Prisjakt hackat – användaruppgifter på vift

Prisjakt hackat – användaruppgifter på vift

Prisjämförelsesajten Prisjakt blir nu den senaste i raden som rapporterar om intrång, där ett antal e-postadresser och tillhörande konton kommits åt av obehöriga.

Läs hela artikeln här

Förstår självklart att man måste ge någon form av meddelande åt folket, men blir alltid road över att få läsa efter att information har läckt ut 'vi har vidtagit nödvändiga åtgärder'. Det verkar ju ha fungerat mycket bra dessa åtgärder ;=)

Här hade det passat med en prisjaktlänk till bästa pris för tex "McAfee SaaS Email Protection". Med det har ju tyvärr inte sålts på åratal.

@sleepyoh: Dem menar väl att man vidtagit nödvändiga åtgärder efter det inträffade för att stärka säkerheten. Så läser jag det i alla fall.

Hoppas att lösenorden var hashade och saltade.
Hoppas dom inte använde MD5.

Tur att jag använde en Mailinator throw-away e-postadress och inte min riktiga e-postadress.
Så nu är iaf min riktiga e-postadress ute på vift.
Dock så kan dom nu enkelt hacka mitt Prisjaktkonto genom att begära en lösenordsåterställning.

Betyder inte det att hemmakväll också är hackat?
Tråkigt, men byter när jag kommer hem

Vart står det att Prisjakt har blivit hackat, förutom på bilden som Sweclockers lagt upp i artikeln? Jag kan inte hitta det någonstans på prisjakt.se och har heller inte fått något mail från dem där det står att de blivit hackade.

Bytt lösenord nu i alla fall för säkerhets skull.

Skrivet av tintinj:

Vart står det att Prisjakt har blivit hackat, förutom på bilden som Sweclockers lagt upp i artikeln? Jag kan inte hitta det någonstans på prisjakt.se och har heller inte fått något mail från dem där det står att de blivit hackade.

Jag kan bekräfta att det stämmer då jag fått ett liknande mail själv.

Ännu en påminnelse för att få mitt lata arsle och använda en password manager alltså...
Lösenordet till mitt konto på Prisjakt är tyvärr använt på alldeles för många sidor.

Skrivet av sunefred:

@sleepyoh: Dem menar väl att man vidtagit nödvändiga åtgärder efter det inträffade för att stärka säkerheten. Så läser jag det i alla fall.

Jo det är ganska underförstått, menar mest att det är komiskt att man måste göra en sådan standard kommentar efter att något händer.. Lite spel för galleriet liksom.

Är det någon som vet om deras lösenord vart hashade/saltade?

bytte lösenord, nu kommer jag inte in alls. Återställa lösenordsfunktionen verkar också vara ur funktion.. suck.

Skrivet av Gropenator:

Här hade det passat med en prisjaktlänk till bästa pris för tex "McAfee SaaS Email Protection". Med det har ju tyvärr inte sålts på åratal.

McAfee borde få säljas generellt. Större skit får man leta efter..

@jsdapocnma: Nej, du är inte ensam om att återställningen inte tycks fungera. Har kollat skräppost och allt som går, men inga återställningsmejl har inkommit.

Jag har inte fått något mail?

jag har mailat och frågat efter lite fler detaljer, men

det står ju fakiskt inte att de har haft ett intrång. även om det är mest troligt. kan väl vara någon anställd som sålt listor med e-post adresser till externa företag som pysslar med sånt?

Skrivet av KimTjik:

@jsdapocnma: Nej, du är inte ensam om att återställningen inte tycks fungera. Har kollat skräppost och allt som går, men inga återställningsmejl har inkommit.

skönt å höra att man inte är ensam!

Fick mail om det, men inget jag bryr mig om. Använder prisjakt bara för kolla på priser och dom får hacka kontot så mycket dom vill.

Skrivet av tintinj:

https://www.prisjakt.nu/nyhet.php?n=424

Finns länkat på förstasidan av prisjakt.se.

Skrivet av jsdapocnma:

skönt å höra att man inte är ensam!

Ja för när man blir tryckt i röven bredvid någon annan som också blir det, är det plötsligt trevligare

Skiter i denna läck / hack, det spelar ingen roll. Bytt lösenord / mail eller gör inget.

Enligt Feber, som varit i kontakt med Prisjakt, så rör det sig om att en anställds användaruppgifter kommit på vift.

http://feber.se/webb/art/362826/ven_personnummer_och_anvndarn...

Om de vidtagit "lämpliga säkerhetsåtgärder" (dvs att arbeta proaktivt med säkerheten och inte reaktivt som nybörjare gör) så hade det här inte hänt. Jönspellar är vad de är.

@Frux:

Sådär.
Nu har jag uppdaterat mitt lösen.
Valde: winks3#broke

Det borde vara starkt nog väl?

Skrivet av petterf:

@Frux:

Sådär.
Nu har jag uppdaterat mitt lösen.
Valde: winks3#broke

Det borde vara starkt nog väl?

Nä du glömde stora och små bokstäver

Skrivet av lord_vasagos:

Nä du glömde stora och små bokstäver

han glömde ju faktiskt bara stora

Skönt att man kör med Password Manager, hade ett lösen liknande detta: xz*q5a@!ZqH9&CI9, och självklart endast på Prisjakt.

Skrivet av kissekotten4:

Nu heter det versaler och gemener.

Skrivet av petterf:

Jag funderade på att skriva det, men vill inte verka vara en besserwisser

Skrivet av petterf:

Men i folkmun heter det små och stora bokstäver.

Skrivet av kissekotten4:

Att blanda dom då