AMD tillkännager Ryzen 5 1600X, 5 1600, 5 1500X och 5 1400 – lanseras 11 april

Permalänk
Medlem

Att ryzen får bra respons av användarna är ju fantastiskt för oss konsumenter i och med konkurrenssituationen på marknaden MEN.....

Jag personligen kan inte motivera att köpa annat än intel om tanken är att spela trots att det skiljer några hundralappar i pris. Köper jag en PC för att spela lägger jag hellre den lilla extra pengen på en processor jag vet att jag får maximal spelprestanda ur än att försöka övertala mig själv att tumma på den delen för att tjäna några sekunder om jag komprimerar en fil någon gång i månaden. För mig som gamer och som inte står och faller med den extra tusenlappen har AMD mycket att bevisa innan de i mina ögon är ikapp Intel i prestanda och kvalitet.

Förhoppningsvis kan dom som många tror pressa Intel till att antingen utveckla sina produkter för att fortfarande vara "premium" eller sänka sina priser. Tror hur som att Ryzen kommer sälja bra eftersom dom erbjuder väldigt fin all-round prestanda för pengarna och exempelvis föräldrar som köper datorer åt sina barn kommer uppskatta Ryzen och dess prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Den stora massan är troligtvis de som knappast spelar alls, som jag. Jag vill byta min gamla AMD APU HTPC mot en ny prisvärd burk med 4K-60 stöd. Idag är det bara Intel som har något intressant att komma med AMDs APUer är hopplöst omoderna och energikrävande och jag tror inte Amds nya cpu med integrerad grafik kan matcha t.ex. Intels Pentium G4560 i pris och HTPC-prestanda. Eller Intels 7 serie NUCar som jag också är sugen på... Synd eftersom jag gärna skulle stödja AMD (som jag gjorde när jag köpte min förra), men jag orkar helt enkelt inte vänta på att de får tummen loss med sina nya APUr. En annan nackdel är också att AMD lägger priserna precis under Intels motsvarigheter (fast utan någon GPU). Då känns det inte heller så himla intressant med Ryzen om man inte spelar.

Angående Zen och att använda den som APU, där tror jag deras riktiga hitt ligger. De kan troligen med denna arkitekturen producera en 4-kärnig APU som är nästan lika kraftfull som 7700K samt har en grafikdel med HBM minne som kan matcha relativt bra spelprestanda. Den placerad i portabla datorer så har de plockat en av Intels mest lönsamma delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag personligen kan inte motivera att köpa annat än intel om tanken är att spela trots att det skiljer några hundralappar i pris. Köper jag en PC för att spela lägger jag hellre den lilla extra pengen på en processor jag vet att jag får maximal spelprestanda ur än att försöka övertala mig själv att tumma på den delen för att tjäna några sekunder om jag komprimerar en fil någon gång i månaden. För mig som gamer och som inte står och faller med den extra tusenlappen har AMD mycket att bevisa innan de i mina ögon är ikapp Intel i prestanda och kvalitet.

Det beror ju på vilket spel man använder och spel kommer inte använda mindre trådning, de kommer gå mot fler trådar och då kommer en 8 kärnig ryzen vara en mycket bättre köp jämfört med 4 kärnig intel

Permalänk
Medlem

@Ceji: Många AM4 morderkort är utrustade med HDMI kontakt så det är inte helt omöjligt att de lär använda sig av den sockeln.
GA-AB350M-Gaming 3 AMD B350 (Socket AM4)
1 x D-Sub port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
* The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@24 Hz
* Support for HDMI 1.4 version.
Support for up to 3 displays at the same time
Maximum shared memory of 2 GB

Visa signatur

Main: Ryzen 7 3700X, Aorus Elite X570, Pulse 5700 XT, 32GB@3200MHz, Samsung 970 NVMe + 2x1TB SSD + 3TB WD Red
HTPC: Ryzen 3400G, Aorus Pro Wifi B450, Corsair 120GB M.2 + (120+240)GB SSD

Permalänk
Medlem

@Ceji: AM4 är den enda sockeln att hålla reda på just nu gällande AMD oavsett APU/CPU.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Vad synd
Undrar hur det der ut med Ryzen 3 och laptopmodeller. Eller vet vi ens att de är fyrkärniga. De kanske är 3C/6T? Vem vet. Det känns i.a.f. som att de borde ha något mindre chip som inte baseras på de åttakärniga.

Jag är rätt säker på att APU-chippen kommer vara en 4-kärnig konstruktion med 1 CCX, dvs ett annat chip. Det är därför som dessa dröjer några månader till. Om de sedan säljer varianter med färre kärnor vågar jag inte sia om.

Skrivet av Kewmify:

Skulle man satsa på en 1600 istället för en 1700?
Min beställning har inte skickats än då det saknas moderkort.
Bryr mig inte om den sämre spelprestandan, är ute efter 1080p 60fps när jag streamar. Sysslar inte med videoredigring eller liknande, bara spel och stream.
Är det bättre med 8c eller kommer man undan lite billigare med 6c om man klockar upp den till 4GHz?

1600 är ju fortfarande två kärnor mer än 7700K, så det borde i alla fall inte vara sämre för ditt ändamål.

Skrivet av jhonekri:

Vet någon om Ryzen 3 kommer ha modeller under 65W TDP ?

annars lockar r5 1600 mest som det ser ut idag, möjligen r7 1700

Ingen aning, men det borde ju komma åtminstone någon 45W-variant.

Skrivet av Ratatosk:

Hoppas fortfarande lite på en fyrkärnig på ett "native" fyrkärnigt chip, men det verkar mer och mer otroligt.

Ryzen 3 är svaret på din bön.

Skrivet av Perkka:

Verkar dock väldigt konstigt då det står 8mb L3 cache på den ena och 8+8 på den andra (om detta nu stämmer)
då borde 2 av kärnorna bli ordentligt cripplade då de behöver gå igenom den andra CCX'en för att nå L3 öht.
Sedan vet jag inte ens hurvida det är möjligt att låsa bort en av de två L3 cacherna och fortfarande ha tillhörande cores igång.

För jag antar att de inte har något sätt att strypa L3 cachen till 4mb, men då borde det stå 4+4mb istället för 8mb då de skriver 8+8 på 1500x

Skrivet av pellen:

Varför har då 1500X 16MB (8+8) L3 medan 1400 bara har 8MB, om nu båda kommer köra 2+2 cores? Borde inte 1400 också ha 8+8MB L3 isåfall? *förvirrad*

Nånting verkar fel. Mig veterligen hänger casheminnet ihop med kärnan och stängs av ihop med kärnan.

Skrivet av Tumnus:

FUD är en medveten handling. Kan inte utesluta att folk undermedvetet för fram FUD-liknande argument baserad på djupt liggande fanboytankar. Har hänt mig t.ex. där jag varit tvungen att tänka lite extra.

Jag vet inte. Semantik. Med tanke på att #alternativafakta är större än Tamagochi 1997 tycker jag man kan åberopa FUD när falskheter dundrar fram som en stridsvagn.

Skrivet av Ceji:

Den stora massan är troligtvis de som knappast spelar alls, som jag. Jag vill byta min gamla AMD APU HTPC mot en ny prisvärd burk med 4K-60 stöd. Idag är det bara Intel som har något intressant att komma med AMDs APUer är hopplöst omoderna och energikrävande och jag tror inte Amds nya cpu med integrerad grafik kan matcha t.ex. Intels Pentium G4560 i pris och HTPC-prestanda. Eller Intels 7 serie NUCar som jag också är sugen på... Synd eftersom jag gärna skulle stödja AMD (som jag gjorde när jag köpte min förra), men jag orkar helt enkelt inte vänta på att de får tummen loss med sina nya APUr. En annan nackdel är också att AMD lägger priserna precis under Intels motsvarigheter (fast utan någon GPU). Då känns det inte heller så himla intressant med Ryzen om man inte spelar.

En annan sak som retade mig efter mitt AMD APU köp var att de med nästa generation APUer redan efter någon månad fick för sig att byta sockel så att möjligheterna att byta processor utan att också byta moderkort försvann. Nu har AMD FM2+ och AM4 att välja på. Undrar vad det blir när de lanserar sina nya APUer? FM3 eller AM4 kanske? Där är Intel också mer konsekventa..

Det tar 5 år att utveckla en helt ny processorarkitektur och det går inte att snabba upp hur mycket pengar man än kastar på projektet. 2012 började arbetet med Zen, alldeles kort efter att Dirk Meyer fick foten som VD efter Bulldozer-fiaskot. AMD är ett förhållandevis litet bolag som knappt tjänat pengar de senaste 10 åren trots bra produkter förutom Bulldozer, de har inte resurser att lansera en hel produktportfölj samtidigt. Inte ens Intel lanserar hela sin portfölj samtidigt, det är alltid några månader mellan första och sista. Zen-APU:erna kommer andra halvåret i år.

Tror tvärtom att en Zen-baserad APU kommer skina då Intel inte kan springa iväg med sina klockfrekvenser hur som helst pga effekttak. Zen har ju visat sig väldigt effektiv. Kombinerat med ett deriverat av Polaris eller rentav Vega får man en väldigt kraftig grafikdel för formatet.

Sockel AM4 är the one and only från AMD i några år framöver. FM2(+) är dött. FM3 finns inte.
Ping här också till @Pedur86

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

En 1600X med en rejäl vattenkylare kan bli ett monster i prestanda när det finns kylning i överkant.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Angående Zen och att använda den som APU, där tror jag deras riktiga hitt ligger. De kan troligen med denna arkitekturen producera en 4-kärnig APU som är nästan lika kraftfull som 7700K samt har en grafikdel med HBM minne som kan matcha relativt bra spelprestanda. Den placerad i portabla datorer så har de plockat en av Intels mest lönsamma delar

Det tror jag också men frågan är när det är, knappast före Intel har hunnit ändra sin matknadsstrategi tror jag men som jag sa finns det ju egentligen ingen nackdel att AMD släpper konkurrenskraftiga processorer men för mig personligen erbjuder dom inget mervärde just nu.

Mina erfarenheter med AMD kontra Intel är som natt och dag och det kommer krävas att AMD levererar processorer med grymt bra betyg ett par år framöver för att jag ska överväga dom när det är dags för ny plattform.

Jag är ju rätt gammal i spelsammanhanget också så de titlar jag spelar drar inte nytta av fler kärnor men det är nog väldigt många som resonerar annorlunda än mig vilket får ses positivt för alla inblandade, utom Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, kan avstängning av två kärnor göra så att tempsen blir så pass mycket bättre att man kan få upp processorn till 4500+mhz?

Det är väl det som skulle krävas för att kunna slå Intels variant i spel?

Sen... Om man skulle släppa ett grafikkort idag med trippla gtx1080i prestanda... Vilken processor skulle då vara bäst, i 1440p respektive 4k. (för dagens spel och för de spel vi ser komma inom en 3-5 årsperiod).

Det är dessa frågor jag försöker greppa men... Blir inte klok.

Missat ord
Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att det är bekräftat att det blir 3+3 / 2+2 som är nya R5...

http://www.legitreviews.com/amd-ryzen-5-cores-are-disabled-in...

Lite synd eftersom det då måste vara kommunikation mellan kärnorna (CCX) och den är väl lite långsam....

Permalänk
Medlem

AMD: Vi har en plan.
Community: Lysande AMD!
AMD: Tajmat och klart in i minsta detalj!

Ska bli kul att se hur detta rör om i grytan, kommer bli prisvärda 4c/8t CPUer från AMD.
Om det är 2c i varje CCX kommer denna CPU bli väldigt lätt kyld och borde därmed gå att överklocka rätt bra.

Permalänk

Jag tror inte att r5 kommer kunna klocka högt. Den kommer knappast gå över 4.1GHz. R5 är i självaste verket bara söndriga R7:or. Vilket innebär att värmeutvecklingen inte spelar någon roll för överklockningen utan det är spänningen som är problemet.

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Att ryzen får bra respons av användarna är ju fantastiskt för oss konsumenter i och med konkurrenssituationen på marknaden MEN.....

Jag personligen kan inte motivera att köpa annat än intel om tanken är att spela trots att det skiljer några hundralappar i pris. Köper jag en PC för att spela lägger jag hellre den lilla extra pengen på en processor jag vet att jag får maximal spelprestanda ur än att försöka övertala mig själv att tumma på den delen för att tjäna några sekunder om jag komprimerar en fil någon gång i månaden. För mig som gamer och som inte står och faller med den extra tusenlappen har AMD mycket att bevisa innan de i mina ögon är ikapp Intel i prestanda och kvalitet.

Förhoppningsvis kan dom som många tror pressa Intel till att antingen utveckla sina produkter för att fortfarande vara "premium" eller sänka sina priser. Tror hur som att Ryzen kommer sälja bra eftersom dom erbjuder väldigt fin all-round prestanda för pengarna och exempelvis föräldrar som köper datorer åt sina barn kommer uppskatta Ryzen och dess prislapp.

Amd har tyvärr lagt priserna lite fel om de vill ruska om marknaden och rubba Intels dominans. Eftersom de är kraftiga underdogs idag är det många som lägger till några hundringar för ett säkert Intelköp. Om de satt priserna lägre hade de gjort som när de ruskade om marknaden med sina Athlon och inte minst Duron processorer tidigare. Nu börjar de på tvåtusen kronor och det utan grafikkretsar. Tyvärr är det inte intressant för den stora massan som nästan inte spelar alls. Det blir kanske bättre när deras Ryzen-APU med inbyggda grafikkretsar kommer. Tyvärr tror jag de kommer lägga även denna för högt om man räknar pris/prestandavärde. Det verkar som de försöker lägga priserna strax under Intels. Ryzen är bra processorer men de har vissa nackdelar jämfört med Intels. Tyvärr begränsas deras genomslag av deras höga priser. Nä, att lägga priserna betydligt under Intels är den enda rätta vägen om de vill bli stora igen.

Permalänk
Medlem

Problemet är dock att AMD gått hårt ut med att Ryzen är optimerad för Win10.
Vilket gör AMD till misstänkt dåligt alternativ för oss som kör Linux och/eller Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.