Nintendo Switch använder Maxwell-baserade systemkretsen Tegra X1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Själv har jag just nu fastnat för Clash Royale och det är ju knappast ett tekniskt mästervärk.

Clash Royale är skoj! Däremot spelade jag Zelda på mitt Nintendo Switch på flyget från Japan, då spelen på mobilen samt min windows-platta kräver konstant uppkoppling mot Internet. Dock är Nintendo Switch på gränsen till bärbar, då extra batteripack på 6000mAh känns som ett måste då batteritiden är usel (knappt tre timmar i Zelda).

Då du gillar Far Cry (ett av mina favoritspel), så tror jag även du gillar Zelda om du ger det lite mer tid. Väldigt många likheter mellan spelen, även om Zelda känns lite friare. Förstår ärligt talat inte alla kopplingar till Skyrim som många andra recensenter gör.

Ska bli intressant att se om jag kommer köra spel på 3DS eller Switch framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, intressant läsning. Jag vet inte men batteritiden har ju kritiserats av många, därför det kanske hade vart viktigt. Priset är ju redan högt så högre hade inte funkat.

Kördes inte Mario 3D World i 1080p på WiiUn? Tja, skillnaden mellan 900p och 1080p är väl kanske inte så stor nej.

Har för mig att Mario 3D World kördes i 720p/60.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har för mig att Mario 3D World kördes i 720p/60.

Okej, jag trodde faktiskt bättre om WiiU. Men men, spelen gick ju iaf i 60fps

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Från vad jag läst så behåller inte zelda ens stabilt 30 fps heller?

Tycker inte det är acceptabelt, på samma sätt jag inte tyckte att Dark Souls på konsoller inte var acceptabelt då det hade exakt samma problem. Man kan ta sig igenom spelet så klart men i mina ögon så påverkar det märkbart upplevelesen negativt för ett spel av den typen. Finns andra typer av spel som inte påverkas negativt av låg fps, turn based spel eller överlag saker som inte är real-time action.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, jag trodde faktiskt bättre om WiiU. Men men, spelen gick ju iaf i 60fps

det finns faktiskt flera stycken som verkligen är både det och 1080. Mariokart 8 tex. men majoriteten är det såklart inte.

men det man får ha i åtanke är ju att dels är bilspel billigare (i processkraft) och dels är typisk "Nintendografik" också detsamma.

Zelda BOW går ju lite mer åt vad som vanligen idag avses med avancerad grafik och fysik jämte övriga utbudet. Zelda WW däremot målas upp i 1080, 60 gånger i sekunden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Från vad jag läst så behåller inte zelda ens stabilt 30 fps heller?

Tycker inte det är acceptabelt, på samma sätt jag inte tyckte att Dark Souls på konsoller inte var acceptabelt då det hade exakt samma problem. Man kan ta sig igenom spelet så klart men i mina ögon så påverkar det märkbart upplevelesen negativt för ett spel av den typen. Finns andra typer av spel som inte påverkas negativt av låg fps, turn based spel eller överlag saker som inte är real-time action.

Finns det ens någon konsol idag som är perfekt på att hålla 30/60 fps?
Tycker var en av dem har sina brister... ojämn prestanda och låg upplösning. (beroende på spel naturligtvis) Och inte direkt så ens spel på surfplattan alltid "hänger med" heller...

Med det sagt, så tycker jag inte heller om <30 FPS drops... :=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns det ens någon konsol idag som är perfekt på att hålla 30/60 fps?

samtliga konsoller på marknaden sen innan NES har klarat det.

men det hänger till sist såklart på att inte ta ut mer i mjukvaran än det finns hästkrafter och väghållning för. det brukar ofta sägas (här framförallt) att: ~ ""förr funkade minsann allt perfekt i 60hz och inget laggade nånsin""

men den som verkligen spelat tex Sonic eller Megaman, eller någon annan blå figur på NeoGeo vet att det bara är rent nonsens, all hårdvara kommer bli en begränsning om du överbelastar den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det finns faktiskt flera stycken som verkligen är både det och 1080. Mariokart 8 tex. men majoriteten är det såklart inte.

men det man får ha i åtanke är ju att dels är bilspel billigare (i processkraft) och dels är typisk "Nintendografik" också detsamma.

Zelda BOW går ju lite mer åt vad som vanligen idag avses med avancerad grafik och fysik jämte övriga utbudet. Zelda WW däremot målas upp i 1080, 60 gånger i sekunden.

Jag har läst att tanken var att MK8 skulle köras i 1080p men tillsist inte gjorde det. Switchen däremot kör MK8 i 1080p/60fps vilket dessutom är en säljpunkt.

Ang BOTW så håller jag med om fysiken men den tecknade grafiken känns ju inte värst jobbig att rendera Är ju inte direkt Horizon Zero Dawn. Hade Windwaker HD till WiiU och den gick i stadiga 30fps Vilken version gick i 60?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns det ens någon konsol idag som är perfekt på att hålla 30/60 fps?
Tycker var en av dem har sina brister... ojämn prestanda och låg upplösning. (beroende på spel naturligtvis) Och inte direkt så ens spel på surfplattan alltid "hänger med" heller...

Med det sagt, så tycker jag inte heller om <30 FPS drops... :=/

Som en tidigare sa, det finns prestanda till det så länge utvecklaren inte försöker göra för mycket. Konsoller måste hålla tillbaks så mycket när det gäller hårdvara för att hålla pris nere, det som är det tråkiga med de för många spel som kunde varit en mycket bättre upplevelse blir begränsade på grund av det. Om ett spel finns till PC så har du åtminstone möjligheten att köpa bättre hårdvara för att få upplevelsen du är efter men även där så är det inte ovanligt med utvecklare som försöker göra för mycket och spelet har massiva prestanda problem även på top-end hårdvaran.

I slutet handlar det väl egentligen om utvecklaren och deras val, det är trist att solid 60 fps inte känns som hög prioritet, istället nöjer de sig med 30 fps (eller mindre) för att pusha grafiken lite mer och i processen gör de valet åt folk istället för att ge de alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har läst att tanken var att MK8 skulle köras i 1080p men tillsist inte gjorde det. Switchen däremot kör MK8 i 1080p/60fps vilket dessutom är en säljpunkt.

har för mig läste det när DF körde sin vanliga pixel(petimeter)räkning.

men det kanske var Switch-versionen då, minns det som längre sen bara. eller så testade de bara en tidig version på något sätt.

så då får vi väll se om det blir så även på Switch till sist då.

Skrivet av Mocka:

Ang BOTW så håller jag med om fysiken men den tecknade grafiken känns ju inte värst jobbig att rendera Är ju inte direkt Horizon Zero Dawn. Hade Windwaker HD till WiiU och den gick i stadiga 30fps Vilken version gick i 60?

relativt Zelda WW menar jag. det är trots allt till att börja med magnituder mycket mer geometri och skit redan utöver att det också är en mer interaktiv värld där.

med det sagt så kanske det hade varit klokt att hålla tillbaka lite till på något, spelet ritas tydligen i vissa avseenden lite stabilare på WiiU tack vare den lägre upplösning där.

eh, det kommer gå i 60 på den framtida "Nintendo sploosh", och i 3D..

måste tänkt på en emu av CG-versionen eller nått.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Sötast
Skrivet av martinot:

För mig så hade den gärna fått köra en Z80 eller 6502.

Det handlar inte om hårdvaran, utan om *spelen*.

Tack vare dig så sökte jag på 6502 på wikipedia, detta ledde mig till flera olika företag, processorer, arkitekturer och slutligen till http://www.6502asm.com/

Där rök 2 timmar av min dag tack <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För mig så hade den gärna fått köra en Z80 eller 6502.

Det handlar inte om hårdvaran, utan om *spelen*.

Fast 6510 (6502-II) var vanligare. Jag har inte programmerat 6510 på 30 år nästan. Those were the days my friend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Som en tidigare sa, det finns prestanda till det så länge utvecklaren inte försöker göra för mycket. Konsoller måste hålla tillbaks så mycket när det gäller hårdvara för att hålla pris nere, det som är det tråkiga med de för många spel som kunde varit en mycket bättre upplevelse blir begränsade på grund av det. Om ett spel finns till PC så har du åtminstone möjligheten att köpa bättre hårdvara för att få upplevelsen du är efter men även där så är det inte ovanligt med utvecklare som försöker göra för mycket och spelet har massiva prestanda problem även på top-end hårdvaran.

Håller med.
Jag vet varför det "är som det är"... betyder inte att jag tycker det är synd att man inte iaf kan försöka hålla 30 fps, när de trots allt bara behöver optimera för "en plattform" åt gången. Minska effekter, tweaka koden, eller gör "något" så att 30 fps hålls.

Skrivet av RaidSoft:

I slutet handlar det väl egentligen om utvecklaren och deras val, det är trist att solid 60 fps inte känns som hög prioritet, istället nöjer de sig med 30 fps (eller mindre) för att pusha grafiken lite mer och i processen gör de valet åt folk istället för att ge de alternativ.

Tror problemet är att man just höjer grafiken bortom vad hårdvaran de kör med klarar ibland, och "struntar" i just FPS. Sen förstår jag att om du har extremt klen CPU, men kraftfull GPU så blir det så här... och detta är inte programmerarnas fel. Men att iaf kunna hålla 30 fps 100% av tiden tycker man borde vara möjligt, om man bara ha det som prio #1, upplösningen #2, och ögongodiset #999, efter spelkänsla, story osv. Men man verkar istället sälja en 25fps "stillbilds-generator".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

relativt Zelda WW menar jag. det är trots allt till att börja med magnituder mycket mer geometri och skit redan utöver att det också är en mer interaktiv värld där.

med det sagt så kanske det hade varit klokt att hålla tillbaka lite till på något, spelet ritas tydligen i vissa avseenden lite stabilare på WiiU tack vare den lägre upplösning där.

eh, det kommer gå i 60 på den framtida "Nintendo sploosh", och i 3D..

måste tänkt på en emu av CG-versionen eller nått.

Jo det kanske är sant Sen går det redan rykten om en Switch+ Dock vet ingen om det stämmer eller inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dblade:

Provspelade Zelda igår. Gäsp säger jag bara. Vad är det för hysteri för denna surfplatta? Vad är det för speciellt med den? Eller rättare sagt, vad är det för fel på er?

Man lär ju fråga hur långt du ens spelade och i vilket sammanhang?

Satt du hemma vid någons TV, ja då förstår jag att du inte ser poängen med konsolen, vad jag anser så ligger styrkan i att kunna flytta den med sig vart som helst och bibehålla en väldigt högkvalitativ upplevelse - Om man jämför med mobil/3DS/Vita så springer Switchen varv runt allt det.

Edit: Såg i ett tidigare inlägg att du hade en 5-min session på MediaMarkt.
Men nedanstående inom spoiler-taggen gäller rätt bra fortfarande

SPOILER VARNING!

Spelet börjar inte ens fören du lämnat första biten av kartan uppe på platån.
Divine Beasts, pusselspelen så som Twin Peaks, Jaws of the Dragon, Farosh och allt sådant. Det i kombination med ett enormt matlagningssystem, varitionen på vapen/spells, flytet i strid med mycket mer.

Spelet är helt otroligt när det kommer till open-world genren. Jag personligen älskar att spelet inte håller dig i handen utan du får lösa saker på egen hand och tänka lite - Inte som AssCreed eller liknande spel som har sjuttioelva ikoner och pilar på mappen som säger vart du ska gå och vart alla skatter finns.
Om du känner dig riktigt tuff så behöver du inte ens bry dig om ovanstående, utan kan rusha till Calamity Ganon på någon timme - Finns inga regler eller måsten.

Gillar man Zelda så tror jag med absolut största sannolikhet att man tycker om detta spelet med. Finns såklart undantagsfall i allt, men har svårt att se ett äkta Zelda-fan hitta något att totalt rata spelet för då Nintendo har byggt på allt som varit bra i tidigare spel och tagit bort/gjort om det "dåliga" i nästan alla aspekter.

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeTravelerZero:

@Nixus: Jo den finns ju förstås. Kostar bara 93 000 :-

Det finns billigare T.ex Core i5-7267U

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tack vare dig så sökte jag på 6502 på wikipedia, detta ledde mig till flera olika företag, processorer, arkitekturer och slutligen till http://www.6502asm.com/

Där rök 2 timmar av min dag tack <3

Grymt! Grattis!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Fast 6510 (6502-II) var vanligare. Jag har inte programmerat 6510 på 30 år nästan. Those were the days my friend.

Brukade testa för skoj att köra lite 6502-ASM på min Apple ][+ (ivf rutiner där man behövde lite snabbare exekvering).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo det kanske är sant Sen går det redan rykten om en Switch+ Dock vet ingen om det stämmer eller inte.

en förbättrad modell är närmast oundviklig tror jag. om inte Nintendos historia av att alltid ha justerat sina bärbara i det yttre eller/och inre, ofta i flera omgångar, är en sak igen så kommer kommer processorn ev ändå att tvingas bytas till den modernare (men snarlika) efterföljaren om (när) den gamla tas ur produktion. och då bör vinsten användas till något som en "boost"-funktion likt 3DSpro, eller bara strömspar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

en förbättrad modell är närmast oundviklig tror jag. om inte Nintendos historia av att alltid ha justerat sina bärbara i det yttre eller/och inre, ofta i flera omgångar, är en sak igen så kommer kommer processorn ev ändå att tvingas bytas till den modernare (men snarlika) efterföljaren om (när) den gamla tas ur produktion. och då bör vinsten användas till något som en "boost"-funktion likt 3DSpro, eller bara strömspar.

Jo, jag tror också på det.

Sedan så gäller det ju nästan hela konsolindustrin, inklusive Sony och Microsoft, och egentligen inte något unikt för Nintendo att det kommer förbättrade produkter så småningom. Ofta mindre, stabilare och mer fria ifrån barnsjukdomar (typiskt som tex. överhettning, dålig radiomottagning, dålig WiFi, etc).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/