Nvidias grafikarkitektur Volta kan tillverkas på 12 nanometer från TSMC

Permalänk
Melding Plague

Nvidias grafikarkitektur Volta kan tillverkas på 12 nanometer från TSMC

Till nästa stora arkitektur från Nvidia kan det bli tal om ett teknikskifte, där nya uppgifter gör gällande att Volta ska tillverkas på TSMC:s 12-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En nanometer är alltså relativ?

12 är det nya 16!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Ja självklart! När du lägger miljontals delar på rad spelar en skillnad på 25% extremt stor roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

@heffaklumpmamma: Ja självklart! När du lägger miljontals delar på rad spelar en skillnad på 25% extremt stor roll!

Han menade att en absolut enhet är relativ. Vilket det inte kan vara, för att enheter är absoluta.

Eller så var det jag som missförstod.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Skulle va kul att veta vad den riktiga storleken är på transistorerna i dagsläget. 20nm?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är 14 och 16 nm egentligen rebrandade 20nm eftersom när 20nm kom fungerade det inte så bra så de bytte helt enkelt namn. 12 nm verkar vara vidareutveckling av samma. Så jag förstått det iaf men är extremt svårt att ha koll på nu när nm inte verkar betyda något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Som jag förstått det är 14 och 16 nm egentligen rebrandade 20nm eftersom när 20nm kom fungerade det inte så bra så de bytte helt enkelt namn. 12 nm verkar vara vidareutveckling av samma. Så jag förstått det iaf men är extremt svårt att ha koll på nu när nm inte verkar betyda något.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dock de är lite dumma som hoppar på 12nm... eller vf man vill kalla det, så tidigt. Det kan utan tvekan effektiviseras en vettig generation till på mogen "16nm". Risken blir att de kör in i väggen för snabbt, och plötsligt stannat marknaden, eller så får de problem med nya litografin.

Om de lyckats kräma så mycket kraft som de gjorde med 900 serien ur 28nm, så kan de kräma mer ur 16nm också.

Men de vet kanske något vi inte vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror dock de är lite dumma som hoppar på 12nm... eller vf man vill kalla det, så tidigt. Det kan utan tvekan effektiviseras en vettig generation till på mogen "16nm". Risken blir att de kör in i väggen för snabbt, och plötsligt stannat marknaden, eller så får de problem med nya litografin.

Om de lyckats kräma så mycket kraft som de gjorde med 900 serien ur 28nm, så kan de kräma mer ur 16nm också.

Men de vet kanske något vi inte vet...

Tror mycket också kommer att handla om AMD's framfart. Om NVIDIA känner sig pressade så kör dom på det nya, om inte så kan det säkert bli så att dom försöker kräma mer ur 16nm. Mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv (deras) också.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Tror mycket också kommer att handla om AMD's framfart. Om NVIDIA känner sig pressade så kör dom på det nya, om inte så kan det säkert bli så att dom försöker kräma mer ur 16nm. Mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv (deras) också.

Men det är väl det som är grejen, deras 12nm är ju fjärde iterationen av just 16nm. Att dom sedan väljer att döpa om det till 12nm är säkert bara en affärsstrategi, 12nm låter bättre än 4:e generationens 16nm.

Borde ju finnas klara riktlinjer för vad som bestämmer vad som är 16nm och vad som är 12nm. Logiskt sett så borde det vara storleken på enskilda delar i kretsen, inte antalet delar på en viss kretsyta. Har man 1000 16nm's moduler och staplar dom ineffektivt så kallas det "16nm's teknik", även om man lär sig stapla dom väldigt effektivt så att man får plats med fler moduler på samma yta, så är dom ju fortfarande 16nm's moduler, inte 12nm's moduler?

Citat:

Detsamma gäller TSMC:s fjärde iteration av 16 nanometer, 12 nanometer, som dock även erbjuder bättre transistortäthet och därmed motiverar namnbytet.

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Volta skall ju lanseras under nästa sommar och det är inte lång väntan. Nöjd med min stationära som har 1070. Bärbara i kompakt format med 1080ti prestanda är möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HBM i 2018? Skippar uppgraderingen av min 980 isf. Blir till en uppgradering nästa år, hejdå GDDR!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

HBM i 2018? Skippar uppgraderingen av min 980 isf. Blir till en uppgradering nästa år, hejdå GDDR!

Tror jag också väntar, tycker att kretsarna är för dyra till ytan än! Väntar på en 300-350mm2 krets i 3000kr klassen HBM 12-16 GB skulle också sitta fint Men tror att man får nöja sig med 8GB

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Volta skulle ju egentligen kommit 2016, det skulle innehålla HBM2, så blev dock inte fallet utan Nvidia klämde in en ny serie däremellan med gamla minestekniken. Därför har jag hållt mig borta den 1000-serien som inte tillför någonting förutom lite mer beräkningskraft. Volta skulle ta ett jättekliv enligt gamla roadmaps, nu när man klämde in Pascal istället så blir klivet betydligt mindre gentemot dagens kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tror jag också väntar, tycker att kretsarna är för dyra till ytan än! Väntar på en 300-350mm2 krets i 3000kr klassen HBM 12-16 GB skulle också sitta fint Men tror att man får nöja sig med 8GB

Kommer nog att köpa värstingkortet, en 980 behöver en värdig efterträdare, precis som den själv var till 580

Ja, det blir intressant att se ifall det "bara" blir 8GB på värstingkortet eller om man får en 12GB kort.

Ifall kraft behövs tills dess så är det bara att köpa en beggad 980 och trycka in i SLI så ska de nog driva 1440p finfint

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Volta skulle ju egentligen kommit 2016, det skulle innehålla HBM2, så blev dock inte fallet utan Nvidia klämde in en ny serie däremellan med gamla minestekniken. Därför har jag hållt mig borta den 1000-serien som inte tillför någonting förutom lite mer beräkningskraft. Volta skulle ta ett jättekliv enligt gamla roadmaps, nu när man klämde in Pascal istället så blir klivet betydligt mindre gentemot dagens kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Klivet var ju enormt mellan 900 och 1000.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Kommer nog att köpa värstingkortet, en 980 behöver en värdig efterträdare, precis som den själv var till 580

Ja, det blir intressant att se ifall det "bara" blir 8GB på värstingkortet eller om man får en 12GB kort.

Ifall kraft behövs tills dess så är det bara att köpa en beggad 980 och trycka in i SLI så ska de nog driva 1440p finfint

Dom kommer troligtvis att ha minst 16gb. Senaste Resident Evil i ultra 4k kräver 11gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Tror mycket också kommer att handla om AMD's framfart. Om NVIDIA känner sig pressade så kör dom på det nya, om inte så kan det säkert bli så att dom försöker kräma mer ur 16nm. Mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv (deras) också.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Men det är väl det som är grejen, deras 12nm är ju fjärde iterationen av just 16nm. Att dom sedan väljer att döpa om det till 12nm är säkert bara en affärsstrategi, 12nm låter bättre än 4:e generationens 16nm.

Ahh... nu blir det mer logiskt. De kan snart fan lika gärna döpa det till Supertransistor nm... Eller Nvidia nm... om siffrorna börjar tappa så mycket att de inte ens behåller samma namn för samma grund, så är det ju meningslöst.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Borde ju finnas klara riktlinjer för vad som bestämmer vad som är 16nm och vad som är 12nm. Logiskt sett så borde det vara storleken på enskilda delar i kretsen, inte antalet delar på en viss kretsyta. Har man 1000 16nm's moduler och staplar dom ineffektivt så kallas det "16nm's teknik", även om man lär sig stapla dom väldigt effektivt så att man får plats med fler moduler på samma yta, så är dom ju fortfarande 16nm's moduler, inte 12nm's moduler?

Kanske sant.
Problemet är att mer och mer skit börjar gå denna väg.
Biltillverkare som slutar benämna bilen efter motor och modell... nu kan allt heta vf som helst.
Så du skulle nästan behöva reglera alla marknader och typer av namn då, vilket blir... komplext.

Önskar dock att man slopat 16nm 12nm, typ som 386, 486, 586 osv.. och faktiskt gett det namn istället då det inte finns någon logik kvar.

Skrivet av TheSlicker:

Va? Klivet var ju enormt mellan 900 och 1000.

Sant.

Men utvecklingstakten har också saktat ner. Titta på hur länge de legat o fisit på 1080Ti... 1080 som borde vara mid-range som 980, 780 osv hölls ju till skyarna som värstingkort, när generationen egentligen borde haft Ti kort typ Q3 på 2016. De har ju haft chippen sedan början på 2016 (och TitanX).

Så det må ha varit stor kliv, men de tog precis lika bra betalt för det klivet, två gånger nu som de tidigare gjort.

Permalänk
Medlem

Jag började min grafikkorts-era med ett integrerat 4MB ATI kort och hade ATi/AMD en bit in på 2000-talet.

Ung och grafikk*t som man var så var det första Geforce kortet jag skaffade mig var ett 580 som snabbt blev 2 kort i SLI

Pungade sedan ut 10.000:- och skaffade mig ett gtx 690 när det kom.

Sedan blev det ett 780Ti och det fick leva kvar från release fram tills dess att 1080 3:e parts korten släpptes.

För mig har det varit ett enormt lyft från 780Ti till 1080 RoG Strix och kommer inte byta ut mot ett 1080Ti

Däremot har man väntat spänt på HBM/HBM2 från Nvidias sida då det enligt pappret skulle ge en enorm prestandaskjuts jämfört med GDDR5.

Håller fast vid mitt 1080 nu men som sagt när nya korten kommer så får man som vanligt hålla hårt i köpfingret och invänta lite prestandatester.

Skulle klivet mellan 1080 och gissningsvis 1180 vara lika stort som 780Ti-1080 så kommer jag att stå där och vifta med kreditkortet

Lite OT så sitter jag och spekulerar i en skärmuppgradering från min gamla 24" 1080p skärm till en 34" 3440x1440 men har svårt att välja.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

Va? Klivet var ju enormt mellan 900 och 1000.

GTX 980 398mm2
GTX 1080 314mm2

Skillnad 27%

GTX 980 TI 601mm2
GTX 1080 TI 471mm2

Skillnad 28%

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Han menade att en absolut enhet är relativ. Vilket det inte kan vara, för att enheter är absoluta.

Eller så var det jag som missförstod.

De senaste två generationerna har dock visat att 16nm kan kallas vad tusan som helst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh... nu blir det mer logiskt. De kan snart fan lika gärna döpa det till Supertransistor nm... Eller Nvidia nm... om siffrorna börjar tappa så mycket att de inte ens behåller samma namn för samma grund, så är det ju meningslöst.

Kanske sant.
Problemet är att mer och mer skit börjar gå denna väg.
Biltillverkare som slutar benämna bilen efter motor och modell... nu kan allt heta vf som helst.
Så du skulle nästan behöva reglera alla marknader och typer av namn då, vilket blir... komplext.

Önskar dock att man slopat 16nm 12nm, typ som 386, 486, 586 osv.. och faktiskt gett det namn istället då det inte finns någon logik kvar.

Sant.

Men utvecklingstakten har också saktat ner. Titta på hur länge de legat o fisit på 1080Ti... 1080 som borde vara mid-range som 980, 780 osv hölls ju till skyarna som värstingkort, när generationen egentligen borde haft Ti kort typ Q3 på 2016. De har ju haft chippen sedan början på 2016 (och TitanX).

Så det må ha varit stor kliv, men de tog precis lika bra betalt för det klivet, två gånger nu som de tidigare gjort.

Ti korten brukar väl komma ett bra tag efter.

Tycker det varit ganska stora hopp varje generation. 900 serien var väldigt imponerande med tanke på att det var en mogen tillverkningsteknik som många inte trodde att gå att få så mycket mer effektiv och så lyckades de ändå. Medan AMD mer eller mindre fortsatte sälja gamla kort med teknik från 2011 förutom Fury som aldrig var speciellt imponerande. Ingen Nvidia fanboy har haft fler AMD genom åren men Nvidia har imponerat varje generation senaste åren. 1080 var och är fortfarande ett riktigt bra kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Dom kommer troligtvis att ha minst 16gb. Senaste Resident Evil i ultra 4k kräver 11gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara bättre.

Är dock lite orolig att de kommer göra en Nvidia och skita i HBM2 för att köra på någon GDDR5X 2.0 för att ytterligare dryga ut kassan och skjuta fram processen lite, precis som de redan gjorde med Volta och 10-serien.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara bättre.

Är dock lite orolig att de kommer göra en Nvidia och skita i HBM2 för att köra på någon GDDR5X 2.0 för att ytterligare dryga ut kassan och skjuta fram processen lite, precis som de redan gjorde med Volta och 10-serien.

Eller också kan dom använda gddr6 (som är på intåg)minnen som i teorin är betydligt snabbare än HBM 2 minnen men kanske dyker upp hbm3 innan, det visar sig. Ska bli spännande att se.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ti korten brukar väl komma ett bra tag efter.

Det blir längre och längre...
780 Maj 2013, 780Ti November 2013.
980 September 2014, 980Ti Juni 2015.
1080 Maj 2016, 1080Ti Mars 2017 (snart 1 helt år efter).

När de förr hade 6 månader så var det rätt okej. Och då hade du trots allt relativt bra prestanda i den en gen gamla också.

Skrivet av dagas:

Tycker det varit ganska stora hopp varje generation. 900 serien var väldigt imponerande med tanke på att det var en mogen tillverkningsteknik som många inte trodde att gå att få så mycket mer effektiv och så lyckades de ändå. Medan AMD mer eller mindre fortsatte sälja gamla kort med teknik från 2011 förutom Fury som aldrig var speciellt imponerande. Ingen Nvidia fanboy har haft fler AMD genom åren men Nvidia har imponerat varje generation senaste åren. 1080 var och är fortfarande ett riktigt bra kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, 290 är inte att underskatta faktiskt, det var helt klart ett bra kort som stod sig bra länge. Men dåliga drivare förstörde mycket av AMDs tid med detta kort och tidigare, och där gjorde Nvidia helt klart bra ifrån sig.

Idag dock vill jag aldrig i livet har Nvidias drivrutinsproblem om jag kan undvika det. Visst... om det vore prisvärda kort så kunde jag accepterat problemen (typ som med AMDs tidiga kort), men 970, 780 idag verkar delvis övergivna av Nvidia. De saknar vettigt DX12 stöd tex, och optimeringar verkar ha stannat upp.

290/390 har idag enormt stabila drivare (länge sedan man såg så få "known issues" i listan på problem, och jag har inte sett problem med någon drivare, utom med fåtal gamla kort och WattMan auto OC funktion (liknar Nvidias turbonivåer) som dessa kort fått. Idag dock är kortet gammalt och efter, utan tvekan.

900-serien (syftat på 980/970, inte 960) är dock ett väl optimerat DX11 kort, ingen tvekan om det, men många av dem är desperat beroende på optimeringar för att kunna hålla bra prestanda, och det tror jag inte du kan räkna med länge till. 960 var överprisat och "gammalt" redan när det kom. 970 var för prisvärt och tog hela showen.

1080 kortet i sig är helt klart bra chip, men vi har inget att jämföra det med. Dessutom har det prissatts löjligt högt. Jämför:
680 release pris: $500.
780 release pris: $549. 780Ti $699
980 release pris: $549. 980Ti $649
1080 release pris $699...
Det är ett Ti prissatt kort... Men det är inget Ti kort, eller?
1080Ti då? $699... men vänta nu... samma? Och de doppade $200 på 1080 utan att blinka. Så ni har mao betalt $200... för ingenting.

Så det enda Nvidia gjort är att ta ett sämre kort, låtit 6 mån väntan bli 10+ månader och tagit betalt samma pris... och ni hyllar det?! Är som att tacka någon för att de rånar en ffs... "Please Nvidia, buttfuck me some more". Jag förstår ärligt inte varför detta kort hyllas, när det prissätts som kort över det. Snabbt kort.. ja, men prisvärt på något sätt... nej.

Så är det bra för det råkar vara det snabbaste just nu, eller är det bra för att det kostar mer än det borde? Ja det är ett bra kort... men det är jävlar inte värt $700. Det bara råkar vara så för folk har varit dumma nog att acceptera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Dom kommer troligtvis att ha minst 16gb. Senaste Resident Evil i ultra 4k kräver 11gb.

Dumt att programmerare börjat lata sig och använder grafikkortminne som RAM. Nu har jag ingen bra källa, men 4K kräver väl formellt blott ett par hundra megabyte VRAM.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Eller också kan dom använda gddr6 (som är på intåg)minnen som i teorin är betydligt snabbare än HBM 2 minnen men kanske dyker upp hbm3 innan, det visar sig. Ska bli spännande att se.

GDDR6 skulle väl inte vara förrän 2020. Och HBM2 kan göra både 16 och 32GB i nuvarande form, och har precis börjat sin prestanda. 8GB och 2 chip ger ju 512GB/s i nuvarande form... 16GB med samma chip (utan ens mer utveckling) skulle ge 1024GB/s... De bör dock lägga till 500-1000Mhz hastigheten inom något år eller så, vilket i teorin gör 2TB/s fullt möjligt. Så prestanda problemet tror jag inte är "problem".

HBM3 skulle vara en mer prisvärd version om jag förstod det rätt, så det där "billigare" köper jag inte, då det kostar att göra 50%-100% större kort också, + drivningen av GDDR.

EDIT: I teorin GDDR6 med säg hela 128-bit grund (för ref är GDDR5 32-bit). 16 chip, som är typ max för GDDR5/5X idag pga plats, ger då massiva 2048bit buss. Säg att de med första gen lyckas göra 100% av GDDR5 prestandan, typ omöjligt, men låt oss säga att de lyckas. GDDR5 8Ghz är ju egentligen 2Ghz äkta, och GDDR5X 10Ghz är egentligen 1.25Ghz. Så absolut bästa fall på allt.

Så låt oss räkna lite: 16 moduler, 2Ghz vardera med Quad signalgrund (som GDDR brukar vara) och då hela 2048-bit total buss. 2Ghz * 2048-bit / 8 (för att få Byte) * 4 (Quad data) = 2TB/s... Mao... vad HBM2 bör kunna matcha redan om något år, och detta var extrem bästa fall för GDDR6.

Mer "prisvärt realistiskt" är väl 12st 128-bit chip (vad tex 384 bit med GDDR5 ger på Titan idag) och kanske 1,5Ghz (vilket är mer än GDDR5X ens klarar än), så 1,5 * 1536 /8 * 4 = 1,152TB/s... vilket HBM2 klarar typ idag redan. Så hur GDDR6 ska bli magiskt snabbare fattar jag inte...

GDDR6 kommer bli budget VRAM... typ 500GB/s räcker långt även idag, så det är inte orimligt dumt att ha i mellan klass, men med mer och mer RAM behov och mängd så är HBM2 eller liknande det enda vettiga för prestanda kort.

Permalänk
Medlem

Trött på dessa Xnm hittepå. 16nm är 16nm oavsett vilken generation det är. Löjligt att hitta på enheter som inte stämmer (lite som när AMD's processorer a'la 2250Mhz såldes som 2800+ men de lade i det minsta inte på en felaktig enhet). Undrar hur det skulle se ut om biltillverkare skulle börja sälja bilar med V4 motorer som V6'a och V8'a beroende på bensinförbrukning och hästkrafter.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

GTX 980 398mm2
GTX 1080 314mm2

Skillnad 27%

GTX 980 TI 601mm2
GTX 1080 TI 471mm2

Skillnad 28%

Vad dillar du om? Vad har ytan med något att göra? Tror han syftade prestandamässigt.

OnT: nu när 1080Ti har släpps har ju nvidia inga fler kort att släppa med Pascal. "Under 2018" är ju 9,5-21,5 månader.

Ska nvidia inte släppa ett enda kort på 10-22månader? Låter totalt osannolikt imo. AMD har verkligen chansen att roffa åt sig marknadsandelar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad dillar du om? Vad har ytan med något att göra? Tror han syftade prestandamässigt.

OnT: nu när 1080Ti har släpps har ju nvidia inga fler kort att släppa med Pascal. "Under 2018" är ju 9,5-21,5 månader.

Ska nvidia inte släppa ett enda kort på 10-22månader? Låter totalt osannolikt imo. AMD har verkligen chansen att roffa åt sig marknadsandelar nu.

Skickades från m.sweclockers.com

De refreshar ju minnena på 1080/1060 så de går lite snabbare i år.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Volta skulle ju egentligen kommit 2016, det skulle innehålla HBM2, så blev dock inte fallet utan Nvidia klämde in en ny serie däremellan med gamla minestekniken. Därför har jag hållt mig borta den 1000-serien som inte tillför någonting förutom lite mer beräkningskraft. Volta skulle ta ett jättekliv enligt gamla roadmaps, nu när man klämde in Pascal istället så blir klivet betydligt mindre gentemot dagens kort.

Skickades från m.sweclockers.com

nVidia skulle ha haft Volta med HMC minnen men den utvecklingen gick inte som tänkt och Pascal föddes med GDDR5X samt HBM2 minnen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Memory_Cube

http://wccftech.com/nvidia-roadmap-2017-volta-gpu/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319