Testpilot: Qnap TS-251A

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-251A

Testpiloten Alvar "TheMadPanda" Berglind går igenom ännu en NAS. Denna gång från Qnap som också kan stoltsera med 4K-stöd i ett litet format, men bjuder även på några andra finesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Netflix?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Går det att koppla nasen till molnlagring som t ex onedrive eller dropbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Går det att koppla nasen till molnlagring som t ex onedrive eller dropbox?

Ja med Cloud drive sync, https://www.qnap.com/sv-se/tutorial/con_show.php?op=showone&c...

Permalänk
Medlem

Hur klarar den att transcoda hd-material?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken fantastiskt ful grej

Permalänk
Medlem

Första tanke: Fy vad ful den är ! Skulle aldrig vilja ha den som mediadator !

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vilken fantastiskt ful grej

Skrivet av izzeww:

Första tanke: Fy vad ful den är ! Skulle aldrig vilja ha den som mediadator !

Fjärren är av IR typ så "nasen" går inte att gömma i tvbänken heller. =/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Hade denna som fält NAS på ett projekt. Tips är att uppgradera med mer ram ifall ni kör några tyngre applikationer via den. Funkade galant efter vi fick igång med mer minne!

Permalänk
Medlem

@Blofeld:

Nja inte riktigt detta är från plex hemsida.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Blofeld:

Hur klarar den att transcoda hd-material?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av slusk:

@Blofeld:

Nja inte riktigt detta är från plex hemsida.
http://i63.tinypic.com/e8oio8.jpg

Det beror på vilket format det är i. Det finns hårdvarustöd för just omkodning av formaten: H.264, H.265, MPEG-4 Part 2, MPEG-2, VC-1, de formaten kan den omkoda i 4k. Övriga så blir det jobbigare. Jag tyckte 1080p från youtube vid 30 fps var helt okej, så det beror på vilken källa du planerar att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Netflix har tyvärr väldigt dåligt linux stöd, men det kan kanske köras via chrome webbläsaren. Billigaste du kan komma undan är att köpa en android mediaspelare om du vill ha netflix stöd oxå, tyvärr så får man oftast nöja sig med stereo ljud och 720 p på dem, men det är likadant i webbläsaren.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Fjärren är av IR typ så "nasen" går inte att gömma i tvbänken heller. =/

Enkelt att lösa med en IR-brygga, hade själv så i flera år utan problem. Nu kör jag en Harmony Ultimate där fjärrkontrollen kommunicerar via WiFi med en hub som skickar ut IR och som ligger inne i tv-bänken. Så visst går det gömma produkter som kommunicerar via IR.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av [SH]:

Enkelt att lösa med en IR-brygga, hade själv så i flera år utan problem. Nu kör jag en Harmony Ultimate där fjärrkontrollen kommunicerar via WiFi med en hub som skickar ut IR och som ligger inne i tv-bänken. Så visst går det gömma produkter som kommunicerar via IR.

Jag hade personligen använt en mobil istället för kontrollen. qremote funkade generellt bättre och man kan få fram tangentbord vilket inte går via fjärren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Enkelt att lösa med en IR-brygga, hade själv så i flera år utan problem. Nu kör jag en Harmony Ultimate där fjärrkontrollen kommunicerar via WiFi med en hub som skickar ut IR och som ligger inne i tv-bänken. Så visst går det gömma produkter som kommunicerar via IR.

Allt går att lösa, men det är utseendet på nasen som är problemet att lösa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@TheMadPanda:

Bra recension/test, har övervägt att köpa en sån här ganska länge. Tanken har varit att använda som mediadator så "stordatorn" inte alltid måste vara igång.

Verkar som att det går att köra Kodi / torrentapplikationer / vpn på den också.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Nudel:

@TheMadPanda:

Bra recension/test, har övervägt att köpa en sån här ganska länge. Tanken har varit att använda som mediadator så "stordatorn" inte alltid måste vara igång.

Verkar som att det går att köra Kodi / torrentapplikationer / vpn på den också.

Tack!
Jag skulle rekommendera att köpa den med 4GB ram om du har tänkt att göra något mer än en sak samtidigt. Eller köpa mer RAM löst och uppgradera själv. Men går absolut att göra det du har tänkt.

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på någon typ av NAS för backup, lagring samt Kodi eller Plex och att då använda NASen själv som mediaspelare mot TVn. Att man ska ha mer än 2 GB ram har jag förstått så där känns det som att man trycker in 8 GB i löst köpta minnen själv så fort man får den. Hur är det dock med processorn? Så vitt jag har förstått så är TS-251+ i princip samma maskin, fast med en Quad Core-processor istället för TS-251A som har Dual Core. Är det några andra saker som skiljer sig åt och hur stor flaskhals är processorn idag/riskerar att vara på ett par års sikt?
Är det också så att det finns en native Kodi-app för NASen eller är det Plex som man får förlita sig på om man ska göra sig ett lättöverskådligt bibliotek?
Är det annars någon annan som har ett bättre tips till ändamålen på en NAS i 3000 kr-klassen exkl. diskar eller behöver man ens gå upp i de här pengarna för att få någonting som fungerar vettigt?
Vad är det egentligen som man betalar för när man går upp i pris för en NAS och vid vilken nivå börjar man få grejer som man blir nöjd med även om ett år eller två?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har en TS-253A som jag till största delen är mycket nöjd med! Hade tankarna på att förutom lagring och backup också använda den som mediaspelare till TVn, men tyckte inte det funkade så bra. Den verkade inte riktigt kunna ge 60hz ut till TVn, bilden blev lite hackig, testade att byta HDMI kabel och det verkade till en början funka, men sen var det ändå inte riktigt 100% ändå.. Så det fick bli en nVidia Shield TV gen2 istället som mediaspelare vilket jag är sjukt nöjd med. NASen står nu undangömd i garderoben och aggerar lagringsplats och Plex-server. Mycket bra!

Har dock ett knepigt problem som jag inte lyckats komma runt. Jag kan inte komma åt Multimedia mappen på NASen i Windows-nätverket "workgroup" från mer än en dator i hemmet!? På de andra datorerna får jag upp prompt med att jag ska skriva in rätt lösen eller admin, men det funkar bara inte, den vägrar. Vet inte vad det beror på. Så jag får istället logga in i NASen via webbgränssnittet om jag ska komma åt den mappen, himla skumt. Har kollat rättigheter osv i NASen typ 10 gånger mm, hittar inget fel.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag har en TS-253A som jag till största delen är mycket nöjd med! Hade tankarna på att förutom lagring och backup också använda den som mediaspelare till TVn, men tyckte inte det funkade så bra. Den verkade inte riktigt kunna ge 60hz ut till TVn, bilden blev lite hackig, testade att byta HDMI kabel och det verkade till en början funka, men sen var det ändå inte riktigt 100% ändå.. Så det fick bli en nVidia Shield TV gen2 istället som mediaspelare vilket jag är sjukt nöjd med. NASen står nu undangömd i garderoben och aggerar lagringsplats och Plex-server. Mycket bra!

Har dock ett knepigt problem som jag inte lyckats komma runt. Jag kan inte komma åt Multimedia mappen på NASen i Windows-nätverket "workgroup" från mer än en dator i hemmet!? På de andra datorerna får jag upp prompt med att jag ska skriva in rätt lösen eller admin, men det funkar bara inte, den vägrar. Vet inte vad det beror på. Så jag får istället logga in i NASen via webbgränssnittet om jag ska komma åt den mappen, himla skumt. Har kollat rättigheter osv i NASen typ 10 gånger mm, hittar inget fel.

Måste bara fråga vad du har för content som du behöver köra i 60 Hz? Det känns mer som att det är viktigt när det kommer till spel än för film som ligger på 24 Hz.
Hur fungerar din NAS för just den typen av media?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |

Permalänk
Medlem

@Develon:
Hej! Det är mestadels när jag kikar på youtube som det är mycket 60hz material av det jag tittar på. Blir hackigt och konstigt... Filmmaterial i 24hz tror jag funkar i 24hz, men jag gillar inte 24hz utan nyttjar TVns möjlighet att skapa flyt i filmen, = den skapar mellanbilder för att få högre framrate. Detta funkar klockrent i vanliga TV mottagningen, genom TVns Plex app eller via dator eller nVidia Shield TVn, men funkar inte alls om jag använder NASen som mediaspelare med Plex app i HDstation (HDMI ut) vilket är konstigt!? Så jag la ned att använda NASen som mediaspelare. Kanske funkar det bättre idag med senare version av Qnaps operativsystem? Men jag tycker nVidia Shield TVn är så mycket vassare och mer kompetent, så jag ser ingen anledning att testa igen.

Hoppas det var svar nog på din fråga

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

"Då får man i teorin dubblerad kapacitet, men detta kräver dels en router med stöd för tekniken och dessa går att få tag på för runt 2 000 kr. Sedan behöver du en dator med två Gigabit-uttag, inte heller det vanligaste. Och allt för att bara få 2 Gbit i överföringshastighet."

En switch med stöd för det räcker.
Och du får ha flera sessioner för att nyttja det.

Förstår inte riktigt vad folk ska med transcoding till, allt skit fixar ju med lätthet 1080p om man inte har allt för kassa (stenåldern) prylar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_:
Som du säger klarar det mesta som inte är från stenåldern 1080p osv.

Det problem jag upplevt genom åren av användning av Plex är att materialets ljud då och då är AC3 vilket flera uppspelare inte verkar ha stöd för. I alla fall är det så ihop med Plex-appen i min Samsung SmartTV från 2012, men även, samma sak i min helt nya nVidia Shield TV gen2 om man kör Plex. Då får NASen transkcoda materialet bara pga ljudet. Upplever inte alls samma problematik om man använder Kodi i Shielden då hårdvarustöd för omkodning finns och verkar skötas blixtsnabbt av Shieldens hårdvara istället för NASen.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser inte hela burken riktigt 90-tal ut, med en grönfärgad plastrand? #retro

Permalänk
Medlem

Har den här funktioner som sin storebror 451?

T.ex. stöd för saker som t.ex. automatisk backup till t.ex. dropbox om du stoppar in ett minneskort från kameran, notifikationer till mobilen (om man laddar hem deras app först) när överföringarna är klara eller om någon försöker få åtkomst till NASen på något sett?

Sedan även att kunna separera olika nätverksenheter så att de får åtkomst till olika saker av ens filer?

De tycker jag verkar vara smidiga funktioner som hamnar på pluskontot i sådana fall.

Permalänk
Medlem

@Muqito:
Det är samma programvara/operativsystem till de flesta av Qnaps modeller = identiska funktioner

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@Muqito:
Det är samma programvara/operativsystem till de flesta av Qnaps modeller = identiska funktioner

Det förstår jag också Men ibland så plockar företag bort funktioner för de sämre modellerna just för att man ska köpa de dyrare. Därför jag frågade!

Permalänk
Medlem

@Muqito: Jag har inte saknat några funktioner. Jag är 99.9999999% säker på att det inte är någon skillnad på operativsystemet

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977: Okej tack så mycket Då kanske det blir att införskaffa en sådan här

Permalänk
Medlem

Personligen så kommer jag efter noggrant övervägande gå på den nyligen annonserade TS-253B. Den klarar 4K, har en bättre processor, ser bättre ut än sina föregångare och går dessutom att ansluta direkt med en USB-kabel som en extern hårddisk till enheter som ligger utanför nätverket.
Tyvärr så har inget pris annonserats ut ännu, men folk tror att den kommer landa ganska nära TS-
253A (ca 3500 kr)

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |