AMD Radeon RX Vega hittar ut på bild

AMD Radeon RX Vega hittar ut på bild

Efter att ingenjörsexemplar av Radeon RX Vega i omgångar demonstrerats hittar två nya bilder ut på webben, vilka sannolikt visar den slutgiltiga konsumentversionen.

Läs hela artikeln här

Phett najs!

sweet

Jag tycker att kortet på bilden ser stort ut för att ha HBM.
Kan detta vara bantade Vega med DDR5x?

De ser ut som Sapphire-korten från RX 400-serien, fast i vitt.

Skrivet av Thomaseron:

Var ser du storleken på kortet? Det enda jag ser är två bilder på olika delar av det. Och även om det är större kan det vara enbart för att de vill köra luftkyld lösning. Du vet, efter patentbråken angående fury x.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dlq84:

Var ser du storleken på kortet? Det enda jag ser är två bilder på olika delar av det. Och även om det är större kan det vara enbart för att de vill köra luftkyld lösning. Du vet, efter patentbråken angående fury x.

Man kan ju dra vissa slutsatser om storleken baserat på bilden med fästena för bakstycket. Ser ut som en ganska så "bulkig" shroud.

Jag hoppas de gjort en referenskylare som är i klass med nvidias, skulle gärna köra med ett kort som blåser ut luften ur chassit. Just nu har jag ett som inte gör det och det fungerar bra men då har ju kortet en TDP på 120w.

@dlq84 Det @cfwin sa, hålet i täckplåten syns inte på båda bilderna. Därför drar jag slutsatsen att kortet är stort.
Gällande patentbråket, det har de säkert lärt sig av till denna gången. Dessutom kunde de ju luftkyla Nano.

Bandbredd på 512mb/s. Har inte kort haft det i åratal i toppsegmenten? På vilket sätt är hbm2 att föredra då om bussen begränsar? Eller är det den interna klockan (MHz) som kan vara högre?

Skrivet av Thomaseron:

@dlq84 Det @cfwin sa, hålet i täckplåten syns inte på båda bilderna. Därför drar jag slutsatsen att kortet är stort.
Gällande patentbråket, det har de säkert lärt sig av till denna gången. Dessutom kunde de ju luftkyla Nano.

Om kollar på bild ett och två så kan man se "slitsarna" i bakplåten, även om bild 2 är väldigt suddig. Tror att det är i stort sett halva kortet på bägge bilderna. Kanske att bild två visar ~55% av kortets längd. Min första tanke var också att det ser långt ut för att vara HBM-kort. Det verkar som chippet är placerat på första tredjedelen av kortet, så det är kanske plats för en radialfläkt längst bak? Vad ska det vara för TDP på Vega?
Bilderna är rätt mörka så jag har svårt att se strömkontakterna. Blir det 6+6 eller 8+8?

Har de slopat Fury X's vattenkylning för RX Vega?

Skrivet av napahlm:

Om kollar på bild ett och två så kan man se "slitsarna" i bakplåten, även om bild 2 är väldigt suddig. Tror att det är i stort sett halva kortet på bägge bilderna. Kanske att bild två visar ~55% av kortets längd. Min första tanke var också att det ser långt ut för att vara HBM-kort. Det verkar som chippet är placerat på första tredjedelen av kortet, så det är kanske plats för en radialfläkt längst bak? Vad ska det vara för TDP på Vega?
Bilderna är rätt mörka så jag har svårt att se strömkontakterna. Blir det 6+6 eller 8+8?

Jag minns inte om jag sett någon siffra på 225w, men det var troligtvis rykten. Jag har med mina begränsade kunskaper om fotoredigering kommit fram till att det förmodligen sitter något som täcker för kontakterna. Det skulle kunna vara 6+6, men då kan de ju lika gärna använda en ensam 8-pins, tänker jag. De har ju haft 6+8 på andra högpresterande kort, så det är en möjlighet.

Skrivet av TacticalRetreat:

Har de slopat Fury X's vattenkylning för RX Vega?

Det kan vara så, och då tänker jag att det finns två anledningar. Det ena är, som nämnts tidigare, patentbråk. Andra anledningen kan vara att de inte tycker att det behövs om luftkylaren är tillräckligt bra.

En annan tanke som slår mig är att detta kanske inte är Vega 10, utan Vega 11 som enligt rykten är en nedbantad variant. Likt Fury-kortet utan X kan det hända att det inte får vattenkylning. Vilda spekulationer från min sida, dock.

Skrivet av talonmas:

Bandbredd på 512mb/s. Har inte kort haft det i åratal i toppsegmenten? På vilket sätt är hbm2 att föredra då om bussen begränsar? Eller är det den interna klockan (MHz) som kan vara högre?

Det är dyrt med stor bussbredd för kiselbudgeten samt vanlig GDDR5(X) drar mer ström, ström som kan användas till huvudchippet istället exempelvis.
Med Vega har AMD halverat antalet chip mot Fury men behållt bandbredden, det sänker tillverkningskostnaden.

Bandbredden är också väl tilltagen även om man tittar bakåt i tiden eller jämför mot nvidia.
AMD 7970 288GB/s
Geforce 680 192GB/s

Geforce 780ti 336GB/s
AMD 290 320GB/s

AMD 390 384GB/s
Geforce 980ti 336GB/s

AMD Fury 512GB/s
Geforce 1080 320GB/s

AMD Vega 512GB/s
Geforce 1080ti 484GB/s

Den vit-röda färg kombinationen får mig och tänka på The Umbrella Corporation dock inte like farlig

Enligt denna sida så verkar 1080 Ti vara bra mycket bättre än Vega:
http://seekingalpha.com/article/4055622-nvidia-compubench-sho...

Så vi får se om det blir något motstånd att tala om.

Skrivet av talonmas:

Med 4 stackar blir det 1 TB/s och det kommer men lite senare.

Skrivet av FL3JM:

Mjo dock så kanske det blir ett bra pris på Vega, om den ligger runt 1070/1080 och kostar mindre så är det ju ett givet köp för många.

Skrivet av FL3JM:

Det där är intressant då den enheten heter 687F:C1 men den som Videocardz.com har lagt ut i veckan heter 687F:C3, så det verkar vara flera ES varianter eller så kommer det som vi misstänker fler olika (stora/små) Vega.

info om 687F:C3
https://videocardz.com/67275/amd-vega-spotted-with-4096-cores...

info om 687F:C1
https://videocardz.com/67242/amd-vega-with-64-compute-units-s...

Skrivet av Delerium:

Vet inte hur man ska tolka den översta bilden, något säger mig att deras maxade VEGA släpps i H2? Kollade i stortsätt bara watten för att dra den slutsatsen. Vill ju helst köpa det bästa och inte köpa någon kapad GPU aka GTX1080 ekvivalent, vill ju ha 1080ti versionen av VEGA.

Det får komma lite mer VEGA läckor nu, jag känner mig lite mätt på Ryzen då jag vrål läst allt nytt som släppts på Reddit och här på Sweclockers, enda jag ser fram emot är Ryzen 5 prestanda tester, sedan vill jag bara läsa om VEGA.

VEGA 10 x2 kanske även står för CF singelkort lösning aka dual gpu chip på ett kort?

Skrivet av Kokefa:

VEGA 10 x2 kanske även står för CF singelkort lösning aka dual gpu chip på ett kort?

Skulle gissa på det men den som lever får se. Klart är i alla fall att HBM2 kommer ge betydligt högre bandbredd på sikt.

Ett debattinlägg hos en investeringssida som Seekingalpha skriven av någon som ligger långt med Nvidia-aktier är väl kanske inte den mest objektiva källan för information.

Senast redigerat 2017-03-17 11:27: stavning

Får detta grafikkort i huvudet, den liknar den klassiskt gigantiska Asus ROG Mars II.

Alltid för sena AMD. Får återigen bli ett Nvidia kort.

Skrivet av Thomaseron:

Eller så har de uppgraderad kyllösning. Skulle vara trevligt om stock korten hade vettig kylning so man slipper vänta på att ASUS ska fixa den.

@AxMi-24: Ja, det är också en möjlighet.

Vet inte om det spelar någon roll men det står inte "Radeon RX Vega" på kortet, bara "Radeon Vega". I övrigt en snygg backplate.

Alltså, det kan ju inte bara vara jag som stör mig till förbannelse på att dom helt har fuckat upp grammatiken på bilden? "It's got a soul = It is got a soul"...

Skrivet av Snuffelbutt:

Alltså, det kan ju inte bara vara jag som stör mig till förbannelse på att dom helt har fuckat upp grammatiken på bilden? "It's got a soul = It is got a soul"...

It's kan betyda både it is eller it has beroende på situation och i det här fallet är det givetvis it has got a soul.

Jämför med att t.ex. skriva 'it's been a while' vilket betyder 'it has been' och inte 'it is been'.

Skrivet av Cameltotem:

Alltid för sena AMD. Får återigen bli ett Nvidia kort.

Hur länge tänkte du tjata om det? Du kommer ångra dig ändå, men det kommer jag förstås inte höra från dig på forumet