre score när Geekbench och många andra benchmark-program körs.