EU hotar Facebook, Twitter och Google med böter för orättvisa användarvillkor

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Vadå "total"? Antar att du med "total frihet" syftar på anarki eller liknande? Vad händer om vi förbjuder hälften av alla åsikter. 50% yttrandefrihet? Det är inte så frihet fungerar.

Gäller tvånget att kompromissa för alla andra mänskliga rättigheter och grundläggande principer för ett demokratiskt fritt samhälle också?

Rättssäkerhet men inte "total rättssäkerhet"?
Förbud emot slaveri men inte "totalt förbud emot slaveri"?

Att jämföra allt annat än kompromisser på vissa grundläggande principer med anarki är oeriöst.

Du verkar ha missat vad yttrandefrihet innebär i praktiken. I Sverige, som jag antar att du bor i, så har vi yttrandefrihet så länge det inte bryter mot någon lag. Det är t.ex. förbjudet med hot, uppmuntra till brott, sprida kvalhemlig information rörande rikets säkerhet, etc. I Sverige är också lagen om hets mot folkgrupp en inskränkning i yttrandefriheten.

Vi får däremot yttra vilka politiska och religiösa värderingar vi vill, så länge det inte bryter mot lagarna. Detta handlar inte om att förbjuda åsikter, utan att förbjuda dels uppmuntringar till brott och rena bedrägerier. Läs gärna artikel 19 också, när du pratar om mänskliga rättigheter, det verkar som om du inte har gjort det på ett tag.

Mors!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vadå "total"? Antar att du med "total frihet" syftar på anarki eller liknande? Vad händer om vi förbjuder hälften av alla åsikter. 50% yttrandefrihet? Det är inte så frihet fungerar.

Både vår frihet och vår yttrandefrihet kommer med begränsningar, (lagar/förbud) för att hindra oss från att ta vår frihet (eller yttrandefrihet) och inkräkta på våra medmänniskor.

Du måste väl själv inse att förbjuda någon från att lägga upp en politisk eller religiös text på facebook inte är samma sak som att förbjuda någon från att gå runt på stan och skrika "död åt alla judar" med en megafon?
Men enligt vissa i denna tråden så verkar det som att om det ena är lagligt så borde det andra också vara lagligt (och vice verca).

ta xpanterx inlägg:

Skrivet av xpanterx:

Att förbjuda "olämpliga meddelanden" är ett enormt ingrepp på yttrandefriheten. Vem har rätt att bestämma vad som är "lämpligt" och vilka politiska ideologier färgar den som bestämmer det? Känns väldigt Stasi

Med den logiken kan man dra slutsatsen att förbjuda någon från att gå runt och skrika "död åt alla judar" på stan är ett ingrepp på yttrandefriheten, och/eller att gå fram till en polis och skrika "jag ska döda dig snutjävel" är helt okej då det ...klassas som yttrandefrihet?

Ja, vem var det som bestämde att "hets mot folkgrupp" och "verbala hot och trakasserier" borde vara "olämpliga meddelanden" och därmed förbjudas? Shit vilket Stasi-land Sverige har blivit alltså ...

(Och xpanterx, ta det inte personligt. Ditt inlägg passade bra som exempel helt enkelt.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Att förbjuda "olämpliga meddelanden" är ett enormt ingrepp på yttrandefriheten. Vem har rätt att bestämma vad som är "lämpligt" och vilka politiska ideologier färgar den som bestämmer det? Känns väldigt Stasi. Och som ett sätt att tysta oliktänkande.

Tycker yttrandefriheten istället borde skärpas på en del ställen. Mobbning direkt till person eller över nätet borde kunna straffas. Även rasism eller hbtq hat direkt till person.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Christhebalrog:

Du verkar ha missat vad yttrandefrihet innebär i praktiken. I Sverige, som jag antar att du bor i, så har vi yttrandefrihet så länge det inte bryter mot någon lag. Det är t.ex. förbjudet med hot, uppmuntra till brott, sprida kvalhemlig information rörande rikets säkerhet, etc. I Sverige är också lagen om hets mot folkgrupp en inskränkning i yttrandefriheten.

Vi får däremot yttra vilka politiska och religiösa värderingar vi vill, så länge det inte bryter mot lagarna. Detta handlar inte om att förbjuda åsikter, utan att förbjuda dels uppmuntringar till brott och rena bedrägerier. Läs gärna artikel 19 också, när du pratar om mänskliga rättigheter, det verkar som om du inte har gjort det på ett tag.

Mors!

Jag vet precis vad yttrandefrihetsgrundlagen i Sverige säger. I Sverige har vi inte yttrandefrihet. Självklart får man inte hota någon, uppmana till brott, säga något som är medhjälp till brott, osv. Det är direkt kopplat till fysiska handlingar. Till exempel lagen emot hets emot folkgrupp dock är ett lysande exempel på en inskränkning av yttrandefriheten. Det finns en fundamental skillnad mellan "jag tycker att våld är bra" (försvaras av yttrandefrihet) och "jag ska slå dig" (kan beivras som direkt förebyggande åsikt emot att bli slagen eftersom det är olagligt att slåss).

"Vi får däremot yttra vilka politiska och religiösa värderingar vi vill, så länge det inte är politiska eller religiösa värderingar som är förbjudna." Lite som bilen som du kan få i vilken färg du vill så länge den är svart

Sveriges grundlag definierar inte yttrandefrihet som koncept och vad som är rätt eller fel. Det är fullt möjligt även för Sverige att ha dåliga lagar.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Både vår frihet och vår yttrandefrihet kommer med begränsningar, (lagar/förbud) för att hindra oss från att ta vår frihet (eller yttrandefrihet) och inkräkta på våra medmänniskor.

Du måste väl själv inse att förbjuda någon från att lägga upp en politisk eller religiös text på facebook inte är samma sak som att förbjuda någon från att gå runt på stan och skrika "död åt alla judar" med en megafon?
Men enligt vissa i denna tråden så verkar det som att om det ena är lagligt så borde det andra också vara lagligt (och vice verca).

ta xpanterx inlägg:

Med den logiken kan man dra slutsatsen att förbjuda någon från att gå runt och skrika "död åt alla judar" på stan är ett ingrepp på yttrandefriheten, och/eller att gå fram till en polis och skrika "jag ska döda dig snutjävel" är helt okej då det ...klassas som yttrandefrihet?

Ja, vem var det som bestämde att "hets mot folkgrupp" och "verbala hot och trakasserier" borde vara "olämpliga meddelanden" och därmed förbjudas? Shit vilket Stasi-land Sverige har blivit alltså ...

(Och xpanterx, ta det inte personligt. Ditt inlägg passade bra som exempel helt enkelt.)

Ja, det borde faktiskt vara tillåtet att skrika "död åt alla judar", och det är fullt tillåtet för alla andra 9999999 människor i Sverige som fullkomligt avskyr sådana åsikter att säga emot. Det är ett lätt argument att vinna. Yttrandefrihet endast för åsikter man håller med om är ingen vidare yttrandefrihet. Vad annars vore yttrandefriheten till för? Är det en mänsklig rättighet och en självklar grundlag i alla demokratiska samhällen på grund av att vi är rädda för att socialdemokraterna ska förbjuda oss från att säga att vi vill höja skatten, eller moderaterna ska förbjuda oss att säga att ge mer pengar till polisen?

Ett förbud emot hets emot folkgrupp eller liknande en fot i dörren för en regim att bestämma vad folk får eller inte får säga. Ett lysande samtidsexempel är Trump som skriver på Twitter att artister borde hamna i fängelse om de för musikvideor han inte gillar. Hade de inte en så stark grundlag hade han utan större problem kunnat få igenom en lag som förbjöd kränkningar emot presidenten. Kan se framför mig hur det hade maskerats som ett skydd för demokratin.

Jämför Trumps USA med t.ex. Erdogans Turkiet eller Putins Ryssland. Ett av länderna har en stark grundlag som skyddar demokratin, de andra två har det inte. Man kan inte lagstifta bort obekväma åsikter; för eller senare är det företrädare för just de obekväma åsikterna som sitter och lagstiftar.

Och nej, hot är inte samma sak. Ett direkt hot är fullt rimligt att beivra. Det är inte samma sak som att uttrycka en åsikt.

Ska vi gå tillbaka till artikeln så handlar det här dock inte ens om yttrandefrihet, utan snarare om äganderätt och personligt ansvar. Dvs Sweclockers ska ha full makt över vad som får eller inte får göras på deras hemsida, men ska inte behöva ta ansvar för vad varje idiot skriver. Om någon skriker "död åt alla judar" i en megafon ska inte megafontillverkaren straffas.

Permalänk
Medlem

Polisgubbe släpper lite brotsstatistik om Sverige som icke blivit "granskad" och OK'ad av åsiktskorridoren och PKeliten för se till att den absolut inte kan ses om "negativt" för deras politiska agenda.

HAN ÄR RASIST!
HOTA HONOM!
TA BORT FB INLÄGGET!
HAN SKA INTE HA KVAR JOBBET LÄNGRE!
POLISANMÄL HONOM!
EU: VAD GÖR NI FB NU MÅSTE NI SKÄRPA ER MED NÄTRASISMEN OCH HATMEDDELANDE

Bra """"yttrandefrihet"""" Sverige.

"Vi har fullt yttrandefrihet så länge det inte bryter mot en lag"
O vilken jättebra INGENTING. Så var är det some inte hindrar att folk stiftar lag X och Y för att förhindra att det blir förbjudet? Vilken vattentät kommentar. Typ som att säga alla ska ha mänskliga rättigheter så länge de inte bryter mot en lag. Eller varför inte alla ska ha mänskliga rättigheter så länger de inte kommer från Z land?

Permalänk

EULA är nästan alltid fulla med villkor som är olagliga; det är en av anledningarna till att det är oerhört viktigt för användare att EULA aldrig ses som bindande kontrakt.
Det där kravet att man bara kan stämma dem i en domstol i Kalifornien där deras kusin Steve är domare är särskilt vanlig, varenda EULA har det.
I USA anses det OK att lägga in krav som strider mot lag i EULA eftersom det bara betyder att kravet är "unenforceable", dvs inte har laga kraft, men EU verkar inte köpa det argumentet -- och det är väldans bra, särskilt mot molntjänst-företag som bara kan vägra att acceptera lokal lagstiftning.
Återigen ser vi hur EU står på användarnas sida.

Permalänk
Avstängd

EU vill bara whina och försöka få pengar från företagen.
Vadå vill dom att Facebook och Twitter ska babysitta tjänsterna och alla som nyttjar dom så att ingen skriver något taskigt?
EU är crybabies.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Att förbjuda "olämpliga meddelanden" är ett enormt ingrepp på yttrandefriheten. Vem har rätt att bestämma vad som är "lämpligt" och vilka politiska ideologier färgar den som bestämmer det? Känns väldigt Stasi. Och som ett sätt att tysta oliktänkande.

Nja, när de gäller konsumenter och vad som anses vara bedragande scams är väl inte alls samma sak som att censurera politik? Det här handlar ju om konsumentskydd, inte censur.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag vet precis vad yttrandefrihetsgrundlagen i Sverige säger. I Sverige har vi inte yttrandefrihet. Självklart får man inte hota någon, uppmana till brott, säga något som är medhjälp till brott, osv. Det är direkt kopplat till fysiska handlingar. Till exempel lagen emot hets emot folkgrupp dock är ett lysande exempel på en inskränkning av yttrandefriheten. Det finns en fundamental skillnad mellan "jag tycker att våld är bra" (försvaras av yttrandefrihet) och "jag ska slå dig" (kan beivras som direkt förebyggande åsikt emot att bli slagen eftersom det är olagligt att slåss).

Detta börjar bli lite Off topic, men bara för att bemöta ditt svar, så tycker jag att det är en märklig logik från ditt håll. Om jag förstår dig rätt så tycker du att man skall få yttra vad som helst, men inte uppmana till brott. Brott behöver t.ex. inte vara fysiska handlingar, eftersom även t.ex. trakasserier räknas dit som inte nödvändigtvis är direkta våldshandlingar.

Här tycker jag emellertid vi slutar den diskussionen och kan enas om att vi i Sverige inte har "total yttrandefrihet", utan vi har en begränsad yttrandefrihet som reglerar förhållandet mellan stat och individ. Jag tycker inte den hämmar mig det minsta utan jag tycker att i de absolut flesta fall så kan den bidra till att göra samhället lite trevligare. Sedan kan jag även tycka att det är fruktansvärt tråkigt att vi är tvungna att ha lagar som inskränker yttrandefriheten, men som sagt jag har aldrig känt att det hindrat mig från att uttrycka mig precis hur jag vill.

Skrivet av _MmattiasS_:

"Vi får däremot yttra vilka politiska och religiösa värderingar vi vill, så länge det inte är politiska eller religiösa värderingar som är förbjudna." Lite som bilen som du kan få i vilken färg du vill så länge den är svart

Ja, eller inte alls. Jag kan vara öppet praktiserande muslim, jude, kristen, hindu eller scientolog och sprida budskap från dessa religioner obehindrat så länge de inte uppmuntrar till brottsliga handlingar. Du måste ju inse att detta är kärnan i den yttrandefriheten vi har i Sverige. Om du sedan tycker att den är för inskränkt, så är det en annan diskussion. Kolla gärna upp "yttrandefrihetsbrott".

Skrivet av _MmattiasS_:

Sveriges grundlag definierar inte yttrandefrihet som koncept och vad som är rätt eller fel. Det är fullt möjligt även för Sverige att ha dåliga lagar.

Jagg skulle nog påstå att man visst definierar yttrandefrihet som koncept, men i övrigt håller jag med dig.

Lite OnT, så är det ju i Sverige ett yttrandefrihetsbrott att förtala eller kränka andra människor, så att detta förslaget från EU går ju lite i linje med det. Och rena bedrägerier är ju självklara, i min mening. Jag upplever det som att EU i detta fallet står på konsumenternas sida mot de stora bolagen och tycker det är mycket positivt.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Skrivet av Christhebalrog:

Lite OnT, så är det ju i Sverige ett yttrandefrihetsbrott att förtala eller kränka andra människor, så att detta förslaget från EU går ju lite i linje med det. Och rena bedrägerier är ju självklara, i min mening. Jag upplever det som att EU i detta fallet står på konsumenternas sida mot de stora bolagen och tycker det är mycket positivt.

Okej, back to topic. Ser du ingen nackdel att företagen på vars sidor jag uttrycker mig bli ansvariga för mina yttranden? Är det inte jag själv som ska vara det, oavsett var de sker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, blir väl feminister och annat vänsterfolk som kommer hålla i domarklubban vad gäller vilket som är hat och inte.

Blir säkert inte svårnavigerbart heller. Bara komma ihåg att hat mot medelålders vita män är helt ok, resten inte.

Dom försöker göra det till sin högborg och tidnings ägda grupper har det som propaganda center där bögar invandrare eller hbtq personer aldrig får i ifrågasättas oavsett ämne när dom bajsar regnbågar och är exemplariska människor och ironiska är att mycket vänsterfolk är dom som sprider mest hat och kan inte ta till sig fakta och är utan verklighets uppfattning och utgår endast efter sin vridna ideologi som fundamentalister gör

Människor som inte tål åsikter utom sina egna och anser att demokrati är bra så länge alla håller med dom ska inte ha rätten att diktera ett skit när dom inte har förmågan att vara flexibla och är åt det hållet vi går och är dom som gynnas av censur och limiterad yttrandefrihet och titta bara på peter springare hur mycket näthat han utsatts för av vänster människor genom att presentera fakta men det är helt ok han är ju medelålders vit man

Så jag tror med det kommer leda till mer PK vänligt där inget negativt får sägas om utsatta grupper trots det finns problem som invandrare och brott eller tiggare och gud förbjude om man skulle diskutera homosexuella som något måste slagit genetiskt fel när andra varelsers mål alltid är att sprida livet vidare och allt liknande kommer räknas som hatbrott och kommer sluta med att rent barnsliga saker som förbjuda ordet askkopp som kan relatera till nicotin eller judehat och liknande logiska slutsatser

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jajjemän! EU levererar nät det kommer till konsumentskydd alltså!

Ta bort böter och se om dom bryr sig om oss konsumenter.
Det enda som bryr sig är hitta stor företag, för få in mera pengar för saftiga bonusar. Om EU bryr sig om konsumenter, skulle dom stoppat såna som Gothic Law att hota med kravbrev mot fildelare som dom aldrig kan bevisa vem som verkligen ligger bakom spakarna.

Utan pengar inblandat skylle som inte lyfta ett finger.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Att förbjuda "olämpliga meddelanden" är ett enormt ingrepp på yttrandefriheten. Vem har rätt att bestämma vad som är "lämpligt" och vilka politiska ideologier färgar den som bestämmer det? Känns väldigt Stasi. Och som ett sätt att tysta oliktänkande.

Mordhot t ex, eller liknande som inte alls har med yttrandefrihet att göra.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, blir väl feminister och annat vänsterfolk som kommer hålla i domarklubban vad gäller vilket som är hat och inte.

Blir säkert inte svårnavigerbart heller. Bara komma ihåg att hat mot medelålders vita män är helt ok, resten inte.

Förstår att mobbare, högerextremister, rasister etc blir oroliga nu.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

kommer aldrig ske .. de kommer däremot få böter om de blir fällda och rättar de inte till det kommer fler böter

Självklart inte, men det är en kul tanke.
Förstår inte att man ska klaga på något som är fritt att använda och dessutom gratis för användarna.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Förstår att mobbare, högerextremister, rasister etc blir oroliga nu.

Alla borde vara oroliga för sätter man idioter till makten händer idiotiska saker och stora delar av feminismen är en form av fundamentalismen där man försöker baka in allas lika värde men i grund och botten handlar om eget intresse att framhäva sin politiska ideologi och med en värdegrund där man inte kan ta till sig verkligheten är inte ett koncept för bra ledning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Polisgubbe släpper lite brotsstatistik om Sverige som icke blivit "granskad" och OK'ad av åsiktskorridoren och PKeliten för se till att den absolut inte kan ses om "negativt" för deras politiska agenda.

HAN ÄR RASIST!
HOTA HONOM!
TA BORT FB INLÄGGET!
HAN SKA INTE HA KVAR JOBBET LÄNGRE!
POLISANMÄL HONOM!
EU: VAD GÖR NI FB NU MÅSTE NI SKÄRPA ER MED NÄTRASISMEN OCH HATMEDDELANDE

Bra """"yttrandefrihet"""" Sverige.

"Vi har fullt yttrandefrihet så länge det inte bryter mot en lag"
O vilken jättebra INGENTING. Så var är det some inte hindrar att folk stiftar lag X och Y för att förhindra att det blir förbjudet? Vilken vattentät kommentar. Typ som att säga alla ska ha mänskliga rättigheter så länge de inte bryter mot en lag. Eller varför inte alla ska ha mänskliga rättigheter så länger de inte kommer från Z land?

Så, du stör dig alltså jätte mycket på att folk har rätt att tycka vad dem vill? Du kanske vill "förbjuda" dem för att framföra sin åsikt?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Okej, back to topic. Ser du ingen nackdel att företagen på vars sidor jag uttrycker mig bli ansvariga för mina yttranden? Är det inte jag själv som ska vara det, oavsett var de sker?

Men eftersom logik inte kan få tyst på gojan du skriver så kanske man behöver vända sig till det forum det publiceras i. Nu har du ju inte skrivit något olagligt vad jag kan se, bara i mina ologiskt, men ifall du skulle börja kläcka ur dig rena hot så behöver ju någon få press på sig att inte låta dig fortsätta. I det här fallet skulle det i så fall bli SweC eftersom vi skriver på deras forum, inte din tangentbordstillverkare, en jämförelse du hellre verkar vara benägen att dra paralleller med än den uppenbara.
Med din haltande logik är det tydligen helt ok för pedofiler att kontakta barn på FB, för kriminella att idka utpressning, langare sälja sina droger och för mobbare att driva sina offer till självmord...så länge dem sitter bakom VPN så dem inte kan spåras så får inte FB blockera dem då det inte är deras "uppgift".

Har du själv tänkt igenom dina argument?

Yttrandefrihet i Sverige innebär att vi kan dela med oss av våra åsikter så länge dem inte bryter mot lagen. Det ger oss rätten att i ord tycka och tro på vad vi vill. Framförallt ger det oss rätten att berätta sanningen, hur obekväm den än kan vara för vårt lands styre, något som är en grundpelare för en fungerande demokrati.
Vissa är tydligen väldigt obekväma med att inte få hota, mobba, uppvigla eller liknande. Av någon anledning blir alla som inte tycker likadant som dem: "PK-maffia", "extremvänster" och/eller "feminister", vilket tydligen utgör samtliga riksdagspartier utom möjligtvis SD men det är väl bara en tidsfråga innan dem också ses som för mjäkiga.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Yttrandefrihet i Sverige innebär att vi kan dela med oss av våra åsikter så länge dem inte bryter mot lagen. Det ger oss rätten att i ord tycka och tro på vad vi vill. Framförallt ger det oss rätten att berätta sanningen, hur obekväm den än kan vara för vårt lands styre, något som är en grundpelare för en fungerande demokrati.
Vissa är tydligen väldigt obekväma med att inte få hota, mobba, uppvigla eller liknande. Av någon anledning blir alla som inte tycker likadant som dem: "PK-maffia", "extremvänster" och/eller "feminister", vilket tydligen utgör samtliga riksdagspartier utom möjligtvis SD men det är väl bara en tidsfråga innan dem också ses som för mjäkiga.

Tyvärr så är det inte lagar som håller oss gisslan, det är den sociala diktaturen. Folk blir avskedade från sina jobb om chefer får reda på att de röstat på SD, talat illa om feminister på sociala medier, eller delat en artikel från typ Fria Tider på sin facebook. Och diskrimineringsombudsmännen väljer alltid den politiskt korrekta sidan i dessa fall och ger chefer full rätt att sparka folk på detta vis. På arbetsintervjuer blir man också ifrågasatt frågor som kräver PK svar, noll relevans till yrket men svaren spelar tydligen stor roll.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Här ser vi EU göra det EU borde göra. Tack för att ni finns! Utan EU har ingen enskild europeisk stat något alls att säga till om emot USA eller stora multinationella företag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Sant. Sådana här samarbeten går lättare i en union. Men att det annars skulle vara en omöjlighet med samarbete är dock inte sant.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Men eftersom logik inte kan få tyst på gojan du skriver så kanske man behöver vända sig till det forum det publiceras i. Nu har du ju inte skrivit något olagligt vad jag kan se, bara i mina ologiskt, men ifall du skulle börja kläcka ur dig rena hot så behöver ju någon få press på sig att inte låta dig fortsätta. I det här fallet skulle det i så fall bli SweC eftersom vi skriver på deras forum, inte din tangentbordstillverkare, en jämförelse du hellre verkar vara benägen att dra paralleller med än den uppenbara.
Med din haltande logik är det tydligen helt ok för pedofiler att kontakta barn på FB, för kriminella att idka utpressning, langare sälja sina droger och för mobbare att driva sina offer till självmord...så länge dem sitter bakom VPN så dem inte kan spåras så får inte FB blockera dem då det inte är deras "uppgift".

Har du själv tänkt igenom dina argument?

Yttrandefrihet i Sverige innebär att vi kan dela med oss av våra åsikter så länge dem inte bryter mot lagen. Det ger oss rätten att i ord tycka och tro på vad vi vill. Framförallt ger det oss rätten att berätta sanningen, hur obekväm den än kan vara för vårt lands styre, något som är en grundpelare för en fungerande demokrati.
Vissa är tydligen väldigt obekväma med att inte få hota, mobba, uppvigla eller liknande. Av någon anledning blir alla som inte tycker likadant som dem: "PK-maffia", "extremvänster" och/eller "feminister", vilket tydligen utgör samtliga riksdagspartier utom möjligtvis SD men det är väl bara en tidsfråga innan dem också ses som för mjäkiga.

Hey, hyffsa till tonen. Annars är det ingen idé.

Jag tycker att hot, pedofili, utpressning och drev till självmord ska vara olagligt. Jag har aldrig sagt något annat. Jag har heller inte skrivit "PK-maffia", "extremvänster" eller "feminister", så jag vet inte vem du citerar där. Har heller inte nämnt SD, men är det relevant vad jag tycker där, så tror jag att de tillsammans med sin nationalistiska våg i Europa och USA är dagens största hot emot det fria samhället. (Du har i och för sig rätt i att samtliga riksdagspartier förutom SD är feminister. Det är bra.)

Vilken av gojan jag skriver tycker du borde censureras? Det är alltid svårt att vara för yttrandefrihet i debatter, eftersom den är till för just de jag inte håller med. Därför driva debatten ofta till att man skulle försvara just de man minst håller med (nazister etc) bara för att man inte vill censurera dem. Voltaires tankar sammanfattades en gång som "jag håller inte med om vad du säger men jag är redo att dö för din rätt att säga det". Klyschigt men lite fint, tycker jag.

Kul därför att du tar steget bortom "jaha tycker du att det är nice att heila då"-argumentet och säger att det borde bli tyst på gojan just jag kläcker ur mig, bara för att du inte får ihop det logiskt. Censurera någon för att de förespråkar yttrandefrihet. Ironiskt.

Nej, yttrandefriheten i Sverige ger oss inte rätt att i ord tycka och tro vad vi vill. Den förbjuder t.ex. att uttrycka rasism. Jag hatar rasism av hela mitt hjärta, men jag vill inte förbjuda det. Som om det inte vore nog med att ett förbud bara är kontraproduktivt så är rasism en extremt dum idé som är extremt lätt att debattera emot. Och framför att är det nice med en stark grundlag som garanterar yttrandefrihet för _alla_ åsikter. Annars blir det inte kul när Trump, Erdogan, Putin eller Åkesson tar makten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Alla borde vara oroliga för sätter man idioter till makten händer idiotiska saker och stora delar av feminismen är en form av fundamentalismen där man försöker baka in allas lika värde men i grund och botten handlar om eget intresse att framhäva sin politiska ideologi och med en värdegrund där man inte kan ta till sig verkligheten är inte ett koncept för bra ledning

Titta, ett utmärkt exempel på vad yttrandefrihet är. Du ogillar regeringen och kritiserar den öppet, något man i många länder utan yttrandefrihet inte kan göra utan att tillbringa resten av sitt liv i fängelse, ifall man inte blir avrättad direkt.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Tyvärr så är det inte lagar som håller oss gisslan, det är den sociala diktaturen. Folk blir avskedade från sina jobb om chefer får reda på att de röstat på SD, talat illa om feminister på sociala medier, eller delat en artikel från typ Fria Tider på sin facebook. Och diskrimineringsombudsmännen väljer alltid den politiskt korrekta sidan i dessa fall och ger chefer full rätt att sparka folk på detta vis. På arbetsintervjuer blir man också ifrågasatt frågor som kräver PK svar, noll relevans till yrket men svaren spelar tydligen stor roll.

Visst, samhället har sina "regler", men de du nämner låter mer som Aftonbladsrubriker eller vaga uppfattningar och generaliseringar än egentliga händelser. Har svårt att tro att någon blivit avskedad för att ha röstat på SD då vi har regler om vilka grunder man får avskeda folk på och när du säger "talat illa om feminister på sociala medier" så rymmer ju det alltifrån rena dödshot till sexuella trakasserier.
Det är tydligen väldigt kränkande att vara feminist idag, men även så för de som håller med SD's politik.
Återigen, resten av det du skriver låter tyvärr bara som någon rubrik du skummat förbi på FB, eller din generella uppfattning...kom gärna med ett konkret exempel.

Att en arbetsgivare inte vill anställa någon som inte är för jämlikhet eller folks lika värde är väl kanske inte så konstigt heller? Skulle du vilja anställa en tidigare straffad pedofil till ett dagis trots dennes "långa erfarenhet av att arbeta med barn"? På en arbetsplats måste ju folk kunna arbeta tillsammans, vilket inte går ifall en nyanställd inte vill befatta sig med t ex mörkhyade på jobbet, eller någon som har problem med att ta jobbuppgifter från sin chef för att hon är kvinna. Hur man är socialt spelar stor roll i de flesta yrken, det är inget konstigt alls.

Vi kan ju vända på det och ta ett annat exempel. en IS-återvändare är tillbaka i Sverige och kör taxi, skulle du vara bekväm med att han plockar upp ungarna och barnen efter skola/jobb? Inte? Men fan vad du var PK då, han kanske kör jättebra taxi!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Hey, hyffsa till tonen. Annars är det ingen idé.

Jag tycker att hot, pedofili, utpressning och drev till självmord ska vara olagligt. Jag har aldrig sagt något annat. Jag har heller inte skrivit "PK-maffia", "extremvänster" eller "feminister", så jag vet inte vem du citerar där. Har heller inte nämnt SD, men är det relevant vad jag tycker där, så tror jag att de tillsammans med sin nationalistiska våg i Europa och USA är dagens största hot emot det fria samhället. (Du har i och för sig rätt i att samtliga riksdagspartier förutom SD är feminister. Det är bra.)

Vilken av gojan jag skriver tycker du borde censureras? Det är alltid svårt att vara för yttrandefrihet i debatter, eftersom den är till för just de jag inte håller med. Därför driva debatten ofta till att man skulle försvara just de man minst håller med (nazister etc) bara för att man inte vill censurera dem. Voltaires tankar sammanfattades en gång som "jag håller inte med om vad du säger men jag är redo att dö för din rätt att säga det". Klyschigt men lite fint, tycker jag.

Kul därför att du tar steget bortom "jaha tycker du att det är nice att heila då"-argumentet och säger att det borde bli tyst på gojan just jag kläcker ur mig, bara för att du inte får ihop det logiskt. Censurera någon för att de förespråkar yttrandefrihet. Ironiskt.

Nej, yttrandefriheten i Sverige ger oss inte rätt att i ord tycka och tro vad vi vill. Den förbjuder t.ex. att uttrycka rasism. Jag hatar rasism av hela mitt hjärta, men jag vill inte förbjuda det. Som om det inte vore nog med att ett förbud bara är kontraproduktivt så är rasism en extremt dum idé som är extremt lätt att debattera emot. Och framför att är det nice med en stark grundlag som garanterar yttrandefrihet för _alla_ åsikter. Annars blir det inte kul när Trump, Erdogan, Putin eller Åkesson tar makten.

Skickades från m.sweclockers.com

My point, "feministiskt", som i jämställt och rättvist, har tydligen blivit något slags skällsord. Det får mig att fundera på hur det är ställt i skallen på de som har problem med detta.
Det är bra att du också tycker att vissa saker som hot och utpressning är ok att inte inkludera i "yttrandefriheten" helt plötsligt. Varför sa du inte det från början?

Ifall du läser det jag skrev lite noggrannare så sa jag inte att det du skrev borde censureras, utan att det (för att relatera till artikeln det här handlar om) måste finnas någon att vända sig till som kan förhindra att vissa saker (som t ex hot) inte får publiceras ifall den som hotar inte går att få tyst på. Hade du hotat någon här på SweC så är det ju SweC's ansvar att ta bort innehållet, men ifall de väljer att inte göra det så borde det ju finnas en laglig instans att vända sig till då hot är olagligt. När någon nu gör det på FB, och dem inte vill ta bort det, vem vänder man sig till då? Det är väl bl a det artikeln handlar om?

Sen får jag be om ursäkt för att jag var lite tvär. Jag menade inte att just DU skrivit "PK-maffia...etc", bara att det blivit en så vanlig och negativ stämpel i debatten, den som genomsyrar de flesta sociala medier idag. "Ologiken" och "gojan" jag nämnde var (vad jag tyckte) angående ditt resonemang kring vad som är att inkludera i yttrandefriheten och inte. Det jag syftar på är följande saker du skrev:

Skrivet av _MmattiasS_:

Jo, yttrandefrihet ger dig tillåtelse att säga vad som helst till vem som helst. Vad annars skulle yttrandefrihet innebära?

Skrivet av _MmattiasS_:

Så länge inte Facebook eller Google själva scamar och fraudar är det inte de som ska bötfällas.

Skrivet av _MmattiasS_:

I Sverige har vi inte yttrandefrihet. Självklart får man inte hota någon, uppmana till brott, säga något som är medhjälp till brott, osv. Det är direkt kopplat till fysiska handlingar.

Skrivet av _MmattiasS_:

Ja, det borde faktiskt vara tillåtet att skrika "död åt alla judar",

När jag skrev "goja" och "bristande logik" så hade jag nog de sista två citaten i färskt minne där du säger emot dig själv. Igen, ursäkta ifall jag hade en tråkig ton, du verkar ju ha en del sunda argument också (utifrån mitt personliga perspektiv), men vi är nog inte helt överens om begreppet yttrandefrihet i Sverige helt enkelt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

My point, "feministiskt", som i jämställt och rättvist, har tydligen blivit något slags skällsord. Det får mig att fundera på hur det är ställt i skallen på de som har problem med detta.

Feministiskt != jämställt/rättvist

Begreppen jämställt och rättvist har stått på egna ben sedan urminnes tider. Bara för att vissa element tror sig kunna kidnappa allsköns begrepp och lidande för att använda dem för sin agenda betyder det inte att JAG sjunger med i sången. Jag håller mig till källan och kan tillämpa jämställdhet och rättvisa utan att göda dagens tokfeminister, tackar!

Punkt.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

My point, "feministiskt", som i jämställt och rättvist, har tydligen blivit något slags skällsord. Det får mig att fundera på hur det är ställt i skallen på de som har problem med detta.
Det är bra att du också tycker att vissa saker som hot och utpressning är ok att inte inkludera i "yttrandefriheten" helt plötsligt. Varför sa du inte det från början?

Ifall du läser det jag skrev lite noggrannare så sa jag inte att det du skrev borde censureras, utan att det (för att relatera till artikeln det här handlar om) måste finnas någon att vända sig till som kan förhindra att vissa saker (som t ex hot) inte får publiceras ifall den som hotar inte går att få tyst på. Hade du hotat någon här på SweC så är det ju SweC's ansvar att ta bort innehållet, men ifall de väljer att inte göra det så borde det ju finnas en laglig instans att vända sig till då hot är olagligt. När någon nu gör det på FB, och dem inte vill ta bort det, vem vänder man sig till då? Det är väl bl a det artikeln handlar om?

Sen får jag be om ursäkt för att jag var lite tvär. Jag menade inte att just DU skrivit "PK-maffia...etc", bara att det blivit en så vanlig och negativ stämpel i debatten, den som genomsyrar de flesta sociala medier idag. "Ologiken" och "gojan" jag nämnde var (vad jag tyckte) angående ditt resonemang kring vad som är att inkludera i yttrandefriheten och inte. Det jag syftar på är följande saker du skrev:

När jag skrev "goja" och "bristande logik" så hade jag nog de sista två citaten i färskt minne där du säger emot dig själv. Igen, ursäkta ifall jag hade en tråkig ton, du verkar ju ha en del sunda argument också (utifrån mitt personliga perspektiv), men vi är nog inte helt överens om begreppet yttrandefrihet i Sverige helt enkelt.

Om jag på riktigt hade hotat någon på Sweclockers så hade prio ett inte varit att "ta bort hotet", utan att se till att det aldrig förverkligas. Om jag förmedlade seriösa och trovärdiga hot om våld på Sweclockers hoppas jag att det är Polisen som knackar på min dörr, inte Emil Åkered!

Ursäkten godtagen Ja, kanske lite förvirring. Det jag försvarar är alltså yttrandefrihet i någon sorts definitionsmening. Det är jag för. Jag vet att vi inte har det i Sverige då t.ex. hets mot folkgrupp och kränkningar (?) är olagliga. Det tycker jag är fel. Inte för att jag gillar hets och kränkningar, utan för att yttrandefriheten ingår i en uppsättning principer som jag försöker hålla på konsekvent, oavsett vilken sida av konflikten jag står på.

För att förtydliga vad som kan ses som motsättningar: Jag tycker att det finns en fundamental skillnad mellan sunkiga, dåliga och farliga åsikter å ena sidan och direkta hot emot någons säkerhet å andra. Om någon säger "du borde dö" är det rimliga att säga "nej det tänker jag inte" och gå därifrån. Om någon å andra sidan säger "jag ska slå ihjäl dig!" och börjar springa emot dig är det fullt rimligt att agera baserat på vad han har sagt.

Eller såhär kanske; Yttrande och hot är två olika saker. Ett hot kan visserligen förmedlas i form av ett yttrande, men det kan också vara att rikta vapen emot någon, etc. Om ett hot förmedlas som ett yttrande beivras det just för att det är ett hot och inte för att det är ett yttrande någon inte gillar. Precis som om någon pekar ett vapen emot dig med fingret på avtryckaren så agerar du baserat på hotet i sig, inte på att det borde vara förbjudet att nudda vissa delar av en pistol, att rikta en pistol åt ett särskilt håll eller något annat.

På samma sätt är bedrägeri, utpressning och pedofili också förbjudna oavsett på vilket sätt de utförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Feministiskt != jämställt/rättvist

Begreppen jämställt och rättvist har stått på egna ben sedan urminnes tider. Bara för att vissa element tror sig kunna kidnappa allsköns begrepp och lidande för att använda dem för sin agenda betyder det inte att JAG sjunger med i sången. Jag håller mig till källan och kan tillämpa jämställdhet och rättvisa utan att göda dagens tokfeminister, tackar!

Punkt.

Fint att du känner till begreppen jämställdhet och rättvisa. Tyvärr verkar inte alla göra det, varken då eller nu, och speciellt inte rättvisa mellan könen.
Feminism på Wiki, varsågod.

Punkt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Wiggin: Jag säger att Sverige är fullt med dubbelsidiga skum.

Ta upp fakta = "illegalt" och kan visst polisanmälas som hatmeddelande och rasism aka hets mot folkgrupp
Att hota personen i frågan = helt ok och räknas visst inte som något för att vi har yttrandefrihet.

Kom ihåg grabbs ""yttrandefrihet"" det har vi men det finns undantag, det är fritt så länge det inte är något som går emot min åsikt.

HMMMMMM

Kom när man brukade göra skämt om hur skit Nordkorea eller Kina var med propaganda, hård censur från regering och hur befolkning lever I princip ovetande om hur skit de har det då nyheterna endast pratar om dåligt utanför landet och hur bra det är i landet? Bra kommunistregering måste ju styra åsikterna för att vara kvar i makten trots att de inte är "diktatur". Vet du vad? Sverige är inte lång ifrån detta. Sverige används tillsammans med Tyskland som främsta exempel för samhälsexperiment som gått fel. Var är det för första-värden land där anlagda bilbränder sker i princip varje vecka med så kallade no-go zoner. Förr hade våra nyhetssidor platser för läsare att lägga inlägg och diskutera om nyheter. Vart har de tagit vägen?

Man hör folk slänga termen Facist hit och dit. Sen har vi ministrarna från Sveriges regering som säger till nyhetkällor utomlands om att upphöra deras reportage då det anses som "sverigefientligt meddlande". Jag undrar om vem de verkliga facisterna är?

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Fint att du känner till begreppen jämställdhet och rättvisa. Tyvärr verkar inte alla göra det, varken då eller nu, och speciellt inte rättvisa mellan könen.
Feminism på Wiki, varsågod.

Punkt.

Totalt ointresserad av den desinformationen. Dagens feminism är den nya fascismen.

Punkt.