Fredagspanelen 131: Ryzen 5, programmering i skolan och kemikalieskatt

Permalänk
Medlem

@Jacob
Hihi... "Dx12 nm". Sa ju att bloopers kommer

Gillar dock konceptet, blir mer levande och roligare. En del saker behövs filas på, men det blir nog bra.

Permalänk
Medlem

så enligt er Swec så kan man avlyssna Samsung tv`s utan inverkan och Last Week Tontie with John Oliver säger att mr CIA NSA snubbe måste springa till din tv med en usbsticka å plantera skiten innan detta e möjligt? Sen gick dem igenom alla mcnuggets och diverse codenames........
Vad brukar mr alt facts säga FAKE NEWS?
Nu blev jag ledsen i ögat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tanter? Tycker gubbar generellt som är de farligaste i trafiken. Om man ska peka...

Jag tycker nog dom spelar i samma liga.
Men sedan är kanske män överrepresenterade då det i regel är "gubben" som kör om bägge sitter i bilen.

EDIT:

Skrivet av JHTM1:

så enligt er Swec så kan man avlyssna Samsung tv`s utan inverkan och Last Week Tontie with John Oliver säger att mr CIA NSA snubbe måste springa till din tv med en usbsticka å plantera skiten innan detta e möjligt? Sen gick dem igenom alla mcnuggets och diverse codenames........
Vad brukar mr alt facts säga FAKE NEWS?
Nu blev jag ledsen i ögat!

Vad är poängen eller frågan?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag tycker nog dom spelar i samma liga.
Men sedan är kanske män överrepresenterade då det i regel är "gubben" som kör om bägge sitter i bilen.

EDIT:

Vad är poängen eller frågan?

Ja, det är ju bara gissning som baseras på mina upplevelser och vad jag ser i trafiken.
Jag tror tanter är mer införstådda med att de inte kan köra bil när sinnena sviker, medans gubbar tuffar vidare tills andra säger åt dom att de är en fara i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja, det är ju bara gissning som baseras på mina upplevelser och vad jag ser i trafiken.
Jag tror tanter är mer införstådda med att de inte kan köra bil när sinnena sviker, medans gubbar tuffar vidare tills andra säger åt dom att de är en fara i trafiken.

Jo jag utgår från samma punkt och tycker det är ganska lika.
Vet inte om det finns någon statistik på detta? Gör det säkert. =P
Om man kollar på mina farföräldrar (90/88 år) så borde egentligen ingen av dom köra bil längre men ingen av dom verkar själva se problemet. Skall kanske nämnas att det finns en gnutta självinsikt då dom undviker att köra i mörker men bägge kör generellt som krattor.
Nä jag tycker nog vi skulle instifta samma krav som britterna har. Alltså att det krävs kontinuerliga prov efter en viss ålder.
Hos dom så innefaller detta någon gång efter 60+ år (vet ej exakt).

EDIT:
BTW jag tycker inte riktigt om att swec inte längre visar hela inlägg när man citerat någon.
Kan lätt bli missuppfattningar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@mrbrix:
titta på VOD efter streamen

Permalänk
Medlem

@Barak: antog själv att det var inte omöjligt att dem har hackat nåt i Samsungs tv så dem kommer åt att lyssna offline mode.
Sen ser man ett tv program som är iochförsig är ett komediprogram som driver med folk som inte säger sanningen.
Swec säger att det går lyssna offline på Samsungs TV:n tycker jag iallafall är väldigt konstigt efter att sett programmet , vem har rätt där?
Jag kör på Last week tonite with John Oliver tror inte han skulle leka med da Trump alltför lättvindligt utan research.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det fel på videon? Den går i en loop i början och jag måste flytta in en bit manuellt för att det ska funka

Jag kan inte spola bakåt på filmen under lajv sändningen, så jag ser lajv. Skittråkigt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHTM1:

@Barak: antog själv att det var inte omöjligt att dem har hackat nåt i Samsungs tv så dem kommer åt att lyssna offline mode.
Sen ser man ett tv program som är iochförsig är ett komediprogram som driver med folk som inte säger sanningen.
Swec säger att det går lyssna offline på Samsungs TV:n tycker jag iallafall är väldigt konstigt efter att sett programmet , vem har rätt där?
Jag kör på Last week tonite with John Oliver tror inte han skulle leka med da Trump alltför lättvindligt utan research.

Att Samsungs apparater var hackade har vi vetat i ett år? Åtminstone vad det gällde kameran.
Sedan var wikileaks senaste publicering (i alla fall för mig) nyheter vad det gällde ljudupptagningen.
Mig veterligen så är det ingen som har påstått att dom kan avlyssna/filma dig offline. Det är teoretiskt möjligt men ingen data kan skickas så länge enheten ej är uppkopplad.
Det är skillnad på att vara offline och i ett simulerat standby-läge.

Att driva med en individ med vanföreställningar, förföljelsemani, avsaknad av verklighetsförankring samt lillakukensyndromet måste vara den lättaste uppgiften i världen. Trump själv verkar åtminstone inte behöva någon "research".

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Ultimate Play The Game

Det här måste vara den ultimata duon i Fredagspanelen! Östergötland rulez!!

Permalänk
Medlem

Jonas såg seriöst ut att vara på väg att trilla av pinn förra avsnittet och jag skrev då ett inlägg om att han borde ta semester. Hoppas han återhämtar sig ordentligt nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Spela in det när det passar bäst för er. Det är ju ändå mitt under arbetstid/skola för de flesta och man kan ju hur som helst se det när man vil efteråt. Vad spelar det för roll om man ser det live eller inte?

Håller med. Har egentligen ingen som helst betydelse i stort.

Det enda undantaget är om man skulle lyckas få med en kommentar/fråga i livesändningen, men det är ju en ganska liten chans och därmed högst begränsad fördel.

För mig är det egentligen betydelselöst om det är "live" eller inte som man tittar på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Lunchen slut...
Nyttigt att kunna köra bil? Det är ju livsfarligt med alla tanter i Mercedes att vara i närheten av trafiken.
De använder stjärnan på motorhuven som sikte mot alla fotgängare, cyklister och Dacia ägare.

Hatar alla långsamma Dacia och Skoda som stoppar upp trafiken... De bilmärkena eller förarna borde förbjudas!

/mercedesförare

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag spenderade halva dagen med att felsöka varför jag inte kunde få ljud genom flashplayer, önskar tanken slog mig tidigare att prova en annan youtube video så jag fattat att det bara var denna videon som inte hade ljud i början. .-.

Japp. Var själv där igår eftermiddag/kväll...

Började felsöka HTPC och ljudinställningar i kombination med Chrome, men kom iofs. snabbt på att testa med annan YouTubevideo.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Ingen innehållsförteckning på YouTube så man kan hoppa till dom intressanta delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hatar alla långsamma Dacia och Skoda som stoppar upp trafiken... De bilmärkena eller förarna borde förbjudas!

/mercedesförare

Har du hatt när du kör?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHTM1:

@Barak: antog själv att det var inte omöjligt att dem har hackat nåt i Samsungs tv så dem kommer åt att lyssna offline mode.
Sen ser man ett tv program som är iochförsig är ett komediprogram som driver med folk som inte säger sanningen.
Swec säger att det går lyssna offline på Samsungs TV:n tycker jag iallafall är väldigt konstigt efter att sett programmet , vem har rätt där?
Jag kör på Last week tonite with John Oliver tror inte han skulle leka med da Trump alltför lättvindligt utan research.

Har ingen TV och har inte haft det sedan tjock-TV tiden.. bara skitprogram ändå.

Men om jag tänker mig in i hur det borde vara kopplat, så kan det inte vara så svårt för dem att hacka in sig, om TV:n har ström och är uppkopplad mot nätet.
Går ju att gå in i routern och kolla om TV:n är uppkopplad, när den är avstängd..

Själv säger jag att om du vill vara säker, så får du dra ur strömkontakten helt enkelt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Har du hatt när du kör?

Nej, äger ingen. Sorry!

Kör som sagt ofta rätt snabbt, aggressivt och forcerat.

Hatar alla slöa Skoda, Kia och Dacia som vanligtvis bara är jobbiga stoppklossar i trafiken - förmodligen större chans att vara hattbärare*!

*Nej, jag klagar inte på de som nyttjar huvudbonader; vi har ett fritt land - bara inget för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

När pratar de om programmering i skolan? Skummade igenom avsnittet, men kunde inte hitta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

När pratar de om programmering i skolan? Skummade igenom avsnittet, men kunde inte hitta det.

Ganska tidigt i avsnittet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har inte heller förstått varför PC-spel kräver speciella (ofta ganska fula) stolar. Det jag kan själv tänka mig, och ser undantaget för, är ju specilla bilstolar eller flygstolar för simulatorer.

Däremot för "vanliga" spel vid ett vanligt skrivbord så ser jag inte någon anledning att man inte skulle klara sig fint med en vanlig skrivbordsstol/kontorsstol?

Kontorsstolar är ju utformade för att man skall kunna sitta en 8-10 timmar om dagen och jobba vid sitt skrivbord. Då borde de duga lika fint när man byter ifrån Office till Steam.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Switch stand klagas det på i veckans fredagspanel. Man kan ta ett Twelve South’s HiRise 2 iPhone stand och en USB-C laddningskabel så är man på banan. Kosta rätt mycket, ungefär 4-500 kr för dockan och 200 kr för kabeln men vad gör man inte för att kunna spela och ladda samtidigt och det inte ska se ut som ett hemmabygge.

Glömde att det nog även krävs en 749,00 kr laddare att stoppa in i väggen! Men vem har sagt att det ska vara billigt att blanda Nitendo med Appleprylar? Ca 1500 kr och inte ens halva priset av konsolen för ett ställ.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Var nära att köpa en Xbox One S för 1500 (vid öppning av NenOnNet-butik, men var nyligen slutsålt när jag kom).

Jo, Nintendo är nog spelvärldens Apple!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Kör som sagt ofta rätt snabbt, aggressivt och forcerat.

Ok, du suger som bilförare med andra ord. Vissa ska inte ha körkort. Har inget problem med snabbt - men aggressivt och forcerat i vanlig trafik säger det mesta.
Rejält trött på aggressiva förare ofta utan körkort och ingen koll alls på svenska trafikregler, kör oftast BMW, audi eller mercedes.
Jag kör ofta för fort, men inte fan nosar jag framförvarande bil i häcken om den råkar köra efter reglerna. Håller mig alltid i högerfilen på motorväg såvida jag inte kör om. Rejält trött på flytta mig två filer när jag kör om någon som ligger i mittfilen utan orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, du suger som bilförare med andra ord. Vissa ska inte ha körkort. Har inget problem med snabbt - men aggressivt och forcerat i vanlig trafik säger det mesta.
Rejält trött på aggressiva förare ofta utan körkort och ingen koll alls på svenska trafikregler, kör oftast BMW, audi eller mercedes.
Jag kör ofta för fort, men inte fan nosar jag framförvarande bil i häcken om den råkar köra efter reglerna. Håller mig alltid i högerfilen på motorväg såvida jag inte kör om. Rejält trött på flytta mig två filer när jag kör om någon som ligger i mittfilen utan orsak.

Du verkar helt OK.

Brukar faktiskt hålla rejält med avstånd, och dessutom ge gott om tid för folk att flytta sig (gillar inte heller folk som direkt ligger några meter bakom - då brukar jag sakta ner och djävlas med dom tillbaka). Kan absolut förstå dig till 100% där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, äger ingen. Sorry!

Kör som sagt ofta rätt snabbt, aggressivt och forcerat.

Hatar alla slöa Skoda, Kia och Dacia som vanligtvis bara är jobbiga stoppklossar i trafiken - förmodligen större chans att vara hattbärare*!

*Nej, jag klagar inte på de som nyttjar huvudbonader; vi har ett fritt land - bara inget för mig.

Du beskriver Mercedes förare så galant haha. Du borde köpa en hatt dock.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Du beskriver Mercedes förare så galant haha. Du borde köpa en hatt dock.

Hmm. Förstår inte riktigt detta faktiskt.

För det första så skall man tydligen se hatt som något negativt (för det är det jag antar att du alluderar till när du gör ditt bästa i att anstränga dig att försöka pika Mercedesförare )?

För det andra, oavsett hur negativt det är med hatt eller inte (har ingen egentlig åsikt om det, även jag inte är typen som själv använder det), finns det verkligen någon sådan reell korrelation (utanför din fantasi)?

Nu har jag släppt lite av trafikgrejen, men är genuint nyfiken på detta, och hur du tänker (eller missar att göra så)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Paddanx:

@Jacob
Hihi... "Dx12 nm". Sa ju att bloopers kommer

Gillar dock konceptet, blir mer levande och roligare. En del saker behövs filas på, men det blir nog bra.

Den bjuder jag på! Är det något redaktionen har gemensamt är det att vi kan bjuda på oss själva. Vissa mer än andra...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Var kan jag hitta en likadan mugg som Jacob har? Vill äga en egen!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Blir inte klocka 11 för live eventet lite tidigt? Ni borde köra det efter eran lunch så vi får mätta och glada programledare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG